شبکه‌های استانی نوروز را چطور بازنمایی کردند؟/ایران در تصویر قومی

شبکه های استانی صداوسیما با ساخت برنامه ها و سریال های مختلف تلاش می کنند در نوروز ۹۹ تصویری قومی و محلی از تمدن ایران را به نمایش بگذارند.

شبکه‌های استانی نوروز را چطور بازنمایی کردند؟/ایران در تصویر قومی

به گزارش خبر فوری، هادی شریف زاده مدیر روابط عمومی معاونت امور استان های صداوسیما در گزارشی به عملکرد شبکه های استانی در یک سال گذشته و همچنین رویکردهای برنامه سازی در نوروز ۹۹ پرداخته است.

متن این گزارش را در زیر می خوانید:

«شبکه های استانی سال سختی را پشت سر گذاشتند. سالی که با بحران سیل آغاز شد با زلزله و بلایای طبیعی و اجتماعی ادامه یافت و با بحران ویروس منحوس کرونا رو به پایان است. کانون جغرافیایی این حوادث اغلب در خارج از بافت پایتخت رخ داد و به همین دلیل فعالیت رسانه ای شبکه های استانی در مواجهه و مقابله با این بحران ها در مواقعی چه بسا بیش از شبکه های سراسری بود و در واقع آنها در خط مقدم حادثه قرار داشتند. اوج این درگیری رسانه ای را می توان در مقابله با ویروس کرونا ردیابی کرد که به واسطه همه گیر شدن و بسط جغرافیایی در کل کشور، نقش شبکه های استانی را به عنوان بازوهای رسانه ای ستاد مبارزه با کرونا برجسته تر کرد. آنها در یک اتحاد رسانه ای برنامه های مختلف و متنوعی را با محوریت سه گانه اطلاع رسانی، آموزش و ایجاد آرامش تهیه و تدارک دیدند و نقش مداخله گری در کنترل و مهار این ویروس داشتند.

سهم شبکه های آنتن مراکز استانی از شبکه های سراسری در سال ۹۸

در واقع شبکه های استانی به عنوان پرچمداران تولیدات محلی و ارزشها و فضایل اقوام گوناگون کشور، کارکردهای بومی خود را حفظ کردند در مقاطع مختلف در طول سال و با توجه به شرایط ویژه ای که برای کشور پیش آمد از انعطاف پذیری لازم برای انطباق خود با شرایط روز برخوردار بوده و کنداکتور خود را متناسب با آن و ویژگی ها و نیازهای استانی آن شرایط، تغییر دادند. نگاهی آماری به فعالیت ها و عملکرد شبکه های استانی در سال ۹۸ نشان می دهد که ۲۷ هزار و ۴۵۲ دقیقه برنامه تلویزیونی در قالب ۳۵۷ برنامه و همچنین ۴ هزار و ۶۵۱ برنامه رادیویی، سهم آنتن مراکز استانی از شبکه‌های سراسری بوده است.

توجه ویژه به برنامه های کودک و نوجوان و تولیدات نوآورانه در این حوزه، ساخت سریال های فاخر که برخی از آنها از شبکه های سراسری نیز پخش شد، ساخت مستندهای متنوع وتاثیرگذار درباره شهدای مدافع حرم و تلاش درجهت اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت، مستندسازی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، مدیریت و دروازه بانی خبر در بحران هایی طبیعی واجتماعی، پوشش حداکثری مراسم تشیع سردار حاج قاسم سلیمانی و نمایش باشکوه این حماسه جاودان، برگزاری دو جشنواره ملی با محوریت مراکز صدا و سیما یعنی بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز به میزبانی خراسان شمالی و دومین جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسکی در کرمانشاه که به ایجاد فضای رقابتی در تولیدات مراکز استانی و پویایی بیشتر آن کمک کرد و نقش انگیزشی و پوشش خبری در برگزاری باشکوه مراسم ۲۲ بهمن و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، بخش مهمی از فعالیت ها و اقدامات شبکه های استانی در سال ۹۸ بود که افق روشنی را در فعالیت ها و عملکرد آنها در سال آینده به نمایش می گذارد.

اگرچه نوروز ۹۹ به واسطه شیوع ویروس کرونا، حال و هوای متداول عید را ندارد اما خانه نشینی و توصیه مسئولان بهداشت و درمان به قرنطینه خانگی، فرصت و امکان بیشتری برای مخاطبان تلویزیون فراهم کرده تا برنامه های رسانه ملی را رصد کنند و به همین دلیل شبکه های استانی نیز برای تامین نیازهای مخاطبان بومی خود، تلاش مضاعفی را انجام داده اند. براین اساس حدود ۱۰۰۰ ساعت برنامه رادیویی و تلویزیونی ویژه ایام نوروز از شبکه های استانی پخش می شوند؛ این برنامه ها در گونه های متنوعی شامل طنز، فیلم و سریال، مستند، ترکیبی، پویانمایی و عروسکی و موسیقی و نماهنگ پیش بینی شده اند.

۱۶۰۰ قسمت پویانمایی در نوروز

همچنین شبکه های استانی به عنوان شبکه های پیش رو در تولید انیمیشن و پویانمایی در کشور بیش از ۱۶۰۰ قسمت پویانمایی و برنامه عروسکی را برای پخش آماده کرده اند که در ایام نوروز روی آنتن خواهد رفت. در زمینه سریال سازی نیز با پشتوانه و تجربه موفقی که معاونت استان های صداوسیما در سال ۹۸ در ساخت و تولید مجموعه های نمایشی داشته، برای سال جدید ۷ سریال تولید و آماده پخش کرده است که از شبکه های مختلف استانی و برخی از آن ها از شبکه های سراسری و شبکه شما پخش خواهد شد. به این موارد باید پخش ۸۰ عنوان مستند فاخر با موضوعات مختلف، آماده سازی ۱۰۲ موسیقی نوروزی، تولید بیش از ۳۰۰ بسته آموزشی و طنز و ۳۳ ویژه برنامه سال تحویل با رنگ و بوی متفاوت با ویژگی های اقوام مختلف ایرانی رنگین کمان زیبایی ازسنت های مختلف در بزرگداشت نوروز را اضافه کرد که مجموعه این تمهیدات و تدارکات با رویکرد نمایش تمدن ایرانی اسلامی با رنگین کمان قومی و محلی در شبکه های استانی صورت بندی شده تا تصویر دلنشینی از نوروز ۹۹ را با امید عبور از بحران کرونا و جشن سلامت ملی برای مردم شریف ایران رقم بزند.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها