علائم یائسگی و راهکارهایی برای درمان آن

خانم‌ها باید بدانند که یائسگی، یک بیماری محسوب نمی‌شود و به این معنا نیست که به پایان زندگی‌شان نزدیک شده‌اند.

علائم یائسگی و راهکارهایی برای درمان آن

یاائسگی یا منوپوز، یکی از دوران طبیعی، زندگی بیشتر زنان است که در آن قاعدگی برای همیشه متوقف می‌شود و آن‌ها دیگر قادر به بارداری نیستند. یائسگی زنان معمولا از سن ۴۹ تا ۵۲ سالگی شروع می‌شود. در این هنگام تخمدان‌ها هورمون‌های زنانه (استروژن) را به میزان کمتری ترشح می‌کنند.

نشانه و علائم یائسگی

در ابتدا عادت ماهانه نامنظم شروع شده و بعد از آن به‌طور کامل قطع می‌شود. زنانی که به مدت یک سال عادت ماهینه نداشته باشند یائسه محسوب می‌شوند. علائم مربوط به یائسگی ممکن است چند ماه تا چند سال بعد از یائسگی در خانم‌ها بروز کند. از نشانه‌های یائسگی می‌توان به خشکی رحم، گرگرفتگی و خواب آلودگی، کاهش میل جنسی و کندی متابولیسم بدن اشاره کرد که برای کاهش این علائم، پزشکان هورمون‌های جایگزین تجویزمی کنند.

مصرف ویتامین در دوران یائسگی

ما در ادامه این مطلب شما را با چند راهکار خانگی و آسان برای تنظیم هورمون‌های زنانه و رفع علائم یائسگی آشنا می‌کنیم.

مصرف ویتامین D

خانم‌ها در این زمان خاص بیش‌تر از هر زمان دیگر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرند. در این هنگام نباید از فواید مکمل‌های ویتامین D غافل شد؛ این نوع ویتامین موجب تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شود همچنین مکمل ویتامین D در بهبود اخلاق زنان بسیار موثر است. البته این نوع ویتامین در بهبود گرگرفتگی و خشکی رحم زیاد موثر نیست.

از مصرف گیاه توت مار، غافل نشوید!

گیاه توت مار گیاه شگفت‌انگیزی است که مطالعات و تحقیقات گیاه‌شناسی زیادی هم بر روی آن انجام شده است. استفاده از این گیاه در طول یائسگی می‌تواند کمک ‌کننده باشد. این گیاه در بهبود طیفی از بیماری‌های زنان مانند مشکلات قاعدگی شامل سندرم پیش از قاعدگی و قاعدگی دردناک بسیار تاثیر گذار است.

توت مار منبع غنی بسیاری از ترکیبات سلامت بخش مانند فلاونید‌ها، گلی‌کوزید‌های تریترپنی و اسید‌های آروماتیک است که اثرات مثبت بر گیرنده‌های سروتونین (رشته‌های عصبی) دارند. اثر استروژنی توت مار احتمالاً در تسکین گرگرفتگی و درمان خلق‌وخو هم مؤثر است. لازم ذکر است مصرف گیاه توت مار برای زنانی که از سرطان سینه رنج می‌برند در جهت تسکین مشکلات عروقی و گرگرفتگی می‌تواند مفید باشد.

توت مار

سنبل الطیب

یکی دیگر از مشکلات دوران یائسگی اختلالات خواب است. استفاده از گیاه سنبل الطیب به علت خواص دارویی و آرامش بخش در خود موجب بهبود و درمان اختلالات خوابی می شود.

فرآورده‌های سویا

گیاه دیگر که در درمان یائسگی به شما کمک می‌کند فرآورده‌های سویا همچون پنیر سویا است. تحقیقات نشان می‌دهد فرآورده‌های سویا سرشار از مقادیر قابل‌ توجهی از فیتواستروژن‌ها با نام ایزوفلاون هستند که می‌تواند به حفظ سلامت قلبی-عروقی و استخوان‌ها کمک کنند. این ترکیبات همراه با خاصیت شبه استروژنی که دارند می‌توانند کمک بزرگی به کاهش علائم مرتبط با یائسگی در دوره‌ی پیش و پس از یائسگی کنند.

ریشه گیاه جینسنگ

ریشه گیاه جینسنگ را می‌توانید به عنوان چای بنوشید یا کپسول آن را از داروخانه‌ها خریداری و مورد استفاده قرار دهید. این ریشه قرن‌ها به عنوان یک گیاه دارویی مسکن و مفید در کشور‌های آسیایی مورد مصرف قرار گرفته است؛ همچنین ترکیبات تسکین دهنده در جینسنگ خواب خوب و رفع احساس خواب آلودگی را برای شما فراهم می‌کند.

ورزش کردن

بانوانی که دردوران یائسگی دچار اختلالات خوابی، تغییرات خلق وخو، گرگرفتگی و تعرق شده اند؛ ورزش و تمرینات یوگا به آنان پیشنهاد می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها