استاد سیاست گذاری و اقتصاد بین الملل در گفت‌وگو با خبرفوری:

تحریم ها ایران را در برابر بحران نفتی امریکا واکسینه کرده است/ ترامپ روزهای سختی را پشت سر می گذارد/ چین به طور محدود می تواند نفت را ذخیره کند

استاد سیاستگذاری دانشگاه و کارشناس اقتصاد بین الملل بر این باور است که بحران منفی شدن قیمت نفت در آمریکا کوتاه مدت است و اوپک برای حل آن باید بیش از برگزاری جلسه و کاهش تولید نفت اقدام کند.

تحریم ها ایران را در برابر بحران نفتی امریکا واکسینه کرده است/ ترامپ روزهای سختی را پشت سر می گذارد/ چین به طور محدود می تواند نفت را ذخیره کند

دکتر علیرضا سلطانی در گفت‌وگو با سایت خبر فوری کاهش قیمت نفت آمریکا را تحلیل کرد و گفت: منفی شدن قیمت نفت در آمریکا و شاخص "وست تگزاس اینترمدیت" پدیده ای استثنایی، موقت و بعد از جنگ جهانی دوم تقریبا بی سابقه است، این مسئله یا اتفاق یک زنگ خطر جدی برای اقتصاد جهانی است و نشان می‌دهد که نفت به مثابه جریان خون در کالبد اقتصاد جهانی است در چه شرایط سخت و نگران کننده ای به سر می برد.

استاد سیاست گذاری عمومی دانشگاه ادامه داد: این شرایط هر از گاهی به صورت شوک هایی خود را به اقتصادی جهانی نشان می دهد؛ منفی شدن قیمت نفت هم شوک به اقتصادی جهانی است، این امر موقت، سریع خود را نشان می دهد و رفع می شود، مانند انسانی که در شرایط نامناسبی قرار دارد به مثابه یک سکته کوتاه و موقت دچار شوک قرار می گیرد و رفع می شود.

این کارشناس اقتصاد بین الملل با اشاره به دلایل این کاهش اعتقاد دارد دو دلیل عدم در این زمینه وجود دارد و تشریح کرد: علت روانی ، علتی است که تحت تاثیر ظهور پدیده کرونا در جهان در طول سه ماه گذشته به وجود آمد و خیلی سریع به آمریکا و به اقتصاد این کشور کشیده شد.

وی ادامه داد: آمریکا یک پنجم اقتصاد دنیا را تشکیل می دهد و بسیاری از مناسبات، پدیده ها و روندهای اقتصاد جهانی به اقتصاد امریکا وابسته است، شیوع این بیماری در ایالات متحده تاثیر منفی بحران کرونا بر اقتصاد جهان را بیشتر کرده است و این نشان می دهد که به لحاظ روانی اقتصادی جهانی به صورت عام و اقتصاد امریکا به صورت خاص با چه شدت و حدتی متاثر از ابعاد روانی ویروس کرونا قراردارد.

تشریح آثار روانی کرونا بر منفی شدن قیمت نفت

دکتر سلطانی بیان داشت: با توجه به شرایطی که کرونا در آمریکا دارد و این کشور را در صدر کشورهای دنیا به لحاظ تلفات و قربانیان قرار داده است، این ویروس می تواند آثار منفی روانی بیشتری بر اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهان داشته باشد و به طور طبیعی نفت که یکی از بخش های مهم اقتصادی آمریکا است بیش از هر بخش دیگری در ایالات متحده از مسئله کرونا متضرر است چرا که به نظر می رسد آمریکا در یک قرنطینه است، مصرف بنزین و سوخت به شدت کاهش پیدا کرده و علاوه بر این مصرف کنندگان آمریکا خاص هستند که خیلی نسبت آینده نگران هستند و این ترس بر روی هزینه های روزمره شان تاثیر گذار بوده است، همه این عوامل به لحاظ روانی شرایطی سختی بر بازارهای جهانی و به خصوص نفت ایجاد کرده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با شیوع کرونا آثار روانی بر روی اقتصادی جهان نمود می‌یابد، در صورتی که کرونا در سایر کشورها کنترل نشود و سیاست قرنطینه سازی به شکل کلونی تداوم پیدا کند، آثار منفی بر اقتصاد سایر کشورها سایه می اندازد.

وی ادامه داد: آن چیزی که در بازار اتفاق می افتد عرضه و تقاضا است، اتفاقی که در بازارهای نفت آمریکا اتفاق افتاد این بود که قیمت نفت برای معاملات آتی برای ماه "می" که اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد می شود به منفی 35 دلار کاهش پیدا کرد، این به این معنا است که در واقع خریداری برای نفت عرضه شده توسط تولیدکنندگان آمریکایی در بازارهای نفت آمریکا وجود ندارد و اما در عین حال تولیدکنندگان نفت آمریکا مجبورند نفت خود را تولید کنند بنابراین ناچار هستند نفتی که در حال تولید است را به هر قیمتی به خریداران عرضه کنند.

هزینه توقف و تولید مجدد نفت سنگین تر است

کارشناس اقتصاد بین المللی تشریح کرد: منفی شدن قیمت نفت به این معنا است که تولید کنندگان حاضرهستند برای فروش نفت تولیدی خود به خریداران هزینه ای بپردازند، در واقع تولید کنندگان نمی توانند تولید نفت را متوقف کنند، توقف تولید نفت هزینه ای به مراتب بیشتر دارد پرا که فعال کردن دوباره تولید نفت بعد از یک یا دو هفته هزینه گزافی دارد از این می خواهند به هر قیمتی که شده نفت را به خریداران بفروشند.

این استاد دانشگاه یادآورد شد: با این حال قیمت نفت در بازار امریکا برای معاملات ماه "ژوئن" برای هر بشکه نفت 20 دلار برآورد شده است هر چند که نمی توان مطمئن بود اتفاقی که برای معاملات ماه "می" افتاد برای معاملات ماه "ژوئن" در روزهای آینده تکرار نشود، این نیازمند آن است که مدیران اقتصادی امریکا راه کاری پیدا کنند تا منفی شدن قیمت نفت مجدد تکرار نشود.

دکتر سلطانی با اشاره به سایر بازارهای نفتی در جهان گفت: این اتفاق در بازار نفت امریکا به این معنی نیست که سایر کشورهای دنیا همین شرایط را تجربه می‌کنند، روز گذشته با کاهش قیمت نفت در شاخص "وست تگزاس اینترمدیت" و به زیر صفر رسیدن آن، شاهد بودیم قیمت نفت در شاخص "برنت دریای شمال" چیزی حدود 25 دلار برای هر بشکه برای معاملات ماه "می" معامله قیمت گذاری شد و این نشان می دهد که بازار نفت امریکا در روزهای کرونایی شرایط متفاوت تری نسبت به سایر بازارهای جهانی تجربه می کند.

ترامپ روزهای سختی را تجربه می کند

وی تاکید کرد: نفت 20 دلاری به این معنا نیست که قیمت نفت در نقاط دیگر بالا است اما به هر حال ترامپ و کاخ سفید به شدت شرایط سختی را در این روزها تجربه می کنند.

این استاد دانشگاه به تاثیر منفی شدن قیمت نفت امریکا بر نفت ایران و خاورمیانه اشاره کرد و گفت: این کاهش در کوتاه مدت اثر ندارد، اما به این معنا نیست که بازار نفت جهانی و شاخص های دیگر در صورت تداوم شیوع بیماری کرونا مصون از این اتفاق است و بازار نفت به قیمت پایین تر نرسد هر چند که توافق اوپک، روسیه امریکا و کانادا برای کاهش تولید 10 میلیون بشکه ای نفت باعث شد فرآیند سقوط قیمت نفت متوقف شود اما این روش متضمن آن نیست که در آینده قیمت پایین تر نیاید و سایر کشورها تجربه امریکا در روز یکشنبه را نداشته باشند.

اوپک منتظر روزهای سخت باشد

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است این است اقتصاد های جهانی و به طور خاص اقتصادهای نوظهوری مثل چین و هند در نتیجه شیوع پدیده کرونا دچار رکورد شده، این رکود به معنای کاهش مصرف نفت است و این کاهش منجر به افزایش عرضه نسبت به تقاضا و کاهش شدید قیمت نفت شده که در آینده ممکن است ادامه داشته باشد.

کارشناسان اقتصاد بین الملل با تاکید براینکه کاهش قیمت نفت زنگ خطر برای سایر تولید کنندگان نفت به خصوص روسیه، عربستان و سایر کشورهای تولید کننده عمده نفت در اوپک است گفت: آنها باید منتظر روزهای سخت تری برای بازار نفت باشند و این مسئله شاید صرفا با برگزاری جلسه و کاهش تولید نفت مدیریت و کنترل نشود چرا که همه گیری کرونا اثرات جبران ناپذیری بر اقتصاد جهانی و بازار نفت داشته است.

تحریم ها اقتصاد ایران را واکسینه کرده است

سلطانی در این باره که قیمت نفت در بودجه ایران 50 دلار پیش بینی شده و بالاترین قیمت نفت در بازار جهانی 25 دلار برآورد می شود، چه آثاری بر اقتصاد کشور دارد، تصریح کرد: اگر ما در شرایط غیرتحریمی بودیم این کاهش قیمت کسری بودجه 50 درصدی را برای ایران در پی داشت اما واقعیت این است ایران در مقایسه با سایر کشورهای تولید کننده عمده نفتی آسیب پذیری کمتری از این نوسانات و چالش های قیمت نفت در حال تجربه است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر آثار منفی قیمت نفت برای ایران تحت تاثیر تحریم های اعمالی امریکا نزدیک دو سال است که پیش خور شده است اقتصاد ایران از دو سال پیش نسبت به این شرایط واکسینه شده است، بنابراین برای اقتصاد ما که با محدودیت فروش نفت مواجه بودیم تحمل و مدیریت شرایط کاهش قیمت نفت برای اراحت تر از کشورهای دیگر به خصوص کشورهایی مانند عربستان و روسیه است که به شدت به درآمدهای نفتی خود وابسته هستند، آن طور که شنیده ام عربستان قیمت نفت را در بودجه خود 80 دلار برنامه ریزی کرده که فاجعه اقتصادی بزرگی برای سعودی ها خواهد بود.

استاد سیاستگذاری دانشگاه تاکید کرد: نمی‌خواهم بگویم که منفی شدن قیمت نفت در امریکا برای ایران اثر منفی ندارد، چرا که اندک ارزی که از فروش محدود نفت کسب می شد مهم است اما دامنه تاثیرگذاری منفی این اتفاق بر اقتصاد ایران خیلی خیلی کمتر از اقتصاد های دیگر ارزیابی می‌شود.

جبران خسارات چین از کرونا با منفی شدن قمیت نفت آمریکا

کارشناسان اقتصاد بین الملل در خصوص تاثیر منفی شدن قیمت نفت بر اقتصاد چین گفت: چین به عنوان اقتصاد دوم جهان از این شرایط به شدت زیان کرده است اما به هرحال هر بازیگران اقتصادی تلاش می کنند هزینه و زیان خود را در شرایط بحرانی کاهش دهد، چین جز کشورهایی است که می تواند بخشی از زیان کرونا را با ذخیره کردن نفت جبران کند.

وی تاکید کرد: اما واقعیت این است که ذخیره کردن نفت یک امر نامحدودی نیست به هر حال کشورها حتی کشور چین امکانات و زمینه های ذخیره محدودی برای نفت دارند و نمی تواند در بلند مدت برای چینی ها اثر بخش باشد، اما می توانند بخشی از زیان های خود را با ذخیره کردن نفت ارزان جبران کنند.

منبع: خبر فوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • اسیر جاده ها
    0

    ما خانه بدوشان غم سیلاب نداریم قیمت نفت بالا و پایین بشه سودی به حال ما نداره ما که خیلی وقته از چپ و راست تحریم شدیم و چیزی برای از دست دادن نداریم و سخت ترین روزهای عمرمان را بخاطر چند تا مسؤل بی تدبیر میگذرانیم

  • پیت
    0

    مسئولان ما چهل سال آرزوی اقتصاد بدون نفت را داشتند ولی نه دانش ونه جرائت دل کندن از این همه پول بیحساب و کتاب نه حاضر به سخت کوشی در اقتصاد بودند ولی حالا توفیق اجباری نصیبشان شده است نفت بی نفت .از خانه های مجلل بیرون بیان و آستینهارا برای داشتن یک زندگی پر زحمت و طاقت فرسای به نفع عموم مردم بالا بزنید اگر در روز بیش از هزار دروغ به مردم نگفته اید و باید مرزها را بست که مسئولی فرار نکند.خدا حافظ ای تمام خوبیهای ما ای خوشگلترین رنگ جهان زرد روغنی و ای منبع و منشا دورغ به مردم. .

  • سروش
    0

    هی چین چین چین چین چین چین چین چین چین چین...!!!! چقدر چاپلوسی چینو می کنید؟؟؟ چین یه کشور فاسد و کثیفه... همه چیزشم از آمریکا عقب تره برید از قیمت نفت لذت ببرید و منتظر باشید چین جای آمریکا رو بگیره...!

  • ایرانی
    0

    دوستان یجور فکر میکنن اینگار فقط تو ایرانه ک دروغ گفته میشه تو همه کشورا همینه این بازی سیاسته فقط بعضی ادما برا اینکه مصون باشند به اسم دین خیلی کارا کردند که باعث شدند همه از دین فراری شند مطمئنم عذابشون هزار برابره فقط امیدوارم تو انتخابات پیش رو قومی قبیله ای رای ندیم یا با چنتا وعده الکی ازادی ازادی خام نشیم ببینیم کی توانیی و برنامه بهتری برای اقتصاد داره نه امیدوارم سال های بهتری داشته باشیم در اینده

  • قلی
    0

    طرف رو توی ده راه نمیدادن سراغ خونه کدخدا رو میگرفت

  • محسن
    0

    ترامپ با سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران فکر نمی‌کرد روزی خودش گرفتار مشکلات نفتی بشود. حال این کاهش قیمت در اقتصاد ما چندان تأثیر گذار نیست. گر چه مشکلات دیگری داریم که باید رفع شود.

  • رضا
    0

    قضیه نفت آمریکا موقت و به زودی به حالت سابق برمی‌گردد و این کشور سعی می‌کنند حداکثر ذخیره نفت در ذخایر استراتژیک را انجام دهد. آمریکا روزانه 16 میلیون بشکه مصرف داخلی داشت که حدود نصف آن را تولید می‌کرد و به دلیل شرایط کرونایی و پایین آمدن مصرف نفت خام میزان حدود 9 میلیون بشکه نفت تولیدی خود را یا مصرف و یا ذخیره می‌شود اینکه فکر کنیم این کشور با این شرایط نابود یا صدمه غیر قابل جبران می‌بیند فکر بچه گانه است در عوض این اقتصاد ماست که روز به روز ضعیف و ضعیفتر میشه و علامت آن ادامه تورم و تعطیلی کارخانه ها و بیکاری و.... که هر روز شدیدتر می‌شود.ذخایر طلا و ارز ما و آمریکا مثل قطره در برابر دریاست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها