مصوبه‌ای برای ادامه آموزش حضوری در دانشگاه فردوسی ابلاغ نشده است

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، در خصوص حضور فیزیکی دانشجویان در کلاس و خوابگاه‌ها هنوز مصوبه اجرایی ابلاغ نشده است.

مصوبه‌ای برای ادامه آموزش حضوری در دانشگاه فردوسی ابلاغ نشده است

دکتر عادل سپهر اظهار کرد: بر همین اساس از دانشجویان خواهشمند است تا زمان ابلاغ رسمی و بازگشایی دانشگاه، ضمن رعایت نکات بهداشتی و ماندن در منزل، نسبت به ادامه روند آموزش دانشگاهی خود اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت های دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص مبارزه با ویروس کرونا ادامه داد: با توجه به وظیفه اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترین مرکز دانشگاهی شرق کشور از روزهای ابتدایی شیوع این بیماری، این دانشگاه ضمن تعطیل کردن حضور فیزیکی دانشجویان در کلاس‌های دانشگاهی خود با توجه به امکانات موجود در دانشگاه سعی در کمک به مردم و همچنین کادر درمانی دانشگاه داشته است.

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در این راستا با تشکیل کارگروه تشخیص بیماری نزدیک به یک ماه است که این کارگروه برای تولید کیت تشخیص بیماری در دانشگاه فردوسی مشهد می کوشد تا با فناوری‌های مولکولی و بیوشیمیایی، روش‌های جدید آسان، سریع و ارزان تری برای تشخیص این بیماری در دانشکده‌های کشاورزی و دامپزشکی ابداع کند.

سپهر افزود: با توجه به نیاز به الکل و مواد ضد عفونی کننده، این دانشگاه با تشکیل کارگروهی در زمینه تولید و بهینه سازی مواد ضدعفونی کننده با استفاده از فورمولاسیون‌های معتبر استاندارد و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی مواد ضد عفونی کننده سطوح و دست تولید کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، اقداماتی در راستای تولید الکل از ملاس نیز با محوریت دانشکده مهندسی دانشگاه آغاز شده است. همچنین مطالعه و بررسی تولید اتانول با استفاده از زیرساخت‌های بلااستفاده صنعتی مشهد توسط گروه مهندسی شیمی و مطالعه و بررسی طرح تولید اتانول در داخل دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده مهندسی آغاز شده است.

او اضافه کرد: گزارش جامعی مبتنی بر علم شیمی درباره محلول های مختلف ضد عفونی با توجه به جنبه های اقتصادی و دسترس پذیری در دو سطح بیمارستانی و عمومی نیز توسط دانشکده علوم این دانشگاه در دست بررسی است.

مصوبه‌ای برای ادامه آموزش حضوری در دانشگاه فردوسی ابلاغ نشده است

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این دانشگاه با همراهی همکاران هیأت علمی، دانشجویان دکتری و دانش آموختگان روانشناسی و مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و همچنین دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد، اقدام به راه اندازی مرکز پاسخگویی تلفنی جهت ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره تلفنی رایگان به شهروندان کرده است.

سپهر افزود: بر همین اساس تهیه محتوای ادبی و هنری برای تقویت روحیه کادر درمانی برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی، برخورد علمی با مسایل روحی خانواده‌های سوگوار و برگزاری آیین سوگواری و همچنین تهیه پروتکل ساخت کلیپ آموزشی جهت کمک به بهداشت روانی بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌ها توسط روابط عمومی این دانشگاه با همیاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی انجام شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ویدیوهایی ورزشی نیز برای کمک به کادر درمانی کرونا و همچنین انجام آنها توسط مردم در خانه و برای بیماران بستری توسط دانشکده علوم ورزشی تهیه شد.

سپهر افزود: دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز اقدام به تهیه انیمیشن‌های مفید و جذاب با استفاده از شخصیت‌های کارتونی طنز برای آموزش مقابله با کرونا برای اقشار مختلف مردم در حوزه‌های بهداشت کرده است.

وی ادامه داد: از فعالیت های دیگر این دانشگاه و با توجه به ظرفیت علمی بالا در حوزه های مختلف، اقداماتی جهت مستند سازی و مدیریت گردآوری و تحلیل آمارها و اطلاعات مربوط به بیماری و ارایه گزارش‌های علمی است تا نتایج آن در اختیار مدیران تصمیم گیر استانی قرار گیرد.

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خاطره و واقعه نگاری و همچنین گردآوری دانش تجربی کادر درمان کرونا توسط دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تهیه سند ارزیابی مکانی "آسیب‌پذیری شهر مشهد از منظر جمعیتی و ظرفیت بستری بیماران کرونا با انواع مدل‌های پیش‌بین" توسط آزمایشگاه فتوگرامتری، سنجش از دور و سیستم اطلاعات مکانی(GIS) به همراه مدل‌سازی شیوع بیماری توسط دانشکده‌های مهندسی و ادبیات و علوم انسانی، تحلیل محتوای رد و بدل شده در شبکه‌های اجتماعی در خصوص کرونا برای تشخیص خبرهای جعلی توسط دانشکده مهندسی برخی از این فعالیتهاست.

سپهر افزود: نظر به اینکه مساله و بحران ناشی از بیماری کرونا دارای ابعاد گسترده ای بوده و تبعات آن در آینده نزدیک و دور متوجه استان و کشور خواهد بود لذا کمیته آینده پژوهشی بحران کرونا در این دانشگاه تشکیل شده است و آمادگی برای تقبل مسوولیت رسمی در سطح استان نیز به استانداری خراسان رضوی اعلام شده است.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر فعالیت های دانشکدهای این دانشگاه می توان به طراحی و ساخت روبات ضدعفونی کننده سریع بیمارستان مبتنی بر اشعه UV-C توسط دانشکده مهندسی، طراحی و ساخت ونتیلاتور (دستگاه اکسیژن ساز و تنفس مصنوعی) با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشکده‌های مهندسی و کشاورزی، طراحی نرم‌افزار موبایلی برای ارتباط بیمار، پزشک و مشاوران توسط دانشکده مهندسی و همچنین بررسی موارد احتمالی انتقال بیماری از دام و طیور و مدیریت آن توسط دانشکده‌های کشاورزی و دامپزشکی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در راستای مسوولیت پذیری اجتماعی این دانشگاه و حضور پررنگ در جامعه، جمعی از کارکنان، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و روحانیون با نیروهای خستگی ناپذیر شبکه بهداشت و درمان کلانشهر مشهد در قالب طرح پایش سلامت شهروندان مشهدی همیاری کردند.

مصوبه‌ای برای ادامه آموزش حضوری در دانشگاه فردوسی ابلاغ نشده است

سپهر ادامه داد: از دیگر فعالیت های دانشجویان این دانشگاه می توان به ایجاد کارگاه تولید ماسک توسط دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نیز اشاره کرد.

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با توجه به هشدارهای ستاد سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اعلام تعطیلی کلیه اماکن و سالن‌های ورزشی دانشگاه و فعالیت‌های ورزشی شامل کلاس‌های آموزشی، تفریحی، تمرینات فوق‌برنامه ورزشی، مسابقات قهرمانی دانشجویان منطقه ۹، مسابقات جشنواره کارکنان و اعضاء هیأت علمی دانشگاه، اماکن ورزشی و سالن‌های ورزشی دانشگاه شست و شوی کامل و ضدعفونی شد.

تاکنون ۶۰۰ شهروند بیمار مشکوک به کرونا در استان خراسان رضوی جان باخته‌اند که از این تعداد ۴۷۳ تن مربوط به حوزه جغرافیایی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بقیه مربوط به محدوده جغرافیایی زیر پوشش پنج دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی دیگر این استان هستند.

ظرف ۳۹ روز منتهی به نهم فروردین ماه جاری در مجموع پنج هزار و ۶۳۰ بیمار مبتلا به عفونت حاد تنفسی و مشکوک به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری شده‌اند که سه هزارو ۵۲۸ نفر آنان مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده‌اند.

منبع: ایرنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها