پاسخ به استفتایی در خصوص روزه ماه رمضان در ایام کرونا

یکی از مراجع تقلید شیعیان به سؤالی در خصوص حکم روزه ماه مبارک رمضان در ایام کرونا پاسخ داد.

پاسخ به استفتایی در خصوص روزه ماه رمضان در ایام کرونا

به گزارش ، آیت الله العظمی جعفر سبحانی به سؤالی در خصوص حکم روزه ماه مبارک رمضان در ایام کرونا پاسخ داد که متن استفتا و پاسخ این مرجع تقلید به این شرح است:

استفتاء:

بسمه تعالی
حضور مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی (مد ظله العالی)

با سلام و تقدیم ادب و احترام

در آستانه ماه مبارک رمضان و با توجه به شیوع ویروس کرونا، استدعا دارد حکم روزه در این ماه در خصوص موارد ذیل را بیان فرمایید:

اگر به تشخیص گروه بزرگی از پزشکان متخصص یا وزارت بهداشت، روزه موجب تشدید بیماری ناشی از ویروس کرونا شود؟

اگر به تشخیص گروه بزرگی از پزشکان متخصص یا وزارت بهداشت، روزه موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری کرونا و خوف زیان شود؟

اگر از نظر پزشکان و یا وزرات بهداشت، روزه موجب تشدید بیماری و یا افزایش احتمال گرفتن بیماری باشد، ولی فرد چنین باوری نداشته باشد، آیا می‌تواند از نظر پزشکان تمرد کند؟

اگر مکلفی به دلیل تشدید بیماری و یا خوف ابتلا به بیماری، روزه نگیرد، حکم روزه‌های نگرفته در این شرایط چیست؟

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

پاسخ آیت الله سبحانی به این پرسش بدین شرح است:

بسمه تعالی

با تشکر از توجه آقایان به این مسئله، فعلاً نمی‌توان تصمیم قطعی گرفت تا وضع در آینده روشن‌تر شود، احیاناً ممکن است برخی بخواهند این موضوع را بهانه‌ای برای روزه خواری قرار دهند.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • سعید
    0

    تاحالا کجابودی؟

    نظرات شما -
    • ب.رضاوندی
      0

      با سلام وقت بخیر. معنای نظری که به اشتراک گذاشتید ( تا حالا کجا بودی؟ ) واضح نیست!! ولی امیدوارم بدانید جایگاه فقهی آیت الله سبحانی به اندازه ای هست که نخواهید تعابیری به کار ببرید که مشابهش را برای دوست و همسایه و بچه های فامیل استفاده می کنید. از قضا ایشان از کسانی نیست که به اسم دین برای خودش کسب درآمد کند، بلکه از فقهای فاضل و دانشمند معاصر هستند ...

    • مجاور
      0

      حواسمون باشه خیلی از ماها با وجود نزول بلای به این بزرگی و وسعت زیاد مونس شدن با مرگ رو یادمون رفته یادمون باشه ننه باباهای همه مارو همین بزرگواران بهم حلال کردن تا ماها پس افتادیم اهانت به روحانیت اصیل و انقلابی خبطی بزرگ و جبران ناشدنی است ضمنا برای زبان به این کوچکی با وزن بسیار کم 40 گناه قطعی و کبیره برشمرده اند ... باید به خیلی هامون بگن مارا از تو امید خیری نیست شر نرسان اگه حال ثواب نداری حداقل گناه نکن مرجع تقلیدم که ماشاالله زیاد شده هرکی واس خودش می بافه پاتونو دربیارین از کفش کارشناسان خبره دین و فقاهت حکم روزه خواری عمدی بدون معذوریت شرعی میدونی چیه ببم جان .... بعضی ها نزده می رقصن برای فرار از احکام الهی !!!! آره ننه جون یه خورده روزی خوری کنین دوباره تا ایندفعه بلایی نازل بشه که همه خانه نشین نه بلکه قبرستون نشین بشن

  • ایرانی
    0

    میشه برای حفظ جان روزه نگرفت .

  • ح
    0

    بیماری کذایی خخخخ

  • ناشناس
    0

    با عرض سلام و احترام معمولا عزیزانی که روزه میگیرند هیچوقت دنبال بهانه برای روزه خواری نبوده و نخواهند بود لیکن باید ها و نبایدها در فروع دین ما باید توسط کارشناسان دینی روشن شود ما هیچوقت نباید از شریعت جا بمانیم و یا سبقت بگیریم همه کارشناسان و متخصصین دینی هم فقط مجاز به حرکت در مسیر شریعت میباشند نه کمتر و نه بیشتر اگر استفتا صورت میگیرد بدین معنی است که افراد نهایت احترام را برای مجتهدین قایل هستند کلمه بهانه این حقیر را کمی آرزده خاطر کرد خداوند نگهدار همه علمای اسلام در سراسر جهان و تمامی انسانها باشد انشاالله. والسلام

  • محسن
    0

    مسجدها حرم امامان و امام زاده ها و کلی جا رو تعطیل کردین.روزه گرفتن واجبه فقط کساییکه مریضیه خاص دارند نباید بگیرن. روزه گرفتنی که تو خونه اید چه مشکلی ایجاد میکنه که هی دنبال بهانه اید.مطمن باشید تا الان هم که خدا بهمون رحم کرده بخاطر امامان و روزه گرفتن و دعاهای شبهای قدر بوده. خدا عاقبت همه رو ختم بخیر کنه

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      من روزه خواهم گرفت اما ر حم خدا بخاطر نمازو روزه نیست که اگر اینطور بود باید تمام کسانی که نماز نمی‌خوانند تاالان مرده باشند.

  • ایران
    0

    احتمالا امسال روز نباید بگیریم

  • حامد
    0

    هنوز معلوم نشده این کرونا از کجا اومده چی هست، این میگه اگه جمع بزرگی از پزشکان گفتند روزه برا کرونا ضرر داره میشه نگیریم؟ این فقط دنبال بهونس

  • سینا
    0

    اون کسی که میخواد روزه بگیره خودش میگیره . اون کسی که دنبال بخونه است خودش مشخصه

  • کاربر ناشناس
    0

    برادر محترم نماز و روزه واجب است چون فرمان خداوندرااجرامیکنیم و مخصوصا امسال برای سلامتی ایران دعامیکنیم

  • علی
    0

    من یکی رو میشناسیم ماه رجب که شروع کرونا بود رو روزه گرفته کامل هیچ مکلی هم براش پیش نیومد

  • حمید
    0

    میگن اگر تا حالا زنده موندیم بخاطر نماز و روزه بوده ولی بیشترین بلایا اسمانی برای ملت ایران بوده انهم از سال ۵۷به بعد

  • پارسی
    0

    چقدر سئوال سختی از حضرت آیت الله پرسیده شده .!!! معلومه که آلان نمیشه جواب داد ، بعدا جواب میدن.

  • نام آشنا
    0

    آقا اصلا به دیگران چه ربطی داره کی میخواد روزه بگیره یا نگیره؟ موضوع شخصی میباشد، نمیدونم چرا بعضی ها اینقدر خودشان را مسئول و متولی میدانند؟!!، هر کس را تو قبر خودش میگذارند و خداوند گناه بنده را به گردن شما در آن دنیا نمی اندازد. اینقدر حرص دیگران را نخورید! این قضیه هم خیلی مشخصه، چقدر هر مسئله ای را سخت میکنید خداوند به ما قدرت فکر و تحلیل داده، با آنهایئکه که غرض و مرض دارند ما چیکار داریم؟ اصلا موضوع بحث آنها نیستند. شما کار خودت را بکن، از خودتون هم چیزی را نبافید!

  • ناشناس
    0

    سلام خدمت شما ما ایرانیا فقط منتظر یه سوژه ایم،،چتون هنوز ماه رمضون نیومده میگید آیا باید روزه بگیریم یانگیریم ببین برادر و خواهر محترم شما اگه نماز میخونی اگه روزه میگیری ثوابش واسه خودت نه واسه شخص دیگری خدا هیچ نیازی به نماز و روزه منو شما نداره پس اگه میخوای نماز و روزه بگیری خالصانه باشه نه تا یه تقی و توقی خورد جا بزنی یکم خودتونو اصلاح کنین تا کی میخواین خودتونو گول بزنین..

    نظرات شما -
    • قاسم نوردی
      0

      احسن به شما

    • نام آشنا
      0

      سلام ، من الان دوست دارم جا بزنم ، شما نباید تعیین بکنی و حکم دهی من باید خودم را اصلاح کنم، شاید من شما با هم دیگه باید خودمون را اصلاح کنیم، خیلی از خودت و نظرت مطمئنی؟!!پیاده شو با هم بریم!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها