دکتر صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرفوری: 

آینده سیاسی ایران بعد از کرونا تحت سیطره تندروهاست/ اصولگرایان تندرو در سال ۱۴۰۰ با آمریکا توافق می‌کنند / شانس ترامپ برای حضور مجدد در کاخ سفید کم نیست / احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور آینده است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معتقد است که آینده سیاسی در ایران پس از بحران کرونا متعلق به اصولگرایان تندرو است و آن ها پس از مجلس در سال ۱۴۰۰ ریاست قوه مجریه را بر عهده می گیرند.

آینده سیاسی ایران بعد از کرونا تحت سیطره تندروهاست/ اصولگرایان تندرو در سال ۱۴۰۰ با آمریکا توافق می‌کنند / شانس ترامپ برای حضور مجدد در کاخ سفید کم نیست / احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور آینده است

این روزها و پس از شیوع بحران کرونا در سراسر جهان اصلی ترین سوال این است که این ویروس جهان را به کدام سمت و سو می برد و چه تاثیری بر وضعیت سیاسی و اجتماعی کشورها خواهد داشت.

در عین حال؛ آینده سیاست در ایران پس از کرونا یکی از مهم ترین سوالاتی است که در پس ذهن هر ایرانی وجود دارد و مردم می خواهند بدانند آینده کشور داری و سیاست ورزی در ایران چگونه خواهد بود.

این سوالی است که دکتر صادق زیباکلام استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت و گوی اختصاصی با خبر فوری به آن پاسخ داده است.

کرونا، مسیر تحولات سیاسی ایران را تغییر نمی‌دهد

زیباکلام در این گفت و گو با اشاره به اینکه این روزها بسیار درباره آینده وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران صحبت می شود، گفت: درباره اینکه آینده سیاسی کشور بعد از کرونا به کدام سمت و سو خواهد رفت و ایرانِ بعد از کرونا چگونه جامعه ای خواهد بود؟ بعضا مطالبی در فضای مجازی و مطبوعات مطرح می شود اما من هیچ دلیلی نمی توانم پیدا کنم که بگویم وضعیت سیاسی ایران در نتیجه کرونا تغییر خواهد کرد.

با مصیبت هایی که کرونا ایجاد کرده به علاوه وضع نامساعد اقتصادی و فشارهای بیشتر از سوی آمریکا و جامعه جهانی، خطرات و تهدیداتی همچون اعتراضات آبان سال گذشته مسئله‌ای نیست که تندروها نسبت به آن تفاوت باشند. آنها می دانند که واقعا دیگر مردم از نظر فشارهای اقتصادی دارد جان شان به لب شان می‌رسد. بنابراین سعی می کنند به شکلی با کنار آمدن با آمریکا لااقل مقداری وضع اقتصادی بهتر شود

وی تصریح کرد: چیزی که من می بینم افزایش نارضایتی و سرخوردگی خواهد بود اما این افزایش سرخوردگی و نارضایتی که آثار اقتصادی و اجتماعی کرونا است و بخشی از آن ظاهر شده و بخشی از آن نیز چنانچه بیماری ادامه پیدا کند، بیشتر خواهد شد، باعث به وجود آمدن تغییرات سیاسی نخواهد شد.

زیباکلام با بیان اینکه کم و بیش یک ماه دیگر مجلس یازدهم افتتاح خواهد شد البته ممکن است در تیرماه افتتاح شود یا حتی مردادماه اما بالاخره مجلس جدید افتتاح خواهد شد و این مجلس اسباب اعمال قدرت جریان تندرو خواهد بود خاطرنشان کرد: به واسطه عدم شرکت بسیاری از اقشار و لایه های تحصیل کرده جامعه در انتخابات اخیر، مجلس یازدهم مجلسی است که عملا تندروها زمام امور آن را در دست خواهند گرفت.

وی ادامه داد: آنها پس از افتتاح مجلس با آهنگی تند و شدید و با حمله به دولت روحانی کار را شروع خواهند کرد و همچون دو سه سال گذشته تندورهایی که در مجلس هستند سعی می کنند همچنان در نزد مردم و افکار عمومی روحانی را مقصر وضع موجود نشان دهند و به مردم بگویند که تمام مصیبت ها و بدبختی ها از جمله بیکاری، تورم، گرانی، مفاسد اقتصادی و همه این ها زیر سر سیاست های روحانی است.

مجلس یازدهم‌ نمی‌تواند روحانی را استیضاح کند

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: این رویکرد تندروها در مجلس ادامه پیدا خواهد کرد و آنها در ادامه فشارهای خود علیه دولت دوازدهم سعی خواهند کرد که روحانی را به مجلس بکشانند و صحبت از استیضاح او خواهند کرد و صحبت از اینکه رئیس جمهور را وادار به کناره گیری خواهیم کرد، می‌کنند اما من فکر نمی کنم که مسئولان ارشد نظام تا اینجا با تندروها موافقت کنند که روحانی استیضاح و برکنار شود.

وی با بیان اینکه تندروها ژست تلاش برای استیضاح روحانی را در مجلس خواهند گرفت تصریح کرد : آنها برای اینکه بگویند همه بدبختی‌های مملکت زیر سر روحانی است، ممکن است باعث شوند که روحانی تعدادی از استانداران و وزراء را تغییر دهد و این حداکثر کاری است که انجام می‌دهند.

نامزد اصلی تندروها در انتخابات سال بعد، احمدی‌نژاد است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معتقد است که آینده سیاسی در ایران پس از بحران کرونا متعلق به اصولگرایان تندرو است و آن ها پس از مجلس در سال ۱۴۰۰ ریاست قوه مجریه را بر عهده می گیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اقدام مهم مجلس یازدهم این است که آنها سعی می کنند تمام نیروی خود را بکار گیرند و در برابر شورای نگهبان بایستند و تائید صلاحیت احمدی نژاد را برای انتخابات سال آینده بگیرند تاکید کرد : همچنان معتقدم که نامزد اصلی تندروها یعنی طیف اصلی مجلس که از اصولگرایان تندرو ، اعضای جبهه پایداری و طرفداران احمدی نژاد تشکیل شده است برای انتخابات ۱۴۰۰ احمدی نژاد است.

وی در پاسخ به این سئوال که منظور شخص احمدی نژاد یا یک فرد احمدی نژادی حامی و مورد حمایت احمدی نژاد است؟ گفت: شخص محمود احمدی نژاد؛ و دلیل آن هم واضح است چراکه آقای احمدی نژاد پایگاه اجتماعی خوبی دارد و بسیاری از اقشار و لایه های تهی دست جامعه ، اقشار و لایه های کمتر تحصیل کرده تر و متعلق به مناطق روستایی و دورافتاده و همچنین حاشیه نشین ها طرفدار احمدی نژاد هستند و به نظر میرسد همین الان رئیس جمهور سابق حداقل چیزی حدود 15 میلیون رای داشته باشد بطوری که در رای آوری هیچ چهره و شخصیت دیگر اصولگرا به گرد پای او هم نمی رسد.

زیباکلام در ادامه خاطرنشان کرد: اگر تندروها موفق شوند و با فشار تائید صلاحیت احمدی نژاد را بگیرند که فبها المطلوب اما اگر نتوانند آنگاه ممکن است یک فرد دیگری مثل سعید جلیلی را نامزد کنند اما آنچه مسلم است، در غیاب مردم در پای صندوق رای قوه مجریه هم در سال آینده به دست تندروها خواهد افتاد. بنابراین تندروها در آینده نزدیک عملا بر هر سه قوه سیطره پیدا خواهند کرد.

کرونا، شانس پیروزی ترامپ را کم کرد

این استاد دانشگاه تهران یادآور شد: حال سئوال اساسی این است پس از آنکه تندروها همه قدرت را از آنِ خود کردند
می خواهند چه کار کنند؟ دیگر مجلس دهم، فراکسیون امید و دولت روحانی نیستند و تندروها نمی توانند بگویند که سیاست های نئولیبرالی و غرب گرایانه باعث مصیبت شدند. چون آن زمان قوه مجریه و مقننه را در اختیار دارند. بنابراین کار برای آنها بسیار دشوار می‌شود‌. سوال این است که با اروپا و ترامپ چه می کنند؟

زیباکلام با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد شانس اینکه ترامپ در انتخابات نوامبر امسال مجددا به کاخ سفید راه پیدا کند، کم نیست، یادآور شد: البته کرونا و مصیبت‌های اقتصادی که به آمریکا وارد کرده شانس او را کاهش داده اما همچنان احتمال اینکه ترامپ دور دوم به کاخ سفید راه پیدا کند، زیاد است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: اگر همین سیاست خصمانه و دشمنی با آمریکا بخواهد ادامه پیدا کند، تندروها در ایران وضع بسیار بدی پیدا خواهند کرد. برای اینکه اروپا، کانادا و ژاپن نیز علیه شان خواهد بود و به طور کلی وضع ایران در عرصه بین الملل از آنچه که امروز شاهد آن هستین بسیار بدتر خواهد شد. بنابراین آنها چاره ای ندارند جز اینکه سال آینده نرمش قهرمانانه ای با ترامپ انجام دهند که احتمال آن هم خیلی زیاد است.

تندروها پس از فتح دولت، با ترامپ توافق می‌کنند

زیبا کلام با بیان اینکه ترامپ می داند بر خلاف روحانی یا ظریف که در ایران کارهای نیستند، تندروها کاره ای هستند تصریح کرد: اگر او بتواند با آنها به توافق برسد، این توافق مثل برجام نیست که تندروها زیرش بزنند و نگذارند موفقیت آمیز شود. بنابراین احتمال اینکه توافق یا نرمش قهرمانانه ای بین تندروها و ترامپ در سال 1400 صورت بگیرد بسیار زیاد است. یعنی تندروها چاره ای ندارند جز اینکه به سمت و سوی یک نرمش قهرمانانه بروند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: با مصیبت هایی که کرونا ایجاد کرده به علاوه وضع نامساعد اقتصادی و فشارهای بیشتر از سوی آمریکا و جامعه جهانی، خطرات و تهدیداتی همچون اعتراضات آبان سال گذشته مسئله‌ای نیست که تندروها نسبت به آن تفاوت باشند. آنها می دانند که واقعا دیگر مردم از نظر فشارهای اقتصادی دارد جان شان به لب شان می‌رسد. بنابراین سعی می کنند به شکلی با کنار آمدن با آمریکا لااقل مقداری وضع اقتصادی بهتر شود. چون آن وقت روحانی هم نیست که اگر وضع اقتصادی بهتر شود سودش به او برسد بلکه وقتی وضع اقتصادی سال آینده در نتیجه کنار آمدن با ترامپ بهتر شود، همه سودش به تندروها می‌رسد و آنها می توانند به اقشار و لایه هایی که به شدت تحت فشار اقتصادی هستند بگویند ببینید وقتی روحانی بود وضع شما چگونه بود ولی الان وضع چقدر بهتر شده است!

تندروها مخالف توافق با آمریکا نیستند، بلکه مخالف سود تیم روحانی از توافق هستند

وی ادامه داد: واقعیت هم این است که اگر توافقی با ترامپ صورت گیرد باعث می شود تحریم ها کاهش پیدا کنند، دارایی های ایران آزاد می شود و حمل و نقل کالا سهل شود و یقینا اوضاع اقتصادی به سرعت بهبود پیدا می کند و سود آن هم در افکار عمومی به حساب تندروها ریخته می‌شود.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که توجیه تندروها از مذاکره و برقرار کردن رابطه مستقیم با آمریکا برای حامیان شان چه خواهد بود و آنها چگونه برای این ارتباط روزنامه کیهان را قانع می کنند؟ گفت : مگر وقتی که مقام معظم رهبری گفتند که نرمش قهرمانانه انجام بدهیم ، اعتراضی صورت گرفت؟ نه، اعتراضی صورت نگرفت. بنابراین من فکر نمی کنم که تندروها اعتراض جدی بکنند.

وی یادآور شد: یک دلیل اعتراض تندروها به نرمش قهرمانانه ای که توسط آقای روحانی تحت عنوان برجام صورت گرفت و آنها بیشترین نقش را در برهم زدنش داشتند، این بود که چرا نفع این توافق به روحانی و میانه روها برسد؟ وقتی خود تندروها می توانند نفع بهتر شدن شرایط اقتصادی را ببرند برای چه این نفع را آقای خاتمی، روحانی و اصلاح طلبان ببرند؟! بلکه خود سعید جلیلی، محمود احمدی نژاد و تندروها هم می‌توانند این کار را انجام دهند.با این تفاوت مهم که اگر تندروها توافقی با آمریکایی ها بکنند می دانند که این عملی است و اتفاق می افتد که این تفاوت را ترامپ و آمریکایی ها می دانند.

زیباکلام تصریح کرد: از آنجایی که تندروها قدرت دارند هر توافقی که با آنها بشود این توافق ، ضمانت اجرایی خواهد داشت و مثل برجام ِ روحانی نخواهند بود که هنوز جوهر آن خشک نشده بود دو موشک شلیک و روی آن نوشته بود: " اسرائیل باید نابود شود" بلکه آنها می دانند که اگر توافقی با تندروها بشود این توافق قطعا اجرایی خواهد شد.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 86
  • عباس
    0

    بگذار حاشیه رفتن کنار ... احمدی نژاد چه تند رو باشه یا نباشه مردم به گدایی نیانداخت این حسن روحانی بود که زندگی مردم تباه کرد با یک مشت ... که جیب خودشون پر کنند رحمت خدا بر احمدی نژاد شما چه گلی به سر زدین غیر از فساد ورانت خوری

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      دنیا احمدی نژاد عزیز

    • ایمان
      0

      خیلی احمدی نژاد گل بسر این مردم زد! احمدی نژاد اختلاسو تو این مملکت عادی کرد دزدیو تو این مملکت عادی کرد احمدی نژاد انحرافی و راه انداخت با مشاورش مشایی جلو رهبری ایستاد پرونده ایرانو کشوند شورا امنیت شما یادتون رفته همتونم میدونید نذاشتن روحانی برجامو جلو ببره یک عده ام از داخل رفتن با جمهوری خواها بستن که برجامو از بین ببرن و اونایی که کاسب تحریم ها بودن این کارو کردن چون خب نمی تونستن با برجام جیباشونو پر کنن برجام تورمو تک رقمی کرد تو ایران اما تندروها با معامله با جمهوری خواها نذاشتن

    • الف
      0

      در جواب ایمان ببخشید روحانی خودش میگه آمریکا برجام رو بی اثر کرد، جناب آلو میگی نذاشتن برجام رو پیش ببره. خودتی.

  • علی
    0

    من عاشق احمدی نژادم - بیسواد و حاشیه نشین هم خودتی - دوستان لایک کنید تا حساب کار دستش بیاد.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      عشق مااقای احمدی نژادازرهبرعزیزمان درخواست داریم اجازه بده عشق مابه میدان بیادوپوز این دوزدارو بزنه

  • ایرانی مسلمان
    0

    درود بر استاد وطن دوست و ایرانی اصیل. مغز حقیقت را گفتی . روحانی خاتمی ظریف و این طیف و مردم تو ایران هیچکاره اند. والاد چرا مردم در انتخابات با صدای بلند بارها اعلام کرده اند که با هیچ کشوری دشمن نیستند و دوست دارند با تمام کشورهای جهان روابط دوستانه داشته باشند ولی متاسفانه دیگران و افراد انتصابی و غیر منتخب مردم جلوی هر کاری را که به نفع مردم باشد می گیرند. ایا غیر از دیکتاتوری مطلقه چه اسمی باید روی ان گذاشت

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      توله گرگ با شیر سگ هم بزر گ شود عاقبت گرگ شود . خدا وجود بی وجود بی خاصیت تان را ببرد . و این ملت و مملکت از لوث وجود نحث تان پاکسازی شود. 《خوابیده بیدار می شود، خود را به خواب زده هر گز !!! 》

  • معین
    0

    این مرتیکه چرا کم نمیاره؟؟اینم واسه ما شده پیشگو.یکی نیست بگه تو اگر پیشگویی چرا از حسن روحانی حمایت کردی که رای بیاره آخرشم خودت ازش انتقاد کنی؟؟؟

  • طارق حقدوستی
    0

    عالیییییییییی بود

  • حمید
    0

    هورا احمدی نژاد❤

  • مری
    0

    چه تفسیررویایی مردم احمدی نزادم نمیخواهندهنوزفسادای زمان اون یادنرفته.. برجام راروحانی زیرپانگذاشت این ترامپ بود.. اونهاخواهان برچیدن همه چیزهستند موشکی وهسته ای واین حکم حمله به ایرانه وحتی رهبری هم کاملا مخالفه. هرکی بیادسرکارمابدبختیمون ادامه داره چون پایش زمان احمدی ریخته شده هرتفاوقی بشه اروپاوغرب میگن بیشتربیشتر.. چون خودمون به اونافهماندیم ماباتحریم وحرف زورکوتاه میاییم.. اشتباهات بزرگی کردیم.. هرکی بیادهمینه. چهل سال انقلاب ثابت کرده بدتربدتر..

    نظرات شما -
    • علی شایان منش
      0

      قشنگ مشخصه خوب تحت تاثیر رسانه های اصلاح طلب علیه احمدی نژاد قرار گرفتی

  • کاربر ناشناس
    0

    گفتی احمدی نژادومجلس یازدهم انتخاب تهی دستان وبی سوادان جامعه ست اقای با سواد مگه مردم تهی دست وبی سواد مردم این کشور نیستن حق رای ندارن اقای با سواد چه چیزی باعث تهی دستی مردم شده یک عده ای سیری ناپذیر وبیت المال خور اموال کشور رو به جیب زدن که نتیجش شده میلیونها نفر تهیدست وقتی هم که تهی دست بشی امکان تحصیل خودبه خود نداری ولی اقازاده های مال مردم خور با تمام کودنی به خاطر داشتن سهمیه پدران دزد وداشتن پول به ظاهر باسواد هستن تازه انتخاب باسوادا وپولدارها رو برای مجلس ورءیس جمهور دیدیم داریم میبینیم که چه گلی مجلس و رءیس جمهور به سر مردم زدن

  • محسن
    0

    گرچه ما از احمدی نژاد رضایت 60 درصد بیشتر رو نداشتیم ولی درد و بلای احمدی نژاد بخوره سر خیلی ها با فانوس باید دنبالش گشت دولت مثلا" متفکرهای اصلاح طلب ملت رو به تنگنا کشیدند و گوشه رینگ ملت رو رها کردن

    نظرات شما -
    • هادی
      0

      این درصد رضایت شماست ازنظر بنده آقای دکتر احمدی نژاد متفکر اجرایی است که یک سر وگردن ازتمام مسئولین موجود ازاصولگرا گرفته تااصلاح طلب بالاترهستند.

  • ایرانی
    0

    مگه احمد نژاد صلاحیت داره که بتونه در انتخابات نامزد بشه ؟

    نظرات شما -
    • الف
      0

      از نظر ما که داره.

  • مسعود
    0

    سلام دکتر جان فقط کارشما شده حرف زدن مردم انتهای بزرگراه فقرن فکرراهی برای معیشت کنید

  • ارجمندی
    0

    از قدیم به کچل زلفعلی می گفتند و افراد دارای لکنت زبان بلبل لقب می دادند و زیباکلام هم...

  • ماد
    0

    با این نظر اینکه بعد روحانی با امریکا توافق حاصل میشه موافقم فقط و فقط بخاطر ارامش اقتصادی و استفاده تبلیغاتی ! خدا لعنت کنه هرکس رو که مردم رو به بازی میگیره

  • کاربر ناشناس
    0

    خدا کنه ریس جمهور آینده اقای احمدی نژاد باشه توکل به خدا

    نظرات شما -
    • کارگر
      0

      احمدی نژاد همونی نبود که میگفت مردم اصلن نمیدوننن تحریم چیه بعد تو اوج تحریمها چند میلیون دلار پول و گذاشت تو بانکهای امریکا تا توقیف شد یارفت سازمان ملل وگفت من حاله ای از نور انجا دیدم یا در موردگرانی گوجه فرمودند بیاین از سر کوچه ما بخرن ارزونه در کل بزرگوار مانند حسن جان زیاد دروغ میگفتندمرد با حالی بود نباید وارد سیاست میشد.

    • ماد
      0

      این کاربر کارگر دقیقا داره درست میگه ما متاسفانه ظاهر بینیم

    • الف
      0

      در جواب کارگر اول، دکتر کی گفت مردم نمی دونن تحریم چیه؟!!! دوم، ما به خاطر تحریم نمی تونیم ارز منتقل کنیم، پس چطور چندین میلیون دلار به آمریکا منتقل کردیم؟!!! سوم، کلمه درستش " هاله " است نه " حاله ". ظاهرا دکتر دکتر حسن هم تو جوونیاش تو دهات شون دیده بوده، اونو چرا نمیگی؟!!! چهارم، بزرگترین مشکل دوران گرونی گوجه بود دیگه، اون زمان حداکثر ۷ هزار تومن بود، زمان دکتر حسن دو سال قبل جنوب تهران ۱۷ هزار تومن بود. پنجم، کدوم دروغ رو به مردم گفت؟!!! ششم، جنابعالی همون یارانه و وام ازدواج و مسکن مهر و ...از صدقه سر دکتر احمدی نژاد داری. زنده باد دکتر احمدی نژاد.

  • مهدی
    0

    عشق فقط احمدی نژاد

    نظرات شما -
    • مجتبی
      0

      عشق فقط یک ادم میانه رو.

  • مجید
    0

    از اقای زیبا کلام بعید بود که با انهمه تجربه ومطالعه.اینچنین تحلیل سطحی وبقول خودسان پوپولیستی ارائه دهند.

  • محسن
    0

    یه نفر نیست به این بگه که موشک چه ربطی به برجام داشته چطور وقتی ما گفتیم تحریم های موشکی رو بردارید طرف مقابل گفت برجام و موشک به هم ربطی ندارن اما اگه ما موشک پرتاب کنیم به برجام ربط داره در ضمن شما یه تعهد دادی و باید عمل کنی میتونستی بگی چون شما موشک داری ما برجام رو امضا نمیزنیم معلوم خود اروپا و امریکا حرفی از موشک نمیزنن نمیدونم این بنده خدا چرا کاسه داغ تر از آش میشه نکته بعدی اینجوری که این میگه من فکر کنم یه نفر از تند رو ها رفته به ترامپ گفته برجام رو پاره کن چرا ما ایرانی ها دوست داریم خودمون رو حقیر کنیم

  • حاشیه نشین!
    0

    خدایا احمدی نژاد را برسان.

  • کریم
    0

    در جریان کرونا این سیاست یارانه ای بود که به داد مردم رسیدحالا بانی اش هر کی می خواد باشه.

  • گیج و ویج
    0

    یه سوال ذهنمو درگیر کرده؛شما میدونید فردا قیامت نمیشه چون امام زمان هنوز ظهور نکرده. طبق آیات قرآن کریم و با صراحت هم اعلام شده از زمان قیامت کسی خبر نداره و هر آن ممکنه قیامت بشه. برای همین خداوند با صراحت گفته حضرت محمد آخرین فرستاده منه. کسی میتونه تو ضیح بده؟

    نظرات شما -
    • دکتر
      0

      فقط آقام احمدی نژاد

    • حاج کاطم
      0

      اگر یک روز مانده باشه به قیامت ظهور اتفاق می افتد.حالا زیاد تو قید و بند این چیزا نباش .امام بیاد ولی درک نداشته باشی چه فایده؟ حالا اگه نیاد و تو درکش کنی اونوقت چی؟ پس بنظر من بجای بی تابی برای ظهور و قیامت که بی تابیت موجب سقوطت میشه چرا چون واسه آیندت برنامه ریزی نمیکنی و تلاش نمیکنی.بجا اینکارا تلاش کن و معرفتتو زیاد کن .از کجا معلوم نیم ساعت دیگه زنده باشی ک بفکر اون موقعی. ؟

    • سلام
      0

      دوست عزیز حتماً قبل از قیامت ،ظهور واقع خواهد شد. در چند آیه قرآن فرموده که حتماً حکومت به صالحان خواهد رسید.

    • مسعود
      0

      سوالش واقعا جالب بود. منظورش اینه که یا باید به ظهور امام زمان اعتقاد داشته باشید یا به قیامت. از اونجا که هیچ کس نمیتونه بگه "فردا صد در صد قیامت نمیشه" چون اگر بگه کلام خداوند که فرموده :"هر لحظه ممکنه قیامت بشه "رو نقض کرده. و از اونجا که یکی از اصول دین قیامته رو نفی میکنه پس میشه کافر. ولی چون ما منتظریم امام زمان اول بیاد بعد قیامت بشه میتونیم بگیم صد در صد فردا قیامت نمیشه. توجه کنید منظور از فردا میتونه ثانیه ای دیگه باشه. واقعا جالبه تا حالا بهش فکر نکرده بودم.

  • ن م
    0

    آقای بدکلام .شما لازم نکرده پیشگویی کنی . زیاد زور نزن که خیلی گند زدی

  • کاربر ناشناس
    0

    این چه عکسی از آقای احمدی نژاد گزاشتید!!! مگه فکر کردید چوپونه، ایشون یکی از مسئولین نظام حساب میشه، حالا گله اش کیه، در کل بد سلیقه گی کردید. حرکتتون خوب نبود.

  • مهدی هاشمی
    0

    ای استاد تمام . ای استاد دانشگاه چقدر تحلیل هایت آبکی است . این که رییس جمهور آینده اصول گراست تقریبا هیچ شکی توش نیست اما احمدی نژاد صلاحیتش تایید نمی شود و در دوره قبل رد صلاحیت شد ضمن اینکه مذاکره بدون تایید رهبر غیر ممکن است رهبر هم گفته ما با تروریست فرودگاه بغداد مذاکره نداریم

  • matyn
    0

    سلام.استاد.انگارمثل.دانشمندان.فن.وتکنولوژی.کشف.کردی.دیگه.مانیفست.سیاست.خریدار.نداره.پیشگویی.سرکارقابل.احترامه

  • سلام
    0

    جناب زیبا کلام شیفته غرب ، اگر اظهار نظر نکنی کسی نمی گه لال هستی. برو به فکر نوکریت باش.

  • خسته از دروغ
    0

    استاد زیبا کلام دست مریزاد خیلی موشکافانه و منطقی تحلیل کردن وکاملا درست گفتن فقط یه موضوعی که وجود داره اینه که متاسفانه حسن روحانی اصولگرایی در لباس اصلاح طلب هستش و با بیان اینکه اصلاح طلب هست مردم گول زد و پای صندوق‌رای اورد ولی عملا اصولگرا بود

    نظرات شما -
    • الف
      0

      دکتر حسن مخالف این نظامه‌. حالا اسم شو هر چی میخوای بذار.

  • ایرانی
    0

    ما اگر عقلی میداشتیم از یک سوراخ فقط یک داغ میداشتیم.

    نظرات شما -
    • الف
      0

      شما خودت میدونی. رئیس جمهور ما احمدی نژاده. زنده باد دکتر.

  • ایرانی
    0

    جناب بد کلام فعلا که شما اصلاح طلبا گند زدین به مملکت. اون از مجلستون اونم از دولتاتون وقتیم کم میارید فقط فرار به جلو! تا جایی که میگید ما از روحانی حمایت نکردیم! کو ؟ کجا؟ کی؟ اگه حرف نزنید کسی بهتون نمیگه لال

  • علی
    0

    ما از تفرقه افکنان بیزار هستیم .که این شیوه اصلاح طلبان غربگرا ست که مدتها است که کشور را به بازی گرفته اند حالاکه اصلاح طلبان درمیان مردم جای ندارند یک جایشان سوزش می کند

  • کاربر ناشناس
    0

    هرکه می خوهد رئیس جمهور با شد فقط ولایت مدار باشد و از جنس اصلاح طلب غرب زده نباشد

  • علی اکبری
    0

    آقای دکتر زیبا کلام نظام بین الملل یک نظام آنارشی است در این نوع نظام قدرت حرف اول و آخر را می زند و تنها راه بقا در این نظام افزایش قدرت به معنای بازدارنده ی آن است.البته مذاکره نه تنها تسلیم شدن در برابر دشمن نیست بلکه میدانی است برای نمایش و اعمال قدرت ،میدان مذاکره میدان جنگ است ، جنگ کلمات ،البته فرماندهان و افسران این جنگ باید نگاهی واقع گرایانه به نظام بین الملل داشته باشند نه آر مان گرایانه افسران جنگ ما در مذاکره و توافق برجام با تضمین دانستن امضای کری از تضمین های عملی و واقعی برای حفظ برجام غافل ماندند وبا این نگاه آر مان گرایانه از تاءمین منافع جمهوری اسلامی عاجز ماندند.نرمش قهرمانانه توام با نگاه واقع گرایانه می تواند تضمین کننده ی منافع جمهوری اسلامی ایران در توافقات بین المللی از جمله توافق هسته ای باشد.بله آقای زیبا کلام به تحلیل شما احتمال مذاکره ی اصولگرایان و رسیدن به توافق با غرب هست اما قطعا این توافق همانند برجام منافع جمهوری اسلامی و انرژی دیپلماسی را به هدر نخواهند داد.

  • کاربر ناشناس
    0

    سلام

  • بی‌نام‌
    0

    طرفدار‌آقای‌احمدی‌نژاد‌هستم‌چون‌آقای‌احمدی‌نژاد‌‌ واقعآ‌ به‌فکر‌ضعیفان‌و‌ستم‌دیدگان‌مردم‌ایران بودن‌ولی‌روحانی‌‌‌و یارانش‌‌خدمت‌‌در‌کمال‌نامردی‌بیشتر‌به‌فکر‌خودشان‌و‌‌‌ثروتمندان علل‌خصوص‌ظالمان‌‌‌و‌ریاکاران‌ودزدان‌بودند۲-احمدی‌نژاد‌‌ رُک‌و نترس‌‌بودن‌‌و‌‌ هرگز‌به‌برای‌ملت‌با‌کسی‌‌از‌آقازاده‌ها‌ تعارف‌ نداشت ولی‌روحانی‌‌ترسو‌‌‌ و دروغگو‌‌‌هرچی‌‌گفت‌‌برخلافش‌ را‌دیدیم‌و‌ در‌آخر‌اینکه‌‌از‌شورای‌نگهبان‌میخواهیم‌‌برای‌‌برای‌انتخابات‌بعدی‌ اجازه‌بدهند‌هم‌آقای‌خاتمی‌‌و‌هم‌آقای‌احمدی‌نژاد‌‌در‌دوره‌بعدی انتخابات‌ریاست‌جمهوری‌حضور‌داشته‌باشند‌‌ و‌بزارن‌مردم خودشان‌حق‌انتخاب‌داشته‌باشند البته‌ اگر‌هم‌ این‌دو‌را رد‌صلاحیت‌کند‌ یعنی‌انتخاب‌‌مردم‌‌‌‌مهم‌نیست.

  • مسعود
    0

    جناب کلام !! شماها پیشگویی نکرده بودید که اگه رییسی رای بیاره دلار میشه5000....... روحانی رای بیاره میشه20000

  • ...
    0

    رئیس جمهور در ایران یعنی کشک و تمام

  • کاربر ناشناس
    0

    حتی از تقسیم یارانه معیشتی هم عاجز مانندو نتوانستن عدالت برقرار کنند شما فقط گرفتید اما احمد نژاد داد سود سهام عدالت و یارانه ایشان بنیان گزارش بود اما شما چه کردید اصلاح طلب یعنی ویروس

  • ع. و
    0

    اگر برادران به خاطر داشته باشند همین اقا وقتی ترامپ رئیس جمهور شد گفتند که ترامپ به فلان دلایل زیر برجام نمی زند .اگ شک دارید بروید روزنامه ها و تحلیل های جناب اقا رو در سال های 96 و 97 بخوانید.

    نظرات شما -
    • متفکر
      0

      بدبخت مملکت ما که امثال زیبا کلام توش تز سیاسی میدن. ایشان دکترای خزعبلات داره.

  • ر.ن
    0

    آقای زیباکلام چی میگه دنیا داره به سمتی پیش میره کسی نمیتونه یه ماه بعدروپیش بینی کنه شماازالان داری یه سال دیگه رو پیش بینی میکنی تحلیلهای سیاسی شماازالان ده سال پیش که شمارومیشناسم آبکی بود تو این دوسه سال اخیر که افتضاح بود آخه مرد حسابی احتمال اینکه احمدی نژاد تاییدصلاحیت بشه خیلی خیلی پایینه درضمن شماهنوزم آقای احمدی نژادرواصولگرای تندرو میدونی درحالی خودش هفت هشت سالی میشه که خودش این موضوع رو قبول نداره و این رودرعمل هم ثابت کرده

  • امیر
    0

    اینو همه میدانند بر هم زدگان برجام اصوالگران باصطلاح تندرو همانهایی که پدر مردم و در اوردن و نگذاشتن دولت روحانی یک راه دیپلماتیک حساب شده با دنیا داشته باشد و یک نفس به این مردم زجر کشیده بدهد و قطعا اینا این کار یعنی ارتبا ط با امریکا را انجان خواهند داد ، انشالله که اتفاق بیفتد و جریان واقعی مخالف تفکر امریکایی نمایان بشود ، و همه بدانند که موسوی سال ۸۸ چرا با اینا مقابله کرد.

    نظرات شما -
    • متفکر
      0

      شما هنوز خوابی؟! کدوم برجام، این یک بازی کثیف سیاسی بود تا مردم رو گول بزنن و ایران رو چند سال از پیشرفت عقب بندازن، پیشنهاد میکنم فیلم های مربوط به حمله به فروشگاهها و زدوخورد تو غرب رو ببینی، اونها تو نونشون موندن میان برای من و شما کار کنن؟ مشکل کشور ما از تنبلی من و شما و اون مسئولیه که فقط برای حق ماموریت و حقوق نجومی پست قبول میکنه و وضع میشه این. لطفاً بیدار شو

  • هامون
    0

    این دکتر میخاد با گفتن تندرو به دکتر احمدی نژاد واینکه طرفداراش بیسواد و ضعفا هستن عملا علیهش حرف بزنه در صورتیکه تقریبا برای اکثریت مردم حتی مخالفان دکتر دیگه محرض و مسجل شده که یگانه کسی که میشود بهش اعتماد کرد و امیدی به او داشت شخص دکتر احمدی نژاد عزیز هست و جمهوری اسلامی هم اگه میخاد از این باتلاقی که خودش برای مردم درست کرده نجات پیدا کنه تنها بازگشت دکتر به قدرت و اجازه انجام اصلاحات اساسی در اداره کشور را داشته باشه بدون سنگ اندازی و کارشکنی .یاحق

  • Hami
    0

    احساس می‌کنم هر چی زمان میگذره به عصر حجر نزدیک میشیم بر اساس پیش بینی های زیبا کلام.

  • امیر
    0

    قراره افتراع و تهمت و فحش و نزاریند همه چیز هست در نظرات اقایان،

  • هادی
    0

    آقای دکتر احمدی نژاد درپایان دوره ۸ساله ریاست جمهوری باپیشرفت درعلوم مختلف ازجمله انرژی هسته ای،هوافضا ،نانوتکنولوژی، سلولهای بنیادی و...وهمچنین پیشرفتهای ورزشی ،اقتصادی،فرهنگی، نظامی،هوافضا، سیاست خارجی ،مسکن مهر،سهام عدالت،پروژه های متعدد سد وپل وکارخانه وجاده وطرحهای هادی روستایی وشهری ومشارکت کلیه آحاد ملت درطرحهای مختلف وتبدیل کشوربه کارگاهی که عوامل اجرایی آن ازهمه اقشارجامعه تشکیل شده بود توان وقدرت کشور رابه جایی رسانده بودندکه قدرت چانه زنی درمقابل دشمن گرگ صفت درحد بی سابقه ای بالارفته بود و اگر قراربود مذاکره ای هم صورت گیرد لازم بود توسط شخصیتی مثل دکتر احمدی نژاد که کشور رابه این نقطه رسانده بود وتوان بسیارزیادی درحفظ عزت وسربلندی ملت داشت صورت میگرفت که متاسفانه نگذاشتند واین پتانسیل عظیم توسط افراد زبون ودست پرورده غرب که بعضا توسط دکتراحمدی نژاد کنارگذاشته شده بودند به حدررفت. به قول شاعر" کارهرخرنیست خرمن کوفتن گاونرمیخواهد ومرد کهن"

  • روستایی
    0

    آقای استاد اتفاقا در زمان ۸سال جنگ تحمیلی همین فقیرها روستاییها حاشیه نشین ها بودند که رفتند مردانه جنگیدند خون دادند جان دادند الان تو با آسودگی نشستی و به این عزیزان توهین میکنی امام فرمودند انقلاب ما انقلاب مستضعفین است الان هم این عزیزان در خط اول هستند هد جا که لازم باشد

  • وحید جهانبخشی
    0

    دقت کردید تمام هواداران احمدی نژاد رو مه خودش گفته حداقل ۱۵ میلیون نفر هستند رو بی سواد کم سواد و کم فهم تشبیه کرد یعنی هواداران اصلاح طلبان را تحصیل کرده قشر تحصیل کرده جامعه نامید و تمام هواداران احمدی نژاد را کمتر تحصیل کرده کم سواد تر حاشیه نشین و نافهم خطاب کرد این است تمام سیاست اصلاح طلبان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ازفهم زیادشونه که کشور روایتطور نیست نابودکردن اطلاح طلبای بی خاصیت فقط فکرشون مذاکره باامریکای جنایتکاره

    • محمود
      0

      کسی که حزب خودشو و متمولین رو باسواد میدونه و فقیرا و مخالفینش رو بی سواد چجوری استاد دانشگاه تهران میشه و انقدم بهش بها داده میشه جناب خبرفوری وقتتو با این به ظاهر روشنفکرا تلف کردی اینها طرفدار ملت نیستن منافعشون این اقتضارو میکنه و هرکی به اینا رای نده رو اصلا جزو مردم نمیدونن

  • شاه بلوتی
    0

    اقای زیبا کلام اشتباه نکن اینده سیاسی ورییس جمهور اینده کسی نیس جزاقای مهندس فتاح

  • نسیم بهشت
    0

    کلازیباکلام زیاد حرف اضافی وبیخودوبی معنی میزنه یکی اونو ازبرق بکشه

  • علی شایان منش
    0

    زیبا کلام من نه بیسوادم نه حاشیه و این چرت و پرتایی که امثال شما ساختین و‌این فاصله طبقاتی رو بین مردم ایجاد کردین..اتفاقا من و خیلی دیگه از مردم ک شما بهش بیسواد میگی هم شعورشون از امثال شما بیشتره و هم سوادشون..تندرو شمایین که با شعار اعتدال ولی با یه شیب تند کشور رو به لبه پرتگاه بردین و به این روز انداختین. از ۱۴ سالگی تا الان که نزدیک ۳۰ سالمه به احمدی نژادی بودنم افتخار میکنم..

  • محمد
    0

    زیبا کلام از آرزوش میگه که ایران میره با آمریکا باره دیگه مذاکره میکنه توهم نزن جناب ما به کسی رای میدیم که در دنیا حقیر و ذلیلمون نکنه عزت ایرانی رو برگردونه و به آمریکای خبیث بگه شیطان بزرگ اگه این تندرویی هست بعله ما تندرویم

  • شاهین
    0

    وای به حال کشوری که احمدی نژاد در اون یک قهرمانه! چه کردند با ما

  • محمد
    0

    زیباکلام احمدی نژاد به گورستان سیاست پیوسته شما اورا نتوانی زنده کنی که با ترامپ‌ مذاکره کند از رفسنجانی یابخوان رستم خانی قوی تر نیست که رد صلاحیت شد ردصلاحیت احمدی نژاد پرواضح است این راکودکان سیاسی درک میکنند شما چطور نفهمیدی تعجب شاید فکر کردی که خودت خیلی طرفدارداری یا خیلی فهم سیاسیداری که احمدی نژاد باور کند و باطناب شما به چاه برود

  • حسن زاده
    0

    یعنی واقعا این بیسواد استاد دانشگاه تهرانه دلم برا دانشجوهاش میسوزه

  • عباس.کریمیان
    0

    خودکرده .را چه تدبیر ..اقای احمدی نژاد باان کارهای بی حساب وکتاب مملکت رو به 20سال عقب گشاند ...ولی.دیگر از مردم درپای صندوق خبری نیست .همان 15.م جمعیت که طرفدار ریسی بودن ..دوباره می ایند ورای میدهند ..ما تا از بنیاد واصول زیربنای درست وحسابی نداشته.باشیم .هرکسی بیاید هیچ.تغیری صورت .نمیگیرد ...

    نظرات شما -
    • الف
      0

      اجازه بدید دکتر احمدی نژاد بیاد تا ببینید چقدر میتونه تغییر ایجاد کنه. چپ و راست هر چی زور داشتن زدن. دکتر احمدی نژاد تو هیچ گروهی نیست، حتی اصولگرا هم‌نیست. اصولگراها فقط ادای پشتیبانی در میارن تا امتیاز بگیرن، اما دکتر به هیچ کس امتیاز نمیده.

  • شهریار پوراحمدی
    0

    بدبختی اینجاست که ازاین گروههای رسمی که درکشورمیتواندکارکندهردوامتحان خودراپس داده ودراداره کشورمردودشده اند . اینست که دروضعیت فعلی انتخاب هرکدام ازاینهانه تنهاتغییری ایجادنمیکندبلکه سرعت کشوررادرمسیرنابودی تسریع خواهدکرد .

  • M
    0

    هرچه زودتر باید توافق کنید و کشور را از بدبختی نجات بدید

  • ناشناس
    0

    اخه بتوچی باید گفت میگی. مردم جانشان به لب رسیده خوب امثال توروشنفکر باعث شدین روحانی رییس جمبور(جمهور)بشه حالا دارین استارت تظاهرات رامیزنی باید بتو گفت خاین به دین ونظام

  • حمیدرضا
    0

    آخ... استاد... ظاهرا این نگاه صرفا به خارج تمومی نداره البته نظرات استاد همیشه به آمریکا بوده نرمش قهرمانانه رو اشتباه گرفتید... همانطور که ظریف در برجام در رعایت تذکرات رهبر خودشو به کوچه علی چپ زد آخرشم دارید میگید برجام نشد چون آخوندا و سپاهیا و حذب الهیا نذاشتن... چی رو نذاشتن؟ نذاشتن موشکی و منطقه رو بدیم؟ استااااد آمریکا و غرب دارن میجنگند با ما... چشم هارو باز کنید ... کودکان و زنانی که آمریکا این روز ها میکشد آنطرف دنیا نیست... همینجاست... عراق ،یمن و سوریه و ... و هزاران فکت برای دشمنی شدید آمریکا... که هرکدام رو بگوییم میگویید تقصیر حذب الهی هاست... دین ندارید... غیرت ندارید... وطن دوست نیستید... عاقل باشید... از جان خود بترسید. امثال استاد نیاز این جامعه ی در حال درس گرفتن و کسب تجربه است. مردم میبینند و تحلیل میکنند... آینده این مملکت روشن است... به امید اینکه بدانیم خودمان باید درستش کنیم... خودمان بسازیم... بدانیم چه کسی را انتخاب کنیم و... نه به امید نرمش قهرمانانه به تعریف استاد!

  • ناشناس
    0

    استاد بی تعهد پیامبر اسلام رو با فقیرا وپابرهنه ها بثمر رسوند نه با اعیان واشراف مثل تو که وادادین به امریکا امام گفت مستضعفین ولی نعمتند نه پولدارای بیعرضه ای مثل تو بفهم

  • رضا
    0

    کدوم حرف این زیبا کلام درست بوده که این دومیش باشه. تو خود تهران هم احمدی نژاد الان رایش از بقیه بیشتره

  • امیر حسین
    0

    خدا به ملت ایران رحم کنه بااین اصول گرایان

  • وحید
    0

    اول که این کاملا غلطه همین به اصطلاح تندروها نبودند که میگفتند برجام ضرر محضه مگه همین تندروها نبودند میگفتند راه حل کشور فقط از داخله وخیلی چیزای دیگه گفتند و ساده لوحان غرب زده می‌گفتید شما کاسب تحریم هستید حالا بجای عضر خواهیتونه

  • Jan
    0

    تو مواظب باش کلاهتو بادنبره نظرتو بیشتربدرد امسال مثل خودت میخوره ، اومدی حرف بزنی نظری دادی برای سال ۱۴۰۰ اما راه رفتی، این نوع گفتارها تحریک آمیز بعد از کرونا این طورمیشه آن طورمیشه ،مطمئن باش صد درصد برای ایران اگر بدتراز شرایط کرونا پیش بیاد هرگز نظرتو پیش نمیاد ، پس مواظب کلاهت باش آقای منعقد،

  • جعفر م
    0

    فدایی داری داداش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها