چند توصیه برای مبتلایان به وسواس فکری-عملی در دوران کرونا

شرایط در شیوع کروناویروس برای افراد دچار اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) بسیار سخت‌تر بوده و می‌تواند تبدیل به یک کابوس وحشتناک شود.

چند توصیه برای مبتلایان به وسواس فکری-عملی در دوران کرونا

افرادی که به اختلال OCD دچارند در شرایط شیوع کروناویروس بیشتر تحت رفتارهای وسواسی و اجباری قرار گرفته و از این رو رنج و سختی بیشتری را نسبت به دیگر افراد متحمل می‌شوند.

در صورتی که به این اختلال دچار هستید موارد زیر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی iocd می‌تواند با توجه به نوع این اختلال در شما به تفکیک برایتان راهگشا باشد:

اگر دچار ترس و وسواس تمیزی هستید

- خود را تنها به عمل کردن به یک برنامه اصولی ایمنی و تمیزی بر اساس توصیه‌های سازمان‌های معتبر بهداشتی ملزم کنید و از انجام اقدامات بیشتر خودداری نمایید.

- سطوح را یک بار در روز تمیز کرده و بیشتر روی سطوحی تمرکز کنید که به طور مرتب در تماس هستند و از تمیز کردن غیرضروری سطوحی که در تماس روزانه نیستند خودداری کنید. برای مثال اگر تمام روز را در خانه بوده‌اید و هیچ کسی به خانه‌تان نیامده نیازی به تمیز کردن دستگیره‌ها وجود ندارد. روند ضدعفونی کردن سطوح نباید بیش از چند دقیقه زمان ببرد.

- دست‌های خود را هر بار پس از مواردی چون بازگشت از بیرون و فضاهای عمومی، قبل از غذا خوردن، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و بعد از عطسه، سرفه یا فین کردن به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. اگر صابون و آب در دسترس‌تان نیست، از ضدعفونی‌کننده دستی استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد.

- اگر می‌خواهید بیش از موارد ذکر شده در بالا برای ضدعفونی کردن و شست‌وشوی دست‌ها و سطوح دیگر زمان بگذارید با یک نفر مشورت کنید تا متوجه شوید آیا رفتارتان معقول و مورد نیاز است یا تنها به دلیل وسوسه‌های فکری تمایل به انجام آن دارید.

اگر دچار وسواس کمال‌گرایی هستید

- به خود یادآوری کنید که هیچ کس نمی‌تواند خود را "کاملاً" در برابر کووید-۱۹ محافظت کند و هیچ کس انتظار ندارد که شما نیز بتوانید این کار را انجام دهید. زمان‌هایی که دچار چنین وسواسی می‌شوید سعی کنید به جای رفتارهای افراطی و ناشی از کمال‌گرایی به عقل و منطق خود رجوع کنید.

- به یاد داشته باشید که سازمان‌های بهداشتی معتبر هنگام تنظیم دستورالعمل‌های بهداشت عمومی به فکر افراد مبتلا به OCD و یا کمال‌گرایی نیستند، بنابراین بهتر است با یک دوست قابل اعتماد و مطلع از شرایط شما، عضو خانواده یا درمانگر خود مشورت کنید تا دستورالعمل‌های معقول با شرایط خود را بهتر دریافت کنید. درمانگر شما می‌تواند به ویژه در فهم نحوه استفاده از این دستورالعمل‌ها به روشی که مطابق با استانداردهای بهداشتی باشد بدون اینکه شما را به رفتارهای افراطی سوق دهد، کمک کند.

اگر دچار نگرانی بابت آسیب زدن به دیگران هستید

- توجه داشته باشید که OCD می‌تواند در زمان شیوع کروناویروس این افکار و نگرانی‌ها را در شما ایجاد کند که ممکن است به دیگران بیماری را انتقال داده باشید یا در آینده به طور عمدی یا تصادفی آن را به دیگران انتقال خواهید داد.

- اگر دچار این افکار مزاحم شده‌اید یا به دلیل این افکار دچار اجبار یا اضطرار شده‌اید با درمانگر خود تماس بگیرید و به او تغییرات ایجاد شده در علائم OCD خود را اطلاع دهید. او می‌تواند به شما راهکارهایی برای مواجهه با نگرانی‌های جدید و همچنین تمرین‌هایی برای غلبه بر آن‌ها را ارائه دهد. در این شرایط با توجه به شرایط خودتان نیاز به مشاوره دارید.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها