ماجرای شوخی تلخ کرونایی؛ آیا چین در مورد کشندگی کرونا دروغ گفته است؟

تاکنون رسانه‌های بسیاری در مورد احتمال خطای محاسباتی یا سانسور اطلاعاتی چینی‌ها در مورد شیوع و تلفات کوید 19 گمانه‌زنی‌هایی مطرح کرده‌اند.

ماجرای شوخی تلخ کرونایی؛ آیا چین در مورد کشندگی کرونا دروغ گفته است؟

به گزارش خبر فوری ، با افزایش تلفات کروناویروس در سراسر جهان و به خصوص کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا یک سوال بیش از پیش ذهن‌ها را به خود مشغول داشته است؛ آیا چین به راستی در مورد کرونا به دنیا دروغ گفته است؟ این دروغ گویی به صورتهای مختلفی توسط کارشناسان و افراد گوناگون بیان شده است. همین چند روز پیش بود که دکتر جهانپور(سخنگوی وزارت بهداشت) با عبارت "شوخی تلخ" از این واقعه یاد کرد. به جز این، تا کنون رسانه‌های بسیاری به این موضوع پرداخته و گمانه زنی هایی در مورد احتمال خطای محاسباتی یا سانسور اطلاعاتی چینی‌ها در مورد شیوع و تلفات کوید 19 کرده اند.

دلایل افرادی که چین را دروغگو می‌دانند

استدلال افرادی که معتقدند چین در مورد کرونا دروغ گفته چیست؟ در راس این دلایل، شواهد آماری قرار دارد. آمار تلفات و شیوع چین به مراتب کمتر از سایر کشورهاست. هم اکنون بیش از 336 هزار ابتلا در آمریکا ثبت شده که از این تعداد 9.620 نفر فوت کرده اند. در اسپانیا بیش از 131 هزار نفر به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد هم 12 هزار نفر کشته شده اند. ایتالیا حدود 128 هزار مبتلا دارد و تعداد 16 هزار نفر هم فوتی داشته است. با وجود این، طبق مخابره چین، مجموع مبتلایان این کشور به کرونای جدید 81,708 و تعداد مرگ و میر حاصل از آن، 3,331 نفر بوده است. این در حالی است که اولا چین نخستین کشور مبتلا به این ویروس و منشاء شیوع آن است و بدون شک آمادگی کمتری برای مواجهه با این ویروس نسبت به سایر کشورها داشته است و ثانیا، جمعیت این کشور به مراتب بیشتر از آلمان، فرانسه، اسپانیا و حتی ایالات متحده است.

طبق گفته چین میزان مرگ و میز حاصل از کرونای جدید تنها 2 درصد است. این در حالی است که پس از شیوع کرونا در سایر کشورها، تعداد تلفات به بیش از 6 درصد رسید. در عین حال، هیچ سازمان بهداشتی و تحقیقاتی تایید نکرده است که ویروس کرونا در بیرون از چین دچار نوعی جهش شده و قدرت و کشندگی بیشتری پیدا کرده است. بنابراین، تفاوت این آمار به چه علت است؟ ایا چین به دنیا دروغی بزرگ گفته است؟

دلیل دومی که مخالفان چین برای اثبات و تایید دروغ گویی چین در انتشار آمار واقعی تلفات کرونا به آن تمسک می‌کنند شواهدی است که برخی خبرگزاری‌ها منتشر کرده اند و نشان می‌هد که مقامات ووهان و به خصوص شهردار این شهر از ماه دسامبر 2019 از شیوع این بیماری در این شهر بزرگ خبرداشته و تا ژانویه 2020 آن را مخفی نگه داشته اند. قرنطینه تا انتهای ژانویه بر این شهر و استان هووبی اعمال نشد و با توجه به سرعت شیوع این بیماری در همان ماه اول باید بیش از چند میلیون مبتلا به ثبت می‌رسید. این در حالی است، که حتی هنوز هم تعداد مبتلایان چینی به 100 هزار نفر هم نرسیده اند.

دلیل سوم را وبگاه خبری پولیتیکو ارائه داده است. اگرتئوری فاصله حداقل یک ماهه بین شیوع کرونا در ووهان و اعلام عمومی و قرنطینه درست باشد، آنگاه با توجه به وقایعی که در این مدت رخ داده بعید است آمار منتشر شده توسط مقامات چینی درست باشد. در این بازه زمانی رویداد سنتی جشن سال نو برگزار شد. طبق ادعای پولیتیکو، حدود 40 هزار خانواده در این جشن و گردهمایی های مربوط به آن شرکت کرده‌اند. حال چگونه ممکن است که تلفات کرونا با توجه به این گردهمایی بزرگ اینقدر کم باشد؟

دلیل چهارم را که وبگاه نشنال ریویو بر آن تاکید زیادی دارد، می‌توان سانسور شدید خبری و تحکم نظام حکومتی چین دانست. در دسامبر 2019 برخی پزشکان و متخصصان در ووهان از همه گیری کوید 19 سخن گفتند اما با واکنش شدید حکومت چین و پلیس مواجه شدند. دکتر لی ونلیانگ Li Wenliang یکی از این نمونه ها است. این پزشک که در بیمارستان ووهان کار کرده و آماری را در مورد شیوع کرونا در فضای مجازی منتشر کرده بود، در انتهای دسامبر به جرم انتشار اخبار دروغ و شایعه پراکنی دستگیر شد. مدت کمی بعد از این اتفاق است که چین شیوع کوید 19 را پذیرفته و آماده قرنطینه می‌شود.

دلیل پنجم مربوط به مسائل اقتصادی است. دسامبر و ژانویه پرترددترین ایام سال در چین و ووهان است. به جز روابط تجاری گسترده این منطقه با سایر مناطق دنیا، بسیاری از توریستها در ایام تعطیلات سال نو به این منطقه آمده و سود سرشاری را روانه بازار چین می‌کنند. طبق ادعای نیویورک تایمز، فقط در روز پایانی دسامبر حدود 175 هزار شهروند چینی ووهان را ترک کرده و به کشورهای دیگر رفتند و جمعیت زیادی هم از سایر نقاط جهان وارد چین شدند. اگر این آمار درست باشد، بدون شک در همان روز ابتدای سال یک فاجعه برای دنیا به وجود آمده است. آنچه برخی رسانه ها بر آن تاکید دارند این است که چین با سانسور اخبار کرونا سعی کرده تا جایی که ممکن است بازار اقتصادی شب سال نو خود را نجات دهد.

پاسخ موافقان چین به شواهد مربوط به سانسور آمار تلفات کرونا

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران موافق چین به بسیاری از دلایل مخالفان پاسخ داد. کسانی که معتقدند چین در مورد انتشار آمار کرونا دروغ نگفته بر موارد زیر تاکید دارند.

الف. در ابتدا باید بر این امر تاکید کرد که مطالب مربوط به دروغ چین بیشتر توسط رسانه‌ها و دولتمردان آمریکایی منتشر شده است. آمریکا رقیب سنتی و دشمن سرسخت چین است. این دو کشور هر روز یکدیگر را به جنگ بیولوژیکی علیه یکدیگر متهم می‌کنند. در روزهای اخیر مصاحبه های ضد چینی پمپئو، مایک پنس و ترامپ علیه چین چند برابر شده است. نکته جالب این است که مقالات ضد چینی در ماه اخیر که همزمان است با شیوع و جهش کرونا در آمریکا، به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده است. این امر به خوبی نشان از این دارد که آمریکا جهت پوشش صعف خود در مواجهه با کرونا توپ را به زمین چین انداخته است؛ چون سوال این است چرا این حجم از مقالات در مورد سانسور چینی قبل از شیوع کرونا در آمریکا منتشر نشد؟

ب. چین تنها کشوری است که قرنطینه سخت گیرانه و واقعی را در کشورش به اجرا گذاشت. استان هووبی دو ماه در قرنطینه کامل بود. چین با اپلیکیشن‌های رد یاب عبور و مرور شهروندان را چک می‌کرد. ربات‌های حمل و نقل، غذا و وسایل مورد نیاز شهروندان را به منزل آنها انتقال می‌دادند. چین در طول دو هفته یک بیمارستان صحرایی بزرگ در ووهان درست کرد؛ اقدامی بی نظیر که هنوز هم سایر کشورها شبیه آن را نساخته اند. بیشترین حجم مقالات منتشر شده علمی در مورد کرونا توسط دانشمندان چینی‌ انجام شده و این نشان می‌دهند که چینی ها تحقیقات علمی گسترده‌ای در این زمینه صورت داده اند. این موارد همگی نشان از این دارد که چینی‌ها نسبت به سایر کشورها در مواجهه با کرونا قدرتمندتر عمل کرده اند و شاید به همین علت است که میزان شیوع این بیماری در این کشور کمتر از غرب بوده است.

ج. چین در مواجهه اصولی با کرونا تنها نبوده است. با بررسی آمار کرونا به این نکته پی می‌بریم که سایر کشورهای شرق آسیایی نیز توانسته اند کرونا را شکست دهند. کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور از جمله مهم ترین این کشورها بوده اند. کره جنوبی که همسایه چین است با 10,284 مبتلا و 186 کشته، ژاپن با 3,654 مبتلا و 85 کشته، ویتنام با 241 مبتلا و 0 کشته، سنگاپور با 1,309 مبتلا و 6 کشته، اندونزی با 2,273 مبتلا و 198 کشته و تایوان با 373 مبتلا و 5 کشته همگی از جایگاه مناسبی برخوردار هستند. شاید این آمار این نظریه را تقویت کنند که ویروس کرونا در مبدا خود یعنی شرق آسیا ضعیف تر از اروپا و آمریکا است؛ شاید هم کم بودن آمار به نظم و هماهنگی اجتماعی و قدرت بهداشتی کشورهای شرق آسیایی ربط داشته باشد. به هر حال فرقی نمی‌کند. آنچه واضح است این است که کم بودن آمار تلفات کرونا فقط مخصوص چین نیست. بلکه مربوط به یک منطقه و فرهنگ است. در این شرایط نمی‌توان تمام دولتهای شرق اسیا را دروغگو پنداشت.

د. آنچه مشخص است این است که بسیاری از دلایل مطرح شده در مورد ضعف و دروغ چین چیزی جز ادعاهای مطرح شده در شبکه اجتماعی نیست. عبارت "منابع آگاه" چیزی است که خبرنگاران رسانه‌ها از آن بسیار استفاده می‌کنند اما مصداق آن را هرگز به کار نمی‌برند. به یک نمونه دقت کنید. در بحبوحه شیوع کرونا، آنا فیفیلد، خبرنگار واشنگتن پست در چین در توییتی نوشت: «آمارهای مقام‌های چینی تعداد مرگ براثر ابتلا به ویروس کرونا را 2563 نشان می‌دهد. اما شواهدی که از این شهر می‌آید می‌گویند که این رقم بیشتر از 40 هزار نفر است.» این توییت بعد از این بارها توسط رسانه‌ها به کار گرفته شد و حتی ایندیپندنت در یکی از گزارشهایش به آن استناد کرد. نکته مهم اما در مورد این توییت عبارت مجهول "شواهدی که از این شهر{ووهان} می‌آید" است. کدام شواهد؟ عبارت مبهم و اسناد خبرنگار نامشخص است. از این توییت‌ها و اخبار به وفور در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها پیدا می‌شود.

چین؛ درغگو یا صادق؟

انتقادات معتقدان به سانسور چین در مورد پوشش آمار کرونا در این کشور و مخالفان این رای را مرور کردیم. اکنون شما پاسخ بدهید. حق با کدام دسته است؟ به نظر شما آیا چین در انتشار اخبار مروبوط به شیوع ویروس کوید 19 دروغ گفته است یا نه؟

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 137
  • امیرعباسپور
    0

    سلام،به نظرمیرسدکه چین چنان دروغ بزرگی را،درمورداین مسئله،یعنی کوید۱۹منتشرکردکه هیج خبرگزاری تاکنون این چنین دروغ بزرگی نگفته است

    نظرات شما -
    • مجید
      0

      سلام : من درست و غلط بودن این ادعاها یا تحلیل ها کاری ندارم وحتی تکذیب ادعا ی آقای جهانپور هم ازطرف مقامات چینی طبیعی است ؛ ولی چرا مقامات ما دو آتشه تر از چینی ها عکس‌العمل نشان میدهند آیا بجای چین اگر آمریکا بود چطور تعبیر میکردیم ؛ استاندارد دوگانه یا دخالت سیاست در مسائل بهداشتی وسلامتی مردم فاجعه ببار میاور که هیچ ؛ بلکه تلاش فرشته های سفید پوش مارا هم زیر سئوال میبرد که مثل مسئولین بهداشت چین عمل نکرده آمد!!

  • بنده خدا
    0

    همه ی کشورها در مورد زمان شیوع یا تعدادبیماران دروغ گفته اند.ولی آمریکا به مدد ترامپ قربانی هایش بیشتر بوده چون مردم ضعیفی که بیمه نیستند پیش پزشک نمی روند همچنین تبلیغات نمایشی ترامپ برای اینکه کرونا را مهم جلوه ندهد (مانند کشور ما که می گفتند مثل یک سرماخوردگی است و با وقاحت تمام در مورد مرگ و میر در ۶۰ سال به بالا حرف می زدند)و مرگ و میرش از آنفلوانزا کمتر است اتفاق افتاده است.

    نظرات شما -
    • صداقت‌
      0

      میدونی‌چرا‌آمار‌آمریکا‌بالاست‌چون‌‌در‌مورد‌جان‌مردم‌دروغ‌نمیگوید‌یعنی‌چون‌دروغگو‌نیست‌ولی‌خودمون‌چی...

    • بنده خدا
      0

      یک روی سکه ی سیاست دروغ و تظاهر هست ،من نه طرف آمریکا هستم نه طرف چین.ولی به خاطر دارم اولین کشوری که بعد از اطلاع جهان از وجود کرونا در چین رابطه با چین را محدود کرد همین آمریکا بود پس به درستی می دانست ویروس خطرناکی هست حتی اگر چین مسبب بوجود آمدن ویروس کرونا شده باشد،در این مقطع که مردم آمریکا با این ویروس دست و پنجه نرم می کنند و این ادعاها نشان از سیاست آمریکاست نه صداقت.ما تحریم بودیم ما سیاست مخفی کاری داشتیم ما با تدبیر نبودیم که تا آخر بهمن با آگاهی از ویروس کرونا تجهیزات و ماسک را برای کشورمان تهیه نکردیم ولی آمریکا یک ابرقدرت هست نه تحریم بوده نه فقیر ولی مانند ایران عمل کرد .انکار ،کوچک شمردن بیماری،عدم تدبیر برای تهیه ی تجهیزات ،الانم دنبال مقصر برای توجیه مرگ و میر هست.

  • محسن
    0

    چرا درمورد دروغ امریکا حرف نمیزنید امریکا پدرتونه که لام تا کام در موردش لال هستید

    نظرات شما -
    • عبدلی
      0

      الان موضوع چیز دیگه ست ربطی به آمریکا نداده

    • پارسی
      0

      برای اینکه آلان امریکا هم خود قربانی ویروس چینی شده و بیش از سیصد هزار مبتلا و بیش از ده هزار تلفات داده و تمام این مشکلات جهان در مورد این قضیه زیر سر این آشغال خورهای چینیه که حتی اگر صحبت از دست ساز بودن ویروس و پنهان کاری آن هم توسط چینی ها صحت نداشته باشه هر جانوری را می خورند و هر بار که اینگونه بیماریهای ویروسی در حهان شیوع پیدا کرده منشاء چینی داشته .

    • ناسناس
      0

      فعلا اینطور که از ظاهر امر(دیسلایک ها) پیداست جناب چین و روسیه پدرهای گرامی شما هستند.

    • مسن
      0

      بالاخره ژن مغول بعضی در هنگام دفاع از چین بالا میزنه‌ آرام باش .‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارااام

  • مری
    0

    حالاصبرکنیدتوکشورخودمون بخاطربیکفایتیها ضعفها وفرهنگ پایین فاحعه ای ملی درراه است. خدارحم کنه

  • علی
    0

    ازنوع حکومتهایی مثل چین انتظار راستی و درستی نیست.

  • محمد
    0

    دروغ یا راست..هر چه که هست فعلا داره مردم را میکشه...شما دولتی پیدا کن که دروغ نگه همه دروغ میگن این ذات سیاسته.

  • علی
    0

    اعتقاد دارم چینها کروناراباآنفولانزا مقایسه کرده وفکرمی کردند قابل کنترل هست .وازتجربه سارس عبرت نگرفتند.ودچار ساده اندیشی شدند.وقتی چندپزشک خودشان هشداردادندبه بایکوت خبری روی آوردند.به دنیا هشدارندادند.تا اقتصادشان صدمه نبیند. و کشته هاشون حتما حیرت انگیز بوده .واینوپنهان کردند.وجالب اینکه وقتی یک بیماری در کشوری شیوع پیدا می کند بخصوص شرق آسیا ومشخصاکشور خودمون دولتمردان و متولیان امر هم اشتباه چینومرتکب شدند.دورهم مستند فکری کنند سایت نفروبفرستندچین آمارمیدانی بگیرد.ومطلبو ساده گرفتند.وباعث کشته شدن هموطنان ما بااین آمار سنگین شدند.درصورتی که ماسابقه یکپارچگی در جنگ سیل زلزله وغیره را داریم ولی چرا اینقدر اینجاضعیف عمل کردیم شگفت انگیزه .

  • ناسناس
    0

    تلویزیون ما بریده ای از مصاحبه خبر نگار آمریکایی را نشان می دهد که به مقام مسئول می گوید مردمی که بیمه ندارند درنتیجه به دکتر نمی روند.ولی تلویزیون ماادامه آن مصاحبه را پخش نمی کند.بله درادامه خبرنگار می پرسد آیا برای این موضوع فکری کرده اید.آیا آنهایی که بیمه ندارند درمان وآزمایشاتشان رایگان است.مقام مسئول می خواهد تفره برود.که خبر نگار با زیریکی تمام سوال خود را تکرار می کند .ومقام مسئول می گوید شما سوال کننده قهاری هستی.ودرنهایت می گوید بله رایگان است.وخبرنگار می گوید پس مردم خیالشان آسوده باشد.اومیگوید بله برای آنهایی که بیمه ندارند هم رایگان است.

    نظرات شما -
    • ناسناس
      0

      اونایی که قبول ندارن.ونظر منفی میدن به این پیام مناظره خانم کتی پورتر ودکتر ردفیلد رو تو کنگره آمریکا را سرچ کنند تا باورشان شود

    • محمد
      0

      درسته .خانم کتی پورتر تاکید میکنه باز از دکتر رد فیلد می پرسه :یعنی معاینه‌.ازمایش.درمان.وایزوله سازی برای اونایی که بیمه ندارن رایگانه.دکتر رد فیلد در جواب میگه بله.

    • منصوره نشاط دوست
      0

      شما که به قول رد فیلد درمورد رایگان بودن هزینه های کرونا برای حتی کسانی که بیمه ندارند در آمریکا استناد می کنید باید ببینی به این قول عمل کرد یا نه از کسانی که مقیم نیویورک هستند بپرسید کما اینکه پسر خواهر بنده گفت چنین اتفاقی نیفتاده اونا حتی به داد کادر درمان شون هم نرسیدن تجهیزات کم آوردن دارن اتفاقا رد فیلد به خانم کتی پورتر میگه سوال کننده قهاری هستی در واقع این جواب رو داد که خانم دست از سرش برداره

    • ناسناس
      0

      من بااینکه رد فیلد به قولش عمل بکنه یانه.یا اینکه پسر خواهر شما توآمریکاست یانه.کار ندارم.من گفتم تلویزیون ما خبر راکامل نگفت.همان خبر با همان تصاویر.اینو که همه میدونن خبر نصفه بیان شد.الان هم همه فهمیدند پسر خواهر شما تو آمریکاسسسسسسست.

    • علی
      0

      تازه تو کشور ما هم خیلی قول ها تو این چند سال داده شده که نه تنها به آنها عمل نشده بلکه همگی فراموش شده

  • مجید
    0

    منفعت اصلی از کووید ۱۹ رو فقط چین برد و ثابت میکنه که هم دروغ گفته و هم خودش تولید کرده.

  • پارسی
    0

    نه غربی نه غربی بلکه شرقی شرقی فقط چینی و روسی

  • عباس
    0

    عزیزان چین این ویروس را تولید کرده و آزمایش کرده و راه کنترل اونا هم بلد بوده برا همین تلفاتش کم بوده

  • فرزام
    0

    تنها کشوری که دروغ میگه دولتمردان ایرانن

  • محمد خسروی
    0

    اگر تهمت دروغگویی به چین زده نشه چطور میشه برجام های ۲ و ۳ و... خلق کرد

    نظرات شما -
    • محسن عبدلی
      0

      آره شما برو از کرونا حمایت کن

  • ناشناس
    0

    از کشورهایی کمونیستی مثل چین یا کره شمالی یاا ... هیچ انتظاری مبنی بر صداقت و درستی نباید داشت

  • محمد
    0

    سیاست و اقتصاد برای مردم عادی ارزشی قائل نیست

  • مهدی
    0

    چین دنیا بیچاره کرد و الانم با کمال وقاحت طلبکاره.واقعا دنیا باید اسم ویروس چینی انتخاب میکرد تا حداقل انقدر وقیح نباشن چینیا

  • جانان
    0

    قطعا درست گفته شما یک هفته آخر نوروز و مخصوصاً 13 بدر رو کنترل کردید و حداقل رفت و امد بود کلی نمودار رشد این بیماری و مراجعه اومد پایین حالا فکر کنید مثل چین دوماه نذارید کسی بیاد بیرون و 24 ساعته درحال گندزدایی باشید قطعا زنجیره انتقال ازبین میره...

  • ناشناس
    0

    نکنه انتظار دارین کمونیست جماعت بیاد راست بگه

  • بابک
    0

    در مورد شیوع چند نکته هست: چرا از شانگهای و پکن و..مراکز اصلی و پایه ای شروع نشد؟ اگه کشندگی نداشت چرا ووهان رو این شکلی مدیریت کرد؟ وخیلی موارد مشابه خدا کنه رقبای چین جواب ندند و این شروع نباشد! بدبخت مردم

  • علی
    0

    به هر حال مهم مدیریت بحران به خوبی داره مدیریت میشه درود به شرف اقای نمکی نمیدونم مسولان برتری که هنوز از پستو بیرون نیومدن تا بیماران روحیه بگیرن چه جوابی پیش خدای خودشون دارن من خوشبینم تا پایان اردی بهشت کرونا رخت بر خواهد بست تشکر ویزه هم از پزشکان و پرستاران نمونه این سرزمین

  • ایرانی اصیل
    0

    چین کشوری است که اکثرا بی دین هستند یعنی خداناباور هستند پس خدا را قبول ندارند و از خصوصیت های آنها این است آنها کمونیست و کثیف هستند و پای بندی به حرف آنها اشتباه محض است

    نظرات شما -
    • کهکشانی
      0

      در سیاره ما به هنگام نان دادن از مرام نمیپرسند.

  • احمد زاهدی
    0

    هم چین دروغ میگه وهم کسانی که به دلایلی قصد تطهیر چین رو دارند .شماهاهم ظاهرا تو زمین کاسبان تحریم بازی میکنید .دست بردارید از این شرق پرستی .کجاست شعار ته شرقی نه غربی.تاسف میخورم بحال این مردم وخودم که سرنوشتمان دست عده ای طرفدار کاپیتولاسیون چین وروسیه افتاده.

  • سبزواری
    0

    سلام آخه شما چکار دارین کی راست میگه کی دروغ میگه شما بفکر ملت خودتان باشید شما هم اگر راستگو بودین همون اول قم رو قرنطینه می کردین کل ایران رو درگیر نم کردید

  • Amirhosein
    0

    میترسم تا چند وقت دیگه بگن اولین شیوع ایران بوده و قبول کنه ایران واقعا نمیفهمم این همه طرفداری از کجا میاد یعنی هنوزم قبول ندارید چین تو کشورش پنه‍ان کاری کرده این همه دانشمندو دکترو زندانی کردن ک پنهان کاری کنن چین عامل کرونا هست بی شک

  • محمود
    0

    به این کومونیست ها به هیچ وجه نمیشه اعتماد کرد.باز صد رحمت به غربی ها .

  • majeed
    0

    چین دروغ گفته یا راست الان مهم نیس مهم اینه ک چرا مسئولین ما ک دم از اسلام میزنن دروغ گفتن و دروغ میگن و درغگویی شده کارشون. حتی کانال شما هم دروغ میگه

  • ابوذر
    0

    تنها کشوری که راست گفته ایرانه اخه چین به ما چه مربوطه!

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      واقعا ؟!نه چین به ما مربوطه نه آمریکا.می توانی در مورد ایران بگی؟پزشکها ی کشور ما میگن نمی دانند کرونا کی و کجا وارد کشور شده ،یعنی نظام درمان ما این قدر قوی نیست که به ما در مورد آن جواب بده( البته به پزشکان ایران بر نخوره ،وقتی خودتون را درگیر سیاست بکنید باید این حرفها را بشنو ید.)وقتی ندانند بیماری کی وارد ایران شده چطوری آمارشان صحیح است؟!

  • افشین
    0

    کاملا در مورد آمار دروغ گفته . چطور شانگهای و پکن آلوده نشدند ولی کشورهای فرانسه و ایتالیا و امریکا در دور دستها الوده شدند ؟ اصلا این ویروس را خود چین تولید کرده و به عمد کشورهای دیگه را آلوده کرده امروز کلیپی را دیدم که چینی ها در کشورهای دیگر به عمد باعث انتشار ویروس کرونا شدند .

  • جعفر
    0

    چین به کل مردم دنیا دروغ گفت خودش فقط تو دو یا سه تا شهرش کرونا شیوع پیدا کرد که اونهم کنترل شد باقی شهرهای چین شرایط عادی بود چطور شهرهای مثل پکن و شانگهای مشکل خاصی نبود و حالا همه جای دنیا شهرهای بزرگ با مشکل کرونا روبرو هستن به غیر از چین ، الان شما کالای چینی بگیر صدرصد کرونا میگیری حتی کیت تشخیص و ماسک چینی با توجه به کیفیت پایین این محصولات غیر بهداشتی هم هستن ، این مردم دنیا هستن که باید رفتارشون در برابر این جنایت چینی ها باید تغییر پیدا کنه و محصولاتشون مورد تحریم ملتهای دنیا قرار بگیره

  • ایران
    0

    نه تنها کشور چین دیر اطلاع رسانی کرده بلکه تمام کشورها هم به همین صورت رفتار کردند، در مورد آمار مرگ و میر معیار تغذیه جامعه و رعایت نکات بهداشتی هست با یک محاسبه ساده می توان فهمید چین تمام واقعیت را نگفته و بخشی را کتمان کرده دیگر کشوها نیز که داعیه راستگویی دارند همین کار را انجام دادند. چین حداقل یکی الی دو ماه یا این بیماری رو کتمان کرده و یا واقعا آگاهی نداشته چون علایم این بیماری در شرایط عادی مثل سرما خوردگی هست و در شرایط غیر عادی شبیه سرما خوردگی شدید هست برای این آمار و تاریخ آن بایستی به فوتی های ناشی از سرما خوردگی رجوع کرد تا درک حقیقت آسان تر شود.

  • amir
    0

    شواهد نشان میدهد که یه جای کار مشکل دارد ♦️چین با جمعیت و تراکم بسیار زیادی که دارد بعید بنظر میرسد آماری که اعلام کرده درست باشد و اگر دوبرابر این هم تلفات داده باشد بازهم جای شگفتی دارد ♦️اگر این ویروس ساخته دست بشر باشد اصلی ترین متهم چین هست چون با این همه جمعیت اگر چین سریع توانسته تلفات رو به حداقل برسونه و ویروس مهار کنه چرا دیگر کشورهای پیشرفته با امکانات و تجهیزات بسیار درمقابل این ویروس به مشکل بسیار خورده و تلفات بیشتری نیز در مدت زمان کم دارند پس نتیجه میگیریم که چین اولین متهم در ساخت ویروسی هست که دیگر کشورها را به زانو درآورده و درحال نابودی اقتصاد انهاست.

  • مهدی باصری
    0

    با عرض سلام... آمار چین واقعی هست و کاملا درست هست و من میتونم با دلیل قانع کننده به دنیا ثابت کنم که چین درست گفته و دلیل کامل هم براتون میارم

    نظرات شما -
    • ناسناس
      0

      آره منم دیروز دیدم رئیسجمهور چین با هیئت دولتشون داشتن نماز جماعت می خوندن هههههههههه

  • رضا
    0

    من خودم دکتر هستم و مدتی در ووهان چین بودم اونجا در نزدیکی بازار حیوانات وحشی یه آزمایشگاه بزرگ تشخیص ویروسی هست که اتفاقا روی خفاش ها هم کار میکرد این احتمال وجود داره که از اونجا اومده باش اما چین یک حکومت استبدادی هست که به شدت به مردمش ظلم می‌کنه فریب شهرهای پکن و شانگهای و..با آسمون خراشهاش نخورید چند کیلومتر اونورتر توی روستاهاشون هنوز با گاری چوبی وسایلشون جابه جا میکنن بیشترشون کفش ندارن بپوشم خدا کنه بازم مثل همیشه آمریکای بزرگ به کمک جهان بیاد و داروی این ویروس چینی رو کشف کنه

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      فقط میتونم بگم بر پدر مادر دروغگو لعنت چه آن کسیکه آمار غلط میده چه آن کسیکه مدرک قلابی داره یا... اصلا توکشور چین پانصدهزارنفر مرده اند دردی ازما دوا خواهد شد؟ شما از دزد ماسک و راهزن تجهیزات پزشکی دفاع نکن درحال حال تنها کشوری که تحریم های ظالمانه آمریکا و نادیده گرفته همین کشور چین هست وطن فروشی کار خوبی نیست

    • صداقت‌
      0

      همه‌میدانند چین‌کشوری‌کمونیستی‌و جنایتکار‌و دروغگو است‌ تمام

  • کاوه
    0

    چین نیازی به دروغ گفتن نداشته و شدت اقدامهای احتیاطی و قرنطینه نشان هم نشانه عدم مخفی کاری و هم توضیح کم شدن تلفات است. اکنون فقط مشکل اینجاست که کشورهای غربی نمی توانند باور کنند که نظام سلامتشان ضعیف و در برابر همه گیری ناتوان است. آنها فقط باید بگویند دیگران ضعیف ترند تا خودشان قوی به نظر برسند. اکنون تصویر شکست ناپذیریشان خدشه دار شده و باید با اتهام زنی بگویند ما هنوز بهتریم!!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقای کاوه فهیم از ظهور تا قرنطینه کوید ۱۹ در چین نزدیک ۴۰ روز فاصله داره. حالا تو این ۴۰ روز بیماری به همه جای دنیا میره ولی از ووهان به بقیه شهرهای چین نمیره . حالا درسته به ظاهر چین تو قرنطینه سخت گیره (با استناد به ویدئو رسانه های چینی)حالا سوال ما اینه چرا تو این ۴۰ روز که چین هیچ جا رو قرنطینه نکرده بود و آماده مقابله با بیماری نبود . بیماری به همه جای دنیا رفت ولی به سایر شهر های چین نرفت ؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ایرانی
    0

    با مطالعه تاریخ و سرنوشت کشورها و مناطقی که به هر دلیل تحت سلطه بلوک شرق بوده اند کاملا مشهود و مشخص است که استبداد و دیکتاتوری و نیز خفقان از اصول حکومت این مناطق بوده است و به تبع آنها دروغ گویی و کتمان حقیقت نیز پشتوانه آن ....

  • سیاوش
    0

    از چین لاشخورتر و بی وجدانتر روسیه است. این ویروس محصول مستقیم آزمایشگاههای فوق سری کشور چینه. خودش درست کرد تا جای آمریکا رو بگیره.روشی کاملا ناجوانمردانه. یک سوال : رئیس مجلس ما تعداد زیادی نماینده آلوده شدند. آیا شما شنیدید از حزب کمونیست و بی خدای چین یک نفر گرفتار بشه؟ اصلا چرا یک نفر تو چون آلوده نشد.ولی دورترین روستای آمریکا و اکوادور و ...الان از جاهای آلوده حساب میشن_۶۱

  • همشهری
    0

    در کل چین کشور قابل اعتمادی نیست چون پای بند به هیچ دین رسمی نیست و به زبان ساده تر اصلا اعتقادی بخدا ندارد و بطور حتم این نمایش ویروس کرونا هم نقشه ای از پیش تعیین شده برای ضربه ای سخت به اروپا و آمریکا برای رسیدن به سودای ابرقدرتی است که صد البته با بعضی از هم پیمانان مهمش مثل روسیه هم هماهنگی های لازم هم داشته و داره و به اصطلاح انتقام سخت رو چین از دشمنان دیرینه اش مثل آمریکا گرفت و خلاصه تاریخ نشان خواهد داد که پشت پرده این نمایشات چه حکومتهایی برای ماندن خودشان چه معامله های مرگباری نه تنها با ملتهای جهان کردن حتی ملت خوشون هم به بازی گرفتن در آخر اینکه سیاست پدر ومادر نداشته و نداره و نخواهد داشت وبسیار کثیفه و اصلا نمی تونه با اخلاقیات و دیانت هم آوا و یکی بشه که اگه بشه پس گرگ و میش هم با هم برادر میشن .

  • محمدرضا
    0

    صداوسيما ديگه واقعا بايد بي طرف قضاوت كنه و اخبار واقعي بدون كم و زياد بگه تا بيشتر از اين مخاطب هاي ٢٥درصديشو از دست نداده

  • بی نام
    0

    صددرصد.چین و دولتش در مورد کرونا به دنیا دروغ گفته. چون هیچ حقوق بشری فکر نمیکنم تو چین باشه.چون هیچ خبری از چین درز نمیکنه. حتی رسانه های خارجی...

  • لیلا
    0

    آمریکا یک کشور دمکراتیک است وامارش صد در صد درست ولی چین کمونیستی فقط دروغ

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      چه قدرم دموکرات با ترامپ چه نسبتی داری ؟

  • Irani
    0

    متاسفانه در دنیای سیاست تقریبا همه کشورها دروغ میگن . از چین گرفته تا کشورهای جهان سوم و حتی آمریکا . ولی فرقی که داره اینه که بعضی ها حتی تو مسائلی پیش پا افتاده هم دروغ های بیخودی و غیر قابل باور میگن اما آمریکا ییها بسیار حرفه ایی عمل می کنند و جوری دروغ میگن که کسی شک نکنه . در مورد چین کشوری با ۱/۵ میلیارد نفر جمعیت و با اون حجم عظیم رفت و آمد و توریست و غیره اگر آمارش درست باشه نشون میده که اینا از قبل آمادگی اش رو داشتن و دقیقا میدونستم چکار کنند یعنی یه جورایی کار خودشون بوده و اگر غیر از این باشه یعنی اونا هم غافلگیر شدن و آمارشون واقعی نیست و فاجعه بزرگتر از این حرفهاست .

  • امیرعلی
    0

    چین یک حکومت استبدادی وکمونیستی دروغگویه که بشدت بفکرابرقدرت شدنه ومنافع خودشوبه انسانیت وکل دنیاترجیح میده

  • اشنا
    0

    آقای ناشناس نه اینکه آنها مصاحبه های مسعولین ما را تمام وکمال پخش می‌کنند چیزی که عوض دارد گله ندارد شما ماهواره بین ها چرا همیشه فکر می کنید مرغ همسایه غازه. همین دیروز اون ور آبی‌هاگفتند روحانی از بیستم فروردین کل مشاغل را آزاد کرد کجای این درست بود خبرنگاران ماقیچی می کنند ولی آنها از ریشه دروغ می گویند

    نظرات شما -
    • بی طرف
      0

      اگه خودت ماهواره بین نیستی از کجا فهمیدی. دیدی حالا.آخ آخ آخ

    • ناشناس
      0

      مگه از بیستم مشاغل رو آزاد نکرد

  • عمو چینی
    0

    بچه های برادر من هیچکدام دروغ گو نیستند همه افرادی دانا و توانا و پیرو غذاهای سنتی و..هستند این خفاشها به برادرزاده های من یا هزار من سریچ نمیچسبد.شما شمارش بلد نیستید به اونها ربط نداردبرو دانا شو .

  • آراد
    0

    اخه شما چکار راست و دروغش دارین فعلا یکی بیاد ب رییس‌جمهور ما بگ بابا قرنطینه کنین مردم دارن از دست میرن مجلسی ها توخونه نشستن اونوقت روحانی میاد میگ مشاغل با رعایت پروکتل بهداشت کار رو شروع کنن چطور امکان داره خوب مجلس هم با پروکتل بهداشت بیاد علنی بشه

  • بنده خدا
    0

    خود دانشمندان کشور آمریکا اعلام کردند که این ویروس از سری اول که در ووهان بوده دو بار جهش یافته" اینم تقدیم ب آقای دکتر بیسواد آمریکای بزرگ پرست

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      منم خودم را با بنده خدا معرفی می کردم و نظر داده ام ولی با توجه به اینکه ایشان هم خود را با این نام معرفی می کنند مجبورم نامم را عوض کنم چون این ادبیات مورد تایید من نیست.هر فردی به حکم اختیاری که خداوند برای همه انسانها نهاده است می تواند طرفدار یک نفر یا یک جناح یا یک کشور باشد و ما حق نداریم به یک انسان که مخالف نظر ما فکر می کند بی احترامی کنیم.

  • فضول خان
    0

    یه قانونی هست میگه تو شلوغی اونی که بیشتر از همه داد میزنه دزد رو بگیرید به احتمال زیاد خودش دزد اصلیست حالا حکایت آمریکا و غرب و اتهام زنیهای مکررشون به چین و ایران و دیگران است که آی دنیا اینا دروغ میگن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بله بله شما درست میگید ما داریم تو بهشت زندگی میکنیم همه مسولیین ما غیر راست چیزی نمیگن پس گفته شما و سایر مسولین و سید و سادات ما درسته

  • کارگر
    0

    چین خدا نشناس.چین کمونیست.ملت همه چیز خوار.ملتی که به خانواده ی خودش هم رحم نمیکنه.و چینی که مثل جمهوری اسلامی یک حکومت اقتدارگرا هست.منتهی فرقش با جمهوری اسلامی اینه که واقعا اقتدار داره.اما جمهوری اسلامی فقط اداشو درمیاره...وگرنه اگه جمهوری اسلامی اقتدار داشت اون زمان که امریکا سیلمانی رو کشت حداقل بایستی هزار سرباز امریکایی رو بجاش میکشت.اما چیکار کرد؟به پایگاه عین الاسدی حمله کرد که میدونست تلفاتی نمی ده.چون میدونست اگه احیانا بازم سرباز امریکایی بمیره اوضاعش قمر در عقرب میشه.بعله...فقط زورتون به ملت بدبخت ایران میرسه

  • M
    0

    متاسفانه بله دروغ گفته است

  • ناسناس
    0

    آقای روحانی میگن نگران نباشید به زودی از کرونا عبور می کنیم ولی نمیگه عمودی یا افقی.وقتی میگه نگران نباشید.یاد بچگیامون می افتم که مامانم دمپایی به دست دنبالمون می افتاد و می گفت وایستید کاریتون ندارم.گفتم از حالت خستگی در بیائید. شاد باشید .به امید خبر های خوب.آرزومند سلامتی شما

  • عباس.کریمیان
    0

    ما که این همه دم از عدالت .علی .وخدا وپیامبر میزنیم .مسولین از شفافیت اولیه .برخوردار نیستن..چه برسه به این .گربه خودها که حتی هیچ دینی هم ندارن ..راستگوی بزرگترین خلصت مردان .بزرگ است .ودروغگوی بزرگترین گناه...زرتشت

  • فرامرز
    0

    جواب : مینو محرز، عضو کمیته ملی مبارزه با بیماری کووید ۱۹:

  • رضا مهرپویا
    0

    از وقتی کرونا اومده قیمت نفت سقوط کرده،قیمت ماسک چند برابر شده.چین بعداز آمریکا بزرگترین مصرف‌کننده نفت هست با این تفاوت که آمریکا خودش هم تولید نفت داره ولی چین نداره.بزرگترین تولیدکننده و صادکننده ماسک هم چین هست.درضمن تلفات و زیان ناشی از شیوع کرونا رو توی چین و روسیه مقایسه کنید با آمریکا و کشورهای اروپایی.راستی دقت کردین توی شانگهای و پکن پایتختهای اقتصادی و سیاسی چین که چسبیدن به ووهان خبری از کرونا نیست ولی تا دوردست‌ترین سرزمینهای جهان شیوع پیدا کرده؟

  • عزیزی
    0

    خیالتون راحت کل دنیا هم بگه این ویروس چینی هست وثابت هم کنن ،این چین زده های کشور ما میگن مال آمریکاست اصلا چه گزینه ای بهتراز آمریکا وجود داره دشمنی چهل ساله ما با اونها طوری هست که فردا میگن این سیل ها زلزله ها هم کار آمریکاست .ولی دیر یا زود به همه آشکار میشه که این چین هست که مارو خونه خراب کرد چین از جنوب چابهار گرفته تا شمال کشور داره عین زالو خون کشورو میمکه چین زده ها کل آبهای کشورو در اختیار کشتی های ترال چینی قرار دادن دارن کف دریاهارو جارو میکنن چون هر جانداری که تکون میخوره رو میخورن دارن محیط زیست آکوسیستمم دریارو بهم میریزن صیادان جنوبی رو بخاک سیاه نشوندن کسی از مسئولان دولت ککشم نگزیده .

    نظرات شما -
    • نام آشنا
      0

      راست میگی آدم یاد قوم یأجوج و مأجوج میافته! طبق نوشته های تاریخی و نظریه های موجود قوم یأجوج و مأجوج همه چیز را میخورند چه بصورت خام چه بصورت پخته!

  • امیر
    0

    وقتی دست راستت میشه اروپا بخصوص فرانسه ودست چپ شما میشه چین و واچین منتظرچیه هستی گل نمیدن دست سرت کلاهی میزارن که نافتو میپوشونه سیاست این نیست که سرمردم اسیرخودت کلاه بزاری سیاست یعنی اینکه بتونی سر اروپا وامریکا چین واچین بپیچونی اقتصاد کشورتو کلفت کنی که این تورگ غیرت سیاست مدارای ما نیست نفت بشه یک دلار اقازاده ها وبربچه هاشون اونور اب گرسنه نمونن مردم به درک اسفل سافلین! #

  • علی طاهری
    0

    صد در صد کار خود چینه. هر جاشون اشغاله و کارایی نداره، در عوض مریضیشون کارایی بالایی داره. تو ایران هم از اول میدونستن کرونا هست، صداش در نیاوردن که ۲۲ بهمن و انتصاباتشون برگزار بشه بعد. مردم عادی که دارن تلف میشن، حضرات که تشریف بردن کیش. الان شما اگه تونستی خودتو برسون کیش. اگه پرواز های چین کنسل شده بود و قم قرنطینه کرده بودن اینقدر گرفتاری نمیکشی. چون مردم تو انتصابات شرکت نکردن،اونا هم مراسم سال نو مردم به فنا دادن. جالبه که از ۱۶ کار شروع شد. مگه کرونا نبود؟؟؟

  • میوه فروش
    0

    پیدا کنید پرتغال فروش را چین اولین کشور مبتلا به ویروس بدون هیچ نوع امادگی از قبل کمترین تلفاترو داشته! پر جمعیت ترین منطقه شیوع چین وباز هم کمکمترین تلفات ! بیشترین سودرو از نفت ارزان چین میبره وحالا تبدیل شده به بزرگترین صادر کننده ماسک اونم احتمالا با امادگی قبلی کشورهای غربی که متهم بودن به تولید ویروس بیشترین تلفات رو دارن میدن اما چین خیلی سریع جمعش کرد! نه قربون صدقه غربیا بریم نه کاری به نظام سیاسی کشورای شرق داریم ولی یکم تفکر جواب درست رو بهمون میده

    نظرات شما -
    • بی نام
      0

      پس از فروکش کردن گرد و خاک بیماری معلوم خواهد شد که همه دولتهای درگیر اروپایی و آمریکا هر یک منفعت خود را از حذف سالمندان مستمری بگیر قربانیان ردیف اول بیماری گرفته تا باز تعریف اقتصاد بر مبنای هوش مصنوعی و رباتها خواهند برد

  • کیمی
    0

    بله باتوجه به امار جهانی تلفات ویروس کرونا کاملا مشخص است که چین پنهان کاری کرده ودروغ گفته وباعث جنایت بزرگی در دنیا شده با توجه به اماری که چین داده کاملا طبیعی بوده که دولتمردان دنیا بی تفاوت رفتار کردن تا اینکه واقعیت مشخص شده ودولتمردان را وادار به جدی گرفتن بیماری کرده است که خیلی دیر شده

  • عارف
    0

    چین دروغ گفته و همچنان در حال دروغ گفتن هست امریکا با توجه با ازادی رسانه ای که داره نمیتونه دروغ بگه

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      حتی اگر آمریکا رو بد تر از چین بدونیم.باید قبول کنیم که تو اخبار نمی تونه مخفی کاری کنه.حقیقت تو امریکا پنهان نمی مونه

  • م.ا
    0

    من کاری به درست یا غلط بودن خبر ندارم. اما یه نکته برام جالبه که اکثر پیام های زیر رو دو سه نفر نوشتن .برخی کلید واژه ها داره همش تکرار میشه . شیوه بیان مطالب ثابته . نحوه استدلال ثابته( چین . کومونیست . دروغ گو . سود بردن چین ) همش تکرار شده و... که نشون میده چند نفر سعی دارن پیام های تکراری بدن با جمله بندی متفاوت

    نظرات شما -
    • شرف
      0

      چین‌زده‌چرا‌‌بدت‌میاد‌به‌چین‌بگیم‌دروغگو ،البته‌تو‌هم دستکمی‌از‌ اون‌نداری‌‌ فقط‌بگو ایرانی‌‌هستی‌یا‌چینی؟ مگر ویروس‌چینی‌نیست‌‌مگه‌استدلال‌های‌که‌مردم‌بیان‌ میکند‌‌درست‌نیست چرا‌نمیخوایی‌با‌حقیقت‌کنار‌بیاید‌تلخه‌ ها

    • جواد
      0

      کارگاه گجت یه موقع تو رو ندزدنت.می خوای یه چند تا لغت جدید یاد بده بوه ها از اونا استفاده کنن.

    • چانگ چونگ
      0

      سلام ملت بدبخت ایران من از چین پیام میدم خوب بدون خونریزی مستعمره و نوکر ما شده دولت و حکومت تون . جنس های اشغال و بنجل هم خوب میندازیم بهتون چون میدونیم مجبورید فقط از ما خرید کنید . این بهای مقابله با آمریکاست . چنان در دامن ما افتادید که ما به وزارت بهداشت شما دستور میدیم و مجبور میشه عذرخواهی کنه . بدبختتون میکنیم .

  • دِلَک
    0

    فقط اونجایی که سخنگوی وزارت بهداشت گفت آمار چین شوخی بزرگی با دنیا بود و بعدش سفیر چین اعتراض کرد و همشون شروع کردن به عذرخواهی از چین!!!! یعنی صد رحمت به کاپیتولاسیون. اونوقت شما میگید بنظرتون کی دروغ میگه؟ حتی کبک هم تو این قضیه روش نمیشه سرشو بکنه زیر برف ولی شما....(البته ید طولایی دارید).

    نظرات شما -
    • ناسناس
      0

      اون کاپیتولاسیون بود.این چاپیتولاسیون

  • محمد رضا
    0

    ⁉️ ویروس کرونا یا ویروس چینی !؟ ▪️ووهان به شانگهای = 629 کیلومتر ▪️ ووهان به پکن = 1052 کیلومتر ▪️ ووهان به میلان = 8700 کیلومتر ▪️ ووهان به نیویورک = 12000 کیلومتر ▪️ووهان تا اتیلی = 8670 کیلومتر ▪️ ووهان به لندن = 8880 کیلومتر ▪️ ووهان به پاریس = 8900 کیلومتر ▪️ ووهان به اسپانیا = 9830 کیلومتر ▪️ووهان به هند = 3575 کیلومتر ▪️ووهان به ایران = 6560 کیلومتر  ‼️یک چیزی اشتباه است...! ▪️ویروس کرونا از شهر ووهان در چین سرچشمه گرفته و اکنون به هر گوشه دنیا رسیده است ، اما این ویروس به پایتخت چین نرسیده : پکن و اقتصادی - پایتخت: شانگهای در نزدیکی ووهان ، چرا ...؟  

    نظرات شما -
    • علی
      0

      آقا محمد رضا.ویروس بلیط شانگهای و پکن رو گیر نیاورده.داره پیاده میره.چون جثه اش و قدم هاش کوچیکه ۲۰۰سال نوری دیگه میرسه

    • محمد
      0

      این فاصله ها دلیل نميشود که پکن چرا درگیر نشده مهم شخص ناقل هست و راه های نقل این ویروس بوده پس اگر یکی کسی را در شهر اروپایی آلوده کرد دیگر تمام هست غفلت از ویروس کارش را میکند و لازم نیست فاصله ووهان را با مارسی ببینید تصور میشود چینی ها کنترل شدید بکار گرفتن و قرنطینه شدید. با کمی کتمان کاری

  • شاهین جمالی فرح آبادی
    0

    کامنت های دوستان رو که خوندم به این نتیجه رسیدم که این حرفا از سر وطن پرستی نیست عده ای سینه چاک آمریکا هستند و عده ای دیگر دوستدار چین. اول برین تکلیفتونو با خودتون روشن کنین بعد ژست دلسوزانه برای ایران بگیرین. اصل ماجرا این است که در دنیای فعلی هم آمریکایی ها هم چینی ها هرجا منافعشان اقتضا کند به راحتی دروغ می گویند و از این بابت هیچ تفاوتی بین این دو کشور نیست. البته آمریکایی ها قدرت رسانه ای و سینه چاک های بیشتری در حال حاضر دارند ولی چینی ها هم اگر امکانات رسانه ای آمریکایی هارا داشته باشند دست کمی از آنها ندارند

  • کاربر ناشناس
    0

    فعلا که امریکا چنگ و دندانش اغشته به خون انسانهاست جنگ تحریم بیماری خدا شرش رو از سر دنیا کم کنه با دارو دستش

  • والی نژاد
    0

    سلام شک نکنید که چینی ها هم آدمهای قابل اعتمادی نیستند و چون منافع اقتصادیشون در خطر بوده مثل خیلی از کشورهای دیگه واقعیت رو اعلام نکردن

  • آنتی ترامپ
    0

    میبینم که بی بی سی و من و تو و سایت های اسرائیلی و آمریکایی چقدر تو برگردوندن ذهنیت مردم ما موفق بودن و چقدر اعتماد به نفس و عزت نفس مردم ما رو پایین آوردن که فکر میکنن غرب مخصوصا آمریکا یه کشور دمکراتیکه خواهر من چندین ساله تو آمریکا زندگی میکنه و پزشک هستن باور کنین یه حرفایی از نظام پزشکی آمریکا میزنه که من باو نمیکنم چندبار بخاطر بی تفاوتی سیاستمداران اونجا نسبت به مردم کلی اشک ریخته درسته که چین یک نظام اقتدارگرا و دروغگوئه اما آمریکا هم فاسد ترین و قاتل ترین نظام سیاسی هستش که جهان به خود دیده هنوز رد پای خون آلودش تو ویتنام و عراق و افغانستان و هزاران جای جهان باقی مونده و خواهد موند من یه تار موی گند و عقب افتاده ی مملکت زخم خورده ی خودمو به هزارتای آمریکا و چین نمیدم

    نظرات شما -
    • جواد
      0

      شما بهتر اول به خواهر گرامی بفرمایید از آمریکای جهانخوار که دستش به خون خیلی ها آغشته تشریف بیارن همینجا.خدای نکرده با این همه بدبختی و مصیبت و سیستم افتضاح اونجا مشکلی براشون پیش نیاد.خوبه والا ،حداقل دروغ هم میخواهید بنویسید یه کم فکر کنید.

    • ناسناس
      0

      پاشه بیاد ایران به مردم خودش خدمت کنه.

    • پارسی
      0

      در این شرایط حاد که واقعا بخش پزشکی و درمانی کشور تحت فشار است و کادر پزشکی بسیار خسته شد ه اند واقعا کشور به افرادی مانند خواهر جنابعالی که پزشک می باشد نیاز ضروری و فوری دارد و از هر نظر که بخواهیم حساب کنیم خواهر شما باید سر یعا به کشور برگردد و به هموطنان خود خدمت نماید واگر این کار را انجام ندهد به مردم و کشور خود خیانت کرده است و ادعای شما صرفا حرف های پوچ و بی اساس و در جهت تخریب امریکا ست چرا که بسیار شنید ه ایم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است .

    • عاشق ترامپ
      0

      بگو صبیه مکرمه مشعشع کنن بیان از بلاد کفر ‌. ما راضی نیستیم با اون همه مشقت اونجا گریه کنه . بیاد اینجا قاه قاه بخنده صبح تا شب. دلار هاش رو بیاره هبه کنه به وزارت صحت جمهوری اسلامی.

  • امیر
    0

    همه جورش رو در پیام های این صفحه خواندیم.یکی عاشق شرقه یکی عاشق غربه.یکی نوشته خواهر زاده ام تو امریکاست از سختی های آنجا گفته.در جواب ایشان می گویم اگه تو آمریکا سخته پاشه بیاد ایران.چرا وقت لاتاری همه سرو دست میشکنن.حالا یه خاطره از خودم میگم. من قبلا در دانمارک زندگی می کردم.سطح رفاه وزندگی را همگان در دانمارک می دانند.توضیح نمی دهم.من به دلایل شخصی نخواستم که آنجا بمانم وآمدم.ولی در آن موقع که به ایران آمدورفت داشتم هر کی از من سوال می کرد دانمارک چجوریه واقعیت رو می گفتم.از رفاه در آنجامی گفتم.بعد طرف می گفت مگه با برادرت یه جا زندگی نمی کنید. اون میگه خیلی بده. زندگی اونجا خیلی سخته.بعد برادرم که مرا می دید می گفت اینجوری نگو.نگو خوبه اون وقت همه می خوان پاشن راه بیا فتن بیان اینجا.حالا دیگه خودتون بقیه شو.....

    نظرات شما -
    • Irani
      0

      این رفتار دقیقا یکی از زشت ترین عادات مردم ماست که نه صد در صد ولی اکثرا به این جور رفتار ها رو میارن واقعا متاسفم برای فرهنگ ۷۰۰۰ سالمون که به اینجا رسیده ...

  • .
    0

    امار چین با هیج عقل سلیمی سازگار نیست.چطور این ویروس به تمام سوراخ سمبه های جهان رسوخ کرده ولی به شهرهای بغلی ووهان سری نزده.قطعا امارهای چین غیر واقعی هست و صدها هزار نفر بر اثر کرونا فوت کردند ولی به عنوان مرگ عادی انها را دفن کرده اند و ...

  • بهرام
    0

    ترامپ قمار باز چطور شده عین سگ داره التماس میکنه به دیگر کشورها اینا که میگفتن ما ابر قدرتیم کو اون قدرت پوشالی و دروغین با این کرونا ضعف و دروغ آمریکایی ها افتاد بیرون

    نظرات شما -
    • شهرام
      0

      قمار کرده به تو چه؟ با پول بابای تو قمار کرده مگه؟ من می‌دونم خیلی از ما ایرونی های وطن پرست عاشق این مرد بزرگ هستیم . دروغ و تقیه بلد نیس مثل شما . ۲/۲ تریلیون دلار هم خرج کرده برا کرونا حقوق یکسال ریاست جمهوری ش هم بخشیده به مردم آمریکا . شرافتش از خیلی از مسئولین جمهوری اسلامی بالاتره. ترامپ پرزیدنت دلها⁦❤️⁩

    • Hami
      0

      چرا ماستا را ریختی تو قیمه ها

  • کاربر ناشناس
    0

    فعلا‌که‌مسئولین‌کشورما‌برای‌اینکه‌باامریکا‌ مقابله‌کنن‌کشورعزیزمان‌رودودستی‌تقدیم چینی‌ها‌کردن.مایاازاین‌وربوم‌میوفتیم‌یاازاون وربوم

  • محسن
    0

    چین دورغ میگه چون جمعت زیادی داره

  • فلانی
    0

    هم آمریکا و هم چین انگیزه برای ساخت این ویروس دارن.آمریکا انگیزش یکمی قدیمیه.از قدیم عادت داره با این جور دیوونه بازیا از بقیه کشورای رقیبش جلو بزنه.ولی چیزی که ظن رو از آمریکا کم رنگ تر میکنه اینه که آمریکا الان وضعش خیلی افتضاحه،درصورتی که اگه خودش اینو ساخته بود برای نابودیش یه راهی میذاشت و نمی رفت ماسکای آلمان و فرانسه و ونتیلاتورای بلاروسو بدزده.چین ولی انگیزش به روزه.مثلا نگاه کنین،این همه سفارش ماسک و تجهیزات درمانی از کشورای دیگه به خصوص اروپایی گرفته،اونم میلیونی.اگه آمارای رسمی چین درست باشه و تعداد کشته هاش نسبت به کشورای دیگه این همه کم باشه،معلومه که چین میدونه داره چیکار میکنه و درمانشو داره ولی به اسم چیزای دیگه به مریضا میده. در نتیجه احتمال اینکه این همه بلا و بدبختی زیر سر چین باشه بیشتره. پ.ن:حالا هر خری این لامصبو ساخته به جهنم.به امید خلاصی هموطنامون و کشورمون از شر این بی پدر مادر نانومتری.

  • وحید
    0

    با سلام. چین نظام کمونیستی داره یعنی به هیچ کس وهیچ چیز معتقد نیست فقط به اهداف اقتصادی و آینده کشورش فکر مینه هیچ کسم براش مهم نیست. آمریکایی ها هر جنایت کاری هم که باشن لا اقل به خدا اعتقاد دارن...

    نظرات شما -
    • نیکی
      0

      اعتقاد به خدا با هزاران فساد و فحشا کشتار و ویرانی سایر کشورها به کمرشون بزنه

  • کاربر ناشناس
    0

    خیلی واضح و طبیعیه که چین دروغ گفته با جمعیت میلیاردی که چین داره و منشا این ویروس از خود چینه هنوز تعداد مبتلایانش به صدهزار نفر نرسیده. به خاطر این که اگه حقیقت رو بیان کنه ضربه سنگینی به اقتصاد و وجهه چین میخورد هر چند که الانم بر اقتصادش تاثیراتی گذاشته متاسفانه در کشور خودمونم نمیشه به آماری که مسئولین اعلام کردن اعتماد کافی داشت

  • ایران
    0

    چندتا اتم باید حرام کشور چین بشه

  • شادی
    0

    من معتقدم چین راست گفته چون نه تنها چین بلکه کره جنوبی و ژاپن و دیگر کشورهای همسایه اونا تو این زمینه موفق بودن

  • M.r
    0

    لعنت خداوندبر رجال سیاسی،خصوصاازنوع خارجی! که جان انسانهابراشون مهم نیست!

  • صداقت
    0

    دوستان سلام،،ما خودمان مثل ماشین توی گل گیر کردیم ،چون دولت قم را قرنطینه تکرد،،حالا که ویروس به تمام استان ها سفر کرده،،مثل نوشدارو ،بعد ازمرگ سهراب،،،فاصله گذاری می کنند ،

  • اسی
    0

    در ابتدا مرگ بر چین و استعمارگران نوین....حکومت چین یکی از کثیفترین و دروغگوترین حکومتهای دنیاست..تمام کارخانه ها و تجارت و اقتصاد و همه چیه ما را از بین بردن..جاسوسای اقتصادیش تمام اقتصادمونا شناسایی کردن و نابودش کردن..شرافت انسانی را با استعمار مالی از بین بردن.دست چینیای بی وجدانه پست فطرت بخاطر فقر اقتصادی و صنعتی که به ما تحمیل کردن به خون و سفره و نون خیلی از خانواده ها درازه و آغشتس..الانم که دارن تجارت مرگ میکنن با این بیماری که هدیه دادن به دنیا..مرگ بر چین

  • ایرونی
    0

    چین کشور سانسور دروغ ریا کثیف با مسئولانی کثیف ، ملتی کثیف و خوراک کثیف هست . خداناباور کمونیست دیکتاتور که به دلیل نوع حکومت غیر شفاف و دیکتاتوری بسیار شبیه جمهوری اسلامی هستند که شده قبله آمال ملاهای ما . امیدوارم از کره زمین محو بشن و ۲۵ ماه آینده رو نبینن جاش رو دوستان واقعی ملت بزرگ ایران یعنی آمریکا بگیره یا اسراییل عزیز. جز کلاهبرداری و دزدی از ملت ایران خاصیتی ندارند . عامل اصلی پخش طاعون و انواع امراض کشنده . متنفرم از چین کثیف

    نظرات شما -
    • هلیا
      0

      مرگ بر اسرائیل ، مرگ بر شیطان بزرگ آمریکا در این دورانی که دولت تروریست آمریکا مارا تحریم کرده حتی دارو هم به ما نمی دهند چین بد کاری کرده ما رو تحریم نکرده تو شورای امنیت از ما دفاع میکنه نفت از ما می خره کمی تعقل کنید لطفا

  • ناشناس
    0

    آقای آشنا.به خداقسم من نه ماهواره دارم.نه با مرغ یا غاز همسایه کاردارم.من یه کارگر ساده ام.علاقه مند به اخبار. این خبر را در مورد آمریکا دیدم.والبته بریده آن را نیز در تلویزیون خودمان دیدم .و بیان کردم.دروغ هم نگفتم.به کسی هم توهین نکردم.اگر در تلویزیون آمریکا هم این اتفاق بیافتدو در مورد ما ومسئولین محترم ما دروغ بگویند وظیفه مردم آمریکاست که در سایت خبر فوری آمریکامطرح کنند وآمریکایی هاقضاوت کنند در مورد بریدن خبر یا انکار ویا بیان دروغ مربوط به آن خبر.نه اینکه شما به من حمله ور شوی.حالا بگو ببینم شما غاز می خوری یا من.توچین می خوری یا روسیه

    نظرات شما -
    • بی طرف
      0

      حالا ببینید اینا کارشان از ایران ومردم ایران گذشته.وکیل وصی مردم امریکا هم شدن.که نظر منفی میدن به این پیام

  • بیطرف
    0

    اونهایی که سنگ چین را به سینه می زند بروند تاریخ چین را بخواهند که چه بلایی سر همسایه هاش درطول تاریخ نیاورده ! نژاد مغولی که ایران را به خاک سیاه نشاند از اجداد همین چینی ها هستند وهم نژاد این چینی ها، گذشته چراغ راه آینده هست! غرب وشرق هردو بیگانه اند اگر خودتان عرضه استقلال دارید که هیچ وگرنه تکیه بر این وآن حتما به زمین تان خواهد زد، شاید یک عده بفرمایند که دشمن دشمن من دوست من هست ، ولی چین نه دشمن آمریکا که بلکه بزرگترین شریک آمریکاست! پس شریک دشمن ما ،دشمن ماست چون بخاطر منافع خودش ما را قربانی خواهد کرد، عاقل آن هست که بتواند با قواعد بازی امروز بازی کند واز هردو استفاده کند

  • یارب
    0

    چین نجس الهی خدا لعنتت کنه

  • ناشناس
    0

    چین نه تنها درباره این ویروس به کل جهان دروغ گفته بلکه این ویروس رو هم خودش به وجود آورده!!!

  • کله پوک
    0

    یک لحظه به گوشی‌تان نگاه بکنید بعد به شرق و غرب فحش بدهید چهر نفریم دوتا هواوی یکی سامسونگ و دیگری آیفون بعد هارت وپورت هم می کنيم

    نظرات شما -
    • کله پر
      0

      خب دقیقا همین نشونه مستعمره بوده ماست به چین کثیف

  • بی طرف
    0

    یکی میگه چین فلان.یکی میگه امریکا فلان.من از بودجه هایی که تصویب کردن برای مقابله با کرونا میگم. ۱-آمریکا دو تریلیون و دویست میلیارد دلار ۲-ژاپن یک تریلیون دلار ۳-انگلستان معادل تقریبی۴۰۰میلیارد دلار ۴-آلمان۱۵۶میلیارد یورو ۵فرانسه۵۰میلیارد یورو اما ایران بسته معیشتی به ۳میلیون نفر ۲۰۰ تا ۶۰۰هزارتومان.اگه انجام بشه (میشه زیر ۱۰۰میلیون دلار).و وام یه میلیونی به۲۳میلیون نفر با بهره ۱۲ درصد.خدا رحمت کند آیت اله مطهری را.که می گفت من به دشمنان خورده نمی گیرم چون فکر خودشان ومردمشان هستند.من به حال مسلمانان افسوس می خورم که فکر مردم خود نیستند

  • بیطرف
    0

    مدیرمسئول محترم خبرفوری من بیشترفکرمیکنم شما دنبال شناسایی افرادمخالف افکارخودتونید وازبازنشر افکارمخالف خودتون خود داری میکنید پس من به عقیده خودم اعتقاد دارم ازشما باید دوری کرد گرچه کم شدن یک مخاتب اصلا مهم نیست ولی قطره قطره جمع شودوانگهی دریاشود ازاین لحظه کانال خبرفوری را از گوشیم حذف میکنم وازکانالهای مطمعا تری استفاده خواهم کردپس بدرود

  • جعفرجمالیان
    0

    خواهشا از مسئولان میخوام غرب و آمریکا را رها کنید با کشوری که بیشترین مبادلات ارزی را داریم اینطور بی فکر حمله نکنید فقط میشه گفت بنازم اون خدارا،،،یک بام ودو هوارا

  • شهریار
    0

    در این مساله شکی نیست که وقتی ویروس تازه پخش شده بود چین سعی داشت مشکلو کوچک نشون بده اما بعد که به اشتباهش پی برد برای قرنطینه درست عمل کرد...نکته دوم هرکشوری سیستم درمانیش توانایی ها و امکانات متفاوتی داره،به عنوان نمونه آمار فوتی های کرونا در کشور آلمان کمتر از چینه درصورتی که مبتلایانش بیشتره و این قطعا دلیلش سیستم بهداشتی درمانی بهتر آلمانه امار فوتی های اسپانیا از ایتالیا کمتر و ...نکته مهمتر اینه که نباید فقط آمار کشورهای غربی ملاک باشه اگر آمار شرق اسیا رو ببینید تفاوت ها رو متوجه میشید همونطوری که چنتایش در این گزارش اومده...متاسفانه رسانه های غربی خطی مشی خوبی ندارند، این ویروس سیاسی نیست سیاسی باهاش برخورد نکنیم...از حرف دکتر جهانپورم متعجبم چون چین تقریبا اپیدمی رو کنترل کرده ولی بقیه کشورها هنوز اواسط این مبارزه هستند و قطعا آمارهای کشورها متفاوت میشه

  • بهرام
    0

    عملکرد ویروس ربطی به سیاست و عقیده و نژاد امکانات ندارد یک رفتار خاص دارد چین بدون شکل دروغ می گوید هوش اجتماعی انسانها این آمار چین را رد می کند و آمریکاو جهان به همین جهت است بر دروغ بودن آمار چین تاکید دارند اما سیستم ژاپن و کره و کشورهایی که موفق به مهار در یک حد ثابت کرونا می شوند سیستم اصول علمی سنتی و مدرن قرنطینه و اپیدمیومولوژی است اما نخواهند توانست آنرا بدونواکسن از بین ببرند که با سیاست دولتی، همراهی مردم و منابع و امکانات مرتبط است الگوی پراکنش و شیوه بیماری حتی با وجود قرنطینه این است مکانهایی در کشورها در جهان که 90 درصد جمعیت آن منطقه در یک کیلومتر مربع زندگی می کنند تراکم جمعیت بالایی دارند بیش از 250 نفر در کیلومتر مربع دقیقا با مراکز شیوع کرونا منطبق هستند در همه کشورها مثلا در ایران تهرانو قم و اصفهان و مشهد و آمریکا نیویورک و در ایتالیا میلان و هر جای جهان که این تراکم رادارد آمار همه گیری مسلما بیشتر و بیشتر خواهد بود و مرگ و میر نیز بسشتر خواهد شد حتی با وجود قرنطینه مهار صددرصد وجود ندارد مثل آنفولانزا است. ( قرنطینه طولانی ممکن نیست) مگر واکسن کشف شود ( هدف این است که سیستم سلامت توانایی درمان همه مبتلایان را داشته باشد تا تلفات در ثابت بماند و مرگ و میر به دلیل ناتوانی سیستم بیمارستانی پیش نیاید.

  • مهدی
    0

    مگه میشه ویروس در چین پخش نشه؟ چطور به پکن نرسیده ؟ لعنت بر سیاست و سیاستمدادران جنگ طلب خونخوار

  • مهدی
    0

    آقا اصلا چین و آمریکا راست میگه !! همه راست میگن !! اما ما خودمون کجای کار هستیم ؟ آمار ما چی میگه ؟

  • شهریار آریابد
    0

    کشور چین همواره در پی ویرانگری بوده و هرگز نیکخواه جهان نبوده است و گواه این سخن نگاه حکیم نظامی گنجوی است : ز چینی به جز چین ابرو مخواه ندارند پیمان مردم نگاه سخن راست گفتند پیشینیان که عهد و وفا نیست در چینیان همه تنگ چشمی پسندیده‌اند فراخی به چشم کسان دیده‌اند وگر نه پس از آنچنان آشتی ره خشمناکی چه برداشتی در آن دوستی جستن اول چه بود وزین دشمنی کردن آخر چه سود مرا دل یکی بود و پیمان یکی درستی فراوان و قول اندکی خبر نی که مهر شما کین بود دل ترک چین پر خم و چین بود اگر ترک چینی وفا داشتی جهان زیر چین قبا داشتی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها