ماجرای هک اطلاعات سازمان امور دانشجویان چه بود؟

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان امور دانشجویان درباره اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر هک اطلاعات سایت این سازمان توضیحاتی داد.

ماجرای هک اطلاعات سازمان امور دانشجویان چه بود؟

بهزاد رسته‌من مطلق، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان امور دانشجویان درباره هک شدن اطلاعات این سایت اظهار کرد: اخباری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر هک شدن سایت این سازمان و دسترسی به مدارک هویتی دانشجویان خارج کشور منتشر شد که این اخبار صحت ندارد و کلا شایعه بوده است.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان امور دانشجویان گفت: متاسفانه منبع انتشار این اخبار کذب هنوز مشخص نشده است. در این اخبار گفته شده که اطلاعات سازمان ما و «ایران داک» هک شده است در صورتی که تا جایی که ما در جریان هستیم اطلاعات این سایت نیز به مشکلی نخورده است چرا که ما در حال کار با آن‌ها هستیم.

مطلق در ادامه بیان کرد: کارکنان سازمان ما اطلاعاتی که ادعا شده بود هک شده و در حال خرید و فروش است را رصد کردند و متوجه شدیم که این اطلاعات مربوط به ما نبوده است.

اطلاعاتی از سایت سازمان امور دانشجویان هک نشده است
او در ادامه تصریح کرد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که از ایران داک دریافت کرده ایم اطلاعاتی مربوط به ۲ سال و نیم پیش (مربوط به ایران داک) روی بعضی فرم‌های خارجی گذاشته شده و ادعا کردند که این اطلاعات را هک کرده اند و ایران داک نیز در حال پیگیری حقوقی و قانونی هستند که متوجه شوند این اطلاعات از کجا رسوخ پیدا کرده است، چون این سایت هک نشده است.

مطلق گفت: احتمال می‌دهیم فردی از داخل اطلاعات را روی دستگاهی کپی کرده و به بیرون منتقل کرده است. این اطلاعاتی برای سروری است که خاموش است.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: هیچ اطلاعاتی از سایت سازمان امور دانشجویان مورد حمله و هک قرار نگرفته است. سایت‌های ما از نظر پهنای باند و برای جلوگیری از هک شدن مدام رصد می‌شوند و همکاران ما مخصوصا از ابتدای امسال سایت‌ها را بیشتر رصد می‌کنند.

مطلق افزود: روال هک کردن این است که هکر یا سایت را از کار می‌اندازد و یک پیغام می‌گذارد و یا اگر اطلاعاتی را کپی کرده باشد بخشی از آن را برای تائید صحت ادعای خود منتشر می‌کند که این اتفاقات اصلا رخ نداده و این اخبار در حد شایعه بوده است.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان امور دانشجویان درباره موارد استفاده از این اطلاعات در صورت هک شدن گفت: هک انواع مختلفی دارد و می‌تواند سیاسی و یا اقتصادی باشد. معمولا اطلاعات را می‌گیرند و در باج افزار‌ها اطلاعات را کد می‌کنند به صورتی که فرد دیگر به اطلاعات خود دسترسی ندارد و به افراد می‌گویند که برای باز شدن اطلاعات باید مقداری پول به حساب ما واریز کنید. معمولا هم از حساب‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند که قابل رهگیری نباشد.

او تأکید کرد: اطلاعات سازمان امور دانشجویان اطلاعات خاصی نیست. فقط به این جهت که حقوق شهروندی رعایت شود باید این اطلاعات محرمانه نگه داشته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها