برداشت گیاهان دارویی و خوراکی در کردستان ممنوع شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال انتشار آن از طریق گیاهان دارویی و خوراکی،  هرگونه برداشت این گیاهان چه برای مصرف و چه برای درمانی ممنوع است.

برداشت گیاهان دارویی و خوراکی در کردستان ممنوع شد

سعدی نقشبندی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مطابق سیاست حفاظت، احیاء و بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بهره برداری تجاری و برداشت پیاز گیاهان مرتعی ممنوعیت داشته و ناآگاهی در چگونگی برداشت گیاهان بهاری زوال تدریجی گیاهان و تخریب مراتع را در پی دارد.

وی افزود: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال انتشار آن از طریق گیاهان دارویی و خوراکی هرگونه برداشت این گیاهان چه برای مصرف و چه برای درمانی ممنوع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان بیان کرد: تنوع اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی زاگرس موجب شده که این منطقه زادگاهی برای رویش بیش از دو هزار گونه گیاهی باشد و اکثر مردم این دیار نیازهای غذایی خود را از گیاهان بهاری تامین می‌کنند. اما با توجه به اینکه مشخص نیست که اشخاص بهره بردار از تهیه و توزیع ناقل ویروس هستند یا خیر و شرایط به وجود آمده در خصوص فاصله گذاری اجتماعی نیز مانع حضور مردم در تجمعات خطر زا است تمام توصیه‌ها بر این اساس است که از تهیه و توزیع گیاهان خوراکی و دارویی پرهیز شود.

نقشبندی ذکر کرد: در بسیاری از مواقع عملیات برداشت گیاهان به صورت گروهی انجام می‌شود و با توجه به اینکه گیاهان خوراکی بیشتر به صورت خام و تازه خوری مورد استفاده قرار می‌گیرد، با شیوع ویروس کرونا و بیماری در بین مردم، امکان انتشار آلودگی در تمام مراحل بهره برداری و مصرف گیاهان خوراکی دور از انتظار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: به دلیل ناآگاهی برخی از مصرف کنندگان و بهره‌برداران، متاسفانه نسبت به برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاهان اقدام می‌شود در حالی که گیاهان مراحل تکامل خود را طی نکرده و به مرحله بذر دهی نرسیده اند و خطر زوال گونه پیشرو است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان بیان کرد: در برخی از گیاهان پیازدار که خود پیاز عامل رشد و تکثیر مجدد است باید پیاز گیاه داخل خاک باقی بماند اما متأسفانه به غلط بهره برداران تمامی آن ها از ریشه برداشت می کنند و خاک را فشرده و غیر قابل بارور کرده و همین امر در وقوع سیلاب نقش اساسی دارد.

نقشبندی با اشاره به اینکه اکثر گیاهان خوراکی بهاره دارای خواص دارویی و صنعتی هستند، ذکر کرد: مسائل اقتصادی و مادی انگیزه‌ای قوی، برای برداشت بی‌رویه و تجاری گیاهان بهاره توسط برخی از مهاجران و روستاییان است.

وی همچنین بیان کرد: برای حفظ این گیاهان با ارزش بومی، علاوه بر آموزش نحوه برداشت صحیح بهره‌برداران و جوامع محلی، باید درصدد کشت گیاهان بومی چندمنظوره و دارویی، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری پیشرفته برای بهره‌برداری اصولی از محصولات مرتعی و جنگلی باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: حدود ۱۵‌ تا ۲۰ گونه گیاهی خوراکی شاخص در استان کردستان وجود دارد که گونه‌های شاخص آن شامل کنگر، ریواس و شنگ غازیاغی انواع تره و پیاز کوهی است.

نقشبندی در پایان از مردم خواست به طبیعت احترام بیشتری گذاشته و از تخریب و آسیب رساندن به طبیعت خودداری کنند تا رویشگاه‌های ویژه طبیعی استان با خطر انقراض و نابودی مواجه نشوند و همچنین در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف و تخلف در عرصه های طبیعی موارد را به شماره تماس شبانه روزی 1504 امداد جنگل و مرتع استان گزارش دهند.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها