زیباکلام از ایران پس از کرونا می‌گوید:

 توهم توطئه را کنار بگذارید

استاد دانشگاه تهران طرح حمله بیولوژیک بودن شیوع کرونا را توهم توطئه می‌داند و با آسیب‌زا دانستن این گونه مواجهه با پدیده‌ها، از آن با عنوان «طاعون تئوری توطئه» یاد می‌کند.

 توهم توطئه را کنار بگذارید

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران طرح حمله بیولوژیک بودن شیوع کرونا را توهم توطئه می‌داند و با آسیب‌زا دانستن این گونه مواجهه با پدیده‌ها آن را در تاریخ پس از انقلاب و حتی میان مردم موضوعی روبه صعود می‌داند و از آن با عنوان «طاعون تئوری توطئه» یاد می‌کند.

او در بخشی دیگر از گفت‌وگومی‌گوید اگر تلفات انسانی ویروس کرونا را کنار بگذاریم اقتصاد ایران برای اقشار کم درآمد مثل یک زلزله، فلج و درمانده‌تر خواهد شد. او درباره وجه منفی ویروس کرونا گفت: به دلیل ناتوانی مسئولین در حل این بحران یک شکاف بین دولت و ملت ایجاد خواهد شد.

ویروس کرونا احتمالا از اوایل بهمن‌ماه در ایران شیوع پیدا کرد اما در ۳۰ بهمن برای اولین بار رسمی شد و سیستم درمانی را با چالش‌هایی سخت و جدی روبرو کرد. برخی در این مدت کرونا را حاصل حمله بیولوژیک آمریکا به چین و ایران خوانده‌اند. یا برخی دیگر در سناریوهای احتمالی، می‌گویند کرونا ایتالیایی‌ها را هم بخاطر شباهت ژنوم به ایرانی‌ها به اشتباه درگیر کرده است. آیا باتوجه به شیوع جهانی این ویروس، واقعا می‌توان گفت که حمله‌ی بیولوژیک به ایران صورت گرفته است؟ یا طرح این مسئله هم شکلی از مواجهه با بحرانی چون ویروس کرونا است؟

متن کامل گفتگو با صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی در دانشگاه تهران، درمورد تئوری حمله‌ی بیولوژیک به ایران و همچنین جامعهی ایران پساکرونا را در ادامه بخوانید:

صادق زیباکلام درباره این سوال که جامعه ایران و مناسبات جهانی بعد از ویروس کرونا چه فرمی به خودش می‌گیرد کفت: فکر می‌کنم ایران بعد از کرونا هیچ تغییری نکند. به این معنا که با کشورهایی مثل آمریکا، اروپا، همسایه‌ها و جهان غرب که در تخاصم هستیم به طور کلی همچنان در تعارض، تقابل و رویارویی خواهیم بود. با کشورهایی مثل کره شمالی، چین و روسیه که خوب هستیم همچنان همین رفتار را داریم و تغییری پیدا نخواهد کرد.

استاد دانشگاه تهران درباره تفاوت جامعه پیش از کرونایی با جامعه پس کرونایی گفت: نمی‌توانم درست بگویم که اکنون در آغاز این وضعیت هستیم یا در اواسط این بحران؛ بستگی به این دارد تا زمانی که این بحران تمام شود، چقدر خسارت جانی و مالی به جامعه وارد کند. آنچه مسلم است اگر خدای ناکرده کرونا تا اواخر اردیبهشت و خردادماه ادامه پیدا کند، بحث تلفات انسانی به کنار، فکر می‌کنم این حالت قرنطینه‌ای که ایجاد می‌شود و بسته شدن بسیاری از کسب و کارهای تجاری، اقتصاد ایران را مثل یک مصیبت و زلزله، از این شرایطی که هست فلج‌تر و درمانده‌تر می‌کند؛ به خصوص برای اقشاری که درآمد کمتری دارند و در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و درآمدشان کم است. برای این قشر یا درآمد‌شان قطع شده یا خیلی کاهش پیدا کرده است. ارزاق و مواد عمومی بشدت گران خواهد شد، اگر بحران ادامه پیدا کند.

مسئولین نشان دادند که توانایی و کارآمدی مبارزه با بحران را ندارند؛ یعنی آن توانایی که چین، کره جنوبی و ایتالیا داشتند. به طور مثال در چین مناطقی که شیوع ویروس کرونا در یک منطقه‌ای بسیار شدید بود هیچکس از منزل خارج نمی‌شد و دولت می‌آمد مواد غذایی را درب منازل پخش می‌کردند تا کسی مجبور نشود از خانه بیرون بیاید. ما می‌دانیم این توانایی عمرا در ایران و نهادهای حکومتی وجود ندارد. بنابراین ارزاق عمومی هم کمیاب و گران خواهد شد و از این بابت هم اقشار پایین جامعه خواهند بود که آسیب خواهند دید.

همچنین زیباکلام درباره عارضه مثبت و منفی این اتفاق گفت: مثبت که هیچ. فکر می‌کنم وجه منفی آن این است که به دلیل ناتوانی مسئولین در مقابله با این بحران -حداقل در مقایسه با کشورهای دیگر- شکاف دولت-ملت و بی اعتمادی به مسئولین را به گمانم بیشتر خواهد کرد. چون در عمل ضعف و ناتوانی مسئولین باز به نمایش گذاشته خواهد شد و از این بابت فکر می‌کنم شکاف دولت-ملت را بیشتر خواهد کرد.

زیباکلام درباره نظریه حمله بیولوژیک بودن ویروس کرونا که توسط برخی در داخل و خارج از کشور مطرح می‌شود گفت: من مطمئن نیستم در دنیا این فکر جدی باشد. در جمهوری اسلامی یک فکر جدی است که اول به صورت شایعه بود، اما در حال حاضر خیلی جدی مطرح می‌شود که این بحران جنگی بیولوژیک است که آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و چین راه انداخته‌اند، حالا این وسط ایتالیایی‌ها هم چون ژنوم‌شان به ایرانی‌ها نزدیکی و پیوند دارد و برادر و خواهر خوانده هستند، آن بیچاره‌ها هم مبتلا شدند.

من مطمئن نیستم در دنیا این فکر جدی باشد. در جمهوری اسلامی یک فکر جدی است که اول به صورت شایعه بود، اما در حال حاضر خیلی جدی مطرح می‌شود که این بحران جنگی بیولوژیک است که آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و چین راه انداخته‌اند، حالا این وسط ایتالیایی‌ها هم چون ژنوم‌شان به ایرانی‌ها نزدیکی و پیوند دارد و برادر و خواهر خوانده هستند، آن بیچاره‌ها هم مبتلا شدند

فکر می‌کنم این ایده‌ها‌ و تفکرات و تئوری‌ها تنها خاص جمهوری اسلامی ایران باشد، دست‌کم تا آنجا که من در جریان هستم، هیچ جای دیگری به این تفکرات نه باور دارند و نه رواج می‌دهند و نه آن را جدی می‌گیرند؛ اما اینکه چرا این تفکرات در ایران جدی گرفته می‌شود، اولین خاصیت‌اش این است که مسئولیت را از دوش مسئولین برمی‌دارد. وقتی قرار می‌شود کرونا جنگ بیولوژیک آمریکا علیه ایران باشد، خب دیگر نه اینکه از مسئولین ایران نباید توقع داشت، اما سطح توقعات مقداری کمتر می‌شود و به‌پای دشمنی ۴۱ ساله‌ی آمریکا نوشته می‌شود. اما اینکه چرا در ایران این دست تئوری‌ها و نظریه‌های توهم توطئه و دایی جان ناپلئونی اینقدر رواج دارند، من فکر می‌کنم به عقب ماندگی هولناک علوم انسانی در ایران برمی‌گردد.

کارویژه‌ی اصلی علوم انسانی فهم تحولات جوامع است. فهم مناسبات انسانی است. آن قسمتی که در گذشته است را تاریخ و این قسمت که مربوط به امروز است را معاصر می‌گوییم؛ متاسفانه چون علوم انسانی در ایران فوق العاده عقب مانده است، ما واقعا نمی‌توانیم خیلی از پدیده‌ها را فهم و تجزیه و تحلیل و تفهیم کنیم. مثل اساتید علوم انسانی در کشورهای توسعه یافته، واقعا نمی‌توانیم بفهمیم که چرا این پدیده‌ها اتفاق می‌افتند.

مثالی ساده می‌زنم: ۱۱ سپتامبر، هیچکس تردیدی در مورد اینکه چطور بوده و از کجا بوجود آمده و چه کسانی انجام داده‌اند ندارد. اما در جمهوری اسلامی ایران اعتقاد جدی و سفت و سختی وجود دارد که ۱۱ سپتامبر کار خود آمریکایی‌ها بود، القاعده، طالبان و داعش کار خود آمریکایی‌ها است؛ دقت کنید می‌بینید که فقط در موضوع کرونا نیست که مسئولین ایران به تئوری توطئه پناه برده‌اند، اساسا هرچیزی که باب میل جمهوری اسلامی نباشد و یا مخالف ایدئولوژی و تفکرات حکومت و نظام است که اتفاق می‌افتد، به تئوری‌های توطئه نسبت داده می‌شود.

بگذارید مثال دیگری بزنم: وقتی بهار عربی براه افتاده بود، دنیا می‌گفت بهار عربی اما در جمهوری اسلامی کسانی می‌گفتند: خیزش اسلامی. منتها نکته جالب این است که می‌گفتند این حرکت تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران بوده و هست و مردم مسلمان کشورهای عربی تحت تاثیر مبارزات مردم ایران علیه آمریکا و صهیونیسم آنها هم به میدان آمدند. بعد که تمام شد رفت یا به تیر غیب گرفتار شد یا هر مصیبت دیگری پیدا کرد، دیگر نگفتند تحت تاثیر جمهوری اسلامی ایران بوده. حالا اگر عکسش اتفاق می‌افتاد و مثلا این حرکت مطابق تفکرات جمهوری اسلامی ایران نمی‌بود، می‌گفتند این جنبش را آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها راه انداختند.

مثال دیگری می‌زنم؛ تظاهراتی که عراقی‌ها انجام می‌دهند و ضد آمریکایی و علیه خارجی‌ها بطور کلی است، بلافاصله در ایران بازتاب وسیع پیدا می‌کند با عنوان تظاهرات مردمی؛ آنهایی که علیه دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق هست را بلافاصله می‌گوید کار عربستان و کار آمریکا و اسرائیل است و متاسفانه جدا از عقب ماندگی علوم انسانی، دلیل دیگری که باعث می‌شود تئوری‌های توطئه بوجود بیاید، همین نگاه ایدئولوژیک است که در ایران وجود دارد و کلا هر چیزی را که خلاف دیدگاه‌های‌شان باشد را نسبت می‌دهند به دشمن و تئوری‌های توطئه و عملیات‌های پنهانی که آمریکا و صهیونیست‌ها علیه ایران انجام می‌دهند.

زیباکلام درباره راه حل این مسئله گفت: این وظیفه‌ی اساتید دانشگاه و دانشگاه‌ها است. بار اصلی مبارزه با جهل و خرافه‌های شبه علمی را همیشه باید دانشگاهیان به دوش بکشند. نه تنها دانشگاهیان من می‌خواهم بگویم باید دست کمک به سمت حوزویان دراز کنیم و از حوزویان‌مان بخواهیم که با این نگاهی که باعث می‌شود نسل در نسل به دنبال این توهمات رفتن بیشتر شود، مبارزه کنند.

او در توضیحی افزود: بگذارید یک مورد برای شما بگویم که خودم با آن دست به گریبان هستم. ۴۱ سال پیش که انقلاب شد، به جز محمدرضا پهلوی و شاید یکی-دو نفر از اطرافیانش، هیچ کس دیگری فکر نمی‌کرد این انقلاب را آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها انجام دادند. شاه با تمام وجود معتقد بود این انقلاب را آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها انجام دادند، ولی به جز شاه هیچ کس دیگری این فکر را نمی‌کرد، در سال‌های ۵۷، ۵۸، ۵۹؛ اما امروز اگر آمار بگیرید می‌بینید که کسر قابل توجهی از نسل‌های بعد انقلاب که در جمهوری اسلامی ایران متولد شدند، دبستان و دبیرستان و دانشگاه رفتند، خیلی‌های‌شان مثل شاه فکر می‌کنند که این انقلاب کار غربی‌ها بوده! یعنی واقعا توهم توطئه در کشور ما مثل طاعون دارد رشد می‌کند. فقط با کرونا نیست که باید مبارزه کرد و واقعا با فرهنگ تئوری توطئه هم باید مبارزه کرد، به این خاطر که یک‌جور اعتیاد است و جامعه هیچ وقت تلاش نمی‌کند پدیده‌ها و رویدادهایی که اتفاق می‌افتند را تبیین کند. به هر حال داعش یا القاعده یک پدیده‌ای بود که چرا در قرن ۲۱ این گونه اسلام‌گرایی رادیکال بوجود آمد. راجع به این مسائل در غرب خیلی کار و تحقیق می‌کنند، اما متاسفانه در ایران یک کلام می‌گویند «این را خود آمریکایی‌ها درست کردند و خودشان هم اعتراف کردند و خانم کلینتون در کتاب خاطراتش گفته ما داعش را خودمان درست کردیم. آقای ترامپ در مصاحبه مطبوعاتی‌اش گفت که داعش را اوباما و کاخ سفید درست کرده» و قص علی هذا.

به نظر من این مسئله بلایی است که نمی‌گذارد جامعه تفکر و فهم کند؛ نه تنها پدیده‌های امروز را که هم عصر ما است، بلکه گذشته‌های ما هم همینطور است. نگاهی که در جمهوری اسلامی ایران نسبت به مشروطه است این است که مشروطه توطئه‌ی لیبرال‌ها، فراماسون‌ها و سکولارها بود که مشروطه را از بستر شرعی‌اش منحرف کردند؛ چقدر شنیده‌ایم که مشروطه را منحرف کردند؟ در مورد خیلی از حوادث گذشته هم باز می‌بینید که تئوری‌های توطئه مثل روح سرگردان باز آمده‌اند و جلوی فهم و تفکر در رویدادها و پدیده‌های گذشته را هم گرفته‌اند.

منبع: انصاف نیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 53
  • محمد
    0

    این آقا استاد دانشگاه هست؟! استادی که اسناد معتبر رو مطالعه نکرده باشه و نتایج تحقیقات کشورهای دیگه رو ندیده باشه و بدون مدرک نظر بده این استاد نیست ایشون چرت و پرت گو هست. خوب شما که میگی مدرکی ندیده در مورد توطئه خوب شما ندیدی معلومه سوادت چقدره ولی چه مدرکی داری که این تئوری رو رد میکنی؟! فقط حرف خودت هست که اتفاقاً هیچکس قبول نداره جز خودت البته از این سری عمو همه چیز دونها تو ایران زیاد داریم که اندازه ... هم چیزی نمیدونن

    نظرات شما -
    • پزشک سهمیه ای
      0

      همینجوری که تو به این راحتی نسبت به سواد و مدرک دیگران اظهار فضل میکنی. اونم مثل تو اظهار میکنه دیگه

    • کاربر ناشناس
      0

      حقیقت برای کسانی که نمی‌خواهند زیر بار آن بروند تلخ است ای کسانی که از مسوولین و فرادستان بی‌کفایت حمایت میکنید آیا این عملکردهای سراسر فساد آور وتبعیضانه را نمی بینید ? مسوولین ما هر جا کم می آورند به آمریکا و اسرائیل و عربستان سعودی و. نسبت میدهند

    • محمد
      0

      اقا یا خانم سهمیه ای اصلاً معنی اظهار فضل رو میدونی؟! چرا حرفی میزنی که همه سطح سوادتو بهمه نشون بدی مثل همین اقا ، کدوم کلمه من اظهار فضل در مورد خودمه؟ بگو، من فقط گفتم وقتی چیزی نمیدونی و مطالعه نکردی اظهارنظر در نفی و تایید اون مطلب نکن اگر هم مدرکی داری بگو ما هم بدونیم غیر از این چیزی دیدی در مطالب من بگو ما هم بدونیم ولی در آخر یک چیزی میمونه که نگفتم اگر همین اظهار نظرها رو یک فرد عادی میکرد مثل من و شما فردا سر از دادگاه در می آورد ولی این آقا ژنشون با ما فرق داره چون همه چی میتونن بگن کسی هم کاری بهشون نداره

    • پزشک سهمیه ای
      0

      محمد جان.من که سواد ندارم.با پول رفتم علوم پزشکی شهید بهشتی.علمشم ندارم.فقط مطبم شلوغه همین. این اراجیفی هم که ایشون گفته رو اصلا نخوندم و میدونستم اراجیفه.بعضی چیزا دیگه نیاز به مطالعه و تحقیق نداره.مثل این میمونه که ادم تشنه بشه اب میخوره. دیگه نیاز به مطالعه نداره.بهر حال هر کی این ویروس رو پخش کرده ممنونم ازش.درامد فوق العاده ای نصیب من شد.

  • یک دوست
    0

    جناب زیبا کلام، تو به عنوان استاد دانشگاه بیشتر می فهمی یا اساتید روس که صدتا امثال تو را تا می کنند و می گذارند در جیبشان!!! خوش رقصی برای آمریکا و تطهیر چهره کریه آمریکا که در این قضیه که فرضیه بیولوژیک بودن شیوع ویروس کرونا از سوی پزشکان روس، چین و حتی اروپا تا الان به عنوان یک فرضیه اصلی مطرح شده مگر چقدر برای شما ارزش دارد!!!؟؟؟ برای مطرح شدن و سر زبان بودن راه های دیگری هم وجود دارد.

    نظرات شما -
    • پزشک سهمیه ای
      0

      جناب یک دوست.تو به عنوان یک شهروند بیشتر می فهمی یا اساتید که صدتا مثل تورو پس انداختن؟

    • یک دوست در پاسخ به پشک سهمیه بندی شده
      0

      در پاسخ حضرتعالی عرض کنم کتاب تحولات جهانی در اندیشه امپراتوری قرن جدید نوشته محمد کاظم را حتما مطالعه کنید، این کتاب حاصل مقالات اساتید علوم سیاسی و روابط بین الملل هست که نویسنده محترم گردآوری کرده این کتاب در زمان خاتمی که اوج خفقان فرهنگی بود و نویسنده گان داخلی جرأت بدگویی از آمریکا نوشته شده، عرض کردم در دولت خاتمی، حتما شما هم مطالعه کن. در ضمن گزارش بررسی آزمایشگاهی روس وچین را در همین خبرگزاری دنبال کنید. حتما. تا همچون استاد معظمتان بدون مطالعه حرفی نزنید.

    • پزشک سهمیه ای
      0

      یک دوست.ایشون هم استادی مثل توعه. من وقت نمیکنم کتابای خودمو بخونم. از بس مطبم شلوغه و دارم پول پارو میکنم.هرکی این ویروس رو پخش کرده کار خوبی کرده.این اسفند ماه 10 برابر بیشتر درامد داشتم.حالا تو برو اندیشه بخون

  • مهدی
    0

    بنده هم مانند همه مردم حمله بیولوژیک را فقط یک احتمال از میان بقیه احتمالات می دانم. اما دیاثت سیاسی و آمریکادوستی این آقا دیگر شورش درآورده است. به این آقا بگویید مسئول تحقیقات استراتژیک روسیه نیز توهم توطئه دارد؟ خود چینی ها که سفیرشان به خاطر طرح این ادعا در آمریکا احضار شد هم توهم توطئه دارند؟ برخی کشورهای دیگر هم توهم دارند ؟؟؟ آخه وطن فروش تو چطور متن کتاب خانم کلینتون را در بارۀ سفر به 31 کشور برای ایجاد داعش را تطهیر میکنی؟؟؟؟ لابد اگر دو فردای دیگر همین توافق اخیر آمریکا و طالبان منجر به روی کار آمدن مجدد طالبان در افغانستان شود (همان طالبانی که تو آمریکا مثلا دشمنش بودید) ، و منجر به تفرقه در آن کشور گردد، باز هم منکر توطئه میشوی!!!!!!!

  • یک دوست
    0

    جناب زیبا کلام، اگر اطلاعی از جنگ بیولوژیک ندارید لزومی هم ندارد که حرفی بزنید. مملکت حکومت، دولت و زیر مجموعه های دولتی دارد که هر کدام وظیفه خود را دارند، لذا شما که کمترین اطلاعی از جنگ بیولوژیک و نمونه های آن ندارید حق هم ندارید حرفی بزنید، مردم ما اگر ناکارآمدی دولت را به عینه می بینند به خاطر دفاع شما از عملکرد دولت فشل روحانی هست که در نهایت مجبور به اعتراف به آن شدی، لذا اگر حرفی هم نزنی کسی نمی گوید خدای ناکرده لال هستید، برای مطرح شدن و سر زبان ها بودن راه های دیگری هم هست

    نظرات شما -
    • پزشک سهمیه ای
      0

      جناب یک دوست ، اگر اطلاعای از جنگ بیولوژیک دارید لزومی هم ندارد که حرفی بزنید.مملکت حکومت ،دولت وزیر مجموعه های دولتی دارد که هر کدام وظیفه خودرا دارند، لذا شما که بیشترین اطاعی از جنگ بیولوژیک و نمونه های آن دارید حق هم ندارید حرفی بزنید.مردم ما اگر ناکارامدری دولت را به عینه نمی بینند بخاطر دفاع شما از عمکلرد دولت نیست که در نهایت مجبور به اعتراف به ان نشدی ،لذا اگر حرفی هم بزنی کسی می گوید خدای ناکرده لال هستید، برای مطرح نشدن و سرزبان ها نبودن راه های دیگری هم هست

  • یک دوست
    0

    جناب زیبا کلام، به نظرم می رسد که شما نیاز دارید از تاریخ دوره چهارم دبستان به بعد را دوباره مطالعه کنی، اگر نسل امروز انقلاب اسلامی را توطئه آمریکا علیه رژیم پهلوی می دانند قطعا ایراد کار در دانشگاه ها و اساتید از خود باخته ای چون شماها می باشد، قطعا شما ها به دلیل منافع خودتان و خوش رقصی برای آمریکا باید تدریس تان را هم باب میل اربابتان آمریکا پیش ببرید. در همان کتاب تحولات جهانی در اندیشه امپراتوری قرن جدید شکلگیری طالبان و جریانات تروریستی و تکفیری کاملا از زبان نویسنده گان خارجی توضیح داده شده است. لذا برای مطرح شدن و سر زبان ها بودن راه های دیگری هم هست!!!

  • ایرانی
    0

    خوبیت نداره ما میگیم زدیم شما هم بگید زدیم.

  • اسداله
    0

    این اقا کمی شوت و البته نمیگم خائن تشریف دارند.فکر میکنم ایشون یه پرچم امریکا تو خونش داره که هر روز صبح مقابلش زانو میزنه و ارادت خودش رو بهش ابراز میداره.حیف نیست وقت ما رو با این اقا میگیرید؟

  • اسد
    0

    ایشون سرباز با وفایی است البته برای امریکا و اروپا و تعجب اورست که چرا ایشون اینقدر ازادی عمل دارند.البته به باور من ایشون شان و شخصیتش برای ارباباش فقط در تخریب ایران است.

  • دکتر شوالیه
    0

    تو یک نادان وابسته ای ،،، باچشم سر ببین در دنیا چه خبره ،، تمام ابعاد را نگاه کن و چون تو را استاد دانشگاه کردن یه اینچنین روزی اراجیف بگی ،، ار دانشجوهات بخواه بررسی کنن به هر یک از ابعاد سیاسی اجتمایی ،، اقتصادی و.. چه درصدی میدن بعد چرت بگو ،، البته امروز از سفارت فرانسه درخواست شوالیه کن

  • داپد
    0

    زیبا کلام واقعا استاد است و حرف حقیقت می زند .هیچ کس از حقیقت خوششان نمی آید .ناراحت میشوند .حق قضاوت کنید .و عدالت حرف بزنید

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      چی میگه،خودش از حرفاش خندش نمیگیره...مقامات چین هم احتمال حمله بیولوژیک دادن چند تا کشور دیگه هم گفتن این ویروس احتمال زیاد ساخته آزمایشگاه ولی از کشوری اسم نبردن.. تک تک بندهای حرفاش بدون پشتوانه هست برای نمونه «کسر زیادی از مردم فکر می کنند انقلاب سال 57 کار غربی ها بوده!» الان کجا آمار گرفته که داره کسر می بنده براش؟؟؟؟ به استاد بفرمایید یه تئوری برای آمریکا هم بده تا از این بحران دستمال توالتی که براشون ایجاد شده عبور کنند حیفه فقط ما از نظرات استاد استفاده کنیم...

  • حسام
    0

    براي چي انقد بزرگش ميكنيد ... با اينكه اين همه سوتي ميده ... مگه اين آقا كيه كه وقت ملت رو ميگيريد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ابراهیم حامدی
    0

    سلام .شما تا حالا کدام حرفت درست از اب در اومده که این دومیش باشه.میخوایی باز هم مردم به روحانی رای بدن.تو هم بگو از شنبه همه چیز عادی میشه.راستی بنزین هم گرون نمیشه.راستی مردم به یارانه هم نیاز ندارن.راستی مردم به دولت یارانه میدن. راستی .............

  • 1
    0

    (زیباکلام:مثالی ساده می‌زنم؛ ۱۱ سپتامبر، هیچکس تردیدی در مورد اینکه چطور بوده و از کجا بوجود آمده و چه کسانی انجام داده‌اند ندارد.)واقعا احمقانه س اگر کسی فکر کند کار القاعده بوده. تخصص ایشان در چیست؟ جنگ بیولوژیک؟ نظامی؟ پزشکی؟ در مورد همه چیز اظهارنظر میکند!!!

  • 1
    0

    خداروشکر نظراتم کاملا مخالف ایشان است

  • محمد
    0

    بنده اصلا کاری ندارم که جنگ بیولوژیک درست هست یا نه که در این قضیه کرونا سروصدا کرد...ولی در کلام جناب زیباکلام یک نوع نگاه و نگرش خصمانه ای هست علیه جمهوری اسلامی و تمامی اعتقادات و تفکرات وطنی! در سواد ایشون تردید نیست ولی یه جای کار ایراد دارد کلا عینک بدبینی شون رو باید عوض کند.

    نظرات شما -
    • راسگو
      0

      موضوع عینک نیست. موضوع اثر وضعی بعضی لقمهاس. کسیرا که خدا گمراهش کنه .هرگز هدایت نمیشه. هرچه ازجمهوری اسلامی بدبگه .من کاری به اونندارم. اما امریکا وصهیونیست جهانی هزار ساله که بشریتو به استث مارکشونده. ازفاضلاب جهانی خوش اومدنو خودفروختگیش به اونا چندش اوره.اصلا ایشون هیچ عقیده ای بجهان بینی اسلامی نداره. حرفاشو زیادگوش دادم .من شخصا بمنکر بودنش شک ندارم

  • ایرانی
    0

    توهم توطئه خود آقای ... است در این دنیا باید همه چیز را با تفکر نگریست نه ساده اندیشانه و با دید سیاسی و ... هر چیز باید مورد تفکر قرار گیرد هم از دید مثبت و هم از دید منفی لذا باید علمی و متفکرانه نگاه کرد.

  • رتبه 4 کنکورسال85 (فقرا)
    0

    انوقت با چی پول در میارید. باید اینارو بگین تا درامدتون بره بالا دیگه

  • کاربر ناشناس
    0

    استاد این حرفا رو بذار برا سر کلاس و دانشجوهایی که برا نمره مجبورن به خزعبلاتت گوش بدن اخه کی تموم می شی تو راستی چ کرونا ت مثبت نشده؟

  • داودی
    0

    استاد گرامی و معزز با پوزش : این ویروس جهان شمول شده در تمام دنیا تلفات میگیردتا کنون هم هیچ کشوری نتوانسته واکسن انرا کشف کند قدرتهای بزرگ هم پیدایش و بروز این ویروس رابه گردن هم میاندازند کشورهای دنیا گوی سبقت را برای کشف واکسن از هم گرفته اند بهر حال در صورت کشف این دارو بازده پولی بسیار عظیمی برای ان کشور بدست میاید در اینجا دو مطلب ذهن همه را مشغول کرده اول اینکه واکسن این ویروس حتما در دست قدرتها وجود دارد ؟ ؟ و به جهات و اهداف سیاسی تا حصول نتیجه رو نمایی نمیکنند دوم این که در صورت منفی بودن فرضیه اول محتملااین ویروس هدیه فرازمینی ها برا ی بشر خاکی هست ! و انسان به ان حد و کمالات پزشکی و علم طب نر سیده و عاجز از شناخت این ویروس است در حالیکه تکنولوژی و علم بخصوص در دنیا ی پزشکی و طب بجایی رسیده که علاج و مداوای اکثر بیماریها خیلی اسان شده چرا و چگونه تا این لحظه دانشمندان نتوانستند این ویروس ناشناخته را کشف کنند جای سوالهای بسیاری را در ذهنها ایجاد میکند ؟ شما مطلع هستید عملکرد سازمان ناسا در این چند سال اخیر برای کشف کرات خیلی شدت پیدا کرده و بقول معروف کار ناسا دیگر کشیده شده به مزاحمت برای کرات . الله و اعلم

    نظرات شما -
    • س
      0

      داروش دست ترامپه که خودش اون راساخته بی جهت نبود به رئیس جمهور کرونائی برزیل دست میدادوبه کل دنیا دهن کجی میکرد ببینید چقدر بخودش مطمئن بودچون خوش ویروس ساخته وداروش را هم داره درشرائطی که با یک سرفه عادی مردم پا به فرا میذارن ترامپ با این فرد کرونائی مذاکره میکنه دست میده وبه ریش دنیا میخنده ومیخاد کل دنیا مبتلا بشن بعدش باقیمت نجومی داروش رو عرضه کنه

  • پارسی
    0

    از اونجائیکه مسئولین جمهوری اسلامی در مدیریت خود ناتوان و مستاصل هستند پس چه چیزی بهتر از بیان کردن سناریوی توطئه که تمام سوءمدیریتها و ناکارآمدی های خود را به پای تئوری توطئه ذبح بکنند و مردم هم سرکار و گیج و ویج از این مسئله یعنی به همین سادگی و خوشمزگی.

  • حسین
    0

    درود بر شرفت ای مرد واقعی و ای سرباز وطن. فقط متاسفم برا برخی که نظری به غیر از نظر خودشون را قبول ندارند و توهین می کنند. .انسان شریف و محترم نظر استاد نظر خیلی از بندگان خدا است . چرا تاب تحمل انرا ندارید. نظر شما هم برای خودتون محترم است . ولی نظر اکثریت بایستی در کشور اجرا شود با یک انتخابات ازاد عادلانه و بی طرفانه و بدون نظارت دلبخواهیو خلاف قانون اساسی

    نظرات شما -
    • وجدان راحت
      0

      استاد زیباکلام هیچ گاه درلفافه سخن نمی گوید وهرگزهم به کسی توهین نمی کندبنده دانشجوی ایشان بوده ام تعجب می کنم ازکسانی که هرگزایشان راازنزدیک ندیده اند ولی فقط دارند به ایشان توهین می کنند وهتاکی بی دلیل می نمایند ومطمئنم که ایشان هرگز ازنظرات منتقدان ملول وسرگشته نیستند وهمواره جواب منتقدین خود را به آرامی وبا استدلال می دهند.وامثال آقایانی که وقت ندارم ودوست ندارم ازایشان نام ببرم دائما ازایشان بدگویی می کنند واکثریت این افراد مغرض نان بازوی خودرانمی خورند زیرا به مراکز قدرت وثروت وصل هستند وجناب آقای حسین خوب درک کرده اید که این افراد روزی به خوبی خواهندفهمید که فقط بایک انتخابات آزاد وغیر مهندسی شده می توان به آزادی ودموکراسی واقعی رسیدچیزی که استاد بارها برآن تاکیدکرده اند.

  • ناشناس
    0

    حضرت آقا بی احترامی نشه به محضر شریفتونا اصلا قصد جسارت نداشتم یه جوجه از همون وقتی که سر از تخم در میاره می فهمه کلاغ و گربه دشمنشن و می خورنش نمی گه اینا توهم توطئه ان اونوقت چطوری شما این همه عمر از خدا گرفتی و موهات سفید شده و چین و چروک پیدا کردی ملتفت نشدی که آمریکا دشمن بشریته و خونخواره!

  • زهرا
    0

    خودتون رو درگیر این حرفا نکنید اصل موضوع اینه که کرونا اومده مردم رو درگیر کرده و وظیفه ما مراقبت و رعایت بهداشت از مسئولانی هم که در حالت عادی نمیتونن مفید باشند چون بی کفایت هستند انتظار معجزه نداشته باشید خودمون باید بفکر خودمون باشیم قاطی این بازیهای سیاسی نشید

  • پیام
    0

    دکتر کی بریم کله پاچه بزنیم؟

  • ل
    0

    کار به توطئه بودن یا نبودن آن ندارم. فعلا که اونایی که میخواستن حواسها بجای ارائه راه کار برای مهار کرونا منحرف بشه و همه را سر کار بگذارند به هدفشان رسید ه اند . نمونه اش همین کامنت های متضاد است. ول کنید این حرفا لرا بفکر سلامتی خودتون باشید

  • ناشناس
    0

    عجب رویی داری دکتر من جای تو بودم لال میشدم حداقل تا ۱۴۰۰

  • مرتضی
    0

    آقای به اصطلاح استاد! خود چینی ها هم معتقدند این یک خراب کاری عمدی بوده، این وسط ترامپ دستور پر کردن ذخایر نفتی آمریکا رو میده و... اون وقت ما توهم داریم یا شما؟

  • علیرضا
    0

    سلام متأسفم برای استاد دانشگاهی که اینقدر تحلیل های بچه گانه می کند؟؟؟؟

  • مریم
    0

    برو بابااااا زیبا کلام؛ تو خودت خدای توهمی. خخخخخخ.

  • فضل
    0

    جناب استاد آب در هاون مکوب . سال هاست این ملت دیگه به هیچ دانایی گوش نمیدن .

  • ق
    0

    ایشان از بانیان تعطیلی صنعت هسته ای و متعاقب آن برجام خسارت بار و نهایتا خسارت مادی و معنوی به ملت و کشور هستند انشاالله بزودی قوه محترم قضائیه بعنوان مدعی العموم رسیدگی خواهند کرد..

  • علی
    0

    خبر تلوزیون ۳۰۰۰نفر مبتلا و۷۰نفر فوتی در امریکا و قرنطینه چندین ایالات و کلی خسارتو. ....اگر کار امریکا بود که که خود زنی نمی کرد پس حرف ایشان کامل صیح است

    نظرات شما -
    • 1
      0

      خودزنی کرد وقتی برج های دوقلو رو با هواپیما زد و تقصیر رو انداخت گردن القاعده و مردم فقیر افغانستان و به خاورمیانه لشکرکشی کرد.بعد هم عراق و لیبی و سوریه و....- آخه چطورمیشه تو روز روشن از مامورفرودگاه رد بشی بعد بری سوار هواپیما بشی اون هم قسمت خلبان. 10 تا هواپیما بدزدی و خلبانی بلد باشی پرواز کنی هیچ کی جلوت رو نگیره حتی تو فرودگاه تیراندازی نشه.- بعد بری بزنی به برج ها دوقلو. الان هم هرکسی بخواد تحقیق کنه اجازه نمی دن

  • رحیم اب منگل
    0

    اینکه پول ملت را هاپولی کردی هم توهمه

  • ی الف
    0

    احسن واحسن به تو زیبا کلام حرف دلمو زدی خدا امثال تو را نگه دارد داریم از حماقت عده ای خفه میشیم

  • ببل
    0

    زیبا کلام واقعا بی کاری

  • ندای ایران
    0

    سلام آقای دکتر زیبا کلام لطف کنند تو حوزه تخصصی خودشون صحبت کنند .حمله بیولوژیک توسط پروفسورکرمی و تیم تخصصیشون مطرح شده .بعید می‌دونم دکتر زیبا کلام از ویروس شناسی وبیولوژی چیزی سر در بیارند.خیلی میخواهند به عنوان یک استاد عالی رتبه دانشگاه تهران خدمت کنند موضوع برجام رو حل کنند . این عهدنامه ها ضررهاش کمتر از عهدنامه ترکمنچای و گلستان نبود .قامت بشکند ای تاریخ اگر ننویسی بهترین وباصفاترین مردم درطول تاریخ ایران متعلق به این زمان بودند وبیش از مسئولین دلشان به حال انقلابشان که ثمره خون شهداست میسوزد . مسئولی که مطرح میکندقرنطینه نداریم ولی خودش ویدئوکنفرانسی به انجام امور می پردازد .؟؟؟ای وای که حرم امام رئوف را بستند ولی هنوز تصمیمی برای بسته شدن درهای بهشت زهرا گرفته نشده .ای وای بر شیعه انگلیسی که در حرم کریمه اهل بیت را میشکند .این گروه اگر زمان حضرت علی علیه السلام بودند به خانه ایشان حمله میکردند. بس کنید کاسه لیسی غرب واستکبار را .آنها به مردم خودشان رحم نمی کنند .مزدور تربیت میکنند به دنیا صادر میکنند داعش زاییده همین زالو صفتانه .نفت عراق رو به غذا می‌برند .اورانیم افغانستان و طلای آفریقا و.....آن وقت بگویید توطئه کجابود ترامپ سرش را بالا می‌گیرد وبا افراد مبتلا به کرونا دست میدهد وشام می خورد بعد تستش منفی میشود شاید مفهوم آن این است که قبلاً واکسن آن را زده ؟؟؟؟؟!!!! ولی جرات نمی کند رونمایی کند از خودتان بپرسید ؟؟ابرقدرت تاب دیدن کشورهای قدرتمند را ندارد این را درک کنید .؟.؟.؟ سرمایه های ایران همان جوانانی هستند که زیر دست امثال شما به ستوه می آیند به جای جنگ سیاسی شما عینک بدبینی به نیروهای انقلابی را بردارید ونگانتان را به داخل بیاندازید و کار خودتان را درست انجام بدید کاری به تمام شدن زمان کرونا نداشته باشید چون فکر نمی کنم پزشکی خوانده باشید . یادبگیرید توحوزه تخصصی خودتون اظهار نظر کنید.

  • غمگین
    0

    این بابا که شده همه چیز فهم. در امورات ااقتصادی وسیاسی. پزشکی. هسته ای. دفن اموات. سیل و بحران. زیبایی پوست. گران شدن پیاز. ارزان شدن سیب زمینی تخصص داران و نظرات گوهربار ودرفشان خورا میدن. ولی هنوز جنگ بیولوژیک دشمنی آمریکا را برای مردم ایران توهم میدانم. توهین نباشه باید به مدرک وسواد شما شک کرد. شاید هم مدرک را از ناصرخسرو براتون چاپ کردن. الان نمکی و کسانی که ضایعات خرید وفروش می کنن از جنگ بیولوژیک وریشه دشمنی آمریکا با ایران خبر دارن.

  • هژبر.محسني
    0

    با سلام و درود . در رابطه قسمت اول سخنان آقاي دكتر زيبا كلام در مورد توهم و...بايد خدمتتون عرض كنم نسبت دادن همه چيز از كرونا تا ...به دشمن نه تنها دشمن ستيزي را در بين ايرانيان تقويت نخواهد كرد بلكه جواب عكس هم خواهد داد و بنوعي آمريكا و اسرائيل را هم تبرئه خواهد كرد . قطعي است هر چيز بيش از حد طولاني شود دچار فروسودگي و فرسايش مي شود و تجربه هم ثابت كرده والان امريكا آن تنفري كه 10 سال پيش نزد ايرانيان داشته است ندارد.اما در مورد فرمايش ايشان در مورد توهم محمد رضا شاه در مورد دست داشتن انگليس و امريكا درسقوط حكومتش،بايد خدمتشون عرض كنم كه خود ايشون بهتر منبع رامي داند كه توهم نبوده و اين گوشزد و هشدار را وزير اطلاعات وقت فرانسه(اقاي مرانش) سال 51 در امريكا بهش گوشزد كرده كه حتي جايگزين هم پيدا شده كه خود شاه اول منكر مي شود و ادعا ميكنه من تازه ژاندارم منطقه شدم و تامين كننده منافع انها در خاورميانه . درعلت سقوط چنين حكومت ها لازم ميدانم جمله اي را كه يكي از نامزدهاي انتخاباتي مجلس در شازند گفت و بسيار بديع و جالب بود (ارزش نظريه دارد)متذكر شوم .ايشون گفت:هرگاه استعمارگران و عوامل داخلي بخواهند حكومتي را نابود كنند آن حكومت را تشويق يا تحريك درسرمايه گذاري بيش از حد و نامتعارف در صنايع نظامي مي كنند كه اين كار دو پيامد دارد:1-دولت براي تامين بودجه هاي گزاف نظامي ناچار است از بودجه هاي عمومي و...بزند كه نتيجه نارضايتي اجتماعي مي شود.2- همسايگان خارجي احساس خطر كرده و با ائتلاف يا...درصدد ضربه زدن نظامي يا سياسي و...حكومت مذكورمي شوند .درد مشترك همه دولت هاي سقوط كرده در خاورميانه هم همين است.(اختصاص بالاي 18% بودجه هاشون )

  • هژبر.محسني
    0

    با سلام و درود . در رابطه قسمت اول سخنان آقاي دكتر زيبا كلام در مورد توهم و...بايد خدمتتون عرض كنم نسبت دادن همه چيز از كرونا تا ...به دشمن نه تنها دشمن ستيزي را در بين ايرانيان تقويت نخواهد كرد بلكه جواب عكس هم خواهد داد و بنوعي آمريكا و اسرائيل را هم تبرئه خواهد كرد . قطعي است هر چيز بيش از حد طولاني شود دچار فروسودگي و فرسايش مي شود و تجربه هم ثابت كرده والان امريكا آن تنفري كه 10 سال پيش نزد ايرانيان داشته است ندارد.اما در مورد فرمايش ايشان در مورد توهم محمد رضا شاه در مورد دست داشتن انگليس و امريكا درسقوط حكومتش،بايد خدمتشون عرض كنم كه خود ايشون بهتر منبع رامي داند كه توهم نبوده و اين گوشزد و هشدار را وزير اطلاعات وقت فرانسه(اقاي مرانش) سال 51 در امريكا بهش گوشزد كرده كه حتي جايگزين هم پيدا شده كه خود شاه اول منكر مي شود و ادعا ميكنه من تازه ژاندارم منطقه شدم و تامين كننده منافع انها در خاورميانه . درعلت سقوط چنين حكومت ها لازم ميدانم جمله اي را كه يكي از نامزدهاي انتخاباتي مجلس در شازند(دكتر مسلمي) گفت و بسيار بديع و جالب بود (ارزش نظريه هم دارد)متذكر شوم .ايشون گفت:هرگاه استعمارگران و عوامل داخلي بخواهند حكومتي را نابود كنند آن حكومت را تشويق يا تحريك درسرمايه گذاري بيش از حد و نامتعارف در صنايع نظامي مي كنند كه اين كار دو پيامد دارد:1-دولت براي تامين بودجه هاي گزاف نظامي ناچار است از بودجه هاي عمومي و...بزند كه نتيجه نارضايتي اجتماعي مي شود.2- همسايگان خارجي احساس خطر كرده و با ائتلاف يا...درصدد ضربه زدن نظامي يا سياسي و...حكومت مذكورمي شوند .درد مشترك همه دولت هاي سقوط كرده در خاورميانه هم همين است.

  • کارنشناس
    0

    همانطور که میدانید ایشان از سالهای ریاست جمهوری آقای هاشمی به عنوان دهان متفاوت و بیانگر مکنونات ایشان وارد عرصه مطبوعات شد و در نهایت به نام مستعار " دهان آقای هاشمی " حرفهای مطلوب ایشان را که بیانشان در جامعه سخت بود را به عهده داشتند مانند" من عاشق رضاشاه هستم" و " ما با آمریکا جنگی نداریم " و" این مسیر انقلاب ایران نبود" ..... و در نهایت در دوگانه سوزی های انتخابات ( از آنجا که معمولا در انتخابات ایران جنگ زرگری دو جناح برای سوزاندن مردم براه می افتد, این اصطلاح رابکار بردم ) آقای دکتر زیبا کلام معمولا نقش فیتله نفتی ماجرا بر عهده داشتند از انتخاب دوم آقای هاشمی و دوم خرداد آقای خاتمی و در نهایت 8 سال مقاومت و دروغ پاشی بدون ادله و بدون آزادی خواهی ؛ استقلال طلبی و مردم داری و در نهایت بدون صداقت در برابر آقای احمدی نژاد که نهایتا" به دروغ سال 92 که همگی مدعی درست شدن اوضاع با روی کار آمدن آقای روحانی که نایب بر حق جناب هاشمی بود علاوه بر فیتیلگی و سوخت مایع در نقش جرقه های هیجانی و تهدید مردم به اینکه اگر ایشان نیاید چنان و چنین میشود و در پایان با وفات آقای هاشمی در زمستان 95 انتخابات 96 را هم همچنان دهان فرسایی نموده و مردم را تشویق به تایید مسیر پیشنهادیشان کردند! حال که تشت رسوایی بر زمین خورده و صدای طبل های دیشب را بر بالای دیوار هایمان با "بصیرت نبود آذوغه در منزل" میشنویم دیگر این محملات محلی از اعراب ندارد ! آقای زیبا کلام باور کنند که مغز متفکرشان فوت نموده است و ایشان دهانی بدون اتصال به مغز هستند که جز هجو و هزل کلمات مفهومی در آن پیدا نمیشود ! گاه خروس هایی را دیده ایم که مدتها بعد از جدا شدن کله از بدن هنوز قوقولی فو میکنند!!! امید وارم ایشان به این ضعف خویش آگاه باشند و حال که حرف زدن بلد نیستند حرف نزدن را امتحان کنند!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها