جایگاه‌های سوخت گرفتار رعایت‌های نصفه و نیمه بهداشتی! / دستورالعمل‌های اداری که اجرا نمی‌شوند

مشکلی که هم اکنون جایگاه داران سوخت با آن دست و پنجه نرم می کنند دستورالعمل‌های کاغذی در خصوص توزیع اقلام بهداشتی است.

جایگاه‌های سوخت گرفتار رعایت‌های نصفه و نیمه بهداشتی! / دستورالعمل‌های اداری که اجرا نمی‌شوند

یکی از محل‌های پر خطر برای انتشار ویروس کرونا ، جایگاه‌های سوخت است که آسیب پذیری بیشتری نسبت به مکان‌های دیگر دارد و باید با حساسیت و دقت بیشتر با این مساله روبه رو شد. دو هفته‌ای می شود که این ویروس خشن نه تنها در ایران بلکه در جهان جا خوش کرده و مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

این ویروس که از راه تماس دست با سطوح آلوده منتقل می شود حالا باعث شده تا دستورالعمل جدیدی از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای سوختگیری در جایگاه‌ها صادر شود.

مشکلی که هم اکنون جایگاه داران سوخت با آن دست و پنجه نرم می کنند دستورالعمل‌های کاغذی است، دستوراتی که عملی نشده و باعث بروز مشکلات زیادی شده است. این دستورالعمل ها نمی‌توانند از این نوع بیماری ویروسی جلوگیری کند بلکه باید تمام مسئولان، مردم و آحاد جامعه دست در دست یکدیگر پیش بروند تا بتوانیم ویروس کرونا را شکست دهیم.

یکی از مسائل مطرح شده لزوم رعایت نکات بهداشتی در جایگاه های سوخت است و این جایگاه ها جزو یکی از مراکزی هستند که شیوع کرونا به شدت در آن زیاد است. در جایگاه های سوخت به علت عرضه فرآورده‌های نفتی و گاز فشرده لازم است تا علاوه بر نکات بهداشتی مربوط به تماس افراد با یکدیگر برای قطع زنجیره ویروس کرونا، نکات ایمنی و بهداشتی مربوط به مجاورت با سوخت و تجهیزات عرضه سوخت نیز رعایت شود.

این صحبت ها در حالی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نامه‌ای به زنگنه، وزیر نفت، بر ضرورت رعایت کلیه استاندارد‌های لازم در جایگاه‌های ارائه سوخت از جمله به حداقل رساندن ارتباط مردم با نازل‌های سوخت و حفاظت ایمنی ارائه دهندگان خدمت در جایگاه‌های سوخت گیری، تاکید کرده است بر خلاف این ضرورت ها جایگاه داران از نبود اقلام بهداشتی شکایت دارند.

ریزش ۶۰ تا ۷۰ درصد سوختگیری در جایگاه‌های سوخت

محسن راه روان دبیر و عضو اصلی هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گفت: هم اکنون با شیوع ویروس کرونا ۶۰ تا ۷۰ درصد سوختگیری در جایگاه‌های سوخت افت کرده است و روند بسیار نامطلوبی را پشت سر می‌گذاریم.

او بیان کرد: بهره برداران جایگاه‌ها که به شهرداری اجاره می‌دهند، شرایط نامناسبی دارند، چرا که آن‌ها باید ماهیانه حدود ۱۵۰ میلیون اجاره و ۴۰ میلیون حقوق کارگر بدهند، اما متاسفانه این مدت به دلیل کاهش چشمگیر سوخت کل کارکرد آن‌ها ۷۰ میلیون تومان بوده است که به شدت متضرر شده اند.

عضو اصلی هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور تشریح کرد: به شهرداری ها نامه زده ایم که اجاره بها را در این شرایط نگیرند اما پاسخی دریافت نکرده ایم.

راه روان با بیان اینکه مواد ضد عفونی کننده ای در اختیار جایگاه داران قرار نگرفته است، گفت: به شرکت پخش فراورده های نفتی، وزارت بهداشت و ارگان های دست اندرکار نامه ای زده ایم تا اقلام مورد نیاز بهداشتی را در اختیار جایگاه داران قرار دهند و یا حداقل هزینه آن را پرداخت کنیم اما پاسخی در یافت نکرده ایم.

(گزارش)دست و پنجه نرم کردن جایگاه داران سوخت با نبود اقلام بهداشتی

کاهش ۷۰ درصدی سوخت در جایگاه‌های سوخت

کاهش ۷۰ درصدی سوخت در جایگاه‌های سوخت کاهش ۷۰ درصدی سوخت در جایگاه‌های سوخت کاهش ۷۰ درصدی سوخت در جایگاه‌های سوخت

او افزود: حداقل درخواستمان این است که اقلام مورد نیاز بهداشتی را با قیمت دولتی در اختیار جایگاه داران قرار دهند اما هنوز جواب نامه را نداده اند، دریغ از یک جواب!

عضو اصلی هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: هرکاری که هم اکنون انجام شده صرفا با هزینه خود جایگاه دار بوده است. این صحبت ها در حالیست که جایگاه داران را در صورت رعایت نکردن بهداشت تهدید به پلمپ می کنند، در حالی که هیچ گونه پشتیبانی صورت نمی گیرد.

او در پاسخ به این سوال که بسیاری از جایگاه داران از نبود ماسک، دستکش یکبار مصرف و موادضدعفونی گلایه‌مند هستند و چرا تاکنون این لوازم در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است، افزود: متولی سیستم توزیع شرکت پخش فراورده‌های نفتی است که با هماهنگی و درخواست از مسئولان لوازم مورد نیاز را تامین می‌کند و در اختیار جایگاه‌داران قرار می‌دهد.

ضدعفونی کردن جایگاه های سوخت

نادرآخوندی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در گفت و گو با خبرنگار ، در خصوص ضدعفونی کردن جایگاه های CNG، گفت: ۹۰ درصد فروش جایگاه داران کاهش پیدا کرده است. شهرداری‌ها در خصوص تامین لوازم ضد عفونی کننده اصلا همکاری نمی‌کنند که به وزارت بهداشت نامه ای زده ایم و آنها اعلام کردند لوازم عفونی نمی دهیم.

او بیان کرد: متاسفانه بیشتر خودرو‌های حمل و نقل عمومی از سوخت CNG استفاده می کنند و رانندگان تاکسی‌ها روزانه با هزاران نفر روبه رو می شوند، اما متاسفانه شهرداری‌های سراسر کشور که ۷۵ درصد از جایگاه‌های CNG تحت مالکیت آنهاست، فقط به فکر درآمد و اجاره‌های خودشان هستند.

نبود لوازم ضد عفونی از قبیل الکل در بازار

او ادامه داد: جایگاه داران CNG با توانی که دارند اقدام به تامین لوازم ضدعفونی کردن نازل‌ها کرده اند و هر روز این کار مرتب انجام می‌ گیرد اما مشکل اساسی نبود لوازم ضد عفونی از قبیل الکل در بازار است.

بیشتر بخوانید:

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور افزود: بهره برداران جایگاه‌های CNG تحت مالکیت شهرداری‌های سراسر کشور در یک ماه گذشته به اندازه کافی متضرر شده اند. شهرداری‌ها در یکسال گذشته چه در خصوص تحریم‌ها که همکارانمان را با ورشستگی رو به رو کرده است هیچگونه همکاری نداشتند و نهایت مشکلات را به فعالان خدمتگذار این صنف مهیا کرده اند.

آخوندی تشریح کرد: عدم همکاری و عدم تامین لوازم ضد عفونی برای جایگاه‌های CNG در این شرایط حساس و بحرانی قابل تحمل نیست از این رو از دکتر رئیسی ریاست محترم قوه قضائیه تقاضا داریم نسبت به بی توجهی شهرداران به امر مهم دستور رسیدگی صادر کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور بیان کرد: البته ما در یکسال گذشته به دلیل مشکلات این صنف با شهرداری‌های سراسر کشور بار‌ها از ریاست محترم قوه قضائیه تقاضای رسیدگی داشتیم که همچنان منتظر جواب هستیم.

جایگاه های سوخت به هیچ عنوان اجازه تعطیلی ندارند

علی محمودیان رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته در گفت‌وگو با خبرنگار گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، تردد در جایگاه های سوخت به شدت کاهش یافته است. جایگاه های سوخت به هیچ عنوان اجازه تعطیلی ندارند و روند سوختگیری همانند گذشته انجام می شود.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه شرکت‌های بهره‌بردار که جایگاه‌های سی ان جی را از شهرداری‌ها و یا سازمان‌های تابعه آن‌ها اجاره کرده‌اند، توان پرداخت هزینه‌های نگهداری و اجاره جایگاه‌ها به شهرداری‌ها را ندارند، گفت: با این حال جایگاه‌های سوخت جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا طبقه بندی نشده است و الزام ادامه فعالیت برای جایگاه‌ها نیز وجود دارد.

محمودیان تشریح کرد:اگر شرایط بر همین منوال باشد شرکت‌های بهره بردار و جایگاه‌داران خصوصی ورشکسته خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

او با تاکید بر اینکه فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه بدون دستکش یکبار مصرف نباید انجام شود، گفت: مطلب مهم این است که مردم در این روزها باید به موارد بهداشتی توجه کنند. باید به این نکته توجه کرد که فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه سوخت در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت، توسط کارکنان جایگاه‌ها انجام و دستکش یکبار مصرف برای استفاده عموم در دسترس قرار گرفته شود.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه سوخت گیری در جایگاه‌های سوخت ۵۰ درصد نسبت به گذشته افت کرده است، گفت: قبل از شیوع کرونا سوخت گیری روال مشخصی داشت، اما با شیوع این بیماری سوخت گیری کم کم شد و شاهد کاهش ۵۰ درصدی سوخت گیری هستیم.

محمودیان با اشاره به رعایت بهداشت در جایگاه های سوخت، گفت: باید تمامی نازل‌ها، صفحه کلید دیسپنسرها، سرویس بهداشتی و ... به طور مستمر با مواد ضدعفونی کننده مناسب نظافت شود، علاوه بر این مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

در چنین وضعیتی که اکثر جایگاه‌داران اقلام بهداشتی نیرو‌ها و حتی مردم را برای رعایت بهداشت خودشان تامین می‌کنند حالا انتظار می رود تمام ارگان ها دست به دست هم دهند تا بتوان این شرایط را پشت سر گذاشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها