رییس‌جمهور:

خوشبختانه روند شیوع ویروس کرونا در تمام استان‌ها نزولی است / ۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب و کارها در نظر گرفته شد

رییس‌جمهوری ضمن تشکر از مردم در خصوص همکاری در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از سیر نزولی شیوع ویروس کرونا در همه استانها خبر داد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که روند شیوع ویروس کرونا در تمامی استان‌ها نزولی بوده است.

خوشبختانه روند شیوع ویروس کرونا در تمام استان‌ها نزولی است / ۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب و کارها در نظر گرفته شد

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت افزود: هرساله مردم سیزده‌بدر از خانه خارج می شدند و با لذت بردن از طبیعت و هوای بهاری پایان تعطیلات نوروز را جشن می‌گرفتند اما امسال به خاطر سلامت و صحت خود و همچنین هموطنان عزیزشان خانه را برگزیدند و رفتن به طبیعت را برای یک فرصت مناسب و آینده گذاشتند.

وی ادامه داد: باید از مردم خوب سپاسگزاری و تشکر کنیم که هم در مراسم آغاز سال و تعطیلات نوروزی و هم در مراسم پایان تعطیلات نوروزی همه دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کردند و اگر امروز سیر نزولی روند این بیماری و ویروس خطرناک در اکثر قاطع استان‌ها را مشاهده می کنیم به خاطر حمایت مردم است.

رییس جمهوری گفت: آمارها را که مشاهده می کردم خوشبختانه روند شیوع ویروس کرونا در همه استانها بدون استثنا از دیروز سیرنزولی داشته است و این برای من خوشحال کننده بود که مسیری که پزشکان و متخصصان و مردم انتخاب کردند یک مسیر درستی بوده است.

وی بابیان اینکه از آغاز امر تصمیمات خوبی دولت و ستاد ملی کرونا اتخاذ کرد ادامه داد: اولین جلسه‌ای که به ریاست خود من در این روزها تشکیل شد مربوط به ۶ اسفند ۹۸ می‌شود و درهمان جلسه تصمیم گرفتیم برای فاصله اجتماعی، دعوت مردم به این که سفرهای نوروزی را نروند و استانداران اعلام کنند که امکاناتی که سال‌ها پیش در اختیار مسافران قرار می دادند امسال قادر نیستند آن امکانات را در اختیار آنها قرار دهند.
روحانی گفت: مراکز دیدنی و تفریحی و مدارس و دانشگاه ها تعطیل اعلام شد و این دعوت مسوولین از مردم به خوبی اجابت شد. امروز هم وزیر راه اعلام کرد که مسافرت مردم توسط قطار ۹۴ درصد، اتوبوس ۷۵ درصد، هواپیما ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است و اساسا به طور کلی در همان روزهای اول فروردین هم مسافرت کاهش پیدا کرد و به طور متوسط ۸۰ درصد کاهش سفر نوروزی در همان روزهای اول فروردین داشتیم.

رییس جمهوری افزود: عبور از پیک هم در اکثر استانها مربوط به روزهای اول فروردین می شود. آمار نشان می دهد که در استانهای مختلف دوم فروردین، سوم فروردین از پیک عبور کردند و شرایط نزولی آغاز و شروع شد. بعد از آن برای اماکن مقدسه تصمیم گیری شد که تعطیل شوند. با این که کار بسیار سختی برای همه بود ولی برای صحت و سلامت مردم این تصمیمات اتخاذ شد.
وی ادامه داد: وقتی دیدیم که لازم است سخت گیری‌های بیشتری انجام شود ما در تصمیماتی که در ۶ فروردین اتخاذ کردیم کمیته اجتماعی امنیتی را مامور کردیم که این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و همان روز تصمیمات لازم اتخاذ شد و به مردم اعلام شد.


فاصله‌گذاری اجتماعی لازم و ضروری برای کشور بوده است
رییس جمهوری گفت: مرحله دوم فاصله گذاری اجتماعی را شروع کردیم که مقررات سخت‌تری بود برای ما که مردم هم همکاری کردند و ما در این طرح ۳۰ درصد کاهش مجدد در مسافرت‌ها داشتیم. نظر همه متخصصین و پزشکان ما این است که طرح فاصله گذاری اجتماعی هم مرحله اول و هم مرحله دوم اقدامات لازم و مفید و ضروری برای کشور بوده است.
روحانی افزود: کشورهای مختلف شیوه های مختلفی در برابر این ویروس اتخاذ کردند. البته ما از تجربه همه کشورها استفاده کردیم ولی هیچ وقت خود را اسیر راه و مسیر آنها هم نکردیم. از همان روزهای اولیه که این ویروس شروع شد در اسفند ماه بعضی‌ها پیشنهاد می‌کردند قرنطینه چینی را پیاده کنیم.

قرنطینه چینی در هیچ کشوری اجرا نشد
وی در تعریف فرنطینه چینی گفت: قرنطینه چینی یعنی اینکه تمام مغازها بسته شود و ماشین‌ها از حرکت متوقف شود و تمام درب خانه‌ها بسته شود، ‌ هیچ کس حق ندارد از خانه خارج شود و غذای ۲۴ ساعت توسط مامورین به داخل خانه انداخته می شد. این مدل قرنطینه چینی در ووهان بود که این مدل را هیچ کس در دنیا نپسندید و و در هیچ کشوری اجرا نشد.
رییس جمهوری گفت: نمی شد قرنطینه چینی در کشومان اجرا شود چرا که این مدل مخصوص خود چینی ها بود آنجا با شیوه و سیاست هایی که دارند شرایط اجتماعی که دارند می توانند به مردم بگویند در خانه‌ها برای ۱۵ تا ۲۰ روز پلمب شود. در ایران و در هیچ کشور دیگری این کار امکان پذیر نیست بنابراین از این شیوه هیچ کشوری تبعیت نکرد و ما هم تبعیت نکردیم.
رییس جمهوری با بیان این که عده ای در داخل کشور فشار می آوردند که مدل چینی را اجرا کنیم یادآورشد: ما مدل چینی را اجرا نکردیم. یک مدلی بود که برخی از کشورهای اروپایی روزهای اول شروع کردند و کم کم مقداری از آن عقب نشینی کردند در این روزها و آن امنیت جمعی بود.

وی تصریح کرد: می‌گفتند ما کاری نداریم این ویروس منتشر می‌شود و عده‌ای مبتلا و عده‌ای بیمارستان می‌روند و عده‌ای خوب می‌شوند و یا عده‌ای فوت می‌کنند و بالاخره عبور می‌کنیم این هم شیوه‌ای بود که ما از آن تبعیت نکردیم. البته آنها مدتی این شیوه را ادامه دادند و بعد خودشان در ادامه این شیوه دچار مشکل شدند.
روحانی گفت: آنچه که متخصصین ما از ابتدا دنبال آن بودند و طرحی که برای ایران طراحی کرده بودند وزارت بهداشت و درمان مسوولیت این طراحی را به عهده داشت ما طبق آن طرح قدم به قدم طرح های مختلف را در مراحل مختلف اجرا کردیم البته هر روز که می گذرد در این ۱۲ روز اخیر یک قدم جدیدتری برداشتیم و کار را مقداری سخت‌تر کردیم.
وی افزود: مردم باید بدانند که تمام این اقدامات به خاطر حفظ صحت و سلامت آنها بوده است. اگر امروز هم برای سفر و حضور آنها در طبیعت مشکلاتی ایجاد شده است باز هم به خاطر سلامت مردم است و دلیل دیگری در کار نیست و بر این مبنا عمل شده است.
رییس جمهوری ادامه داد: در جلسه ستاد ملی کرونا تصمیم گرفتیم که هر کس مبتلا به این ویروس شد الزاما باید به خود او به خانواده او و به محل کار او اطلاع داده شود. با این که ممکن بود با برخی از دستورالعمل‌ها منافات داشته باشد که البته این تصمیم ابلاغ شد و اگر کسی تخلف کند مشمول مجازات قانونی می شود. این هم به خاطر این بود که بتوانیم از این مراحل به خوبی عبور کنیم و به یک نقطه برسیم که در آن نقطه مردم بتوانند راحت زندگی کنند. کسب و کارها و فعالیت ها و مدارس و همه اینها به یک شرایط معمولی برگردد و ما بتوانیم به فعالیت اقتصادی خودمان برسیم.
روحانی در ادامه با بیان اینکه در کنار پزشکان، پرستاران و کادردرمانی که از لحظه اول پای کار بودند و فداکاری و ایثارکردند و مردم را نجات دادند و کاری کردند گفت: آن پیش بینی‌های بدبینانه‌ای که در روزهای اول اتخاذ کردیم این بود که همه امکانات نیروهای مسلح پای کار بیایند که خوشبختانه ۴ هزار تخت بیمارستانی آنها پای کار آمد که همه آنها خالی است و یکی از جلوه های زیبای این کار است. هیچ کشوری چنین کاری نکرده است که پیش بینی برای شرایط بسیار سخت باشد اما با شرایط معمولی مواجهه شود.

وی ادامه داد: تمام تخت‌های و نقاهتگاها متعلق به نیروهای مسلح خالی است. تخت های بیمارستانی خود وزارت و بهداشت هم خالی مانده است. یعنی آمار چند روز پیش وزیر این بود که ۱۳ هزار تخت ما خالی است و نه تنها تخت معمولی ما خالی است تخت ویژه و مراقبت های ویژه و آی سی یو هم در بسیاری از شهرها خالی است که در مجموع شش هزار و ۸۰۰ تخت آی سی یو داریم که ۴ هزارتای آنها پر است.
روحانی گفت: از دلایل موفقت طراحی ما این است که روزهای بحرانی بسیاری سپری کردیم، جنگ را دیدیم از ابتدا برمبنای بدبینی شدید تصمیم گیری کردیم و برهمان مبنا است که می بینیم که فروشگاه های ما پر است چرا که بر آن مبنا تصمیم گیری کردیم. انبارها پر است. اما با این که برخی کشورهای غربی از ما فرصت بیشتری داشتند وقتی ما مبتلا شدیم آنها ۱۵ روز بعد مبتلا شدند و فرصت بیشتری داشتند هم تخت و هم وسایل تنفسی و هم ماسک و هم مواد غذایی کم آوردند.
رییس جمهوری یادآور شد: یک مقام آمریکایی گفته بود که این ماسک هایی که پزشکان و پرستاران می زنند در آخر کار آن را ضدعفونی کنند و فردا هم استفاده کنند که البته این مقام سیاسی بوده و تخصصی در این زمینه نداشت که می گفت تا بیست روز از این ماسک استفاده کنند چرا که ما تولید ماسک نداریم.
وی گفت: وقتی کشورهای بزرگ ، کشورهای صنعتی و کشورهای بسیار پرمدعا در این آزمایش دچار مشکل شدند و ملت ما دچار مشکل نشد به خاطر انسجام و مدیریت خوب و به خاطر کار پزشکی ماهرانه و دقیق و پرکاری اینها همه دست به دست هم داد و ما این شرایط خوب را پیش رو قرار داد.
روحانی افزود: در این روزها بخش تولید هم برای نیازمندی‌های بیمارستانی و مردم تلاش بسیار خوبی را انجام دادند. در همین جلسه دولت وزیر صمت اعلام کرد که در همین روزها موادضدعفونی تولید آن ۸ برابر شده است. این ۸ برابر در بخش‌های دولتی است که اگر بخش‌های خصوصی هم به آن اضافه شود چند برابر می شود. تولید ماسک در بخش‌های دولتی ۴ برابر شده است و بسیاری از بخش‌های خصوصی هم خودشان ماسک تولید می کنند.
وی ادامه داد: ماسک مورد نیاز بیمارستانی یعنی N۹۵ به اندازه کافی هم در بخش دولتی و هم خصوصی تولید می‌شود. ونتی‌لاتور به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود و در اختیار بیمارستان‌ها قرار می گیرد و ما هیچ مشکلی نداریم.
رییس جمهور یادآور شد: سایر نیازمندی‌ها چه گان و لباس حفاظتی که پرستاران و پزشکان نیاز دارند و چه کیت تشخیصی برای آزمایشگاه که امروز اعلام شد را هم بخش خصوصی و دولتی هرچه کیت بخواهند می توانند تولید کنند و در اختیار آزمایشگاه‌های ما قرار داهند یک کار عظیم و بزرگی در سراسر کشور انجام گرفته است و همه دست به دست هم دادیم و این کار را پیش بردیم.

علیرغم تحریم، سختی و مشکلات حدود ۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب و کارهایی که دچار مشکل شده‌اند در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن به صورت تسهیلات و بخشی دیگر به صورت کمک‌های بلاعوض و بخش دیگر هم به صورت بسته‌های حمایتی به خانواده‌هایی که دچار مشکل شده‌ اند پرداخت می‌شود

۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب و کارها در نظر گرفته شد
روحانی با اشاره به روزهای پایانی تعطیلات نوروز گفت: از همان روزهای اول تلاش کردیم به کسب و کارها برای ۱۰ رسته کاری که دچار مشکل شدند و همچنین به موضوع سفر و تفریحات مردم و یا به بخش‌های دیگر مانند حمل و نقل و رستوران‌ها و هتل‌ها که در این ایام نتوانستند فعال بشوند کمک کنیم.
رییس جمهوری افزود: در این ایام سخت‌گیرانه‌تر که مغازه‌ها تعطیل شد و ما روز گذشته تصمیم گرفتیم این شرایط تا ۲۰ فروردین ادامه داشته باشد و برای حمایت از این بخش‌ها هم در حد توان تدابیری اندیشیده شود.
روحانی بیان کرد: علیرغم تحریم، سختی و مشکلات حدود ۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب و کارهایی که دچار مشکل شده‌اند در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن به صورت تسهیلات و بخشی دیگر به صورت کمک‌های بلاعوض و بخش دیگر هم به صورت بسته‌های حمایتی به خانواده‌هایی که دچار مشکل شده‌ اند پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: ایران در شرایط تحریم توانسته است تسهیلاتی را در نظر بگیرد که یک قلم آن ۷۵ هزار میلیارد تومان است و آنچه که مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان بوده و خانواده‌هایی که دچار مشکل شده‌اند اقدامات خوبی است که انجام شده است.
رییس جمهوری گفت: مجموعه این اقدامات در کنار فعالیت صدا و سیما و آموزش در فضای مجازی برای دانش‌آموزان، تلاش هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی برای شادی مردم و فعالیت تولیدکنندگانی که غذا و نیارمندی‌های مردم و مواد بهداشتی و داروی مردم را تهیه می‌کنند تا بخش بهداشت و درمان کشور که تخت‌های بیمارستانی را برای درمان بیماران آماده سازی می کنند کار بسیار بزرگی در کشور انجام شده است.

ملت ایران پاسخ محکم به دشمنان و دروغ گویان همیشگی داد
روحانی در ادامه افزود: ملت ایران در این روزها پاسخ بسیار قاطعی به همه یاوه گویانی که ماه‌ها در رسانه‌های بیگانه در ماهواره‌ها در فضای مجازی تبلیغ می کردند که «ملت ایران خسته شده وعقب نشینی کرده و نشاط ندارد و دولت و نظام ایران کارآمدی ندارد» امروز ایران را با کشورهای پیشرفته دنیا مقایسه کنند که در این آزمایش شرایط کشور ما چگونه بوده است.
روحانی تاکید کرد: ملت ایران یک پاسخ محکم به دشمنان و دروغ گویان همیشگی داد، اما آنها هنوز هم این دروغ‌ها را ادامه می دهند؛ آنها خودشان در یک اموری هستند در اطراف آنها تخت بیمارستانی برای بیماران خود ندارند و حتی خودشان هم جرات نمی کنند از محل رسانه خود بیرون بروند اما باز هم حرف می‌زنند و باز هم دروغ می‌گویند و نسبت به ایران حرف‌های ناروا بیان می‌کنند.

بیماری کرونا یک آزمایش بزرگ تاریخی و جهانی بود
رییس جمهوری در ادامه با تاکید بر این‌که این شرایط یک آزمایش بزرگ تاریخی بود و در تاریخ ایران و جهان خواهد ماند که چه اقداماتی از طرف مردم ایران و مسئولین انجام شد گفت: همه فداکاران در خط مقدم نیروهای مسلح و غیر نیروهای مسلح و صدا و سیما همه به میدان آمدند و تلاش کردند.
روحانی با تشکر از همه جناح‌های سیاسی کشور گفت: درست است جناح‌های سیاسی سلیقه‌های مختلف دارند به جز عده ای بسیار معدود و کم همه آنها حمایت کردند، همزبان و هم‌نوا بودند و ما نیازمند نشدیم مثل یک کشور اروپایی که دو روز پیش اطلاعیه داد و از جناح‌های سیاسی خواست «فعلاً چند هفته‌ای سکوت کنید، الان موقع بیماری است سکوت کنید و بگذارید ما کار کنیم» به چنین اطلاعیه‌ای نیاز پیدا نکردیم و همه مردم ما با بیداری و هوشیاری‌شان و جناح‌های سیاسی ما کار بسیار بزرگی انجام دادند.

آمریکایی‌ها در این شرایط سخت جهانی هم درس عبرت نگرفتند
رییس دولت دوازدهم با اشاره به خباثت‌های همیشگی آمریکایی‌ها، گفت: آنها به هر دلیلی ما را تحریم کردند، تحریم شان غلط، ظالمانه، نادرست و غیرقانونی بود، اما در این شرایط این تحریم‌ها را ادامه دادند.
وی یاد آور شد: آمریکایی‌ها هم می‌دانند مسئله کرونا اختصاص به یک کشور خاص ندارد. همه کشورهای جهان تقریباً به هم متصل هستند و اگر در ۱۰ کشور با کرونا مبارزه کنید و یک کشور در این میان مبارزه نکند این دوباره پخش می‌شود و آن کشورها را آلوده می‌کند بنابراین کار جهانی است.
روحانی ادامه داد: حالا که این بیماری فراگیر و جهانگیر شده است همه باید در سطح دنیا دست به دست هم دهیم و با این ویروس مبارزه کنیم و شرایط را برای کسب و کار فراهم کنیم.

کرونا دشمنی آمریکایی ها با ملت ایران را آشکار کرد
رییس جمهوری گفت: متاسفانه آمریکایی‌ها در این شرایط سخت جهانی هم درس عبرت نگرفتند و نفهمیدند چه کار کنند. الان زمانی است که می توانستند از کار غلط خود عذرخواهی کنند؛ شرایط کنونی که یک موضوع انسانی هم بود و کسی هم آنها را ملامت نمی‌کرد که عقب نشینی کرده‌اند؛ بهترین فرصت تاریخی برای آمریکایی‌ها بود که از مسیر غلط شان برگردند یک بارهم که شده بگویند ما ضد ملت ایران نیستیم.
روحانی افزود: آمریکایی‌ها همیشه ضد ملت ایران عمل کردند ولی الان ضدیت‌شان نسبت به ملت ایران آشکارتر است.

باید از همبستگی و انسجام کشور حفاظت کنیم
روحانی با اشاره به همبستگی و انسجام ملی ایجاد شده در کشور برای مبارزه با کرونا اظهار داشت: ما اکنون سرمایه اجتماعی بزرگی پیدا کردیم، مردم ما به همدیگر اعتماد کردند، یکدیگر را یاری می‌کنند، مردم به دولت اعتماد دارند دولت هم به مردم اعتماد دارد. ارکان کشور به هم اعتماد دارند این سرمایه عظیم و بزرگ اجتماعی را باید حفظ کنیم.

برای تحقق جهش تولید باید آماده شویم
رییس دولت دوازدهم گفت: با همبستگی و کار مضاعف پس از عبور از این شرایط با فعالیت چند برابری همه در کنارهم باید برای تحقق شعار«جهش تولید» آماده شویم.
روحانی افزود: مردم در این ایام لطف کردند در خانه ماندند، ما هم از همان اوایل اسفند و در ایام نوروز از اول فروردین تا امروز سرکار ماندیم و افتخار هم می کنیم که بتوانیم کاری انجام دهیم.
وی گفت: اینکه می‌گویم «ما» مقصودم فقط دولت نیست همه نیروهای مسلح و همه آنهایی است که در پالایشگاه‌ها در همه بخش‌ها کار می‌کنند. در کنار چاه‌های نفت و تصفیه خانه‌ها برای تامین برق و امنیت جامعه کار می‌کنند، منظورم همه تولیدگرانی است که در کارگاه‌ها و کارخانه‌های خود و همه پزشکان و پرستاران و همه آنهایی است که در این شرایط سخت تلاش کردند و یک کارعظیمی در کشور انجام دادند.

کار مضاعف را باید شروع کنیم
رییس جمهوری تاکید کرد: از روزهای آینده کار ما باید مضاعف شود و باید جبران کنیم ما می دانیم عده‌ای از کسبه دچار مشکل شدند. امیدواریم خداوند شرایطی فراهم کند که بشود در ماه‌های بعد جبران شود و همه کمک کنیم تا بتوانیم از بحران عبور کنیم.

نظارت بر قیمت‌ها تشدید شود تا افزایش نیابد
رییس جمهوری در پایان با اشاره به شرایط پس از عبور از بیماری کرونا و آغاز فعالیت‌ها در کشور تصریح کرد: همه مسئولین و دستگاه‌ها، نظارت بر قیمت‌ها را تشدید کنند، این روزها بعضی از کسب و کارها تعطیل شده البته این شرایط تمام می‌شود مغازه‌ها باز می‌شود و همه سر کار می‌روند خریدها انجام می‌گیرد.
روحانی گفت: در ایامی که مقداری فشار بیشتر شده و برخی کسب و کارها تعطیل شده‌اند دیگران سوء استفاده نکنند قیمت‌ها را بالا نبرند و مردم بتوانند در این ایام با شرایط مناسبی زندگی خود را ادامه دهند.

منبع: ایرنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    با عرض سلام جناب دکتر روحانی بنده توصیه ای دارم امیدوارم پیام را بخوانید اولا چرا بهداشت را رعایت نمی کنید هنگام برگزاری جلسات بدون ماسک وان از رسانی ملی پخش می شود برای مردم و بخصوص کودکان جنبه منفی دارد در حالی که همه وزرا ماسک زده. دوم کمتر حرف بزنید بیشتر عملگرا باشید نیم ساعت یا بیشتر در جلسه صحبت می کنید این وقت را صرف کار کنید سوم اینقدر به این و ان حمله نکنید چنان و چنین خدمت کردن با صبر و حوصله و تلاش پیش ببرید نه جواب دادن به ان واین . جناب دکتر روحانی بنده طرفدار هیچ جناحی نبستم و این جناح ها قبول ندارم فقط تابع رهبری هستم ایشان ناخدا کشتی انقلاب اسلامی هستند. پیروی از رهبری پیروی از پیامبر اسلام می دانم. با ارزوی سلامتی و پیروزی ملت ایران و مقاومت بر حق رزمندگان اسلام در سراسر جهان است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها