همه چیز درباره سقوط تاریخی قیمت نفت/ بن سلمان وارد یک بازی خطرناک شد/ آیا طلای سیاه باعث جنگ آمریکا و عربستان می‌شود؟

یک اندیشکده تاکید کرد که عربستان با ورود خود به بازار نفت، بازی خطرناکی را آغاز کرده است؛ بازی که ممکن است به تغییرات گسترده در داخل این سرزمین منجر شود.

همه چیز درباره سقوط تاریخی قیمت نفت/ بن سلمان وارد یک بازی خطرناک شد/ آیا طلای سیاه باعث جنگ آمریکا و عربستان می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، کاهش عجیب قیمت جهانی نفت و به خصوص نفت آمریکا باعث شوکه شدن بازار شده است. حالا همه منتظرند تا ببینند بازار طلای سیاه به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟ آیا فاجعه ای بزرگتر در راه است یا همه چیز به روز اول باز می‌گردد؟

کاهش قیمت نفت در این چند ماه تبدیل به جریانی مرسوم شده بود؛ دیگر همه داشتند به این افت قیمت عادت می‌کردند، اما اتفاقی که دو شب گذشته رخ داد در 18 سال اخیر بی ‌سابقه بود. قیمت نفت امریکا پس از مدت‌ها به زیر صفر رسید و رقم تاریخی منفی 35.20 دلار را به ثبت رساند. اکنون پرسش‌های بسیاری در مورد این سقوط و عواقب و نتایج و عللش مطرح می‌شود که سعی داریم به برخی از آنها بپردازیم.

دلیل سقوط تاریخی نفت چیست؟

پرسش اول این است که دلیل این سقوط تاریخی قیمت چه بود؟ دلیل این سقوط قیمت از 18 دلار به منفی 35 دلار این است که شرکت‌های آمریکایی دیگر جایی برای انبار کردن نفت خود ندارند. در حقیقت شیوع ویروس کرونا در چند ماه اخیر باعث کاهش تقاضای شدید نفت در بازار جهانی شد و شرکت‌ها را مجبور کرد که به امید بهبود اوضاع در روزهای پسا کرونایی، به انبار کردن نفت حتی در نفتکش ‌ها روی بیاورند. با این حال، اتفاق غیر منتظره این بود که دوران شیوع کرونا بیشتر از زمان حدس زده شده طول کشید و بالطبع، ظرفیت انبارهای نفت پر شده و دیگر جایی برای نفت وجود ندارد. در نتیجه، شرکت‌ها مجبور هستند به خریداران برای بردن نفت مازاد خود، حتی تا بشکه ای 35 دلار پول بدهند.

در همین حین، اقدام عربستان و روسیه در عدم کاهش زیاد تولیدات و فروش نفتی خود باعث شده آمریکا و چین در فروش نفت با مشکل بیشتری مواجه باشند. یک سناتور آمریکایی (جیمز آنهوف) طی نامه‌ای به وزیر تجارت این کشور هشدار داد که روسیه و عربستان سعودی تلاش دارند تا تولید کنندگان نفت و گاز آمریکا را نابود کنند. وی در ادامه گفت که کاملا واضح است که عربستان و روسیه به اشباع بیش از حد بازارهای نفت ادامه می‌دهند که همین موضوع باعث به چالش کشاندن امنیت ملی و اقتصادی ما می‌شود.

ماجرا به زمانی باز می‌گردد که کرونا شروع به شیوع در چین کرد. عربستان در آن زمان فروش خود را تعدیل نمود و در حالیکه این ویروس از چین عبور کرده و به کل دنیا سرایت کرد، نفت‌های خود را مجددا راهی بازار کرد. هر چند، این کشور با آمریکا و اعضای اوپک توافق کرد که فروش و تولید خود را تا 10 درصد پایین بیاورد، اما بسیاری معتقدند این کاهش تولید، هم کافی نبود و هم عربستان از طریق تعامل با شرکت‌های روسی از اجرای کامل آن گریخت.

سقوط نفت منجر به سقوط آمریکا نمی‌شود

بسیاری همچنان معتقدند این کاهش قیمت قادر به نابودی بازارهای نفتی آمریکا نیست، چرا که حتی قبل از منفی شدن قیمت نفت هم باز این کشور قادر نبود نفت‌های خود را بفروشد. در این بحبوحه اتفاقا این ماجرا به سود آمریکا شد؛ چرا که به علت فشار روانی منفی شدن قیمت، دونالد ترامپ و دولت ایالات متحده را مجاب کرد که نفت انبار شده بسیاری از شرکت‌های آمریکایی را بخرد تا آنها جای کافی برای نفت خود داشته باشند. ترامپ چندر روز پیش در جریان کنفرانس خبری روزانه خود گفت که با هدف جلوگیری از رکود بیشتر در بازار نفت، دولت بنا دارد 75 میلیون بشکه نفت جهت انبار کردن در مخازن استراتژیک ملی خریداری کند. دولت آمریکا معتقد است تا چند ماه دیگر و با کاهش شیوع کرونا، خرید نفت مجددا از سر گرفته می‌شود و در این زمان است که به علت هجوم خریداران نفتی، قیمت نفت به صورت تصاعدی بالا رفته و شرکت‌ها می‌توانند ضرر خود را جبران کنند.

در همین زمینه، وبگاه خبری آکسیوس تاکید دارد که این کاهش قیمت نفت مانند یک کش است که به عقب رفته و به زودی با شدت بیشتری به جلو پرتاب می‌شود. این وبگاه مدعی است که با گذر دوران کرونا قیمت نفت مجددا بالا می‌رود.

بازی خطرناک عربستان؛ آیا آمریکا به سراغ بن سلمان می‌رود؟

اندیشکده ecfr که یک اندیشکده پان اروپایی است در یکی از تحلیل‌های اخیرش به مساله تاثیر سیاسی مساله نفت و بازی قیمت آن در روزهای اخیر پرداخت. چیزی که بیش از همه مورد توجه این اندیشکده بود احتمال تاثیر بحران نفت بر مسائل سیاسی عربستان سعودی بود. این اندیشکده تاکید کرد که عربستان با ورود خود به بازار نفت، بازی خطرناکی را آغاز کرده است؛ بازی که ممکن است به تغییرات گسترده در داخل این سرزمین منجر شود.

طبق گفته نویسنده این گزارش، عربستان در نشست اخیر اوپک پلاس توانست به پیروزی‌هایی برسد و به جز مجاب کردن سایر کشورهای عضو به تنظیم بازار نفت به نفع خودش، نشان داد که در اوج کرونا در چین و آمریکا می‌تواند خودسرانه در زمینه سیاست نفتی جهان وارد عمل شود. عربستان بدون توافق با آمریکا از طریق تخفیف زیاد، به سرعت در حال فروش نفت خود به خصوص به مشتری‌های روسی است. در حالی که چین و آمریکا در حال دست و پنجه نرم کردن با کرونا بوده و قادر به فروش نفت نیستند، این اقدام سعودی‌ها منجر به کاهش شدید قیمت نفت شده است. اوضاع زمانی پیچیده تر می‌شود که توجه داشته باشیم روسیه و عربستان در این زمینه و جدا از سایر تولید کنندگان نفت با یکدیگر توافق کرده اند که در زمینه خرید و فروش نفت در اوج کرونا همکاری داشته باشند.

این اقدام عربستان از طرفی در روابط سیاسی عربستان و آمریکا و از طرف دیگر عربستان و روسیه تاثیر می‌گذارد. اقدام ترامپ در ممنوعیت ورود نفت‌کش‌های عربستانی به ایالات متحده یکی از اولین نشانه‌های طوفان سیاسی احتمالی در آینده است. پس از پایان بحران کرونا، آمریکا ممکن است به این اقدامات خودسرانه عربستان پاسخ دهد. نباید فراموش کرد که حکومت جدید عربستان و به خصوص ولیعهد جوان آن در داخل آمریکا دشمنان بسیاری دارد. قضیه قتل جمال خاشقچی و دخالت عربستان در حملات 11 سپتامبر هنوز از یاد برخی آمریکایی‌ها نرفته است. از چند ماه پیش تا کنون چند مقاله در برخی رسانه‌های آمریکایی در این مورد که بهتر است آمریکا از عربستان دور شده و متحد منطقه ای خود را تغییر دهد منتشر شده است. همچنین، تغییرات گسترده در داخل عربستان در روزهای اخیر باعث شکننده تر شدن اوضاع سیاسی در این کشور شده است( اینجا بخوانید). شکنندگی که بدون حمایت آمریکا از بن سلمان می‌تواند علیه او عمل نماید.

اکنون باید صبر کرد و دید که دلارهای نفتی بن سلمان باز می‌تواند ترامپ خشمگین را رام کند ویا این بار کشتیبان را سیاستی دگر خواهد آمد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ایرانی
    0

    بن سلمان سر خودش رو به باد میده با این کارهای احمقانه

  • M.R
    0

    برام سواله که چه اتفاقی می‌افتاد اگر به جای عربستان ایران متحد منطقه‌ای ایالات متحده بود!

    نظرات شما -
    • فرزاد
      0

      عربستان نوکردربست شیطان بزرگه وگاوشیرده آمریکاست .یعنی ماهم گاوشیرده ونوکرباشیم؟واقعا برات متاسفم .مگرایرانی نیستی؟ایرانی باغیرته زیربارزورمیره .خیال باطل را ارخودت دورکن.

    • کاربر ناشناس
      0

      پس از سقوط قیمت نفت قحطی غذا جهان را در بر می گیرد که ااز کرونا ونفت خطر ناک تر است یعنی جنگ وگرسنگی ومرگ در سراسر دنیا

  • صدافت
    0

    اگر روابط 1-براساس احترام متقابل به یکدیگر باشد.2 امریکا تحریم ها رابردارد.تمام پول های بلوکه شده ایران راآزاد کند واز طریق بانکی به دست ایران برسد.3-امریکا ایران رابه عنوان یک قدرت بزرگ اسلامی به رسمیت بشناسد4-.جلو اقدامات موشکی وپرتاب ماهواره های ایرانی هیاهو وسنگ اندازی نکند5-مانند کشور های روسیه وچین با ایران برخورد کند 6 -ودر اخر دست کثیف خود را ازحمایت گروه های مخالف ایران کوتاه کند،،می شود به عنوان دوکشور مستقل باهم ارتباط داشته باشند،،خلاصه بگم امریکا باید دست ازدشمنی با ایران بردارد وآنچه تا به حال به ایران ضرر زده جبران کند،می توان به انها اعتماد کرد ورابطه داشت،،طور دیگری باشد ما قبول نداریم،چهل سال است باتحریم وخیره مردم ما را کلافه کرده اند با یک معذرت خواهی خشک وخالی درست نمی شود،چون امریکا قابل اعتماد نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها