دلار در کانال ۱۶ هزار تومانی پیشروی می‌کند؟

به باور فعالان، مهم‌ترین عاملی که انتظارات افزایشی را در بازار تشدید کرده است، کاهش شدید قیمت نفت بوده است. کاهش شدید قیمت نفت درآمدهای ارزی کشور را بیش از گذشته کاهش می‌دهد و در نتیجه سمت عرضه ارز می‌تواند تضعیف شود. 

دلار در کانال ۱۶ هزار تومانی پیشروی می‌کند؟

سفته‌بازان در روزهای تقریبا تعطیل نوروز تلاش کردند که قیمت دلار را در کانال ۱۶ هزار تومانی جلوتر ببرند. آنها حداقل در پشت خط‌های تلفن و کانال‌های اطلاع‌رسانی توانستند تا حدی این هدف را محقق کنند، ولی باید منتظر ماند و دید که آیا با آغاز به کار رسمی بازار از امروز، قیمت‌های ساخته شده سفته‌بازان در بازار مورد پذیرش قرار خواهد گرفت یا شاهد بازگشت قیمت به سطح پیش از تعطیلات خواهیم بود. دلار در انتهای اسفندماه به کانال ۱۶ هزار تومانی رسید، ولی در تعطیلات نوروز و در معاملات پشت خطی، سفته‌بازان در معاملات خود قیمت را حتی تا محدوده ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی بالا آوردند.

در بازار سکه نیز تقریبا چنین روندی حاکم بود؛ سکه در تاریخ ۲۷ اسفند به قیمت ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. با این حال، با کاهش شدید بهای طلای جهانی در تاریخ ۲۸ اسفند، فلز گران بهای داخلی ۸۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با بهای ۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان به کار خود در سال ۹۸ پایان داد. با آغاز سال ۹۹ از یکسو نرخ طلای جهانی در مسیر افزایشی قرار گرفت و از سوی دیگر در معاملات پشت خطی دلار، قیمت افزایشی شد. مجموعه این عوامل دست به دست هم داد که سکه‌بازان نیز فعال‌تر شوند و قیمت را تا محدوده ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی بالا ببرند. سکه در هیچ کدام از ادوار تاریخی پیشین نتوانسته بود چنین سطح قیمتی را تجربه کند. در این میان، شماری از فعالان نیز بالا رفتن ارزش سکه در معاملات بورس کالا را در انتظارات معامله‌گران موثر دانستند. از نظر این عده، ممکن است بازیگران بزرگ بازار تصمیم گرفته باشند پیش از آغاز به کار معاملات نقدی تا حدی قیمت‌ها را بالاتر ببرند و از این طریق، انتظارات سایر معامله‌گران را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

عوامل انتظاری بازار ارز

به باور فعالان، مهم‌ترین عاملی که انتظارات افزایشی را در بازار تشدید کرده است، کاهش شدید قیمت نفت در هفته‌های اخیر بوده است. کاهش شدید قیمت نفت درآمدهای ارزی کشور را بیش از گذشته کاهش می‌دهد و در نتیجه سمت عرضه ارز می‌تواند تضعیف شود. در کنار این، کاهش ارزش طلای سیاه، می‌تواند کسری بودجه زیادی را نیز برای کشور به ارمغان بیاورد که این عامل نیز می‌تواند بازارها را تحت‌تاثیر قرار دهد. در واقع، می‌توان گفت مهم‌ترین مشخصه‌ای که سفته‌بازان سعی می‌کنند با استفاده از آن قیمت‌های بازار ارز و سکه را تحت تاثیر قرار دهند، نوسانات کاهشی قیمت نفت بوده است. در این میان، هر گونه افزایش قیمت نفت می‌تواند انتظارات افزایشی بازار را تعدیل کند. در صورتی که قیمت نفت در سطوح کنونی باقی بماند یا کاهش بیشتری را تجربه کند، بازار سیاست‌های بازارساز را با دقت بیشتری دنبال می‌کند که سیاست‌گذار چه تاکتیک‌هایی را برای مواجهه با افت قیمت نفت مدنظر قرار خواهد داد. طبیعتا ادامه پرداخت ارز ارزان ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در شرایط کمبود ارز نمی‌تواند راهکار مناسبی برای برخورد با حملات سفته‌بازانه ناشی از شوک کاهشی نفت باشد.دومین عاملی که افزایشی‌های بازار بر آن تاکید می‌کنند آسیب‌های اقتصادی است که به واسطه ویروس کرونا به اقتصاد کشور وارد شده است. از نظر آنها، چنین هزینه‌هایی و افزایش نقدینگی در نهایت می‌تواند قیمت‌های بازار را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، عده‌ای از معامله‌گران باور دارند با توجه به گسترش همین ویروس کرونا بازار با تقاضای نقدی خاصی مواجه نخواهد بود و در نتیجه از نگاه آنها داشتن انتظارات افزایشی توجیه خاصی ندارد. از نظر آنها تقاضای مسافرتی نیز به‌طور کلی از بازار حذف شده است.

وضعیت دلار در سامانه‌های رسمی

بخشی از پاسخ به روند قیمتی دلار در بهار را می‌توان در همین هفته اول آغاز به کار رسمی بازار به دست آورد. باید دید آیا بازار قیمت‌های ثبت شده در تعطیلات را به رسمیت خواهد شناخت یا با حضور بازارساز روند عوض خواهد شد؟بازارساز به نظر می‌رسد در تعطیلات فعالیت خاصی در بازار نداشته است و بخشی از آن به این دلیل بوده که معامله نقدی خاصی در بازار انجام نمی‌شد و معاملات به پشت خط‌ها رفته بود.صرافی ملی در تمام طول تعطیلات، قیمت خاصی را برای دلار ثبت نکرد و در سامانه سنا نیز قیمت‌ها تغییر خاصی را نشان نمی‌دادند. حتی برای روز یازدهم فروردین، میانگین قیمت فروش خاصی برای معاملات دلار در سامانه سنا به ثبت نرسیده بود و میانگین نرخ خرید نیز حدودا ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان بود. در سامانه نیما آخرین قیمت ثبت شده برای دلار مربوط به تاریخ ۶ فروردین بود که عدد ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومانی دیده می‌شد.

روند دلار در تعطیلات و معاملات پشت خطی

دلار در انتهای اسفندماه به کانال ۱۶ هزار تومانی رسید، ولی با آغاز سال ۹۹ تمایل به فروش در میان معامله‌گران بالا رفت و قیمت در روزهای ابتدایی سال جدید به سوی عددهای پایین‌تر حرکت کرد. بین تاریخ ۵ تا ۷ فروردین قیمت در دو محدوده ۱۵ هزار و ۸۰۰ تا ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان قرار داشت. معاملات حتی در پشت خط‌ها بسیار محدود بود و کمتر کسی تمایلی به خرید و فروش دلار نشان می‌داد. این روند از ابتدای هفته گذشته تغییر کرد و هیجان در معاملات پشت خطی افزایش پیدا کرد. در ابتدای هفته گذشته یعنی تاریخ ۹ فروردین در معاملات پشت خطی کمتر کسی حاضر به فروش دلار زیر محدوده ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومانی بود و در روزهای بعد سفته‌بازان قیمت فروش خود را تا محدوده ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی بالا آوردند. البته از آنجا که حجم معاملات بسیار محدود بوده است، بسیاری از بازیگران این قیمت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند. حتی رئیس شورای عالی کانون صرافان در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود، نرخ‌های فعلی بازار ارز غیرواقعی است. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس شورای عالی کانون صرافان با بیان اینکه قیمت‌هایی که به‌عنوان نرخ ارز در کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شود غیرواقعی است، گفت: به دلیل عدم فعالیت صرافی‌های رسمی، بازار ارز به دست دلالان افتاده که با معامله بین خود نرخ تعیین می‌کنند. کامران سلطان‌زاده در پاسخ به این سوال که در شرایطی که تقاضا به شدت افت کرده چرا نرخ ارز افزایش یافته است، گفت: مساله این است که معامله‌ای نمی‌شود، زیرا اگر قرار بود تقاضایی در بازار وجود داشته باشد، با توجه به تعطیلی اغلب صرافی‌ها قیمت نرخ باید افزایش قابل توجهی می‌داشت.

وی ادامه داد: نرخ‌هایی که در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شود، غیر واقعی و ساخته و پرداخته دلالان است. در واقع دلالان در شرایط نبود مشتری و تقاضا بین خود معامله کرده و نرخ تعیین می‌کنند. سلطان‌زاده تاکید کرد: در واقع در نبود صرافان رسمی بازار به دست دلالان افتاده است.رئیس شورای عالی کانون صرافان در مورد راهکار جلوگیری از جولان دلالان در شرایط فعلی گفت: یکی از پیشنهاد‌‌های ما به بانک مرکزی این است که صرافی‌ها بتوانند ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌صورت الکترونیکی و در قالب یک اپلیکیشن‌ رسمی به متقاضیان واقعی ارز بفروشند و ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به درب منازل یا آدرس تعیین شده توسط مشتری ارسال کنند.وی تصریح کرد: این کار دو مزیت دارد؛ مزیت اول آن ایجاد اطمینان برای مردم است، به‌طوری که مردم مطمئن می‌شوند هر زمان که بخواهند می‌توانند ارز خریداری کنند و مزیت بعدی خارج شدن بازار ارز از دست دلالان و بازگشت مدیریت آن به دست صرافی‌های رسمی تحت‌نظارت بانک مرکزی است.سلطان‌زاده اضافه کرد: این پیشنهاد یک پیشنهاد اولیه و خام است و می‌توان با بررسی کارشناسی دقیق‌تر آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عملیاتی کرد و قطعا اجرای آن نتایج مثبتی برای بازار ارز خواهد داشت.

شاخص دلار آمریکا در طول تعطیلات عید از مرز ۱۰۰ واحدی عبور کرد. این شاخص روز گذشته نیز ۱۰۰ واحد معامله می‌شد. در طول این چند هفته دلار در برابر سبد ارزهای خارجی تا ۱۰۲ واحد نیز تقویت شده بود و به قله ۳۲ ماهه رسید. همزمان با رشد دلار آمریکا در برابر رقبای ارزی‌اش، اونس طلا نیز روز گذشته با رشد نزدیک به ۲/ ۰ درصدی با قیمت ۱۶۲۰ دلاری معامله می‌شد. در معادله دلار و طلا معمولا رابطه همبستگی منفی یا معکوس حاکم است؛ به این معنی که در اغلب اوقاتی که شاخص دلار صعودی سیر کند، اونس طلا وارد روند کاهشی شده است و عکس این حالت نیز صادق است. می‌توان نفت را به‌عنوان یک پارامتر دیگر که بر پایه دلار قیمت‌گذاری می‌شود، وارد معادله فلز زرد و اسکناس پشت‌سبز آمریکا کرد. در این صورت به‌وضوح با افت شدید قیمت نفت (که برخی از نفت‌ها را از ۲۰ دلار نیز ارزان‌تر کرد) دو راس دیگر تقویت می‌شوند. با این حال نفت بر حسب دلار قیمت‌گذاری می‌شود. بنابراین به نسبت طلا، دلار جای مانور افزایشی بیشتری دارد. البته صعود قوی نفت به جولان دلار پایان خواهد داد و قبل از آن نیز تداوم تقویت دلار به افت طلا منجر خواهد شد. طلا در شرایط ابهامات اقتصادی یا سیاسی به سرمایه‌گذاری جذابی تبدیل می‌شود و به شدت به نرخ‌های بهره حساس است، زیرا نرخ‌های پایین‌تر، هزینه نگهداری این فلز را که سوددهی ندارد کاهش می‌دهد.

کارخانه‌های سراسر جهان در ماه میلادی گذشته از فعالیت بازماندند و کندی رشد فعالیت در آلمان و ژاپن بهبود فعالیت کارخانه‌ای چین را تحت‌الشعاع قرار داد.بر اساس گزارش رویترز، اریک رزنبرگ، رئیس بانک فدرال بوستون اظهار کرد فاصله‌گذاری اجتماعی برای مهار شیوع کرونا به معنای آن است که نرخ بیکاری افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. بازارهای سهام آسیا پس از هشدار درخصوص وخامت شیوع ویروس کرونا در آمریکا و آماده شدن سرمایه گذاران برای دریافت اخبار منفی از گزارش اشتغال ماهانه آمریکا، برای دومین روز نزول کردند.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۹/ ۲ درصد افزایش پیدا کرد و در ۲۲۸۰ دلار و ۸۴ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۴/ ۰ درصد کاهش، ۷۱۴ دلار و ۴۲ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۴/ ۰ درصد کاهش، به ۱۳ دلار و ۹۵ سنت رسید.همچنین، به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، وزارت کار آمریکا روز پنج‌شنبه در گزارشی اعلام کرد در هفته منتهی به ۲۸ مارس (۹ فروردین) بیش از ۶/ ۶ میلیون نفر از شهروندان این کشور تقاضای دریافت مستمری بیکاری کرده‌اند که این رقم در تاریخ آمریکا یک رکورد محسوب می‌شود.وزارت کار آمریکا در گزارش خود اذعان کرده است که افزایش چشمگیر آمار متقاضیان بیکاری در این کشور ناشی از تعطیلی برخی کسب‌وکارها به دلیل بحران کرونا است.

منبع: دنیای اقتصاد

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها