افزایش کلاهبرداری‌های کرونایی؛ از پزشک تقلبی تا ماسک قلابی

موج تازه‌ای از کلاهبرداری‌های مرتبط با این کرونا در جهان شکل گرفته که به صورت‌های مختلف از جمله اینترنتی مردم را فریب می‌دهند.

افزایش کلاهبرداری‌های کرونایی؛ از پزشک تقلبی تا ماسک قلابی

یورگن بورک، رئیس اینترپل می گوید گروه‌های جرایم سازمان یافته فعالیت‌های خود را برای بهره‌مندی از فضای پدید آمده در سایه بحران جهانی بهداشت تطبیق داده‌اند.

آقای بورک اعلام کرد نیروهای پلیس در سراسر جهان اقدام به دستگیری پزشکان تقلبی و همچنین توقیف وسایل بهداشتی قلابی مانند: ماسک‌ها، اسپری‌های ضد عفونی کننده، ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست و همچنین داروی تقلبی کرونا کرده‌اند.

گزارش‌های اینترپل نشان می‌دهد کلاه‌برداران با تبلیغات دروغین اقدام به پخش و فروش داروهای تقلبی و همچنین ماسک و ژل‌های ضد عفونی در سراسر جهان کرده‌اند.

آقای بورک همچنین اضافه کرد یکی دیگر از تاکتیک‌های مورد استفاده گروه‌های جرایم سازمان یافته، استفاده از مراکز تماس جنایی است. «این شکل جدیدی از کلاه‌برداری تلفنی است که در آن افراد با برقراری تماس‌های تلفنی با شهروندان خود را به عنوان مسئولان بیمارستان معرفی می‌کنند.»

رئیس اینترپل روند این کلاه‌برداری را اینگونه شرح می‌دهد: «پس از برقراری تماس تلفنی داستان اینگونه خواهد بود یک فرد به کرونا مبتلا شده و در بیمارستان به سر می‌برد و حالا برای معالجه‌اش پول نیاز دارد. در نتیجه آنها سعی می‌کنند مردم را برای تامین هزینه پزشکی این بیماران ترغیب کنند. در حالی که کل این ادعاها از پایه و اساس دروغ است.»

مجرمان سایبری همچنین با ارسال ایمیل‌هایی برای مردم و با طرح این ادعا که توصیه‌نامه‌هایی از مسئولان بهداشت و سلامت برای آنها ارسال کره‌اند، مردم را تشویق می‌کنند فایل‌های ضمیمه شده به ایمیل را باز کنند. بدیهی است که درون این ضمیمه‌ها بدافزارهایی تعبیه شده که می‌تواند به اطلاعات شخصی افراد دست یابد و از طریق سایبری به فرد صدمه بزند.

هفته گذشته ، اینترپل اعلام کرد که در عملیاتی گسترده علیه فروش غیرقانونی آنلاین داروها و محصولات پزشکی، ۱۲۱ پرونده دستگیری و بازداشت افراد انجام شده است.

مقامات پلیس، گمرگ و بهداشت از ۹۰ کشور در این عملیات شرکت کردند و داروهای تقلبی و خطرناک به ارزش ۱۲.۷ میلیون یورو را ضبط کردند.

رئیس اینترپل همچنین به یورونیوز گفت که تا امروز این سازمان بین‌المللی، حدود ۳۰ پرونده کلاهبرداری مربوط به ویروس کرونا را با پیوندهایی در آسیا و اروپا پیگیری کرده است و این اقدامات به مسدود شدن ۱۸ حساب بانکی و همچنین توقیف ۶۶۱ هزار یورو در معاملات مشکوک انجامیده است.

ویروس کرونا با سراعتی نگران کننده در جهان پیش شیوع پیدا می کند و تا آخرین روز ماه مارس، بیش از ۷۸۶ هزار نفر را در سراسر جهان به خود آلوده کرده است. علاوه بر این کووید ۱۹، جان حدود ۳۸ هزار انسان را در چهار گوشه جهان گرفته است.

منبع: یورو نیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها