آموزش آشپزی؛ از مرغ پرتقالی و فاج تا آبگوشت و کالباس خانگی

در گزارش زیر طرز تهیه چند نوع غذای خوشمزه شهر‌های مختلف ایران را به شما آموزش می‌دهیم.

آموزش آشپزی؛ از مرغ پرتقالی و فاج تا آبگوشت و کالباس خانگی

ترکیب خوراکی‌ها و عطری که فضای خانه را پر می‌کند، فوت کوزه‌گری غذا‌ها و خلق طعم‌های جدید همه و همه جان تازه به روح آدم می‌دهد.

انگار عطر و طعم‌ها در هوا می‌پیچند وبعد از آن هر چه روح را خراش داده‌ است برای دقایقی فراموش می‌شود. غذا‌های محلی هر شهر، مانند امضایی برای آن شهر است.

طرز تهیه‌ی مرغ پرتقالی مجلسی؛ روش‌های گرفتن بوی زهم مرغ

مرغ پرتقالی یک خوراک مرغ یا چلومرغ خوشمزه و مجلسی با سس پرتقال و ادویه‌جاتی مثل زنجبیل است که اگر یک بار امتحان کنید مشتری همیشگی‌اش می‌شوید. طرز تهیه مرغ پرتقالی خوشمزه مجلسی به علاوه روش‌های بی‌نظیر و حرفه‌ای گرفتن بوی زهم مرغ را در این مطلب بخوانید.

مواد لازم برای ۶ نفر

مرغ: ۶ تا ۸ تکه
کره: ۵۰ گرم یا بیشتر
زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه
پیاز: ۱ عدد بزرگ
آب پرتقال طبیعی: ۲ یا ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه
زنجبیل: ۱ قاشق مرباخوری (اختیاری)
طرز تهیه

برای درست کردن مرغ مجلسی با سس پرتقال ابتدا تکه‌های مرغ را با نمک و فلفل سیاه و قرمز و زعفران دم کرده غلیظ مزه‌دار کنید. اجازه دهید مرغ یک یا دو ساعت در این مواد بمانند تا حسابی مزه‌دار یا به اصطلاح مرینیت شود. در این فاصله پیاز را نگینی خرد کنید و با مقداری روغن مایع تفت دهید تا پیاز‌ها سبک شوند. وقتی رنگ پیاز‌ها سبک شد (قبل از این‌که طلایی شوند) کره را اضافه کنید (اگر قصد دارید مرغ پرتقالی با زنجبیل درست کنید در این مرحله زنجبیل را هم اضافه کنید که البته اختیاری است). وقتی کره آب شد تکه‌های مرغ را به پیاز و کره اضافه کنید.

اجازه دهید روی شعله ملایم گاز مرغ‌ها آب بیندازند و با آب خودشان مغز پخت شوند. در این مرحله نباید به مرغ‌ها آب یا چیز دیگری اضافه کنید. وقتی مرغ‌ها آب انداخت کمی دیگر (به مقدار دلخواه) زعفران دم کرده غلیظ اضافه کنید و اجازه دهید مرغ‌ها باز هم بپزند. در این مدت هر از چند گاهی مرغ‌ها را زیر و رو کنید تا هر دو طرف مرغ‌ها سرخ و طلایی شوند. در این مرحله آب پرتقال را اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید تا آب پرتقال به خورد مرغ‌ها برود و تبدیل به سس پرتقال شود. در این مرحله نمک سس را اندازه کنید. از این مرحله به بعد بسته به ذائقه‌تان مقداری چاشنی به مرغ پرتقالی اضافه کنید؛ اگر دوست دارید غذای‌تان کمی ملس باشد مقداری شکر و کمی هم آبلیمو اضافه کنید در غیر این صورت اضافه کردن نمک کافی است.

نکات مهم مرغ پرتقالی و گرفتن بوی زهم مرغ

خوراک مرغ پرتقالی را می‌توانید با مرغ درسته هم تهیه کنید. در این صورت ترجیحاً بسته به تعداد نفرات از یک یا چند مرغ کوچک استفاده و با همین دستور پخت آن را تهیه کنید.

آب پرتقال را در همین مرحله‌ای که گفته شد اضافه کنید در غیر این صورت مرغ تلخ می‌شود.

در کشور‌هایی مثل یونان و ایتالیا که پخت مرغ با سس پرتقال بسیار مرسوم و محبوب است در ۱ دقیقه پایانی پخت کمی عسل به سس پرتقال اضافه می‌کنند.

وقتی پرتقال را آب می‌گیرید همراه با آن مقداری از پالپ پرتقال هم همراه آن باشد تا سس به غلظت مناسبی برسد.

استفاده از آب پرتقال صنعتی توصیه نمی‌شود، چون عطر و رایحه آب پرتقال طبیعی را ندارد.

طرز تهیه بلدرچین، بوقلمون، اردک یا هر گوشت سفید دیگری با سس پرتقال به همین ترتیب و با همین دستور پخت است.

طرز تهیه مرغ پرتقالی در کشور‌های شرق آسیا بسیار مرسوم و محبوب است.

اما بوی زهم مرغ را چگونه از بین ببریم؟ برای گرفتن بوی زهم مرغ جهت درست کردن انواع غذا با مرغ چندین روش وجود دارد. یک روش مزه‌دار کردن مرغ با نمک و فلفل و زعفران است. یک روش دیگر مرینیت کردن مرغ با زردچوبه، نمک، فلفل و روغن زیتون است. تمام قسمت‌های مرغ را به این مواد آغشته کنید و به مدت ۲ الی سه ساعت در یخچال نگهداری کنید. سپس مرغ را با کمی رزماری، پیاز، ۱ یا دو حبه سیر، پوست پرتقال و پوست لیموترش روی شعله ملایم گاز بپزید.

یک روش دیگر گرفتن بوی زهم مرغ استفاده از برگ بو و هویج در آب مرغ موقع پخت آن است.

سیر و پیاز و فلفل دلمه‌ای برای گرفتن بوی زهم مرغ از قدیمی‌ترین ترکیبات توصیه شده هستند.

اگر مرغ را با مقداری زعفران دم کرده غلیظ، پیاز و سیر بپزید کاملا بوی زهم مرغ گرفته می‌شود. این روش به خصوص برای درست کردن زرشک پلو یا چلو مرغ مجلسی و رستورانی بسیار کارساز است.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی را حتما با مرغ پرتقالی امتحان کنید. طعم آن بی‌نظیر می‌شود.

زنجبیل تازه و هویج هم بوی زهم یا بوی زُخم مرغ را از بین می‌برند.

ترکیب زنجبیل تازه، سیر له شده، یک عدد فلفل سبز چرخ کرده، مقداری گشنیز و کمی زیره که همه با هم له شده‌اند را به مرغ شسته شده بمالید و مرغ را ۲ الی سه ساعت با آن‌ها مرینیت کنید.

بعد از میل کردن پرتقال پوست آن را دور نیندازید، پوست‌های پرتقال را خشک کنید و در یک شیشه دربسته در جای خشک و خنک نکهداری کنید. هر بار که می‌خواهید مرغ بپزید یک تکه پوست پرتقال خشک شده را در آب مرغ بیندازید تا بوی بد مرغ را بگیرید.

طرز تهیه‌ی مرغ پرتقالی مجلسی؛ روش‌های گرفتن بوی زهم مرغ

طرز تهیه کالباس خانگی با روش آسان

طرز تهیه کالباس خانگی با گوشت قرمز بدون چربی یا گوشت سینه مرغ و گوشت بوقلمون. تعداد زیادی از مـا عاشق طعم سوسی و کالباس هستیم اما بخاطر مضرات استفاده از این مواد غذایی خودرا از طعم لذیذ‌آنها محروم کرده‌ایم. شـما میتوانید با درست کردن سوسیس و کالباس در خانه این ماده غذایی از طعم سوسیس و کالباس خانگی بدون نگرانی لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه کالباس خانگی

= سینه‌ی مرغ یا بوقلمون ۵۰۰ گرم

= روغن مایع ۵۰ گرم

= تخم مرغ ۱ شماره

= آب و یخ ۱۰۰ گرم

= پودر آب پنیر ۱۵ گرم

= شیر خشک ۱۵ گرم

= شکر ۱ قاشق چای‌خوری

= آرد سفید ۷۵ گرم

= سیر ۳ حبه

= ادویه‌جات مورد نیاز در تهیه کالباس خانگی

= میخک ۱ شماره

= فلفل سفید ۱/۲ قاشق چای‌خوری

= پودر سیر ۱ قاشق چای‌خوری

= زنجبیل ۱/۵ قاشق چای‌خوری

= هل سائیده شده ۱/۲ قاشق چای خوری

= آویشن ۱ قاشق چای خوری

= پودر ریشه‌ی جوز ۱/۴ قاشق چای‌خوری

= نمک ۳ قاشق چای خوری

نکته :

در طرز تهیه کالباس خانگی میتوانید از گوشت قرمز بدون چربی و یا گوشت سینه‌ي مرغ و گوشت بوقلمون استفاده نمایید. همچنین در صورت تمایل میتوانید از فلفل دلمه‌اي رنگی، هویج خام و قارچ در ساختار و تزئین آن استفاده کنید.

برای این منظور بهتر اسـت 100 گرم قارچ رابا یک لیوان آب و 1 قاشق چای خوری آب لیموی تازه بـه مدت 5 دقیقه بجوشانید و تا زمان استفاده در یخچال نگه داری کنید ودر زمان نیاز آب آن رابه طور کامل بگیرید و استفاده کنید.

ابتدا گوشت تازه را در فریزر قرار دهید تا کمی منجمد شود. گوشت منجمد شده رابا 3 حبه سیر دو بار چرخ کنید. «در صورت استفاده از گوشت ابتدا پوست، چربی و استخوان مرغ را بگیرید و سپس چرخ کنید.» گوشت، روغن مایع، تخم مرغ و ادویه‌ها را درون غذاساز بریزید و بـه مدت 5 دقیقه بـه خوبی مخلوط کنید. دراین مرحله آب و یخ را اضافه کنید. آرد رابه مخلوط بالا بیفزایید و بـه خوبی مخلوط کنید.

در مرحله آخر نمک و شکر را اضافه کنید و مخلوط کنید تا خمیر صورتی رنگی بدست آید سایت پارس ناز شـما رابه ادامه این مقاله همراهی می کند «در صورت تمایل از استفاده‌ي هویج، فلفل دلمه‌اي رنگی، قارچ و پسته میتوانید دراین مرحله بـه مخلوط بیفزایید.» سپس خمیر را توسط چرخ گوشت بـه محفظه‌ي نگه‌داری کالباس «روده» منتقل کنید و محکم گره بزنید. دراین مرحله می توانید بجای استفاده از چرخ گوشت و روده از سلفون استفاده کنید.

بـه این ترتیب کـه سلفون را پهن کرده و خمیر را روی آن قرار دهید. سپس با کمک سلفن خمیر کالباس را رول کرده بـه نحوی کـه حباب هوا در آن نباشد و خمیر بـه خوبی فشرده شود. سه دور سلفون را دور گوشت پیچیده و یک سر آن رابا سیم محکم ببندید، سپس از طرف دیگر خمیر رابه خوبی فشار دید و سر دیگر را نیز گره زده یا با سیم بسته بندی محکم ببندید.

کالباس را بخارپز کنید؛ دریک ظرف بزرگ حاوی آب در حال جوش بگذارید بـه نحوی کـه تا دو سانتی‌متر زیر آب قرار بگیرد تا همه ی اطراف آن بـه خوبی پخته شود. حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم رول کالباس را بخارپز کنید. اکنون رول آماده شده از کالباس‌ رابه مدت 24 ساعت در یخچال بگذارید ودر صورت تمایل برش بزنید. پس ازآن میتوانید آن رابه مدت طولانی در فریزر نگه‌داری کنید.

نکته :

اگر کالباس را قبل از سرد شدن برش بزنید بافت آن از هم جدا میشود.

ترفندهای خوشمزه شدن کالباس خانگی
میزان استفاده از سیر بسته بـه ذائقه افراد می تواند بیشتر باشد در صورت در معرض نبودن فلفل سفید می توانید فلفل سیاه را جای گزین آن کنید.اگر از گوشت قرمز در تهیۀ کالباس استفاده میکنید بهتر اسـت مدت بیشتری آنرا بخار‌پز کنیدتوجه داشته باشید کـه در صورت استفاده از پسته درکالباس باید حتماً پسته را از شب قبل خیس کرده باشید.

طرز تهیه انواع پیتزا با خمیر آماده + دستور تهیه بهترین کالباس خانگی

آموزش درست کردن خوراک مرغ خوشمزه و عالی

مواد لازم برای خوراک مرغ چشم بلبلی :

مرغ درسته یک عدد
ادویه کاری یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار کافی
دارچین یک قاشق مرباخوری
آبلیموی تازه نصف فنجان
پیاز متوسط سه عدد
لوبیا چشم بلبلی یک پیمانه

طرز تهیه خوراک مرغ چشم بلبلی :

تمام سطح مرغ رابه آبلیمو آغشته کنید و با نصف مقدار ادویه کاری پوشش دهید. حتی داخل شکم مرغ را و پس از گذشت حداقل 30 دقیقه بال و پای مرغ رابا نخ ببندید و مرغ را سرخ کنید. بعد ازآن پیازها را نازک خلال کنید و تفت دهید تا طلایی شوند.

لوبیای از قبل خیس کرده، مرغ سرخ کرده، باقیمانده ادویه، نمک و فلفل سیاه و یک لیوان آب رابه مواد اضافه کنید و با حرارت ملایم به مدت چهار ساعت بپزید، پس ازآن خوراک مرغ چشم بلبلی آماده است.

آموزش درست کردن خوراک مرغ خوشمزه و عالی

طرز تهیه زرشک پلو رستورانی مجلسی

امروز طرز تهیه زرشک پلو رستورانی مجلسی و شیک را مرحله به مرحله بشما اموزش خواهیم داد، به علاوه آموزش پخت زرشک پلو، طرز تهیه نودل گوشت و سبزیجات را هم بشما خواهیم آموخت. در ادامه با پارس ناز همراه باشید تا بهترین دستور پخت ها رابه شما بیاموزیم.

زرشک ازجمله موادی است که در اغلب غذا هاي ایرانی استفاده می شود و می توان آنرا در فروشگاه‌ها یافت. ازآنجایی‌که طعم زرشک تقریبا ترش‌مزه است عده اي از افراد که به طعم شیرین علاقه‌مندند کمی شکر به آن اضافه می کنند تا طعم آن شیرین شود، اما اگر شما به غذای ترش علاقه‌مندید از شکر استفاده نکنید. این غذا با مرغ تهیه می شود.

مواد لازم

۲ فنجان برنج

۲ قاشق غذاخوری نمک

یک‌دوم فنجان زرشک خشک، خیس شده

۲ قاشق غذاخوری شکر

یک‌دوم قاشق چای‌خوری زعفران ساوییده

۵ قاشق غذاخوری کره

۱عدد سیب‌زمینی بزرگ

آب

طرز تهیه

۱. برنج را چند بار بشویید تا کاملاً تمیز شود. سپس برنج رابه مدت نیم ساعت در آب قرار دهید و کمی نمک اضافه کنید.

۲. در همین حین زعفران را در فنجان ریخته و یک‌چهارم فنجان رابا آب داغ پر کنید و کنار بگذارید.

۳. یک قابلمه آب را روی دما بگذارید تا بجوشد سپس برنج خیس خورده و نمک را اضافه کنید.

۴. برنج رابه مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی دما بگذارید تا بجوشد، زمانی که برنج نرم شد باید آنرا آبکشی کنید. درصورتی‌که برنج بیش‌ازحد نرم شود به هم می‌چسبد. بهترین زمان برای آبکشی برنج زمانی است که برنج از بیرون نرم و از داخل کمی سفت باشد. اینکار باعث می شود برنج در زمان سرو کردن ظاهر خوبی داشته باشد. سپس برنج را دریک آب کش بزرگ آبکشی کنید.

نکته: در زمان جوشیدن برنج آنرا هم نزنید.

۵. دوباره قابلمه را روی گاز قرار داده و ۲ قاشق غذاخوری کره اضافه نمایید. سیب‌زمینی‌ها را همانند تصویر یا به هر شکلی که خودتان دوست دارید خرد کرده ودر کف قابلمه قرار دهید. با اینکار برنج به کف قابلمه نمی‌چسبد، همچنین ته‌دیگ سیب‌زمینی خوشمزه‌اي خواهید داشت.

۶. برنج را اضافه کرده و درب ظرف را بگذارید. بگذارید برنج پخته و بخارش بلند شود «حدود ۳ تا ۵ دقیقه»، سپس دما را کاهش دهید. یک قاشق غذاخوری کره به روی برنج اضافه کرده و بگذارید تا یک ساعت در دمای کم بپزد.

طرز تهیه زرشک پلو رستورانی مجلسی + بهترین طرز تهیه نودل گوشت

۷. دو قاشق غذاخوری کره را در تابه ریخته و روی دما بگذارید. زرشک‌ها را آبکشی کرده و به تابه اضافه کنید. شکر و یک قاشق غذاخوری زعفران را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا زرشک خوب با کره و شکر مخلوط شود. یک یا دو دقیقه این مخلوط را هم بزنید زیرا در غیر این صورت زرشک می‌سوزد.

۸. ۴ یا ۵ قاشق غذاخوری برنج را از قابلمه برداشته و با زرشک و آب زعفران باقی‌مانده مخلوط کنید. آنرا برای تزئین کنار بگذارید. برنج را در بشقاب ریخته و برنج همراه با زعفران و زرشک را بر بالای آن قرار دهید. ته‌دیگ سیب‌زمینی را هم به آن اضافه کرده و سرو کنید.

طرز تهیه زرشک پلو رستورانی مجلسی + بهترین طرز تهیه نودل گوشت

طرز تهیه آبگوشت رسمی

آبگوشت یک غذای تاریخی و پرطرفدار می باشد کـه پخت صحیح آن نیازمند تجربه فراوان اسـت. آبگوشت و نان سنگک بهترین گزینه برای مهمانی ها و دورهمی ها دراین روزهای سرد پاییزی می باشد، این غذای لذیذ و محبوب برای هر فصل دستور پخت هاي مختلفی دارد.

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر:

= گوشت گوسفند ۶۰۰ گرم خرد کرده

= دنبه ۱۰۰ گرم

= پیاز متوسط یک عدپ، چهار قاچ شده

= نخود و لوبیا سفید ۱۵۰ گرم، خیسانده

= گوجه فرنگی و سیب زمینی متوسط هر کدام دو شماره

= لیمو امانی ۲ شماره خیس کرده

= زردچوبه یک قاشق چایخوری

= رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه

نخستین مرحله تهیه غذا را می توانید بـه دو روش انجام دهید:

۱. در روش اول گوشت، دنبه و پیاز را دریک قاشق غذاخوری روغن مایع ۳-۲ دقیقه تفت دهید. سپس زردچوبه و حبوبات را اضافه کرده و بـه اندازه اي آب جوش بریزید کـه روی مواد رابه اندازه یک بند انگشت بگیرد. پس از آنکه غذا مجددا بـه جوش آمد. روی شعله ملایم و با در بسته ۴-۳ ساعت بپزید تا مواد کاملا پخته و نرم شود.

دریک ساعت آخر رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، گوجه فرنگی و لیمو امانی را اضافه کرده و نمک و فلفل غذا را اندازه کنید. هنگام سرو، آب آبگوشت را در ۴ کاسه بریزید. دنبه را کوبیده و بین کاسه ها تقسیم کنید و روی هر کدام کمی دارچین بریزید. استخوان گوشت و تخم هاي لیمو امانی را جدا کرده و همراه حبوبات، نصف پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی آن قدر بگوبید تا مواد له شده و بـه گوشتکوب بچسبد.

۲. در روش دوم گوشت، دنبه، حبوبات، پیاز و زردچوبه را ۲۰ دقیقه روی شعله زیاد بجوشانید و کف گوشت را بگیرید. سپس شعله را کم کرده و ادامه پخت رابه روش قبلی انجام دهید.

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

ساندویچ پاستا و پنیر

مواد لازم:
نان تست: ۴ عدد

کره: ۲ قاشق سوپ خوری

پنیر چدار: ۴ ورقه

پاستا: یک دوم پیمانه

شیر: یک دوم پیمانه

پنیر چدار «ریز رنده شده»: یک دوم پیمانه

طرز تهیه:

شیر و پاستا را در ماگ ریخته و حدود یک دقیقه در مایکروویو قرار دهید. مواد را هم زده و دوباره حدود یک دقیقه و ۳۰ ثانیه در ماکروویو قرار دهید. دراین مرحله پاستا باید پخته و غلظت یافته باشد. «مقدار زمان پخت پاستا بـه مایکروویو بستگی دارد.» بلافاصله پنیر رنده شده را اضافه کرده و مواد را هم بزنید تا پنیر ذوب شود. «درصورت نیاز آنرا حدود ۲۰ ثانیه در مایکروویو قرار دهید.» سپس هم بزنید.

یک دوم قاشق سوپ خوری کره را روی یک طرف هر یک از نان‌های تست بمالید. روی قسمت‌های کره مالیده نشده نان‌ها یک روقه پنیر قرار دهید. روی دو شماره از نان‌ها پاستای پنیری پخش کنید و دو شماره نان باقیمانده را روی آن‌ها قرار دهید تا بـه شکل ساندویچ در آیند. تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. هنگامیکه داغ شد، ساندویچ‌ها را در آن سرخ کنید تا کاملا طلایی و برشته شده و پنیر داخل آن‌ها ذوب شود. سپس سرو کنید.

طرز تهیه 14 ساندویچ خوشمزه و پرطرفدار | انواع ساندویچ گرم و سرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها