سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری:

طبری اردیبهشت ماه محاکمه می‌شود/ محمدعلی نجفی مشمول مرخصی نمی‌شود/ فرار زندانیان سقز نتیجه توطئه و سهل انگاری بود

سخنگوی قوه قضاییه آخرین گزارش از رسیدگی به پرونده های اخلال در نطام اقتصادی کشوررا ارائه داد.

طبری اردیبهشت ماه محاکمه می‌شود/ محمدعلی نجفی مشمول مرخصی نمی‌شود/ فرار زندانیان سقز نتیجه توطئه و سهل انگاری بود

به گزارش خبرنگار خبر فوری در نشست خبری پیش از ظهر امروز که به صورت تلویزیونی برگزار شد ، در سخنانی گفت: در سال ۹۸ هدف نظام و راهبرد تعریف شده رونق تولید بود و در این سال نتیجه تلاش همکاران ما در جلوگیری از تعطیلی ۹۹۰ واحد تولیدی و پیشگیری از بیکاری کارگران بخشی از ایفای نقش قوه قضائیه در رونق تولید بود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکسال و یکماه از دوره تحول قوه قضاییه و یکسال از فعالیت بنده به عنوان سخنگو می‌گذرد. تلاس کردیم مردم و مخاطبان و همکاران ما تحول را بخوبی احساس کنند و سعی شد در مراجعه به دستگاه قضا مردم طعم شیرین عدالت را بچشند و اینک به شکرانه ای که خدا عنایت کرد از تلاش و مجاهدت شبانه روزی همکاران سپاسگذاری میکنم و امسال نیز رویه برگزاری نشست های سخنگو ادامه می یابد.

وی افزود: 22 نشست سخنگویی برگزار شد و به ۴۹۵ سوال پاسخ داده شد و در مقایسه با دوره قبل که در هر سال ۱۵ نشست برگزار شده و ۳۷۰ سوال پاسخ داده شده رشد ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده تغییر و اصلاح روشهای مدیریتی بود و با بهره گیری از روشهای پویای میدانی و مردمی به این مهم دست یافتیم و در این رهگذر ۱۷ سفر استانی انجام شد و اگر شرایط کرونایی رخ نمیداد سفرها به ۲۰ سفر قرار بود برسد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: از ۸ واحد قصایی تهران ، یک واحد در مشهد و ۶ زندان در تهران و سایر استانها بازدید شد و این الگوی مدیریتی به سایر مدیران قضایی تسری یافت و این بازدیدهای مدیران در مقایسه با سال قبل رشد ۶۲ درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: صدور دستورالعمل رسیدگی به پرونده های مسن در دیماه و نیمه بهمن باعث شد تا به ۵۰ درصد پرونده ها رسیدگی شود اما شیوع کرونا مجال رسیدگی را در اسفند ماه از ما گرفت و تدابیری اندیشیده شده تا در ۶ ماهه نخست ۹۹ بخش عمده ای تعیین تکلیف شود.

اسماعیلی گفت: فعالیت مجدانه به پرونده های اخلال در نطام اقتصادی کشور یکی دیگر از اقدامات ما بود و در سال ۹۸ شعب ویژه در تهران رای به محکومیت ۲۶۰ مفسد، در خراسان رضوی به محکومیت ۳۰۳ مفسد، در فارس رای به محکومیت ۳۱ مفسد، در اصفهان ۳۰ مفسد، در هرمزگان ۱۱ مفسد، در گلستان ۳ مفسد و در قم ۳ نفر مفسد دادند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: یکی از مشکلاتی که مردم با آن مواجه بودند موضوع تعاونی های اعتباری بود که قارچ گونه رشد کرده و اموال مردم را حیف و میل کردند.

وی افزود: دولت و قوه قضائیه پای کار آمدند و قرار شد برای گره گشایی در تعدادی تعاونی ها یک خط اعتباری از بانک مرکزی ایجاد و وجوه مردم پرداخت و به مرور از محل اموال و دارایی تعاونی ها به بانک بازگردانده شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امروز قوه قضائیه موفق شد در ماه‌های پایانی ۹۸ مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان از اموال تعاونی افضل توس، ۱۴۵۰ میلیارد از اموال تعاونی وحدت، تعاونی فرشتگان ۳۰۰ میلیارد تومان، تعاونی ثامن الحجج ۶۰۰ میلیارد را به مردم بازگرداند.

اسماعیلی در مورد تحریم های آمریکا گفت: اقدامات آمریکا با هیچ یکی از موازین حقوقی و بین المللی سازگاری ندارد. حق حیات در زمره حقوق عامه قرار دارد و این حقوق تبعیض بردار نیست و ملیت نژاد و قومیت نمیشناسد و هیچکس را نمیتوان در این حق اساسی محروم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده طبری به دادگاه رفته است پیش بینی می‌کنیم در اردیبهشت اولین جلسه دادگاه برگزار شود.

اسماعیلی در مورد مرخصی زندانیان نیز گفت: قوه قضائیه تمایل دارد یکایک زندانیان در چهارچوب قوانین از تسهیلات برخوردار شوند اما ۳گروه از زندانیان در زندان باقی ماندند که عبارت بودند از مرتکبان جرایم خشن که به جهت امنیت شهروندان قرار شد فعلا به مرخصی نروند البته در برهه دیگر تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی گفت: گروه دوم زندانیانی بودند که شامل مرخصی می شدند ولی تامین مناسب برایشان فراهم نشد و در نهایت گروه سوم زندانیانی هستند که محکوم نشده و مرخصی مخصوص محکومان است و اینها قرار بازداشت موقت هستند و محکوم نیستند،که اگر کمیته مشخصه بررسی کند و اگر زمینه تخیف وجود داشته باشد اینها هم از زندان خارج خواهند شد.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده شهرداران شیراز و وقوع سیل سال گذشته گفت: حکم دادگاه درخصوص شخصیت حقوقی شهرداری و شهرداران صادر شده و رای به محکومیت کیفری و پرداخت دیه به درگذشتگان و خسارت دیدگان داده شده، البته هنوز قطعی نیست و رای را فعلا اعلام نمی‌کنیم.

وی در خصوص اظهار نظر پلیس و افزایش سرقتها همزمان با مرخصی زندانیان گفت: از زحمات نیروی انتظامی تشکر میکنم در این شرایط کرونایی اما فرمایش صحیحی نبوده و مبتنی بر واقعیت نبوده و بررسی‌های این عزیزان هم دقیق نیست.

اسماعیلی گفت: در ۴۵ روزه اخیر آمار سرقتها کاهش داشته و افزایشی نداشته. مأموران نیروی انتظامی زحمت میکشند دستشان درد نکند ولی باید این را بدانیم که آمار سرقت‌ها بیشتر نشده است و اینکه گفته اند با مرخصی زندانیان سرقت‌ها بیشتر شده هم موضوع را بررسی کردیم و دیدیم صحت ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بودند کسانی که سابقه داشتند اما نه اینکه جز مرخصی بگیران باشند بلکه این افراد محکومیتشان به اتمام رسیده و ازاد شده‌اند و ربطی به این مرخصی‌ها نداشته است و تا امروز فقط یک نفر در تهران بازداشت مجدد داشته است. نمی گوییم مرتکب جرم نمی شوند ولی اغلب موازین را رعایت کرده اند.

اسماعیلی در مورد وضعیت زندانیان سیاسی و به خصوص پرونده نجفی و نرگس محمدی و عدم مرخصی این افراد و تصمیم قوه قضاییه گفت: این ادعا که افرادی که در زندان و به تعبیری در بند و اندرزگاهی که نجفی حضور دارد، متبلا به کرونا هم هستند صحت ندارد.

وی ادامه داد: چون رأی محکومیت نجفی قطعی صادر نشده است مشمول مرخصی نمی‌شود و بعد از قطعی شدن رأی صادره در مورد ایشان نسبت به مرخصی این فرد تصمیم گرفته می‌شود و باید بگویم بیش از ۵۰ درصد زندانیان امنیتی ما مشمول مرخصی شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پرونده هومن پروین معروف به سلطان قاچاق گفت: رای صادر شده در این پرونده در حال اجراست و این فرد محکومیت میلیاردی به پرداخت جزای نقدی دارد و بیش از ۳۰ میلیارد آن واصل شده است.

اسماعیلی گفت: اخیرا پیگیری کردیم تا به لحاط اهمیت قاچاق سوخت هیچ گونه اغماضی در مورد این قبیل پرونده ها نشود و این ادعا که کس دیگری جای ایشان زندان خوابی کرده صحت ندارد و خود فرد دستگیر شده است و بازداشت است و این پرونده یکی از پرونده های مهم قاچاق سوخت در استان بوشهر بوده است. اینکه گفته می‌شود فرد دیگری به جای "هومن پروین" معروف به سلطان_سوخت زندان خوابی می‌کند صحت ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد فرار تعدادی از زندانیان سقز گفت: این اتفاق با برنامه ریزی و توطئه تعدادی از زندانیان و در کنار آن سهل انگاری و تبانی تعدادی از افراد که در حوزه زندان خدمت میکردند رخ داد و متاسفانه شاهد فرار تعدادی از زندانیان بودیم. بعد از این اتفاق بالافاصله اعلام کردیم هم باید زندانیان دستگیر شوند و هم با افرادی که قصور داشتند برخورد شود. بر این اساس اکثر قریب به اتفاق ان زندانیان دستگیر شدند و امروز تعداد انگشت شماری از افراد بیرون هستند. خوشبختانه هم عامل اصلی و طراح این توطئه و تمام کسانی که جرایم خشن داشتند دستگیر شدند .

وی ادامه داد: اولویت در این ماجرا دستگیری افراد با جرایم سنگین بود و کسانی که هنوز دستگیر نشدند هستند جرایم سنگین نداشتند و اینها احتمالا فریب خورده بودند.

اسماعیلی تاکید کرد : معلوم شد که این اتفاق توطئه و سهل انگاری و تبانی بود و ما در مورد امنیت زندان ها کوتاه نخواهیم آمد. امروز هم امنیت در زندان ها فراهم است و هم سلامت زندانیان . درست است که زندانیان مجرم هستند ولی حقوقی دارند و ما با همکاری وزارت بهداشت حقوق سلامت آنها را رعایت کرده ایم و نگرانی از این بابت نداریم .

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ایرانی
    0

    عکسی مکسی از طبری چاپ کنید.

  • دکتر شوالیه
    0

    طبری سر یک رشته دزد است یا صفر تا صد برید ،،، یا تفاهم کنید و زد وبند طبق عادت ۴۵ ساله کشور ،،، ولی خدایش طبری بره حتما شوالیه بگیره

    نظرات شما -
    • نذیر
      0

      عادت ۴۵ساله گذشته کشور !!!!!فکر کن حرف بزن

  • سلام
    0

    ایا من بی گنا بیش از چنیدین بار شمانوشتم ولی این برنامه جوای نداد چرا گزاشتین که بنوسیسم من چند سال کامیونم نداد ن حال یک سال حکم ازدی دادن کجا بروم فروختن ۰۹۷۱۷۳۸۷۲۲۰ ایا حق ئن این هست در اسلام وعدالتکه اقای سید ابراهیم رعیسی فرمود این هست قاضی نمی شود صحبت کرد شمارا به همان اسلام حق ئن بگیرید جواب

  • ه
    0

    خوبه مال من هم طبری دار دتش بردن بلکه مال خیلهای دیگر بردن کجا برویم از کی شکایت جای بلدنیستیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها