دنیای نفت چگونه به مصاف کرونا رفت؟

عرضه تهویه از سوی شرکت تسلا، ضدعفونی کننده دست از سوی انهایزر بوش و ماسک صورت از سوی جنرال موتورز شبیه یک فیلم علمی تخیلی به نظر می رسد اما در واقع، حقیقت تغییر کسب و کارها برای بقا و کمک به مبارزه علیه همه گیری ویروس کرونا را نشان می دهد که جهان را به شوک فرو برده است.

دنیای نفت چگونه به مصاف کرونا رفت؟

شرکتهای نفت و گاز هم از غافله عقب نمانده اند و شاید به نظر برسد در این شرایط بد تلاش می کنند وجهه عمومی کسب کنند یا تنها کار منطقی که در این وضعیت باید انجام داد را انجام می دهند اما در واقع، غولهای نفت و گاز تلاش می کنند به سهم خود کمک کنند.

به عنوان مثال شل ماه گذشته اعلام کرد که منابع خود را به سمت تولید بیشتر الکل ایزوپروپیل متمرکز کرده که ماده اصلی در تولید ضد عفونی کننده دست است. همچنین اعلام کرد که ۲.۵ میلیون لیتر از این ماده را به رایگان در اختیار بخش درمان هلند قرار می دهد.

این ابرغول همچنین در ۱۵ هزار مرکز فروش خود در جهان برای کارکنان درمانی غذا و نوشیدنی رایگان و همچنین راننده کامیون و پرسنل تحویل که برای حفظ تامین بسیار حیاتی هستند را فراهم کرده است.

توتال هم به نوبه خود وعده کوپنهای بنزین به ارزش ۵۴.۲ میلیون دلار معادل ۵۰ میلیون یورو به بیمارستانهای فرانسوی داده و کمکهایی به انستیتو پاستور و سایر مراکز تحقیقاتی انجام داده است.

پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال در این زمینه اظهار کرد: در این دوره بحران، تیمهای توتال بسیج شده اند تا مردم فرانسه بتوانند تمامی ترتیبات سفر ضروری خود را انجام دهند. این شرکت با شبکه سراسری خود به همراه کسانی که با ویروس کرونا مبارزه می کنند، همکاری می کند. به همین دلیل توتال تصمیم گرفت حمایت خود از کارکنان بیمارستان را به شکل عملی نشان دهد.

شرکت BP هم بنزین رایگان به خودروهای اورژانس انگلیسی و اسپانیایی و همچنین تحویل رایگان غذا و اقلام ضروری از جایگاههای سوخت خود عرضه می کند. این شرکت سوخت رایگان و کارتها سوخت را در آلمان، لهستان و استانبول ترکیه عرضه کرده و دو میلیون دلار به صندوق واکنش همبستگی کووید ۱۹ سازمان جهانی بهداشت اهدا کرده است.

شرکت اکسون با سازمان تحقیقاتی مرکز جهانی نوآوری پزشکی برای ساخت تجهیزات حفاظت شخصی قابل مصرف مجدد مانند محافظهای صورت و ماسک برای کارکنان درمانی همکاری می کند. این شرکت اعلام کرده که سازمان غذا و داروی آمریکا در حال حاضر سرگرم بازبینی نمونه های اولیه بوده و بمحض این که به آنها چراغ سبز دهد، اکسون تولید را آغاز خواهد کرد. چنین تجهیزاتی در حال حاضر به شدت مورد نیاز هستند و کمبود ماسک ان ۹۵ در بسیاری از کانونهای شیوع بیماری مشاهده می شود.

شرکت انی ایتالیا یک بیمارستان در رم برای درمان بسیاری از قربانیان کووید ۱۹ راه اندازی کرده و با سایر بیمارستانها در ایتالیا برای گسترش ظرفیت پذیرش بیماران و واکنش اضطراری همکاری می کند. این شرکت مجموعا ۳۳ میلیون دلار به تلاشهای مختلف مقابله با بیماری کووید ۱۹ اهدا کرده است.

شرکتهای دیگر هم کمک می کنند؛ به عنوان نمونه شرکت شورون اعلام کرده که بیش از هفت میلیون دلار به بانکهای غذا و خدمات آموزش و درمان اهدا کرده و پالایشگاه والرو ۱.۸ میلیون دلار به سازمانهایی که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند، کمک کرده است.

اگرچه ممکن است کمکهای چند میلیون دلاری این شرکتها با توجه به بزرگی و درآمدهای میلیاردی آنها ناچیز انگاشته شده و مورد انتقاد قرار گیرد اما اگر این شرکتها کمک هم نمی کردند همچنان زیر تیغ انتقاد قرار می گرفتند. از این نظر غولهای نفتی هم مانند بانکهای بزرگ در بحران مالی سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ هر کاری انجام دهند، عده ای راضی نخواهند شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال باید توجه داشت که شرکتهایی که به تلاشها برای مقابله با ویروس کرونا پیوسته اند، به دلیل سقوط قیمتهای نفت دستشان بسته شده و برای بقا تلاش می کنند. این شرکتها ابتدا برنامه های هزینه سالانه خود را کاهش داده و سپس برنامه بازخرید سهام را نصف کرده اند. قدم بعدی آنها در صورت عدم بهبود قیمتهای نفت، اخراج هزاران کارگر خواهد بود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها