دعایی که پیامبر(ص) در شب نیمه شعبان می‌خواند/ ترس از کرونا ما را از اعمال ماه دور نکند

کارشناس مسائل مذهبی گفت: ماه رجب که تمام شد، ماه شعبان هم به نیمه می‌رسد و در آستانۀ ماه مبارک رمضان قرار داریم، چقدر به صلوات شعبانیه و مناجت شعبانیه در این ماه بها دادیم؟

دعایی که پیامبر(ص) در شب نیمه شعبان می‌خواند/ ترس از کرونا ما را از اعمال ماه دور نکند

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی قمی کارشناس مسائل دینی دربارۀ اینکه ترس از بیماری کرونا نباید موجب غفلت ما از اعمال و فرصت ماه شعبان بشود،گفت: در این ایام که بیماری کرونا کشور را فرا گرفته باید بیشتر از گذشته به یاد خدا باشیم، ذکر بگوییم، صلوات بفرستیم و توسّل کنیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد عدّه‌ای اصلاً فراموش کردند و مدام برنامه‌های تلویزیون و سریال و ... را پیگیرند، من نمی‌گویم این اشکال دارد اما باید حواسمان باید در حدّ خودش باشد. در ماه با عظمت شعبان قرار داریم و شایسته است بخشی از زمان خود در طول روز را برای قرائت قرآن کریم، دعا و مناجات، توجه به خدا، صله‌ رحم (حتی تلفنی یا پیامکی) و ... قرار بدهیم.

حجت‌الاسلام حسینی قمی یادآور شد: ماه رجب که تمام شد، ماه شعبان هم به نیمه می‌رسد و در آستانۀ ماه مبارک رمضان قرار داریم، چقدر به صلوات شعبانیه و مناجت شعبانیه در این ماه بها دادیم و آیا اصلاً یکبار آن را خوانده‌ایم و با مضامین آن آشنا شده‌ایم؟ آیا تا حالا اعمال ماه شعبان را در کتاب مفاتیح‌الجنان نگاه کرده‌ایم؟

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: درست است که باید مراقب‌های پزشکی و بهداشتی را به دقت رعایت کرد اما مراقب باشیم از اعمال و مستحبات این ماه جا نمانیم. برنامه‌ریزی کنیم که شب نیمۀ شعبان را فقط به سرگرمی نگذرانیم، بلکه از این شب با فضیلت استفاده کنیم. رسول اکرم (ص) در شب نیمۀ شعبان دعایی را می‌خواند، اما چرا؟ چون شب نیمۀ شعبان به خودی خود عظمت داشته و بعدها با ولادت امام زمان(عج) در نیز بر عظمت آن افزوده شد.

آن دعا این است:

اللّٰهُمَّ اقْسِمْ لَنا مِنْ خَشْیَتِكَ مَا یَحُولُ بَیْنَنا وَبَیْنَ مَعْصِیَتِكَ، وَمِنْ طاعَتِكَ مَا تُبَلِّغُنا بِهِ رِضْوانَكَ، وَمِنَ الْیَقِینِ مَا یَهُونُ عَلَیْنا بِهِ مُصِیباتُ الدُّنْیا. اللّٰهُمَّ أَمْتِعْنا بِأَسْماعِنا وَأَبْصارِنا وَقُوَّتِنا مَا أَحْیَیْتَنا وَاجْعَلْهُ الْوارِثَ مِنَّا، وَاجْعَلْ ثارَنا عَلَىٰ مَنْ ظَلَمَنا، وَانْصُرْنا عَلَىٰ مَنْ عادانا، وَلَا تَجْعَلْ مُصِیبَتَنا فِى دِینِنا، وَلَا تَجْعَلِ الدُّنْیا أَكْبَرَ هَمِّنا وَلَا مَبْلَغَ عِلْمِنا، وَلَا تُسَلِّطْ عَلَیْنا مَنْ لَایَرْحَمُنا، بِرَحْمَتِكَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

خدایا، از خشیتت چنان نصیب ما کن که بین ما و نافرمانی تو حائل شود و از طاعتت آنچه ما را به خشنودی‌ات برساند و از یقین به قدری که گرفتاری‌های دنیا را بر ما آسان کند، خدایا ما را به گوش‌هایمان و دیدگانمان و نیرویمان تا گاهی که ما را زنده می‌داری بهره‌مند گردان و آن را وارث ما قرار بده و انتقام ما را بر عهده کسی قرار بده که بر ما ستم روا داشته و ما را بر کسی که با ما دشمنی ورزیده یاری بده و مصیبت ما را در دین ما قرار نده و دنیا را بزرگ‌ترین اندیشه و نهایت دانش ما قرار مده و آن را که به ما رحم نمی‌کند بر ما چیره مکن، به مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان.

این دعا، دعای جامع و کاملی است که خواندن آن در اوقات دیگر هم مغتنم است و از کتاب «غوالی اللئالی» چنین روایت شده: که حضرت رسول(ص) همواره این دعا را می‌خواندند.

منبع: تسنیم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها