کرونا، نشانه‌ای از پایان تاریخ است؟ / بررسی مهم‌ترین اندیشه‌های آخرالزمانی در تاریخ بشر

اولین نمونه ثبت شده گرایشات آخر الزمانی مربوط به الواح آشور بانی‌پال است. این متن حداقل به 2800 سال قبل باز می‌گردد. در این متن به صراحت آمده که

کرونا، نشانه‌ای از پایان تاریخ است؟ / بررسی مهم‌ترین اندیشه‌های آخرالزمانی در تاریخ بشر

به گزارش خبر فوری ، کرونا باعث شده بسیاری بار دیگر دم از آخرالزمان بزنند. برخی معتقدند تحولاتی که در جهان در حال رخ دادن است همان هایی است که در آخر الزمان نیز رخ می‌دهد.

شاید ریشه این گمانه‌ها، تصاویر هراس انگیزی باشد که از چین و ایتالیا منتشر می‌شود. شهرهای خالی و ماموران ضدعفونی، با لباس‌هایی عجیب.

البته این روال دنیا است. زمانی که فشار و بحران و بیماری بر جامعه ای فشار می‌اورد، آن جامعه عصر خود را نزدیک به آخر الزمان می‌داند. این در حالی است که در سنت شیعی ما و احادیث، تعیین کنندگان وقت ظهور دروغگو نامیده شده اند و هیچ زمانی برای ظهور حضرت قائم(عج) یا آخر الزمان یا چیزی شبیه آ ن تعیین نشده است.

به همین بهانه، در این گزارش مروری بر تاریخ ظهور اندیشه های آخر الزمانی در تاریخ داریم:

تمدن نخستین نیز پایان دنیا را نزدیک می‌دید

اولین نمونه ثبت شده گرایشات آخر الزمانی در الواح آشور بانی‌پال است. این الواح خلاصه و چکیده عقاید سومری‌ها، بابلی‌ها و سایر تمدن‌های بین النهرین است که طبق گفته اغلب مورخین، قدیمی‌ترین تمدن تاریخ را تشکیل داده بودند.

این متن حداقل به 2800 سال قبل باز می‌گردد. در این متن به صراحت آمده که "دنیا در خطر نابودی است و همین روزها است که حیات بشر نابود شود".

این جملات قدیمی‌ترین فقراتی است که سخن از آخر الزمان کرده است. نکته جالب این است که تمدن بین النهرین تازه سرآغاز زندگی تمدنی و شهری بشر است. با این حال، به صراحت سخن از آخرالزمان کرده است.

از زمان آشوریان تا کنون این عقیده آخرالزمان گرایی بارها و به انحاء گوناگون تکرار شده است. بشر به خصوص در زمان بلا و سختی به راحتی به این عقیده گرایش می‌یابد. این گرایش در بین رومی‎ها و یونانیان باستان هم رواج داشته است. از متون به جا مانده از سال 634 ق م این عقیده به خوبی قابل برداشت است که رمی‌های باستانی معتقد بودند به زودی آخر الزمان به وقوع می‌پیوندد؛ چرا که عمر شهرشان بیشتر از 120 سال نمی‌تواند باشد. این عقیده در قرن 2 تا 4 بعد میلاد مسیح هم در بین رومی‌ها رواج یافت. در این قرون، جنگ‌های خانمان سوزی در امپراتوری روم به وقوع پیوست.

روم در ضعف بود و بوی نابودی آن به مشام می‌رسید. مردم هراسان به عقیده آخر الزمانی گرایش پیدا کردند. برخی رمی‌ها با بررسی اعدادی سحرآمیز معتقد شدند که طبق گفته رمولوس(بنیانگذار رم) دنیا در سال 389 م نابود خواهد شد.

همین فضای هراس انگیز و رازآلود بود که باعث افزایش گرایش مردم یهودیه و سپس سایر مناطق به مسیحیت شد. مسیحیان بعد از این، از طریق بحث هزاره‌ها و تاثیرگیری از اندیشه‌های ثنوی مانویت و میترائیسم ایرانی به آخر الزمان و بحث خیر و شر گرایش بسیاری پیدا کردند.

از قرن اول میلادی تا قرن 20 ما نمونه های فراوانی از آخرالزمان گرایی مسیحیان مشاهده می‌کنیم. جادوگران، کشیشان، کیمیاگران بدبین و سایر افراد در اوج بلا و بیچارگی نوعی ترس از آخرالزمان و نابودی حیات بشر را در بین مردم القا می‌کردند.

نمونه‌های آخر الزمان گرایی در مسیحیت

در کتاب مقدس برخی روایات وجود دارد که می‌توان بحث آخر الزمان را از آن برداشت کرد. در قرن دوم میلادی اولین گروه مهم و رسمی و سازمان دهی شده مسیحی که آخر الزمان گرا بودند به وجود آمدند. مونتانیست‌ها( Montanists) گروهی مسیحی غایت گرا در آناتولی بودند که ادعا داشتند مسیح در قرن دوم در منطقه فریگیه، اورشلیم جدیدی را بنا خواهد کرد. بعد از آن، گروه های بسیاری به اشکال مختلف این عقیده را پروراندند.

با نابودی روم و ظهور نکردن مسیح، عقاید آخر الزمان گرایانه تا حد زیادی اثر و نفوذ خود را از دست داد. با این حال، همچنان در طی قرون و اعصار ادامه داشت. با آغاز هزاره جدید، این گرایش مجددا رنگ و بوی جدیدی گرفت. بحث هزاره‌ها و پایان دنیا همیشه در بین مسیحیان طرفدار داشته است. به همین دلیل، گرایش به آخر الزمان در سالهای 1000 و حول و حوشش بسیار زیاد شد. جالب این است که فرق مختلف با تاخیر ظهور، تاریخ این رویداد را دائما به عقب می‌بردند. وقتی مسیح در سال 1000 ظهور نکرد، برخی تاریخ ظهور را نه تولد هزارم او بلکه تاریخ هزارمین سال به صلیب کشیده شدنش دانستند.

این تاریخ مصادف با سال 1033 بود. یک راهب بورگوندی به نام رادولفوس در آثار خود سخن از ظهور ده ها گرایش آخرالزمانی مسیحی در بین سالهای 1000 تا 1033 کرده است.

در قرن 14 و با اوج گیری شیوع بیماری سیاه(طاعون کشنده مشهور) و مرگ بسیاری از اروپاییان، آخر الزمان گرایی به نحو دیگری ظهور کرد. در حالیکه با افزایش مرگ و میر مردم، شکاکیت دینی در بین مسیحیان اوج گرفته بود( اینجا بخوانید)، یک کشیش ارتودکس اهل چک به نام میلیتز اهل کرومریز ادعا کرد که ضد مسیح (Antichrist) هنوز زنده است و در بین سالهای 1363 تا 1367 ظهور کرده و جهان مسحیت را ویران می‌کند. عقاید آخرالزمان گرایی بدبینانه در بین این سالها به وفور در بین مسیحیان یافت می‌شود.

از قرن 14 تا 18 بسیاری از مسیحیان به انحاء گوناگون سخن از پایان دنیا کردند. در بین این افراد نام کیمیاگران و اندیشمندانی چون ژوزف مده(که روی نیوتون نیز تاثیر بسیاری داشت)، ویلیام آسپینوال، پیر ژیرو، یوهان زیمرمن و... از جمله مهم ترین این افراد بوده اند.

اندیشه‌های آخرالزمانی در ایران باستان

در تمدن ما نیز گرایش به آخر الزمان جایگاهی بس مهم دارد. سنت فکری میترائیسم و زرتشتی هر دو به نحوی از این عقیده تاثیر گرفته اند.

در آثار مذهبی زرتشتی به وفور اصطلاحات و اندیشه های مربوط به آخرالزمان پیدا می‌شود. در واقع در ابتدا از زروان دو نیروی خیر و شر یعنی اهورامزدا و اهریمن به وجود آمدند. این دو در دنیا شروع به فعالیت کرده و دائما با یکدیگر می‌جنگند. در دوران فرشگرد، اهریمن شکست می‌خورد و دیوان به درون زمین فرومی‌روند و در پی آن، پلیدی از جهان رخت برمی‌بندد. در فرشگرد هر ایزدی دیو رقیب خود را از میان برمی‌دارد.

اندیشه های آخرالزمانی در برخی سرودها و آثار باستانی نیز آمده است. جاماسب نامه یکی از این آثار است. جاماسب در کتاب خود در پاسخ به پرسشهای گشتاسب‌شاه، پیشگویی‌هایی درباره آینده کرده‌است. در میانه این اثر آمده است:

"آن‌گاه که زمان هشیدر فرارسد علاماتی پدید آید، نخست این‌که شب‌ها روشن‌تر از همیشه باشد. دوم این‌که ستاره هتورنگ جای خود را بگرداند و به سوی خراسان گراید. سوم این‌که مردمان به همدیگر نیک‌اندیش نباشند و درآمد آنان یکی از دیگری بیشتر باشد. چهارم اینکه مردمان پیمان‌شکن باشند و عهد را نپایند. پنجم این‌که فرومایگان زبردست گردند و نیکان و پرهیزگاران زیردست گردند. ششم این‌که نابکاران سرکار آیند و اهل دانش و خرد خانه‌نشین گردند. هفتم این‌که دیو آز ستمکارتر باشد. هشتم اینکه جادویی در آن زمان رواج یابد. نهم این‌که حشرات مضر و چهارپایان شروع به زیان رساندن کنند. دهم این‌که بدخواهان دین بهی و دشمنان ایران و مخالفانش شروع به تمسخر دانشمندان و روحانیون دین ایران گردند و آنان را کوچک شمارند. یازدهم این‌که دروغ و ناسزا افزونتر شود و راستی و درستی خوار شمرده شود. دوازدهم این‌که تابستان از زمستان بازشناخته نشود. سیزدهم این‌که مهر و دوستی و آشتی به کینه و دشمنی و ستیزگی برگردد و مردم در پی نابودی یکدیگر باشند. چهاردهم این‌که آنانی که در آن زمان زاینده شوند ناپاک‌تر و ستمکارتر باشند و مرگشان زودتر فرارسد. پانزدهم این‌که بزرگان را ارجمند ندارند و با محترمین بی‌شرم باشند و میل به دروغ و فتوای دروغ نمایند. شانزدهم این‌که دریاچه‌ای هست در سیستان که طغیان کند و شهرستان را آب ببرد و همه‌جای سیستان پر از آب باشد و...".

اندیشه‌های آخر الزمانی بعد از اسلام

اندیشه‌های آخر الزمانی در دوره بعد از اسلام نیز رواج می‌یابد. با ورود اسلام به ایران البته این اندیشه‌ها شکل دیگری به خود می‌گیرند. در مذهب شیعه اندیشه آخرالزمانی به نوعی دیگر است. در باورهای رایج، آخرالزمان با حوادث عجیب شناخته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این دوران افول دین‌داری مردم و پس از آن ظهور یک منجی است. تاریخ دقیق ظهور منجی آخرالزمان نامعلوم است و تنها می‌توان آن را به بخش واپسین روزگار که به قیامت متّصل می‌گردد تعریف نمود.

طبق گفته برخی منابع مانند بحار الانوار علامه مجلسی، نیروهای حق و باطل در نبردی نهایی با یکدیگر مبارزه کرده و بعد از پیروزی حق(یعنی موعود عصر(عج)) پرچم سیاه از بین می‌رود. از آن به بعد عدل و رحمت همه جهان را می‌گیرد و تا قیامت بشر در خیر و زیبایی زندگی می‌کند.

ظهور مدعیان دروغین

متاسفانه یکی از انحرافات اندیشه آخرالزمانی ظهور مدعیان دروغین بوده است. در طول تاریخ، بارها افرادی خود را منجی دانسته و با استفاده از فضای عمومی طرفدارانی برای خود جمع کرده اند.

این افراد در دوران ایران باستان و به خصوص دوران ساسانی بسیار زیاد بوده اند. برخی مورخان می‌گویند بعد از اسلام ابتدا المقنع(مترجم مشهور و یکی از یاران ابومسلم) بود که تحت تاثیر اندیشه‌های باستانی گرایشات آخرالزمانی را به صورت سازمان دهی شده مطرح کرد. برخی مورخان مانند نوح بن نصر سامانی نوشته اند که او حتی خود را سوزاند تا به همه این پیام را برساند که به آسمانها رفته و تا برپایی قیام نهایی یا همان آخرالزمان باز نمی‌گردد.

بعد از المقنع نیز افراد بسیاری خود را منجی نامیدند. در ابتدای دوران قاجار تعداد این افراد (برخی می‌گویند به علت فساد داخلی وتحریک خارجی) بسیار زیاد شد. افراد زیر از مشهورترین مدعیان دروغین دوره قاجار بودند: علی‌محمد باب، میرزا غلام احمد قادیانی، میرزا طاهر، یوسف خواجه و... .

متاسفانه حتی امروز نیز چنین افرادی وجود دارند و بساط و طرفدارانی دور خود جمع کرده اند. شاید هراس از ویروس کرونا بار دیگر حامیان این اندیشه‌ها را بر تفکر خود استوارتر کند اما به عقیده منتقدان، این باورها بدون درون مایه مذهبی، باعث ایجاد انحراف و بی ایمانی خواهد شد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • علیرضا جمشيدی
    0

    البته همشون خرافاته جز عقیده شیعه. خخخ

  • پارسی
    0

    امیدوارم خداوند به همه عقل و خرد عطا فرماید.

  • حسن هدایتی پور
    0

    با عرض سلام و خسته نباشید البته تحلیل شما هم یک حرکت ضد اخر الزمانی نیست گویا که با این تحلیل تون که غیر فنی بوده ظهوری اصلا و جود خارجی داخلی ندار ع به هرحال وقتی یک مساله ای و جودداشته باشه نشانه های آن و جود دارد

  • حسین
    0

    هیچ پایانی در کار نیست. طبیعت خودش رو اصلاح میکنه

  • دختر آریایی
    0

    والا حکومت ما نمیتونه مملکتو بچرخونه دست به دامان امام زمان شده که بیادخخخخ

  • س خلیلی هستم
    0

    کتاب وسنت ما چنین چیزی راردمیکند وهمانطر که درگذشته عدایی زیادی مدعی صاحب عصروزمان شداند ولی پیان خوبی نداشتند زمان مشخصی معین نشده وهیچکس هم نمتواند چنین حرفی راعنوان کندبیماری همیشه بوده وخواهد بود

  • ح
    0

    آخر و زمان رو به وجود آوردن تو ایران ...

  • ناشناس
    0

    خب الان همه اون پیشگویی های قسمت جاماسب که محقق شده...

  • ایرانی
    0

    تا وقتی برای درک پدیده ها ی روز اندبشه ها و نظریات بزرگ علمی عصر را کتمان کنیم و به کتب اهل عتیق پناه ببریم همین میشه که افلاطون و ارسطو و دکارت و انیشتین ما همین کسانی میشن که برای نهیب آتش آزاردهنده درون خود خدا را هم بازیچه افکار خود قرار میدهند.

  • سیمرغ
    0

    درود بر شما . مطالبی که پایه علمی و عقلی ندارد فقط وقت خوانندگان را میگیرد . پرداختن به خرافه ای که هزاران سال است تنها دکان خرافه پرستان را رونق بخشیده چاره ساز مشکلات این کشور نیست . سپاسگذارم

    نظرات شما -
    • بیطرف
      0

      چون خرافات وخرافه پرستی چماق روحانیت عرق نکرده ورنج ندیده است برای خالی کردن جیب من وتو وغارت وچپاول دست رنجمان است

  • سوسن
    0

    عالی

  • رضا
    0

    چه اخرالزمانی بابا

  • مهدی
    0

    ازپیدایش بشرتاکنون بیماری هایه متعددی امده که هرکدومشون به نوبه خودتلفاتی داشتند.ولی این بشربوده که تونسته یکی یکی این بحرانهاروپشته سربگزاره.این نیز بگزرد.....

  • ابوالفضل
    0

    همش خرافات الکی فکری ب حال مردم کنید ک دارن میمیرن بابا فکری بحال مردم کنید دارن ممیرن

  • الانم التکاثر
    0

    کشور ایران الان در وضعیت خیلی بدی قرار دارد تنها بیماری نیست بیکاری هست مواد مخدر هست ظلم هست همش از بی کفایتی و بیشرفی مسئولان هست اگه بیفته ناموسشان را به پول می فروشند اینا فقط پول را می شناسند میهن کیلویی چنده هر وقت هم عرضه را تنگ ببینند دست به خرافه میزنند نمیدونم ظهور آقا نزدیکه ،آمریکا شیطانه،اسرائیل نمی هست و این چیز ها

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      حقا که شیره مادرت حلاله عین واقعیت گفتی

    • مسعود
      0

      احسنت واقعاا همینی ک گفتی

  • شریف قربانی
    0

    هروقت خانه خدا خالی از زوار مسجد خانه خدا از نماز گذار خالی شود باید شک نکرد که آخر زمان است باوسعت جمعیت جهانی وورود آقایمان امام عصر نصف جمعیت از بین خواهد رفت به وسیله های مختلف ازسیل یا کرونا یا زمین لرزه وامثالهم بافساد غرب ویا آرم فروشی و....ی

  • رضا
    0

    باسلام. علم تاییدکرده بودفقط ۲۱درصد از هوای جواکسیژنه،که قطع درختان و آتش سوزی سال گذشته جنگلهاو آلودگی هوا توسط عواملی بسیاری که می‌شناسیم باعث کمبوداین گازباارزش شده است که باخواص اسیدی خودش فوایدبسیاری برای وجود انسان ها داشت که حالا باکاهش اکسیژن موجوددرجو زمینه رشدمساعدتری برای میکروارگانیزمهاو ویروسها بیشتروبیشترفراهم شده،فهم وقضاوت آینده این قضیه با شما خواننده محترم.باسپاس ازاستادبزرگوارم.

  • گیتی ایرانی
    0

    در جواب به همه آنهایی که میگن امدن امام زمان دروغه و انکارمیکنن اینو میخوام بگم در زمان آخرالزمان اتفاقات عجیب از دست انسانهای پلیدی مثل ترامپ و نوکراش که درسال 2015 تولید ویروس کرونا را انجام دادن و داعش کثیفی که بدست ضعیفه ی پست نانجیب و بیشرف هیلاری تولید شد جهان را با سربریدنهای عجیب و غریب و فتنه های وحشتناک روی زمین ..اینها کارکیه؟ البته روی زمین خدا ستمکارانی وجوددارند تا ظلمشان دنیاگیرشود.آنگاه مولای غائبمان حضرت مهدی عج الله برای پایان دادن به عمر کثیف تمام منکران و ستمگران قیام میکند.اللهم عجل لولیک الفرج بحق محمد وآل محمد

  • س خلیلی هستم
    0

    سلام دوستان عزیز هستند افرادی که ازنظر خودشان تمام حرفها وگفتهاراخرافات میداند ایرادی ندارد این نظر شخصی هرفردی هست ما باید بهمگیشان احترام بگذاریم وحق نداریم بکسی توهین کنیم هرچند که انها توهین میکند باشد شما صبورباشید اگرمنطق شما کامل هست..ودرتما ادیانها هرکسی منتظر محبوبشان هستند.یهودی مسیحی زرتوشت وشیعه ودیگران همگی محبوبی ازجنس خودشاندارند وموردپرستش انها هست.بنظربنده الان شب وتاریکی محض هست بایدصبرکنیم.

    نظرات شما -
    • گلفروش
      0

      کاملا باشما هم عقیده ام باید پذیرفت عیسی به دینش وموسی هم به دینش من به سهم خودم به ضهوراعتقادی ندارم ولی ایا میتوان آزادانه عقیده را بر زبان آورد فکرنمی کنید به وسیله همین اعتقادیون تکه پاره اش میکنندکدام عدالت گفته یامن باید به انچه شما اعتقاد داریدایمان بیاورم درغیراینصورت ریختن خونم مباحه

  • عباسی
    0

    به نظر من کرونا نتیجه گرمایش زمین است واین ویروس نه تنها درچین بلکه درنقاط مختلف زمین درشرایط یکسان حتی دریک کشتی یاجزیره کوچک هم بوجود میآید فقط سفر توزیع آن را بهتر میکند .انسان به عنوان جانشین خدا روی زمین مسوول حفظ محیط زیست خود وجانوران میباشد همانطور که درداستان نوح بیانگر مسولیت انسان از جانوران بود ودرکتب آسمانی آورده شده .لذا برای جانشین بودن شایسته وشکست ابلیس که عنوان کرد انسان این توانایی راندارد ما به علم وتجربه وزمان زیادی احتیاج وتازه اول راهیم.

  • انامحمد بازیار
    0

    حضرت مهدی امکان نداره غایب باشه اگه مهدی غایب باشه معجزه حضرت عیسی که غیبت هست زیر سوال میره یکمی فکر بعد حرف بزنین

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      به نظر من ..منجی که خداوند برای ما آدمهادرکل جهان درنظرداره ..فقط یک نفرهست ..حالابرای مسیحیان حضرت عیسی وبرای مسلمانان حضرت مهدی ...شایدادیان دیگه هم تقریباً همه منتظرمنجی باشند

    • پیمان
      0

      حقیقتا ایشان غایب نیستند. دقت کنید که غایب به معنی غایب بودن از نظرهاست نه این که واقعا غایب باشند. حضرت هستند و از احوال ما خبر دارند.

  • ش ق
    0

    قرآن گوید مورد شک وگمان زنی است

  • عباسی
    0

    به نظرمن قضیه امام زمان همان داستان سیمرغ وسی مرغ است بارها درقرآن آمده که ازرسول خدا برای موقع روزقیامت سوال شده واو همواره گفته این علم نزد خداست وبس .ما باید وظیفه خود را در تکامل انسان به سمت جانشینی شایسته روی زمین ادامه بدیم تا اراده خداوند واقع شود وابلیس که ادعای ناتوانی انسان راداشت راشکست دهیم ما اول راهیم وبه علم وتجربه وزمان وایمان قوی نیاز داریم

  • رحمانی
    0

    سلام شب برهمگی خوش فقط یک کلام ظهور نزدیک است ان شاالله

  • رئیس پنیر
    0

    وقتی قیمت ماشین رسید به قیمت خونه قیمت خونه رسیده به قیمت کارخونه جوون‌ها تحصیل کرده بیکار موندن تو خونه پیرمردهای بازنشسته هنوزم سر کار مونده ازدواج کم شده و طلاق زیاد گناه و مال نامشروع و ثروت باد آورده و اسراف و.... اين بلاها و اين اتفاق ها باید بشه برای اینکه بعضی از ما به خودمون بیاییم........

  • Iran
    0

    التماس تفکر

  • سید احمدالحسن ع وصی و فرستاده امام مهدی ع آمد
    0

    سلام علیکم بیش از اینکه هر نقدی صورت بگیره باید مبانی اون نقد قوی باشه، اینکه ما بعنوان شیعیان روایات و آیاتی داریم که شرایط و علائم ظهور رو بیان میکنه تا بشر با علائم آخرالزمان آشنا بشه و خودشو برای ظهور امام مهدی ع آماده کنه و روح امید باشه خب طبیعتا ذکر شده. علائم ظهور دو دسته هست علائم غیرحتمی و حتمی و از علائم حتمی که قبل ظهور باید رخ بده شخصیت یمانی ع هست ک اهلبیت ع فرمودن تنها پرچم حق و هدایت در اخرالزمان هست که ما رو ب صراط مستقیم و صاحبمون دعوت میکنه و کسی جایز نیست با او مخالفت کنه (کتاب غیبت نعمانی). کسی برای ظهور زمان تعیین نکرده ولی منکر نشانه ها هم نمیشه شد. اینکه شما استناد به مطالبی کردید که خارج از موضوع هست نقد غیرعلمی هست. در روایات به بیماریهای همه‌گیر در روایات برای زمان ظهور اشاره شده‌. و البته ظهور به معنای پایان تاریخ نیست. چرا که طبق وصیت پیامبر ص ۱۲امام و سپس ۱۲مهدی علیهم السلام بعد پیامبر ص میان و الان وصی و فرستاده امام مهدی ع سیداحمدالحسن ع امدن. وجود مدعیان دروغین مثل بابیت و بهاییت دلیل بر بطلان این دعوت نیست سیداحمدالحسن ع تنها کسی هستن که با ویژگی‌هایی که اهلبیت ع گفتن اومدند. Almahdyoon.co با فیلترشکن تشریف بیارید.

  • محمدامین
    0

    طولانی شدن ظهور و سختی شیعیان به امام صادق (ع) عرض كردم: من بفدايت اين امر(ظهور) آنقدر به درازا كشيد كه دلها تنگ شد و ما دقمرگ شديم. فرمود اينكار در آخرين مرحله نا اميدي و سخت ترين مرتبه غم و اندوه انجام خواهد گرفت. غیبت نعمانی؛ باب 14 ص307

  • شیری
    0

    سلام. در این مورد که حضرت حجت ظهور خواهدکرد شکی نیست،امام علیه السلام حاضر است ،فقط ما باید بخواهیم و خود را ساخته آماده کنیم.تا آنگاه ظاهر شود. چون دین اسلام آخرین و کاملترین دین است و مکتب اهل بیت ادامه راه تمام پیامبران الهی،عقیده شیعه که پیرو اهل بیت پیامبر اسلام هستند کاملاً صحیح ،بقیه عقاید هم در اصل ظهور منجی صحیح است فقط در مصداق و کیفیت اشتباه میکنند. بجای سرگرمی و بازیگوشی و کارهای بیهوده کمی مطالعه کنید با پاک کردن صورت مسئله چیزی حل نمیشه. بعضی ها تاریخ را با دقت بررسی نکرده اند ،و هنوز در خواب خرگوشی هستند ، حداقل راجع به این حوادث اخیر ۴۰ساله بعداز انقلاب اسلامی دقت کنید ،به راحتی بوی خوش عطر ظهور به مشام می رسه. هم ما کوتاهی کردیم ،هم برخی مسئولین مرعوب غرب خیانت کردند و هم دنیای استکبار با ما بد کرد. همت کنید و خود را برای سربازی حضرت آماده کنید. پیام را جدی بگیرید که انشاءالله از ضمیر روشن برخواسته.

  • مجتبی رنج بریان
    0

    عزیزان در رابطه با آخر زمان باید بدانند که منظور، آخر ماه یا آخر هفته نیست،بلکه آخر دوران است وهمینطور که در قرآن آمده که ما زمین را در ۶ روز یا۶دوران خلق کردیم منظور خداوند از آخر زمان گفتن ویا عنوان پیامبر آخر زمان بر اساس مدت دوران است نه یک ماه یا یک سال.لطفا عزیزان تمامی گفتار را با قرآن تطبیق بدید.ممنون امیدوارم مردم ما به مطالعه فارسی قرآن،به علت فهمیدن ذکر وپندهای آن بپردازند قبل از اینکه فرشته مرگ با ما ملاقات کند.ببینید خداوند بزرگ چه چیز فرموده،نشه اون لحظه ای که روح در بدن نباشه وحسرت یک لحظه سجده برای خدارو بخوریم.لطفا در این وادی سواد ومدرک تحصیلی ومقام دنیوی رو کنار بذارید وپاک وبی ریا به سمت خداوند بیایم وبا صبر ونماز از اون بخوایم

  • شهرام
    0

    آخرالزمان چیه؟ چرا حرف آبکی و‌‌ مفت میزنید؟ ویروس ساخت برادران چشم‌تنگ چینی هست که گند زده به عالم امکان . خداروشکر همه فهمیدندعا و مضجع و اینا شفا که نمیده هیچ خودش عامل شیوع الودگیه .

    نظرات شما -
    • شیری
      0

      دوست عزیز ، هرچیزی را بدون اطلاع، رد یا قبول نکن. زمان همه چیز را ثابت خواهد کرد.

  • ناشناس
    0

    حتی ایالات متحد امریکا قبول کرده در سال 2021 یه ویروسی هست که ادمارو تبدیل به زامبی میکنه متعسفانه خبرشو فعلا به مردم نگفتن که مردمو نترسونن . اخر زمان زامبی تون مبارک .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها