کرونا و خود بیمارپنداری

یک روانشناس ضمن هشدار در مورد ایجاد اختلال خودبیمار پنداری به دنبال شیوع کروناویروس در کشور، توصیه‌هایی را برای پیشگیری از ابتلا به این اختلال روانی پیشنهاد کرد. 

کرونا و خود بیمارپنداری

علی اکبر سلیمانی روانشناس با بیان اینکه این روزها که اکثر کشورهای دنیا و بویژه کشور ما درگیر شیوع گسترده بیماری کرونا است، فشار روانی و اضطراب ناشی از احتمال ابتلا به این بیماری ممکن است تعداد زیادی از هموطنان را دچار مشکلات روانشناختی ناشی از احتمال ابتلا به این بیماری قرار دهد، افزود: به دنبال همین استرس واضطراب ناشی از احتمال ابتلا به کرونا تقاضا و مراجعه به بیمارستان‌ها و مراجع تشخیص و تست کرونا افزایش یافته است، به طوری که افراد زیادی که سالم هستند با پنداشت ناصحیح بیمار بودن ممکن است خود را به کانون ویروس نزدیک کرده و احتمال ابتلای خود را افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه اختلال اضطراب بیماری یا خود بیمار پنداری اختلالی است که ممکن است تحت شرایط استرس‌زا فرد در وضعیتی اضطرابی شدید به صورت غیر منطقی نگران شود، اظهار کرد: ممکن است نگرانی فرد به حدی برسد که زندگی او را دچار نابسامانی، پریشانی و ناراحتی کند. تا حدی که ممکن است او نشانه‌های جسمانی بیماری را شبیه سازی کرده و برای مثال دچار نفس تنگی یا سرفه شود و بیماری سرماخوردگی وآنفولانزای فصلی را کرونا تلقی کند.

این روان‌شناس با اشاره به نشانه‌های این اختلال تصریح کرد: درگیری ذهنی به مبتلا بودن یا دچار شدن به بیماری، عدم وجود نشانه‌های واقعی بیماری یا وجود نشانه‌هایی ضعیف از بیماری شبیه‌سازی شده، اضطراب شدید نسبت به عدم سلامتی و به آسانی نگران شدن درمورد سلامت خود، رفتارهای افراطی و غیرمنطقی و وارسی مداوم بدن برای یافتن نشانه بیمار بودن از جمله نشانه‌های این اختلال ذهنی است. این رفتارها اگر تا بیش از ۶ ماه ادامه یابد نیز نیاز جدی به دریافت خدمات درمانی روانشناسی و روانپزشکی وجود دارد.

سلیمانی در ادامه به افرادی که با این اختلال مواجه شده‌اند توصیه‌هایی ارائه کرد و گفت: پرهیز از پیگیری لحظه‌ای و افراطی اخبار مربوط به بیماری کرونا، دریافت اطلاعات و آمار از مراجع موثق مانند وزارت بهداشت، ستاد مقابله با کرونا و...، پرهیز از تماشا و گوش دادن به اخبار و کلیپ‌های غیر موثق، کاذب و یاس آور، ناراحت کننده و شایعه پرداز، پرهیز از رفتار وسواسی در استفاده افراطی از مواد ضد عفونی کننده و وایتکس خارج از توصیه‌های علمی از جمله نکاتی است که باید رعایت شود.

وی افزود: صبوری و ملایمت با هم و ارائه توصیه بهداشتی با آرامش، برنامه ریزی برای فعالیت‌هایی در منزل اختصاص و زمان‌هایی برای امور بهداشتی منزل، نرمش و ورزش، مطالعه کتاب‌های خوانده نشده، تماشای فیلم و سریال، بازی و سرگرمی‌های دورهمی، آشپزی ‌های ابتکاری، پخت نان و.... تماس صوتی و تصویری مستمر با بستگان و دوستان برای احوال پرسی، استفاده از فرصت کنار هم بودن، مدیریت فکر و استفاده از تکنیک توقف افکار منفی و نگران کننده و آزار دهنده در مورد بیماری کرونا و مرگ با اشتغال ذهن و جایگزینی به موضوعات مثبت و زیبا، سرگرم کردن خود با گل وگلدان های خانه وآپارتمان سر زدن به کمدها ورسیدگی وسایل، آلبوم‌ها و لوازمی که مدت ها به آنها سر نزده‌ایم، خواندن آیات خداوند در برخی از ساعات مشخص در روز و درخواست سلامتی برای خود، خانواده و هموطنان بویژه کادر درمانی کشور از جمله اقداماتی است که افراد برای جلوگیری از ابتلا به خود بیمارپنداری می‌توانند انجام دهند.

این روانشناس در پایان تاکید کرد: به یاد داشته باشیم که بیشتر بیماری‌ها ناشی از غلبه میکروب‌ها و ویروس‌ها بر سیستم ایمنی بدن است و استرس و اضطراب سمی‌ترین دشمن سیستم ایمنی بدن و روان هستند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها