رشد هزینه‌ی خانوار برمبنای نرخ ارز اما دستمزد کارگران براساس ریال

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است اجاره بها و هزینه تامین مایحتاج زندگی نسبت به سال گذشته رشدیافته بنابراین شورای عالی کار باید هرچه سریعتر نسبت به اصلاح میزان افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۹ اقدامات لازم را انجام دهد.

رشد هزینه‌ی خانوار برمبنای نرخ ارز اما دستمزد کارگران براساس ریال

حمدالله کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از میزان افزایش دستمزد کارگران در سال 99، گفت: حداقل دستمزد کارگران در سال 99 با با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل، حدودا 1 میلیون و ۸۳۵ هزار تومان تعیین شد که این رقم در مقایسه با نرخ تورم کنونی و گرانی کالاها نمی تواند کفاف هزینه زندگی کارگران را بدهد.

نماینده مردم بیجار گروس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه های خانواده ها براساس دلار اما دستمزد کارگران همچنان براساس ریال است، افزود: حداقل دستمزد کارگران در سال گذشته حدود یک میلیون و 560 هزار تومان بود که اگر نرخ تورم حدود 40 درصدی کنونی روی آن اعمال شود، کف حقوق امسال کارگران بسیار بیشتر از 1 میلیون و ۸۳۵ هزار تومان خواهد شد.

وی اظهار کرد:اینکه در افزایش حداقل دستمزد کارگران باید توان مالی بنگاه های اقتصادی نیز مدنظر قرار گیرد قابل تامل است و نباید بهانه ای برای تعدیل نیروی کار باشد اما این بحث نباید تنها از جیب کارگر جبران شود بلکه در این زمینه نقش موثر دولت در حمایت از کارفرمایان باید انجام شود. در واقع دولت می تواند با حمایت از کارفرمایان زمینه افزایش دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم را فراهم کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه کارگران نباید در کشاکش افزایش دستمزد زیان ببینند، اضافه کرد: اجاره بها، هزینه تامین مایحتاج زندگی و... نسبت به سال گذشته رشد چشم گیری داشته از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمد برخی شغل ها و هزینه های مانند خرید مواد ضدعفونی و بهداشتی را به سبد خرید خانوار تحمیل کرده بنابراین شورای عالی کار باید هرچه سریعتر نسبت به اصلاح افزایش دستمزد کارگران در سال 99 اقدامات لازم را انجام دهد.

منبع: خانه ملت

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • یه کارگر
    0

    کشورهایی که مسلمون نیستند انصافشون خیلی بیشتر از مدعیان دینه

  • کارگر ایرانی
    0

    تا حالا کجا بودی ؟الان موقع حرف زدن است ؟کارگران تازه فهمیده اند نمایندگان محترم مجلس با کارگران قدم می زنند ولی قلب آنها در نگاه کارفرمایان می تپد

  • محمد ب.کیانمهر
    0

    سلام .از مسئواین و مدیران و کارفرمایان محترم خواهش میکنم که قدری بفکر این قشر ضعیف باشند.واقعا با حقوق یک میلیون و هشتصد و سی و پنج هزار تومان نمیشه زندگی کرد ، این دستمزد کفاف خرج خانواده را نمیدهد مدیران مگه دستشون توی خرج نیست .خرج هایی از قبیل اجاره خانه و خرج بچه مدرسه ای و بچه دانشجو و مخارج های دیگه ...... من افرادی را سراغ دارم که حتی سالی یک دفعه هم نمیتوانند گوشت خرید کنند. از شما کارفرمایان محترم خواهش میکنم نگذارید یک پدر شرمنده و خجالت زده خانواده اش بشود.

  • محمد
    0

    فقط حرف میزنند و بس.......................

  • ایران
    0

    عجب زندگی داریم کرایه ماهی ۸۰۰تومن مخارج حداقل فرد متاهل در یک ماه اگه فقط مواد غذایی اونم با صرفه جویی ۲تومن میشه حالا بماند خانمم و بچم با حقوقی که بنده ماهی یک میلیونو هفتصد بیشتر نیس دارم شرمندشونم انشالله شما مسعول ها تو موقیعت ما قرار بگیرین اون موقع میفهمین که چخبره اگه بگم خجالت بکشین حیفه چون از خجالت گذشته

  • نیما
    0

    متاسفم برای همه چی

  • کاربر ناشناس
    0

    براستی دولت دراین رشد تورم چه اقدامی درحمایت ازکارگران انجام داده که موقع تعیین حقوق کارفرما وکارگر رابه جان هم می اندازدوضمنا ازکارگران مالیات هم میگیرد....

  • کاربر ناشناس
    0

    آیا دولتی ها خبردارند که لوبیا کیلویی چنده؟ بقیه اجناس جای خودش! لابد بعدا خبردار میشن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها