سیروس مقدم: انگار همه می‌خواهند پایتخت به جای تقدیر توبیخ شود/من حالم خراب شده چون ما تماما میخواهیم خدمت کنیم اما برخی آن را خیانت تلقی می کنند

نشست تحلیل و نقد سریال تلویزیونی پایتخت ۶ با اجرای محمود گبرلو و با حضور سیروس مقدم کارگردان این سریال تلویزیونی لحظاتی پیش در شبکه اول سیما برگزار شد.

سیروس مقدم: انگار همه می‌خواهند پایتخت به جای تقدیر توبیخ شود/من حالم خراب شده چون ما تماما میخواهیم خدمت کنیم اما برخی آن را خیانت تلقی می کنند

سیروس مقدم درباره پایان سریال پایتخت گفت: با توجه به موفقیت شخصیت بهتاش در فوتبال و حضورش در تیم‌های پایتخت، همچنین مشخص شدن داستان نقی معمولی و ارسطو این خانواده راهی تهران می‌شوند. منتها به مراتب به دلیل شیوع کرونا همه چیز برای ما ناممکن شد و نتوانستیم ادامه فیلمبرداری را در شهر تهران ادامه دهیم.

وی در همین راستا ادامه داد: در ادامه این سریال دو قسمت هشتاد دقیقه‌ای دیگر خواهد داشت که در پخش به چهار قسمت تقسیم می‌شود، پس در ادامه و برای پایان این سریال چهار قسمت دیگر را تقدیم مخاطبان خواهد کرد.

مقدم درباره داستان اصلی فصل ششم پایتخت اذعان کرد: ما در سریال پایتخت همه گونه استایل داستان گویی را تجربه کرده بودیم، در این قسمت پایتخت خواستیم تمرکز را بر التهابات داخلی یک خانواده قرار دهیم، در قسمت‌های قبلی تمام اتفاقات براساس رویداد‌های بیرونی پیش می‌رفت. پایتخت ۶ خانوادگی‌ترین پایتخت است، زیرا ما خودمان را از التهابات بیرونی خلاص کردیم و خواستیم به درونیات خانواده بپردازیم.

وی در همین رابطه تصریح کرد: ما باید بپذیریم که خانواده نقی معمولی ربات نیست و همزمان رشد جامعه رشد خواهد کرد، این خانواده همراه با جامعه و خانواده ایرانی پیش می‌رود.

الوند درباره برخی چالشهای خانوادگی خانواده معمولی ادامه داد: از نظر من شاید چون قصه تمام نشده برخی از نقدها کامل نباشند، به نظر من باید ساختارگرا به اثر نگاه کنیم، پایتخت شش روایت کلاسیک خاص خود را دارد، یعنی آدمهایی که به هیچ وجه انتظار اتصال آنها وجود ندارد به یکدیگر نزدیک می شوند و در لحظه آخر با آمدن شخصیتی که قبلا بوده همه روابط تغییر می کند.

وی ادامه داد: من نمیخواستم از شخصیت های پایتخت قدیس بسازم، این شخصیتها نمونه ای از خوبی و بدی هستند، همه تماشاگران به رحمت، فهمیه و بهبود پایتخت حق میدهند. این شخصیت وقتی قابل قبول می شوند که خوب و بد داشته باشند.

مقدم در پاسخ به سوال محمود گبرلو پیرامون نظر برخی منتقدین مبنی بر نبود قصه در پایتخت شش تصریح کرد: در ابتدا بگویم اهمیت زنده یاد خشایار الوند در پایتخت انکارناشدنی است، الوند یکی از مهمترین ارکان این سریال بود. البته این را بگویم نطفه اصلی پایتخت با محسن تنابنده بوده است و بعد از آن نویسندگان اضافه شدند، به عنوان مثال در فصل دوم اصلا زنده یاد الوند حضور نداشت. یا در پایتخت پنج از سفر به ترکیه وی به کار اضافه شد.

وی در همین رابطه افزود: الوند بعد از سالها حضور در کنار کار به لحن و لهجه و قصه آشنا بود، وی مدیوم تلویزیون را به خوبی می شناخت، مثلا میدانست بعد از دو سکانس پردیالوگ باید فضاسازی انجام دهد. ما شاید در پایتخت شش با این نقیصه روبرو بودیم اما این را بگویم که تمامیت فیلمنامه با محسن تنابنده بود.

الوند درباره دلیل گوینده بودن شخصیت هما اضافه کرد: اگر این شخصیت به عنوان گوینده انتخاب شده به این دلیل بود که بعد از حضور بهبود احسان علیخانی بتواند از وی برای حضور در مجموعه ماه عسل دعوت کند. من معتقدم پایتخت شش دارای یک قصه اصلی بود و خرده روایت ها به آن قصه اصلی کمک می کنند.

وی افزود: قصه بهبود بخش مهم این سریال است، این قصه از همان ابتدای سریال داستانش کاشته شده است، بعد از بازگشت بهبود تازه چالش‌های قصه آغاز می شود، پس به همین دلیل اشاره به کلاسیک بودن داستان پایتخت شش دارم. این مهمترین خط داستانی موجود در این فصل پایتخت است. خط داستانی پایتخت شش از همان ابتدا به آرامی اوج می گیرد.

الوند در اخبار متعدد پیرامون سریال پایتخت تاکید کرد: به نظر من باید زاویه و دریچه نگاه در اثری همچون پایتخت باید دریچه طنز و کمدی باشد، اگر از دریچه طنازی و شوخی به برخی اتفاقات نگاه کنیم در یک اثر کمدی می توانیم برخی الهامات داشته باشیم. مثلا در پایتخت یک در بخشی از سریال صحنه ها برداشتی از جیمز باند بود، این به دلیل فضای کمدی اثر بود و دلیلی بر کپی برداری از آنها نیست، مثلا در صحنه بهتاش از موسیقی راکی استفاده کردیم، این دلیل نمی شود که ما سیلوستر استالونه را دوست داشته باشیم.

وی درباره حواشی اخیر پیرامون سریال پایتخت افزود: نظرات زیادی از سوی ضدانقلاب آن سمت آبها که ما را در زمان ساخت پایتخت تهدید علنی کردند مطرح شد، چطور می‌شود که نظرات دوستانی در داخل که شاهد تلاش ده ساله و دلسوزانه تیم پایتخت هستند با ضدانقلاب یکی می‌شود؟ این چیزی است که حال من را خراب می‌کند ما فکر می کردیم به خاطر اینکه در ایام کرونا جانمان را کف دستمان گذاشته و برای مردم اثری را آماده کرده ایم تقدیر می شویم، اما انگار همه می خواهند که این گروه به جای تقدیر توبیخ شوند. من حالم خراب شده چون ما تماما میخواهیم خدمت کنیم اما برخی آن را خیانت تلقی می کنند.

الوند در پایان برنامه گفت: هر اثر هنری قطعا نقص‌هایی دارد زیرا ما آدمهای کاملی نیستیم و کاملا نقص ها را می پذیریم اما در هیچ جای دنیا اثری کامل وجود ندارد. ما همواره پذیرای نقدهای اصولی پیرامون پایتخت هستیم، منتها باید صبر کرد و تا پایان این سریال را دید تا بسیاری از داستان ها به پایان برسند و تکلیف منتقد با اثر روشن شود. برای من همواره عجیب بود چرا نقدهای تند بسیاری از افراد در داخل کشور، با ادبیات کاملا مشابه با گروه های اپوزیسیون ضدا انقلاب است!

منبع: میزان

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها