آموزش آشپزی؛ از طرز تهیه کیک و شیرینی‌های خاص تا پخت انواع نان و غذاهای بی‌نظیر + تصاویر

در گزارش زیر طرز تهیه چند نوع غذای خوشمزه و مقوی را به شما آموزش می‌دهیم.

آموزش آشپزی؛ از طرز تهیه کیک و شیرینی‌های خاص تا پخت انواع نان و غذاهای بی‌نظیر + تصاویر

در بسته آشپزی زیر قصد داریم شما را با دستور پخت چند نوع غذای خوشمزه آشنا کنیم.

دستور تهیه ران مرغ دودی با نوعی سس لذیذ

ران مرغ دودی خوراکی لذیذ است که ارزش امتحانش را دارد و مطمئن باشید شیفته طعم و عطر این غذا خواهید شد. البته به جای ران مرغ از قسمت کتف مرغ که شبیه ران مرغ است هم می‌شود استفاده کرد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه ران دودی را بیاموزید.

آموزش آشپزی؛ از پیتزا کالزونه ایتالیایی تا مرغ بریانی کویتی + طرز تهیه

مواد لازم برای تهیه ران دودی

۲ پوند ران مرغ یا کتف مرغ
یک و یک دوم قاشق غذاخوری سس سویا با سدیم کم
۱ قاشق غذاخوری عسل
۱ قاشق غذاخوری سس سریراچا
یک دوم قاشق غذاخوری سیر خورد شده
عصاره ۱ لیموی سبز
آب نصف لیموی سبز

طرز تهیه ران دودی

گریل را روی دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت (تقریباً ۱۹۰ درجه سلسیوس) روشن کنید. ظرف مرغ‌ها را در گریل قرار دهید و بگذارید ۲۵ دقیقه بپزد. یک بار ضمن پخته شدن باید آن‌ها را زیر و رو کنیم. در همین حال، مواد تشکیل دهنده سس را در ماهیتابه‌ای کوچک مخلوط کرده و بگذارید تا نزدیک به جوش شود، ولی قبل از آن که حباب بزند، حرارت زیر آن را کم کنید و اجازه دهید سس روی حرارت ملایم بپزد. اگر دقت کنید که بدون جوشیدن تنها روی حرارت ملایم باشد، سس ما طعم دلپذیری خواهد گرفت و لطیف خواهد شد.

پس از گذشت ۲۵ دقیقه مرغ‌ها را از گریل در آورید و در یک کاسه در دار بریزید. سس را روی مرغ‌ها بریزید و در کاسه را محکم ببندید و شروع به تکان دادن کاسه بکنید تا زمانی که تمام سس‌ها به صورت یکنواخت اطراف مرغ‌ها را بگیرد و مرغ‌ها کاملاً آغشته به سس بشوند. سپس آن‌ها را در ظرف مورد علاقه خود بریزید و باقی سس را نیز بر روی آن سرریز کنید. در صورت تمایل دانه کنجد و عصاره لیمو هم می‌توان به این مرغ افزود.

حقایق تغذیه‌ای ران دودی

(ارزش غذایی زیر برای یک سرو (نیم پوند مرغ) است)

کالری: ۲۸۴ کالری

چربی کل: ۹ گرم

چربی اشباع شده: ۲ گرم

چربی اشباع نشده مونو: ۰ گرم

کلسترول: ۲۰۰ میلی گرم

سدیوم: ۴۹۱ میلی گرم

کربوهیدرات: ۶ گرم

فیبر رژیمی: ۰ گرم

قند: ۵ گرم

پروتئین: ۴۲ گرم

پتاسیوم: ۱۰ میلی گرم

آهن: ۸%

ویتامین A: ۰%

ویتامین C: ۳%

کلسیم: ۱۰%

طرز تهیه ساندویچ بادمجان کبابی

آموزش تهیه ۹ ساندویچ بدون نان برای لاغر شدن و رسیدن به تناسب اندام

بادمجان‌ها را ورقه‌ای برش دهید و کباب کنید. از این ورقه‌های کبابی به جای نان استفاده کنید و در میان آن‌ها هر ماده خوراکی که دوست دارید بگذارید و میل کنید. پیشنهاد ما این است که بین دو ورقه بادمجان، پنیر، قارچ، گوجه‌فرنگی و کاهو بگذارید.

طرز تهیه قرمزه نخودچی

در این مطلب طرزتهیه یک غذای سنتی اصفهان را مشاهده خواهید کرد. قرمزه نخودچی از نمونه غذاهای سنتی و قدیمی در اصفهان می‌باشد که در حال حاضر کمتر پخت می‌شود.

مواد لازم:

پیاز متوسط رنده شده برای داخل کوفته ۱ عدد
پیاز متوسط خرد شده ۱ عدد
آب ۵ پیمانه
رب گوجه ‌فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
نعنا خشک ۲ قاشق مربا خوری
زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
آرد نخودچی ۱ پیمانه
گوشت گوسفند چرخ شده و بدون چربی ۱۳۰ گرم

طرز تهیه غذای سنتی اصفهان

طرز تهیه

در یک کاسه بزرگ گوشت چرخ شده، آرد نخودچی، پیاز رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه و ۱ قاشق از نعناع را با یکدیگر مخلوط کنید.
۱پیمانه سرخالی از آب را آرام آرام به مخلوط گوشت افزوده و با دست ورز دهید تا وقتی بدست نچسبد.

از مایه گوشت به اندازه گردو برداشته و گرد کرده، در بشقابی با فاصله بچینید و کنار بگذارید.

در قابلمه متوسطی پیاز خرد شده را با کمی روغن ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید تا نرم شود، سپس کمی زردچوبه، فلفل، نمک، مابقی نعناع و رب گوجه فرنگی را افزوده و مقداری تفت دهید، آب را افزوده و اجازه دهید بجوش آید.

قرمزه های آماده شده را آرام داخل آب جوش انداخته و بدون در به مدت ۲ دقیقه بجوشانید، سپس درب قابلمه را گذاشته و حرارت را ملایم‌تر کنید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت یا کمی بیشتر قرمزه ها پخته شوند.

قرمزه نخودچی را داخل ظرف مورد نظر کشیده و همراه با ترشی لیته و نان تازه سرو نمایید.

سایر نکات:

قرمزه نخودچی
ستی بدون چربی باشد تا از وا رفتن قرمزه ها جلوگیری شود.
در صورتی که نمی‌توانید گوشت قرمز مصرف کنید، گوشت چرخ شده مرغ را جایگزین آن کنید.

خورش مرغ کاری خوشمزه + دستور تهیه

آشپزخانه هندی یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین مطبخ‌های دنیاست. در حقیقت آشپزی هندی با فرهنگ و سنت هندی‌ها یکی شده و با وجود این‌که تنوع غذایی در این کشور بسیار زیاد است، اما همچنان هویت و اصالت خودش را در سرتاسر دنیا حفظ کرده است. خورش مرغ کاری با ماست و خامه یکی از محبوب‌ترین غذا‌های تند و تیز هندی است که تقریبا در تمام ایالت‌های هند پخت و سرو می‌شود.

خورش مرغ کاری خوشمزه + دستور تهیه

مواد لازم برای ۶ نفر

کره آب شده: ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ریز خرد شده: ۱ عدد
سیر رنده شده: ۴ حبه
زیره سبز آسیاب شده: ۱ قاشق غذاخوری
نمک: ۱ قاشق چایخوری
پودر زنجبیل: ۱ قاشق چایخوری
پودر دارچین: ½ قاشق چایخوری
پودر فلفل قرمز: ۱ قاشق چایخوری
پودر میخک: ۱ قاشق چایخوری
پودر زردچوبه: ¼ قاشق چایخوری
خامه سنگین زده شده: ۱ فنجان
ماست چکیده: ۱ لیوان
بادام هندی: ۱/۲ فنجان
پودر فلفل پاپریکا: ۲ قاشق چایخوری
شکر سفید: ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)
روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری
سینه مرغ پوست کنده و بدون استخوان: ۲ عدد خرد شده به صورت قطعات مکعبی
پودر کاری: ½ قاشق چایخوری

طرز تهیه مرغ کاری

۱. برای درست کردن خورش مرغ کاری با ماست و خامه ابتدا سس خورش را آماده می‌کنیم. در یک ماهیتابه و روی حرارت متوسط گاز کره آب شده را کمی گرم کنید. پیاز‌های خرد شده را اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه در کره تفت دهید تا سبک شوند. در ادامه ۴ حبه سیر رنده شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید. زیره سبز، یک قاشق چایخوری نمک، پودر میخک، زنجبیل، پودر فلفل قرمز، دارچین و زردچوبه را هم اضافه کنید و با سیر و پیاز‌ها کمی تفت دهید. دو دقیقه زمان برای این مرحله کافی است.

۲. در مرحله بعد خامه سنگین قنادی زده شده، یک لیوان ماست چکیده یا یونانی، پودر فلفل پاپریکا و یک قاشق غذاخوری شکر را به مواد بالا اضافه کنید و خوب هم بزنید. بهتر است تمام محتویات ماهیتابه را به یک قابلمه مناسب منتقل کنید و روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا یک سس غلیظ به دست بیاید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان برای آماده شدن سس خورش مرغ کاری با ماست و خامه کافی است.

۳. در یک ماهیتابه نچسب روغن مایع را داغ کنید. تکه‌های سینه مرغ را در روغن بریزید و روی شعله ملایم گاز تفت دهید. بادام هندی‌ها را آسیاب کنید و پودر آن را به همراه پودر کاری روی تکه‌های مرغ بریزید و هم بزنید. این کار را تا زمانی که تکه‌های مرغ رنگ‌شان از صورتی به کرم تغییر کند ادامه دهید. ۳ دقیقه زمان برای این مرحله کافی است.

۴. تکه‌های سینه مرغ تفت داده شده را از ماهیتابه خارج کنید و به سسی که قبلا آماده کرده بودید اضافه کنید و خوب هم بزنید. خورش مرغ کاری با ماست و خامه را به مدت ۳۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا تکه‌های مرغ خورش خوب بپزند و خورش جا بیفتد.

۵. خورش مرغ کاری با ماست و خامه را با جعفری تازه خرد شده تزیین و با برنج سرو می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید به سس خورش مرغ کاری کمی رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید. در این صورت دو قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی را به پیاز‌های در حال تفت اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گوجه گرفته شود.

پیتزا ایتالیایی چیکن کالزونه + دستور تهیه

«پیتزا ایتالیایی کالزونه» پیتزایی سیسیلی با اصالت «ناپلی» است که به خاطر شباهت ظاهری انواع اولیه آن به شلوار‌های پاچه گشاد مردانه در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی به این نام مشهور شد (کالزونه در زبان ایتالیایی به معنی پاچه شلوار است). بعد‌ها پیتزا کالزونه را به همان سبک لقمه‌ای، اما با شکل و شمایل مختلف درست کردند. به احتمالا شما هم پیتزا ایتالیایی کالزونه را در منوی رستوران‌ها و حتی شیرینی‌فروشی‌ها دیده‌اید، اما به خاطر این‌که شبیه لقمه یا پیراشکی بوده برای سفارش دادن یا ندادن آن دو دل شده‌اید.

آموزش آشپزی؛ از پیتزا کالزونه ایتالیایی تا مرغ بریانی کویتی + طرز تهیه

بیشتربخوانید:سالاد پیتا و تخم مرغ+ دستور تهیه
طرز تهیه مرحله به مرحله پیتزا ایتالیایی کالزونه

مواد لازم برای ۴ نفر

خمیر پیتزا: ۵۰۰ گرم
ذرت شیرین: ۱۰۰ گرم (آبکش شده)
کدو سبز: یک عدد
فلفل قرمز: ۱ عدد متوسط ریز خرد شده
سینه مرغ گریل یا پخته شده: ۴۰۰ گرم
پنیر پیتزا رنده شده: ۱۰۰ گرم
پنیر پارمزان رنده شده: ۵۰ گرم
روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای سس سالسا

گوجه‌فرنگی ریز خرد شده: ۳۰۰ گرم
پیاز قرمز: ۱ یک پیاز متوسط ریز خرد شده
پونه کوهی خشک شده: ۱ قاشق غذاخوری
پوره گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
نمک: به مقدار دلخواه
فلفل: به مقدار دلخواه

مواد لازم برای خمیر پیتزا

آرد: ۵۰۰ گرم
تخم‌مرغ:۱ عدد
روغن مایع: ۶ قاشق غذاخوری
مایه خمیر فوری: ۱ قاشق غذاخوری
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
نمک: ۱ قاشق مرباخوری
شیر ولرم: ۱ لیوان

طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی کالزونه

۱. مواد لازم برای خمیر پیتزا به جز آرد را با هم مخلوط کنید. آرد را کم‌کم به این ترکیب اضافه کنید تا گوله نشود و یک خمیر صاف و یکدست به دست بیاورید. اگر احساس کردید خمیر لطیف و نرم شد و مقداری آرد اضافی آمد، بقیه آرد را اضافه نکنید. برای رسیدن خمیر، یک ظرف بزرگ را با کمی روغن چرب کنید و خمیر را داخل آن بگذارید. خمیر را به مدت یک تا یک ساعت و نیم در یک جای گرم قرار دهید تا خوب برسد. از این خمیر می‌توانید برای درست کردن انواع غذاها، شیرینی و لقمه و پیراشکی استفاده کنید.

ظاهر پیتزا ایتالیایی کالزونه کمتر شبیه پیتزا‌های معمولی و برش خورده است. برای تهیه این پیتزا ایتالیایی کالزونه روی نیمی از مواد پیتزا پنیر پیتزا می‌ریزند و نیمی دیگر را روی نیمه پنیردار تا می‌کنند، به همین خاطر این پیتزا بیشتر شبیه یک لقمه بسته است. پیتزا ایتالیایی کالزونه انواع مختلفی دارد که با توجه به مواد مورد استفاده در پیتزا انواع مختلف آن از هم متمایز می‌شوند. برخی از انواع پیتزا کالزونه باید در روغن سرخ شوند و بعضی هم در فر پخته می‌شوند.

۱. برای تهیه پیتزا ایتالیایی چیکن کالزونه ابتدا فر را روی دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم و روشن کنید. روی یک سینی یا تخته آشپزی مقداری آرد بپاشید و خمیر پیتزا را روی آن بگذارید.

۲. خمیر پیتزا را روی سطح کارتان باز کنید و به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید. خمیر را با وردنه صاف کنید و یک خمیر دایره‌ای شکل به اندازه یک خمیر مینی پیتزا درست کنید.

۳. کدو سبز را ریز خرد کنید و با کمی کره تفت دهید. حالا سس سالسا را آماده کنید. روغن را کمی داغ کنید و ابتدا پیاز‌ها را تفت دهید، بعد از این‌که پیاز‌ها سبک شدند، کنید. سپس گوجه فرنگی، فلفل قرمز خرد شده، پوره گوجه فرنگی، پونه کوهی خشک شده اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. زمانی که احساس کردید گوجه‌فرنگی پخته شده حدود نصف استکان آب اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا یک سس سالسا غلیظ و یکدست به دست بیاید.

۴. روی هر ورقه خمیر پیتزا یک قاشق غذاخوری سس سالسا بمالید. سپس فلفل قرمز ریز خرد شده، ذرت و کدو سبز تفت داده شده را به مقدار مساوی روی هر ۴ خمیر و در فاصله ۱ تا دو سانتی‌متری از لبه خمیر بریزید. تکه‌های مرغ را که از قبل گریل کرده یا پخته‌اید (بسته با ذائقه شما دارد) به مواد اضافه کنید. پنیر پیتزا و پنیر پارمزان را روی مواد فوق بریزید و در پایان لبه‌های خمیر را به هم بچسبانید به نحوی که پیتزا خیلی سفت و مجکم مهر و موم شود و مواد از آن بیرون نریزند. کمی کره آب شده را با برس روی خمیر پیتزا‌ها بمالید و آن‌ها را با فاصله از هم در سینی فر قرار دهید.

۵. می‌توانید کمی پنیر پارمزان رنده شده هم روی پیتزا بپاشید و سینی را داخل فر بگذارید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای پخت پیتزا ایتالیایی کالزونه و طلایی شدن سطح آن کافی است.

نکات مهم پیتزا

هر ماده غذایی دیگری از قارچ گرفته تا زیتون سبز یا سیاه، فلفل دلمه‌ای، بادمجان سرخ شده و کبابی یا هر افزودنی دیگری که می‌پسندید می‌توانید به این پیتزا اضافه کنید.

پیتزا ایتالیایی کالزونه را معمولا با سس مارینارا میل می‌کنندکه در اینجا دستور تهیه این سس خوشمزه را هم برای شما قرار میدهیم.

مواد لازم جهت تهیه سس ایتالیایی مارینارا:

گوجه‌فرنگی: ۶ عدد
آب لیموترش: ۲ قاشق غذاخوری
آویشن ۱ قاشق غذاخوری
سیر رنده شده: ۵ حبه
جعفری تازه: ۱ قاشق غذاخوری
ریحان تازه: ۱ قاشق غذاخوری
رب یک قاشق غذاخوری
روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
کمی نمک و فلفل قرمز و سیاه

طرز تهیه:

۱. ابتدا روغن زیتون را در یک ماهیتابه بریزید. کمی که گرم شد پیاز و سیر را به آن اضافه کنید. بعد از کمی تفت خوردن، گوجه فرنگی رنده شده، رب، آب لیموترش، نمک و فلفل را اضافه کنید.

۲. در مرحله بعد سس به دست آمده را به همراه آویشن، ریحان و جعفری را در میکسر بریزید تا یک سس یکدست به دست بیاورید.

۳. سس آماده شده را ۱۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا کمی بجوشد و سپس برای تهیه غذا‌هایی مثل لازانیا، پاستا و پیتزا از آن استفاده کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها