کرونا بر سر بازار کرمانشاه چه آورده است؟

بازاریان و رؤسای اتحادیه‌های صنفی کرمانشاه در نشست با استاندار به بیان مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا و پیشنهاداتی برای رفع این مشکلات پرداختند.

کرونا بر سر بازار کرمانشاه چه آورده است؟

رضا سلیم ساسانی رئیس اتاق اصناف کرمانشاه در نشست امروز (19 فروردین) بازاریان و اصناف کرمانشاه با استاندار از مشارکت خوب بازاریان برای مقابله با بیماری کرونا علی رغم همه مشکلات اقتصادی موجود یاد کرد و گفت: کرمانشاه تنها استانی بود که بیشترین میزان تعطیلی داوطلبانه واحدهای صنفی را بدون بکارگیری قوه قهریه داشت.

وی با بیان اینکه مصوبات ستاد ملی کرونا برای همه واحدهای صنفی لازم‌الاجرا است، یادآور شد: اصناف با خطر پایین می‌توانند از23 فروردین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را از سر بگیرند.

ساسانی از مشکلات اقتصادی ایجاد شده برای بازاریان به دلیل بسته شدن مغازه‌ها نیز یاد کرد و ادامه داد: برای جبران این خسارت‌ها نیازمند بخشودگی کامل دو ماهه مالیات، حق بیمه تامین اجتماعی و ... با تایید سازمان صمت و برای واحدهایی که واقعا آسیب دیدند، هستیم.

رئیس اتاق اصناف کرمانشاه همچنین از پیگیری برای تهیه 50 هزار ماسک برای واحدهای صنفی کرمانشاه خبر داد که به صورت رایگان بین آنها توزیع خواهد شد.

در ادامه حسین بیات رئیس اتحادیه تریکو و پوشاک کرمانشاه نیز این رسته صنفی را از جمله مهمترین گروه‌های آسیب دیده در بازار دانست و عنوان کرد: اتحادیه تریکو و پوشاک با 2500 واحد صنفی یکی از بیشترین اعضا را در بازار کرمانشاه دارد.

وی از کاهش فروش برخی از این واحدها تا بیش از یک بیستم هم خبر داد و افزود: ادامه این روند به تعطیلی بسیاری از این واحدها و افزایش نرخ بیکاری منجر خواهد شد.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه با اشاره به اینکه بسیاری از لباس فروشان خریدهای خود را برای ایام نوروز انجام داده بودند، گفت: بازار عید که تمام تمرکز یکسال اصناف بر آن است، از اول اسفند آغاز می‌شود و دقیقا از همین ایام بازار تقریبا تعطیل شد.

بیات معتقد است، از آنجایی که بسیاری از انواع پوشاک زمان مصرف دارد و بعد از مدتی طرح و مدل آنها دیگر قابل استفاده نیست، اگر امکان فروش این اجناس فراهم نشود دیگرقابل استفاده نخواهد بود.

وی تاکید کرد: با این میزان خسارت، معافیت‌های دو سه ماهه به درد بازاریان نمی‌خورد و باید تدابیر ویژه‌تری برای آنها در نظر گرفت.

اعتضاد علیزاده رئیس اتحادیه خبازارن کرمانشاه نیز نانوایی‌ها را از جمله گروه‌های در معرض خطر بیماری دانست که نیازمند حمایت‌های بیشتر هستند.

وی از اعتبار 75 هزار میلیارد تومانی که در کشور برای کمک به بخش اقتصادی آسیب دیده از بیماری کرونا در نظر گرفته شده یاد کرد و گفت: نگرانیم که این کمک‌ها به دست بازاریان خرد در استانی مانند کرمانشاه نرسد.

علیرضا گلستانیان رئیس اتحادیه بلور و چینی آلات کرمانشاه نیز گفت: تعطیلی واحدهای صنفی در شرایطی که تجمع در سایر نقاط شهر و خصوصا فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای ادامه دارد، فایده خاصی نخواهد داشت و باید برای سایر تجمعات هم چاره‌ای اندیشیده شود.

وی اظهار کرد: صنف بلور و چینی آلات شاید در طی روز 10 مشتری هم برای یک مغازه نداشته باشد، اما تعطیل شدند و سایر واحدها از جمله فروشندگان لوازم خانگی، فروش فروشان، مبل فروشان و ... نیز شرایط مشابه دارد.

علی مرادی رئیس اتحادیه لوازم آرایشی و تجهیزات پزشکی کرمانشاه نیز با اشاره به فعالیت 700 عضو در این اتحادیه که 155 عضو آن در حوزه تجهیزات پزشکی است، افزود: این رسته حدود 30 میلیارد تومان از حوزه درمان و بهداشت طلب دارندکه عمدتا مربوط به زمان شیوع بیماری کرونا است.

وی ادامه داد: با وجود این شرایط مدام تاکید می‌شود مردم ماسک و دستکش مورد نیاز خود را از داروخانه‌ها تهیه کنند و این امر باعث می‌شود کمتر سراغ واحدهای عرضه تجهیزات پزشکی بروند.

سعید جعفری رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه نیز با بیان اینکه این رسته صنفی از اولین گروه‌هایی بودند که به صورت داوطلبانه تعطیل کردند، گفت: در این مدت که کار نکردیم قیمت طلا دچار نوسانات زیادی شده که این امر مشکلات ما را دو چندان می‌کند.

وی همچنین با اشاره به تعطیلی طولانی مدت طلافروشی‌ها، از خطر سرقت در آنها ابراز نگرانی کرد و خواستار تامین امنیت این واحدها شد.

سیروس گل‌عنبر رئیس اتحادیه هتلداران کرمانشاه نیز از خسارت سنگین هتل‌ها، رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها به دلیل شیوع کرونا خبر داد و گفت: یکی از مهمترین گروه‌هایی که آسیب دیدند تالارهای پذیرایی بودند که حجم زیادی از ضرر آنها مربوط به عودت بیعانه مراسمی بود که بابت برگزاری آن خریدهای میلیونی کرده بودند.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن ماه رمضان و ایام محرم و صفر، این گروه تقریبا تا چند ماه آینده نیز درآمد چندانی نخواهند داشت.

محمد هادی ارباب رئیس اتحادیه شرکت‌های خدماتی کرمانشاه نیز از تعطیلی 52 روزه 28 عضو این اتحادیه خبر داد که برای پرداخت دستمزد و حق بیمه نیروهای خود با مشکل مواجه شدند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    0

    پیشنهاد میشود دولت در هر شهرستانی سایت های فروش اینترنتی راه بیاندازد و صنوف اجناس خود را در این سایت ها برای فروش عرضه کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها