پخش برنامه‌های «الگوهای حرکتی مناسب در منزل» از شبکه ۲ سیما

معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش از انتخاب و تولید برنامه هایی درباره ارائه الگوهای حرکتی مناسب در محیط منزل برای دانش آموزان خبر داد و گفت: این برنامه ها از اول سال جدید از شبکه ۲ پخش می شود.

پخش برنامه‌های «الگوهای حرکتی مناسب در منزل» از شبکه ۲ سیما

تعطیلات یک ماهه اسفند مدارس به دنبال شیوع کرونا در کشور گذشت و حالا حداقل روز دیگر دانش آموزان در خانه هستند. در شرایطی که بهترین روش مقابله با ویروس کرونا، ماندن مردم در خانه است، کودکان، نوجوانان و جوانان نیز مستثنی نیستند. آموزش و پرورش خیلی سریع آموزش کتاب‌های درسی را آغاز کرد اما یکی از مواردی که بیم آن می‌رود با این تعطیلات طولانی و ماندن در خانه ایجاد شود، فقر حرکتی بچه‌ها و در نتیجه تنبل شدن ماهیچه‌ها و اندام‌های حرکتی است. ورزش خود با ایمنی نسبتی مستقیم دارد و حال پیدا کردن راه چاره‌ای برای ورزش در خانه شاید باید به صدر اولویت‌های آموزش و پرورش و صدا و سیما باز گردد؛ خصوصاً آنکه در سالی که گذشت تعطیلات متعدد مدارس به دلایل گوناگون از جمله آلودگی هوا بسیاری از زنگ‌های ورزش مدارس را تعطیل کرد و باز از سوی دیگر زنگ خطر چاقی در بچه‌ها نیز به صدا در آمده است. حال در این ایام خانه نشینی احتمالاً در کنار عدم تحرکی که وجود دارد، میزان پرخوری نیز افزایش می‌یابد.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش و دبیر کمیته آموزش و پرورش ستاد مدیریت کرونا اما خبرهای خوبی دارد. وی در گفتگو با و در پاسخ این پرسش که این روزها دانش آموزان به دلیل شیوع کرونا در خانه مانده اند، بیم این می‌رود که دچار فقر حرکتی شوند، بیان کرد: در حال حاضر یک عقبه ۳۳ هزار نفری معلمان ورزشی دارند جهاد آموزشی انجام می‌دهند و ما از آنها خواهش کردیم که الگوی حرکتی قابل اجرا در منزل را با توجه به شرایط محدود در منازل طراحی کنند.

وی ادامه داد: دبیرخانه‌ای در ستاد ایجاد کرده ایم و بهترین الگوهایی که به دستمان می رسند استخراج می‌شوند و از ابتدای سال جدید از شبکه دوم سیما این الگوهای حرکتی برای تمرین و تکرار توسط خانواده روی آنتن خواهد رفت و آموزش و پیشنهاد داده می‌شود.

حمیدی گفت: در هفته گذشته نیز با هماهنگی صدا و سیما با لیست متخصصانی که در اختیار آنها قرار دادیم، بحث‌هایی درباره آثار و ضرورت فعالیت حرکتی در منزل بارها بیان شده است. ما امیدواریم فعالیت‌های حرکتی الگو در همین هفته تولید و پخش شود و یک تیم‌هایی در خانواده‌ها شکل بگیرد تا این الگوها را تکرار کنند.

وی ادامه داد: معلمان تربیت بدنی دو هفته است از طریق فضای مجازی با دانش آموزان در ارتباط هستند اما با صدا و سیما کار دقیق‌تر و با پوشش بالاتری پیش می‌رود. اما سفیران سلامت ما نیز دست به کار شده اند و پیام سلامتی و تندرستی در این ایام را هر کدام به ۱۰ دانش آموز می‌رسانند و این سفیران سلامت همزمان با پویش اقامت در منزل فعال شده است.

وی درباره اهداف مهمی که این الگوهای حرکتی دنبال خواهند کرد و اینکه آیا جامعه مخاطبانش فقط دانش آموزان هستند، گفت: چند هفته کارشناسان ما درباره اینکه آمادگی جسمانی در دانش آموزان در زمان دور از مدرسه نباید از بین برود صحبت کردند. ضمن اینکه این آموزش‌هایی که در حال تولید آنها هستیم چند هدف را دنبال می‌کند. به طور مثال آموزش اینکه چطور در این ایام ریزه خواری را کنترل کنیم تا تعادل کالری از بین نرود. خصوصاً اینکه در این ایام تحرک لازم وجود ندارد و عضلات آنتروپی می‌شود.

حمیدی بیان کرد: یکی دیگر از اهدافمان این است که کرونا هراسی را با خلق لحظه‌های شاد و جذاب در منزل بشکنیم. امید ما به همراهی خانواده‌ها است. این همراهی باعث تحکیم روابط خانوادگی نیز می‌شود و شاد بودن و دوری از اضطراب به کل خانواده منتقل می‌شود. در واقع خانواده‌ها باید بدانند این مواردی که ذکر کردم در کنار تغذیه غنی سبزیجات و ویتامین‌ها ایمنی بدن را نیز بالا می‌برد و اعضای خانواده می‌توانند با تأمین ایمنی بدن خود با عفونت‌های آنفلوانزا و دستگاه تنفسی مبارزه کنند. همانطور که می‌بینید این برنامه‌ها چندین هدف را دنبال می‌کند.

حمیدی پیش از این تاکید کرده بود: والدین باید دقت کنند که حضور مداوم دانش آموزان در خانه و عدم تحرک آنها، مسأله‌ای است که باید جدی گرفته شود که مبادا فرزندانمان برای رهایی از یک بیماری، درگیر عارضه چاقی و یا اضافه وزن شوند.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها