مروری بر حواشی حضور دانشجویان در دانشگاه؛

آیا حذف ترم توسط دانشجویان دکتری ممکن است؟

دانشگاه‌های سراسری احتمالا با حذف ترم مخالفت کنند. اکنون بسیاری از دانشجویان دکتری به دنبال این هستند که به جای حذف ترم، افزایش سنوات رایگان بگیرند تا بدون دردسر از حجم کاری خود در شرایط فعلی کم کرده و به دانشگاه نروند.

آیا حذف ترم توسط دانشجویان دکتری ممکن است؟

به گزارش خبر فوری ، پس از نزدیک به دو ماه تعطیلی دانشگاهها و مراکز آموزشی در سراسر کشور، سرانجام طبق تصمیم ستاد مبارزه با کرونا و اطلاعیه وزارت علوم قرار شد دانشجویان مقطع دکتری به صورت حضوری به دانشگاه بروند. این تصمیم ستاد که رئیس جمهور نیز به آن اشاره کرد باعث جنجال و دلخوری بسیاری از دانشجویان دکتری شده است.

احتمالا ستاد و مسئولان ذی ربط با این استدلال که تعداد دانشجویان دکتری کم و عمده ارتباطشان با دانشگاه حضور محدود در کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها است، تصمیم گرفتند که قانون حضور در دانشگاه برای مقطع دکتری را اجرایی کنند.

طبق مشاهده خبرنگار خبر فوری و بر اساس صحبتی که با اغلب دانشجویان دکتری داشته، نارضایتی از این تصمیم به طور کلی به دو حوزه مربوط می‌شود. اول اینکه، وزارت علوم شرط حضور دانشجویان را گرفتن تاییده توسط مراکز بهداشتی می‌داند. با توجه به دوره نهفتگی دو هفته ای کرونا، گرفتن این تاییدیه عملا نشدنی و در صورت صدور بی معنا است. به همین دلیل، خطر ابتلا و شیوع کرونا در هنگام حضور در دانشگاه همچنان وجود خواهد داشت. ضمن اینکه بسیاری از آزمایشگاه‌ها، کلاس‌های درس و حتی کتابخانه‌ها از شرایط مناسب تهویه برخوردار نیستند و احتمال آلودگی را افزایش می‌دهند.

مشکل دوم اما مربوط به اقدامی است که بسیاری از دانشجویان در پی تصویب آن هستند. دانشجویان دکتری با این استدلال که عمده کارشان نگارش رساله و تحقیق است و آموزش مجازی عملا دردی از آنها دوا نمی‌کند در پی این هستند که یک ترم سنوات مجاز از دانشگاه دریافت کنند، چرا که با وجود تعطیلی دانشگاه، حضور در آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و تحقیقات میدانی کان لم یکن گردیده است. حالا وزارت علوم و ستاد کرونا با تصمیم خود مبنی بر باز شدن دربهای دانشگاه به روی دانشجویان دکتری عملا مخالفت خود را با تصویب این قانون نشان داده است.

مخالفت دانشجویان؛ شاید به دانشگاه نرویم

خبرنگار خبر فوری پای صحبت بسیاری از دانشجویان دکتری نشسته و نظر آنها را در مورد شرایط پیش آمده پرسیده است. یکی از دانشجویان ورودی 94 معتقد است علت تصویب این قانون، مخالفت دانشگاههای دولتی است؛ چرا که طبق قانون بسیاری از دانشگاهها، دانشجویی که بیش از 8 ترم در مقطع دکتری در حال تحصیل است باید شهریه بپردازد. در برخی دانشگاهها مبلغ پرداختی به 7 میلیون تومان هم می‌رسد. پر واضح است که دریافت سنوات اضافی تمام این برنامه ریزی‌ها و دریافت‌ها را به هم می‌ریزد.

نتیجه یک نظر سنجی دانشجویی که بین حدود 1300 دانشجوی دکتری برگزار شد، نشان از این دارد که دانشجویان تصمیم گرفته اند ابلاغیه جدید وزارت علوم را نادیده بگیرند. از بین این دانشجویان حدود 92 درصد اعلام کرده اند که از روز 1 اردیبهشت و با باز گشایی دانشگاه‌‌ها به مراکز آموزشی نخواهند رفت. همچنین یک نظرسنجی دانشجویی دیگر نشان می‌دهد که تنها 3 درصد از تصمیم رئیس جمهور و ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها راضی هستند و بیش از 50 درصد ترجیح می‌دهند یک ترم به سنوات مجاز آنها اضافه شده و حذف ترم نیز اختیاری باشد.

از چراغ سبز وزارت علوم تا مخالفت تلویحی دانشگاه‌ها

نظرسنجی‌ها و افزایش درخواست دانشجویان سرانجام وزارت علوم را به واکنش وا داشت. وزارت علوم سعی کرد به نوعی توپ را به زمین دانشگاه‌‌ها بندازد. دکتر خاکی صدیق(معاون آموزشی وزارت علوم) امکان افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان را مجاز دانست اما تصمیم آن را گردن مدیریت دانشگاه‎ها انداخت. دکتر خاکی صدیق در این رابطه گفت: "در صورت لزوم و با تشخیص معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، افزایش یک نیمسال به سقف سنوات دانشجویانی که به دلیل حذف واحدهای درسی یا عدم امکان برخورداری از کلاس‎های حضوری یا غیرحضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از پایان نامه و رساله با کمبود سنوات مجاز مواجه شده‌اند، مجاز است."

با وجود اظهار نظر معاون وزیر علوم اما به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها علاقه ای به حذف ترم ندارند. به طور مثال، معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان این‌که در ترم جدید امکان حذف درس وجود دارد ولی حذف ترم نخواهیم داشت، گفت: "دانشجویانی که مایل به حذف ترم بدون احتساب سنوات تحصیلی نیم سال جاری باشند، باید دلایل آنها در کمیسیون موارد خاص دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد."

مطلب فوق به خوبی گویای این است که دانشگاه‌های سراسری احتمالا با حذف ترم مخالفت کنند. اکنون بسیاری از دانشجویان دکتری به دنبال این هستند که به جای حذف ترم، افزایش سنوات رایگان بگیرند تا بدون دردسر از حجم کاری خود در شرایط فعلی کم کرده و به دانشگاه نروند. باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    کلا درشو ببند همه رو راحت کن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها