چگونه فرزندمان را در قرنطینه فعال نگه داریم

برای مبارزه با ویروس کرونا، باید در خانه بمانیم و همین موجب ایجاد تغییراتی در نحوۀ زندگی ما در کنار فرزندانمان می‌شود.

چگونه فرزندمان را در قرنطینه فعال نگه داریم

ما برای خانواده‌هایی که در قرنطینه هستند توصیه‌هایی داریم که به والدین و کودکان کمک می‌کند تا در این دوران، به فعال‌ترین و سالم‌ترین نحوِ ممکن زندگی کنند.

اول از همه، همیشه این فرمول را به خاطر داشته باشید: حرکت کنید، خوب بخورید، بخوابید، استراحت کنید، زمان استفاده از صفحه‌نمایش را مدیریت کنید و بازی کنید.

به فعالیت خود ادامه دهید

داشتن فعالیت بدنی ضروری است، حتی در یک محیط محدود. طبق توصیۀ سازمان بهداشت جهانی، کودکان و نوجوانان باید در روز حداقل 60 دقیقه فعالیت داشته باشند. این فعالیت می‌تواند شامل بازی‌های ساده باشد، مانند قایم‌باشک، خانه‌سازی، بسکتبال، فوتبال، دوچرخه‌سواری یا اسکیت. همچنین می‌توانید از فرزندتان بخواهید آخرین بازی‌ای را که در کلاس ورزش خود آموخته‌ توضیح دهد، و آن را با هم انجام دهید. امکاناتْ بی‌پایان هستند!

استراحتِ فعال داشته باشید

می‌توانید فعالیت‌هایی مانند نوشتن، رنگ‌آمیزی، مدل‌سازی، خیاطی یا هنرهای دستی را جایگزین بازی کنید. این فعالیت‌ها باید به‌طور پراکنده و، در حالت ایدئال، به‌جای دورۀ طولانی 60دقیقه‌ای، در چند دورۀ کوتاه بین 5 تا 15 دقیقه انجام شوند. نکتۀ مهم این است که این فعالیت‌ها متنوع و منظم هستند.

گزینه‌های دیگری نیز برای تحرک جوانان وجود دارد، مانند پیاده‌روی و کارهای خانگی.

سالم و متعادل بخورید

بی‌حوصلگی و گوشه‌گیری می‌تواند خیلی راحت منجر به نارضایتی در این دوران شود. قرنطینه یک فرصت عالی برای آشپزی در خانه است و اینکه یاد بگیریم چگونه با دستورپخت‌های متناسب با توانایی و نیاز فرزندانمان می‌توانیم غذای سالم بخوریم. از قبل به یک مِنوی متعادل فکر کنید که در آن، با توجه به بودجه‌تان، مواد غذایی موردنیاز بدن گنجانده شده باشد.

والدینی که دوست دارند طعم‌های جدید را امتحان کنند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و با استفاده از کتاب‌های آشپزی غذاهای جدید بپزند. همچنین می‌توانید دربارۀ اهمیت باغبانی، زباله‌های مواد غذایی و بازیافت با فرزندانتان صحبت کنید.

شب‌ها خوب بخوابید

بحران فعلی به تغییری اساسی در سرعت پیشرفت نیاز دارد. اگر می‌خواهید تندرست باشید (چه والدین و چه فرزندان)، باید به میزان کافی بخوابید.

یک کودکِ خسته مضطرب است و کج‌خلق‌تر می‌شود، و این می‌تواند بر کل خانواده تأثیر بگذارد.

بهتر است زمان خوابیدن و بیدارشدنتان مشخص باشد و قبل از خواب، فعالیت‌هایی آرام (بدون صفحه‌نمایش) انجام دهید.

منابع اضطراب را کاهش دهید

دوران قرنطینه زمان دشواری است، زیرا یکی از نیازهای ما ارتباط با دیگران است. می‌توانید از راه‌های دیگری برای این منظور استفاده کنید، مثلاً تماس صوتی و تصویری از طریق اپلیکیشن‌ها یا ارسال پیام به دوستان و فامیل.

همچنین، ممکن است زمان‌هایی باشد که فرزندانتان اضطراب، بی‌حوصلگی یا خستگیِ ذهنی ناشی از قرنطینه را تجربه کنند؛ بگذارید آن‎ها استراحت کنند، تنها باشند و آرام بگیرند.

به آسایش همۀ اعضای خانواده توجه داشته باشید. در طول روز، وقتی می‌فهمید دیگر انگیزه‌ای برای ادامۀ فعالیت وجود ندارد، استراحت کنید. بهتر است که کارها را بعد از 30 یا 45 دقیقه تغییر دهید یا وقتی فکر می‌کنید زمان استفاده از صفحه‌نمایش طولانی شده است. چیزی غیر از خبرها را بخوانید و به دیگران اجازه دهید، در صورت لزوم، در اتاقی دیگر خلوت کنند.

زمان استفاده از صفحه‌نمایش را به‌خوبی مدیریت کنید

جوانان در مواجهه با صفحه‌نمایش ممکن است رفتارشان را تغییر دهند و این بر خواب آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

مطالعات در این خصوص نشان می‌دهد هرچه مدت‌زمان بیشتری در مقابل صفحه‌نمایش صرف شود، در طولانی‌مدت خطر ابتلا به علائم افسردگی، اضطراب و چاقی بیشتر خواهد بود.

ما باید رابطۀ فرزندانمان با صفحه‌نمایش را تغییر دهیم. ابتدا، به آن‌ها کمک کنید تا محتوا و قالب‌های صفحه‌نمایش را انتخاب کنند، با آن‌ها فیلم تماشا کنید یا بازی کنید، و سپس دربارۀ مشاهداتتان بحث و گفت‌وگو کنید. این همراهی به بچه‌ها اجازه می‌دهد تا از محتوایی که مصرف می‌کنند فاصله بگیرند، آن‌ها را نقد کنند و درباره‌شان تأمل کنند.

سرانجام، باید آنچه را که فیلیپه مایرو[1] «زمان مغزِ موجود» برای یادگیری نامید مدیریت کنیم تا کودکان بتوانند به یادگیری خود ادامه دهند، نه اینکه فقط سرگرم شوند.

از طریق بازی به بچه‌ها آموزش دهید

بچه‌ها ابتدا، و قبل از هر چیز دیگر، از طریق بازی یاد می‌گیرند، مثلاٌ بازی در فضای آزاد، بازی‌های تخته‌ای یا بازی‌هایی تحت نظارت والدین. مهم‌ترین چیز این است که آن‌ها انگیزه و اعتماد‌به‌نفس خود را حفظ کنند.

بسیاری از بازی‌ها و فعالیت‌ها به تقویت آموخته‌های بچه‌ها در مدرسه کمک می‌کنند. آشپزی، هنر، صنایع دستی و فعالیت بدنی فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای کودکان هستند تا بتوانند با مشکلات مقابله کنند، راه‌هایی برای حل آن‌ها بیابند، و دانش خود را به کار گیرند.

قرنطینه زمان خوبی برای افزایش حس کنجکاوی و استقلال کودکان است که باعث می‌شود وقتی مدرسه‌ها باز شد، از کلاس‌هایشان لذت ببرند. مهم‌ترین نکته این است که بچه‌ها بابازی و فعالیت رشد می‌کنند.

اگر اوضاع دشوار شد، یا روزها به نظرتان طولانی و پیچیده شدند، و یا حس کردید که فرزندانتان به حمایت ویژه احتیاج دارند، همچنان در خانه بمانید. با افرادی که در موقعیت مشابه شما هستند صحبت کنید. منابع گسترده‌ای برای پشتیبانی از آرامش جسمی و روانی خانوادۀ شما در زمان بحران وجود دارد.

· منبع مقاله:

https://globalnews.ca/news/6799443/coronavirus-keeping-kids-active

· نام مقاله:

COMMENTARY: There are ways to keep your kids active during the coronavirus lockdown

· تاریخ انتشار: 11 آوریل 2020

· نویسندگان: تِگوِن گادایس و مود دیشنز (TEGWEN GADAIS AND MAUD DESCHÊNES)

· مترجم: مرضیه اکبرپور

منبع: سواد زندگی

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها