قدرت به شاهزاده ویلیام می‌رسد؟

اگر ملکه انگلیس بمیرد چه می‌شود؟ / بحران سیاسی در بریتانیا / فروپاشی اتحاد ۵۳ دولت وابسته به بریتانیا

ابتلای ملکه بریتانیا به کرونا تکذیب شده اما با توجه به اینکه ملکه ۹۴ساله است، احتمال مرگ وی بالاست و همین امر، نگاه‌ها را به آینده انگیس بدون ملکه دوخته است.

اگر ملکه انگلیس بمیرد چه می‌شود؟ / بحران سیاسی در بریتانیا / فروپاشی اتحاد ۵۳ دولت وابسته به بریتانیا

سوال اصلی اینجاست که اگر ملکه بمیرد، چه اتفاقی در انگلیس می‌افتد؟

الیزابت دوم، ملکه ۹۴ساله انگلیس، از زمان به قدرت رسیدن در سال ۱۹۵۴میلادی، شاهد روی کار آمدن ۱۴ نخست‌وزیر در این کشور و ۱۲ رئیس‌جمهور در آمریکا بوده است. او در این ۶۸ سال با بیماری یا مشکل جسمی خاصی مواجه نشده است اما با توجه به کهولت سن، طی یکی دو سال اخیر، زمزمه‌های بیشتری درباره احتمال مرگ وی و چالش‌هایی که انگلیس پس از او با آنها مواجه خواهد شد،‌ به گوش می‌رسد.

با توجه به شایعه ابتلای ملکه به کرونا که فعلا تکذیب شده، پیش‌بینی می‌شود مرگ ملکه انگلیس دست‌کم برای مدت ۱۲روز -از زمان مرگ تا پایان مراسم تشییع و یادبود- فعالیت‌ها را در این کشور فلج کند و میلیاردها پوند برای اقتصاد آن هزینه در بر داشته باشد. از سوی دیگر، روز درگذشت ملکه و همچنین روز تاجگذاری پادشاه جدید، به تعطیلات رسمی انگلیس افزوده خواهند شد. تعطیلی هر یک از این دو روز -به سبب تعطیلی بانک‌ها، مؤسسات اقتصای و بورس‌های انگلیس- حدود ۱/۲ تا ۶میلیارد پوند به تولید ناخالص داخلی این کشور زیان وارد خواهد کرد.

البته زیان اقتصادی تنها بخش کوچکی از پیامدهای جدی مرگ ملکه خواهد بود؛ به طوریکه برخی معتقدند انگلیس پس از مرگ او با دورانی مشابه دوران پس از جنگ جهانی دوم مواجه خواهد شد. قطع همه برنامه‌های شاد کانال‌های تلویزیونی، تغییر نام احتمالی شاهزاده چارلز یا پسرش (نوه ملکه) برای تصدی عنوان پادشاهی، تغییر واژه‌های سرود ملی و یا حتی فروپاشی کامل اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع از جمله‌ی رویدادهای احتمالی پس از مرگ ملکه خواهند بود.

با توجه به اینکه پیش از او شاهزاده چالرز به کرونا مبتلا شده و پرنس هری و همسرش مگان هم از قصد دارند از خاندان سلطنتی کناره‌گیری کنند، مرگ ملکه یک بحران سیاسی جدی در بریتانیا به وجود می‌آورد. بحران در زمانی که بوریس جانسون هم در بستر قرنطینه کروناست!

چندی قبل بیزنس اینسایدر در گزارشی درباره مرگ ملکه نوشته بود: اگر مرگ ملکه پس از یک دوره بیماری طولانی‌مدت اتفاق بیفتد، کاخ باکینگهام از پیش برای چنین رویدادی و اعلام خبر درگذشت او آمادگی خواهد داشت. این اقدامات شامل برنامه‌ریزی‌ها برای روزهای پس از مرگ ملکه و انتقال قدرت به پادشاه جدید در حال حاضر در کاخ باکینگهام، اقامتگاه اصلی خانواده سطنتی انگلیس، در حال انجام است. در این صورت، خبر درگذشت ملکه از طریق شبکه‌های تلویزیونی اعلام خواهد شد. بی‌بی‌سی و دیگر شبکه‌های دولتی با قطع همه برنامه‌های خود این خبر را اعلام خواهند کرد. در حال حاضر، گویندگان بی‌بی‌سی در بازه‌های زمانی مختلف چگونگی اعلام خبر فوت ملکه را تمرین می‌کنند تا در صورت وقوع آن فاغلگیر نشوند. پس از مرگ ملکه الیزابت - مادر الیزابت دوم - یکی از مجریان بی‌بی‌سی در حالی که کراوات قرمزرنگی بر گردن داشت خبر فوت او را اعلام کرد که باعث انتقادات فراوانی شد؛ به همین دلیل، مسئولان این شبکه از آن زمان، کت و شلوار و کراوات‌های مشکی‌رنگی را برای این منظور آماده نگه داشته‌اند. از سوی دیگر، گویندگان بی‌بی‌سی طی یکی دو سال اخیر چندین بار اعلام خبر درگذشت ملکه را در جلوی دوربین تمرین کرده و بهترین‌های آنها را برای استفاده آرشیو کرده‌اند. سال 2015 میلادی یکی از خبرنگاران این شبکه که به طور تصادفی شاهد یکی از این تمرین‌ها بود، به اشتباه خبر مرگ ملکه رو توییت کرد و شبکه‌های خارجی نیز بلافاصله از روی توییتر او این خبر را به عنوان یک خبر رسمی منتشر کردند!

همچنین، گفته می‌شود شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان (و احتمالا بسیاری دیگر از شبکه‌های خبری مهم جهان) یک مستند کامل از زندگی ملکه تهیه کرده و آن را برای پخش بلافاصله پس از اعلام خبر مرگ ملکه آماده نگه داشته است.

به نوشته بیزنس اینسایدر، اگر مرگ ملکه ناگهانی باشد و یا در انظار عمومی اتفاق بیفتد (مانند مرگ شاهزاده دایانا در سال 1997 میلادی)، اخبار مربوط به آن بلافاصله و بدون برنامه‌ریزی قبلی منتشر خواهد شد. اما در هر دو صورت، شمار زیادی از کارکنان کاخ باکینگهام و کارمندان نهادهای وابسته به باکینگهام بلافاصله پس از مرگ ملکه به مرخصی اجباری فرستاده خواهند شد؛ زیرا، کاخ سلطنتی انگلیس برای کنترل، تنظیم و انتشار چنین اخباری کارکنان مخصوص به خود را دارد.

براساس گزارش دیلی بیست، در صورتی که مرگ ملکه شب‌هنگام اتفاق بیفتد، خبر آن ساعت ۸بامداد روز بعد اعلام خواهد شد.

در ادامه گزارش بیزنس اینسایدر با پیش‌بینی تعطیلی برخی نهادهای دولتی و اقتصادی انگلیس در صورت اعلام خبر درگذشت الیزابت دوم آمده است: نمی‌توان واکنش اولیه دولت انگلیس به مرگ ملکه را پیش‌بینی کرد؛ زیرا مرگ جرج ششم، آخرین پادشاه انگلیس، سال ۱۹۵۲ میلادی بود و شرایط در قرن بیست و یکم با سده گذشته بسیار متفاوت است.

با این حال،‌ مطمئنا خبر درگذشت ملکه انگلیس برای مدتی به خبر اول رسانه‌های جهان تبدیل خواهد شد؛ به ویژه در کشورهایی که در گذشته مستعمره انگلیس بودند، اعضای اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع که سوگند وفاداری به ملکه یاد کرده‌اند و همچنین، در کشورهایی که زبان رسمی آن‌ها انگلیسی است.

برخی منابع معتقدند پس از مرگ ملکه، پسرش شاهزاده چارلز، ممکن است به نفع پسر خودش شاهزاده ویلیام (نوه ملکه) از تاجگذاری خودداری کند. اتفاقی که رسانه‌های انگلیسی در هفته‌های اخیر از احتمال وقوع آن خبر می‌دهند، باعث بوجود آمدن بحران مرتبط با قانون اساسی این کشور خواهد شد. شاهزاده چارلز در صورت به قدرت رسیدن می‌تواند یکی از اسامی سلطنتی خود را انتخاب کند و نام خود را به شاه فیلیپ، شاه آرتور و یا شاه جرج تغییر دهد.

با این حال شاهزاده مبتلا به کرونا و در بستر بیماری است.

ضرب سکه‌ها و چاپ اسکناس‌هایی با تصاویر شاه جدید انگلیس، تغییر آرم‌های نظامی، تصویب طرح‌های جدید برای گذرنامه‌ها و تمبرهای پستی از دیگر اتفاقاتی است که احتمالا پس از مرگ الیزابت دوم به وقوع خواهند پیوست.

البته مرگ ملکه انگلیس ممکن است پیامدهای جدی‌تری از قبیل فروپاشی اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع-با ۵۳ عضو- را نیز به دنبال داشته باشد. الیزابت دوم، ملکه ۱۶ کشور از کشورهای عضو این اتحادیه -از جمله استرالیا، کانادا، جامائیکا، نیوزیلند و باربادوس- است. درست است که این لقب بیشتر تشریفاتی است و ملکه انگلیس در این کشورها قدرتی ندارد؛ اما، بسیاری از این کشورها بر خلاف میل خود با وجود اعلام استقلال، بخشی از پادشاهی انگلیس محسوب می‌شوند. به همین دلیل، در صورت مرگ ملکه، برخی از این کشورها ممکن است یکبار و برای همیشه، به اتحاد خود با انگلیس پایان دهند.

به‌ویژه که بعد از برگزیت، کم نیستند کشورهایی که خواستار جدایی از بریتانیا و ماندن در اتحادیه اروپا هستند.

پیش‌بینی می‌شود پس از مرگ ملکه، نفوذ و قدرت طرفداران نظام جمهوری در انگلیس افزایش یابد، اما احتمال اینکه انگلیس در آینده‌ای نزدیک به کشوری با نظام جمهوری تبدیل شود، تقریبا صفر است چراکه افکار عمومی انگلیس در حال حاضر از نظام پادشاهی در این کشور حمایت می‌کنند. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد ۶۶ درصد از مردم انگلیس طرفدار حکومت پادشاهی و تنها ۱۷ درصد خواهان یک نظام جمهوری هستند.

با این حال، بدون تردید با مرگ ملکه، برگ جدیدی در تاریخ انگلیس ورق خواهد خورد و این کشور دوران جدیدی را آغاز خواهد کرد.

گفتنی است الیزابت دوم دارای رکورد طولانی‌ترین دوره سلطنت در انگلیس است. این رکورد پیش از سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی به ملکه ویکتوریا (ملکه انگلیس در سده ۱۹ میلادی) تعلق داشت اما اکنون ملکه الیرابت ۵ سال این رکورد را جلوتر برده است.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • بینام
    1

    زودتر سقط بشه این ماده شیطان و استعمارش از دنیا جمع بشه

  • محمد
    1

    خدا کنه زودتر سقط شه این شیطان، دست این شیطان به خون میلیون ها نفر از مردم آغشته هست ولی اگر بمیره خیلیا یتیم میشن خیـــــــــــــــــلیا.....

  • بهروز
    1

    ملکه سقط بشه باید کلی شیرینی شربت پخش کنیم

    نظرات شما -
    • Hami
      0

      به نظرم شما برای کج فهمی خودت و امثال خودت شیرینی و شربت پخش کن شاید شفا ببینید.

  • Kia
    0

    اگر حضرت ملکه انگلستان بمیرد ملت ایران و خاورمیانه و ... آزاد میشن ولی بعضی ها یتیم میشن و اربابشان میمیرد فقط عزیزان هر چه سریعتر جهت خداحافظی ( درمان ) یه سفر به انگلستان بروند.

    نظرات شما -
    • U
      0

      اگرچوپان گله که هیچ اگرصاحب گله هم بمیرد بی صاحب نمی ماند این نه یکی دیگر همه شون هم سروته یک کرباسن

  • کاکا
    1

    بمیرد یه سگ کمتر چی باید پیش بیاید

  • عباس
    0

    یکی از بزرگترین عوامل قدرتمند بودن بی چون و چرای بریتانیای کبیر یا همون جزیره کوچک وفاداری به پادشاه و ملکه شان است کاری که تمام زنبورها نیز نسبت به ملکه خود انجام میدهند و همین عشق دو طرفه بین پادشاه و ملکه باعث شده تا قرنها شاه و ملکه از ژن و شجره نامه واحد مشخص ودقیقی برخوردار باشند و بالطبع کشورشان را آقای جهان کنند و ابرقدرتها و کشورهای درجه یک فعلی دنیاکه محصول نواحی مستعمراتی انها باشند هنوز هم برایشان قائل به احترام و حقوق ویژه باشندوبرعکس کشورهایی که اشخاص بی هویت و بدون وزن و قدرت کاریزمای ذاتی در برهه هایی از زمان موقتا با توسل بزور بر مردم حکومت میکنند پس از مدتی هم خود و هم مردم و کشورشان را بیکباره به گورستان هدایت میکنند و سالیان بی انتها در قعر فلاکت و زوار دررفتگی و اسیب دیدگی و دست چندمی باقی خواهند گذارد مانند ایران که از دوران شکوه شاهان اساطیری اش جز داستانی شبیه به افسانه و غیر قابل باور پذیر بودن چیزی بگوش در اذهان نمانده است.....

    نظرات شما -
    • مجید
      0

      اولا ملکه انگلیس جدش المانی است که دویست وخرده ای سال پیش تو یه معامله بین قدرتی در اروپا شاه انگلیس شد .می توانید سرچ کنید .دوما دوستان شما هم ژن خوب زیاد دارن وگاهی اینو عنوان می کنن .سوما تمامی سلاطین قدیم جهان منجمله ایران خودمان یه مشت قاتل وزور گو بودن همه ملتها در مورد ناریخ خود اغراق و دروغ می گن .شما برو مغولستان بگو چنگیز خان کی بوده انقدر تعربف می کنن که شبیه کورش خودمون می شه .جهان گشا .عادل .با فرهنگ.وغیره

    • زاده ایران
      0

      کاربرمجید) شمانیاز به مطالعه زیادی دارید تابه بینی قاتل وجنایتکاران سلاطین پیش ازاسلام بوده اند یاعربهای بیابان گردمسلمان تا درایران خودفروشانی مثل تو وهم پالکیهایتان هستند نیازی به دشمنی اعراب نداریم چون کرنشگرانی مثل شماها رادارند به اسم اسلام میدونی چند صدهزارنفر ازخواهران ومادران من وتوی بی غیرت به کنیزی به دارالخلافه عرب های بی نان ونشان برده شد ومورد تعرض سحابه قرارگرفتند ننگ برتوکه خودتو ایرانی میدانی وبدا به حال امثال من که با بی غیرتانی توی یک سرزمین زندگی میکنین؟ من آن دینی ستایم که هدف درعقل وتدبیراست) ( نه آن دینی که فرمانش تماما ضرب وشمشیراست) این بیت سروده خودم است

  • ز
    0

    باموافقت وزارت کارپروانه کاراتباع خارجی تمدید شد درعوض پروانه کار اتباع داخلی یکی یکی باطل میگردد علی برکت الله پیش بسوی خودکفایی

  • ح
    0

    اخه من موندم ملت تو کار خودشون گیر کردن مثل چی...بعد میان نظر یه شخص دیگه واسه فلان کشور میدن!!!شما غیرت داری اگه داری بعید میدونم..راجب مسایل کشور خودت بحرف حاجی

  • کاربر ناشناس
    0

    ملکه پیر زنبورهای انگلیس کرونا گرفته عسل‌های تولیدی زنبورهای ملکه انگلیس کرونایی شده است . ملکه الیزابت کرونا گرفته .

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر ملکه انگلیس بمیره زنبورهای کرونایی عزادار میشن و همدیگه را نیش میزنند تا بمیرند.

  • سلام
    0

    کشور روباه پیر بیشترین لطمه به ایران زده ،ازجمله فاجعه جنگ جهانی اول که با پلیدی تمام حدود ۱۰میلیون از ایران تلفات میگیره ،جنگ دوم ایران را اشغال می کند ، و کشوری نیست که از این کشور فاسد لطمه ندیده باشه. الان هم که از امپراطوری افتاده باز تو تمام کشورها دخالت میکنه ، بی بی سی هم که یکی از رسانه هایی که دخالت هنوز دخالت استعماری داره. خدا لعنت ملکه و استعمار روباه پیر کنه ،

    نظرات شما -
    • Hami
      1

      عزیزم بیشترین لطمه را از همین مفسدین داخلی خوردی. سرت رو مثل کبک نکن زیر برف. بیشتر مطالعه کن و کتاب بخون تا این میزان جهل و نادانی را به بقیه جامعه انتقال ندی.

  • کاربر ناشناس
    0

    زنیکه افریطه انگلیس بر اثر کرونا مرده اگه کرونا یه کار خوب کرده همینه .

  • کاربر ناشناس
    0

    انگار ویروس کرونا به عجوزه پیر هم رحم نکرده و ریه عجوزه را هم سفید کرده و عجوزه پیر به درکوت اعلی پیوسته .

  • احاد
    0

    میگن ملکه الیزابت شجره نامچه ش سیده . چطور دلتون میاد پست سیده ی اولاد علی چنین یاوه سرایی کنید . حدیث ثقلین را بخوانید در سحرگاه با ناله و‌ ضجه و آه. توبه کنید تا درهای توبه بسته نشده. چنین ظلم عظیمی بر این خاندان والامقام روا نیست

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      غلط کرده هر کی گفته ملکه انگلیس سیده هست حرفهای مزخرفه اینا اصلا از نسل هند جگر خوار می‌باشد .

    • سلام
      0

      این ملعون شد سید و حتماً ترامپ هم شیخ الشیوخ است و نتانیاهو هم آقای دو نفر و.... یادم میاد افراد ظاهر بینی زمان اوباما می گفتند که چون اسمش حسین است آدم خوبیه. این یعنی به پوسته چسبیدن ،و ظاهر بینی که خدانخواسته منجر به اسلام آمریکایی میشه.

    • احاد
      0

      چطوروقتی میگفتن عکس امام توی ماه قرار دارد ایمان داشتید ولی ازسادات بودن این خانم اینچنین برآشفته شدید شما همان قوم حمار اندرحمارهستید باخریت آمدید باخریت هم میروید

    • نگین
      0

      انگلیس خودش منبع و تولید و باز خورد ادیان گوناگون است هند را مشاهده کنید در موقع استعمار گریش چقدر هذیان دسته جمعی به نام دین تولید کرده حساب از دستتان در می رود

    • ناشناس
      0

      ممکنه هم باشه، شما نگاه کنید چقدر محجوب و باعفت هست، اصلا لباس های سنگین و پوشیده داره، از جوانی هم همینطور بوده

  • ناصری
    0

    زنیکه عفریته ای که باعث درد و رنج و مرگ میلیونها انسان در دوران حیات نحس و کثیف خود شده است. به امید خدا بزودی سقط می شود و به هیتلر و چنگیز و تیمور و موسولینی و... خواهد پیوست.

    نظرات شما -
    • Mk
      0

      من کاری به اینکه ظالم بوده یانبوده ندارم آیا به نظر خودت این گونه سخن گفتن نشانه تربیت وشخصیته اگرآنها درمورد رهبری شما چنین ادبیاتی رابکار ببرند صحیح است لحضه ای باوجدان خودت خلوت کن این ادبیات وکلمات درشان یک انسان فرهیخته نیست بلکه ادبیات لاتهای کوچه بازاری است اول بی اندیش بعد سخن بگو که پیشه ادیبان است ؟ به امیدتفکرواندیشه

  • رضا
    0

    اگه فوت شوند هیچ اتفاقی نمیوفته. مگه قراره هزار سال عمر کنه.

  • تیتر بد
    0

    اگر ملکه بمیرد؟!چرا در مورد یک مقام رسمی توهین آمیز تیتر زدید؟ اگر اونها هم به مقام رسمی کشور ایران این حرفو بزنن خوشحال میشید؟ تیتر بزنن فلانی بمیرد چه میشود بحران سیاسی در ایران ؟!!! بهتره با منش حضرت علی و امامان معصوم رفتار کنیم...

  • صالح کعب
    0

    ای کاش زوتر بمیرد این انگلیسی چه گذشته تمام عمرش باج گرفتن بود ای کاش زوتر بمیره تا تمام مسلمانان جهان راحت بش

  • محمدی
    0

    سلام اکه ملکه نمیره بعد از کرونا تورم میاد ملکه ممیره

  • نگین
    1

    یک مکار کمتر بهتر خاور میانه از شر یکی از همین استعمار گران کم شود جای شکر دارد امیدوارم نفر بعدی پوتین و دیگر دیکتاتور ها باشد بلکه کرونا شر این ها را از سر مردم کم کند مردم خودشان می دانند چگونه باید زندگی کنند فقط شرشان را کم کنند و بروند

  • به تو چه
    0

    چقدر ادما پست شدن كه فكر اقتصادن فقط!!!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟