شفافیت آراء به نام «مجلس دهم» به کام «مجلس یازدهم»

این روزهای آخر مجلس دهم در حال تدوین طرحی برای شفافیت آراء وکلای ملت است که مدتها به دنبال آن بود.

شفافیت آراء به نام «مجلس دهم» به کام «مجلس یازدهم»

هر روز که می‌گذرد یک گام به پایان عمر مجلس دهم نزدیک می‌شویم و در چنین ایامی وکلای مالت بیشتر باید به فکر به نتیجه رساندن طرح‌ها و لوایح عقب افتاده و مهم باشند تا زحمت دوباره کاری و بررسی مجدد لوایح و طرح‌های جدید بر دوش مجلس آینده و دولت نیفتد، اما در این روز‌های داغ کرونایی که دغدغه‌های بسیاری ذهن مردم و مسئولان را به خود را به خود درگیر کرده، طرحی برای بار چندم در مجلس مبنی بر «شفافیت آرای نمایندگان» به جریان افتاده است تا مشخص شود کدام نماینده به چه طرح‌هایی رای مثبت به چه طرح‌هایی رای منفی و به چه طرح‌هایی اصلا رای نداده‌اند.

شفافیت رکن اول دستگاه‌های اجرایی کشور است و بسیاری از مفاسد در خلاء این اصل مهم و حیاتی اتفاق می‌افتد و قطعا شفافیت آرای نمایندگان مجلس گام بلندی در راستای شفافیت دیگر ارکان کشور خواهد بود، اما سوال مهم و اساسی این روز‌ها که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده که چرا نمایندگان در واپسین روز‌های مجلس دهم به فکر شفافیت آراء آن هم به صورت دو فوریتی افتاده اند، در حالی که سال گذشته چندین بار با آن مخالفت کردند.

سه سال است که موضوع شفافیت آراء بین نمایندگان مطرح است و آذر سال ۹۶ محمدجواد فتحی اولین نماینده‌ای بود که میاندار شفافیت آراء در پارلمان شد؛ او گفته بود که پنج ماه از زمانی که ایده نخستین آن به ذهنم رسید، روی طرح کار کردم تا ابعاد حقوقی این طرح شفاف باشد، البته در کشور‌های دیگر هم شفافیت آراء متداول است؛ معتقدم هر نماینده‌ای باید مسئولیت رای خودش را برعهده بگیرد، مجلس تاریکخانه نیست که آراء در حالت محرمانه باقی بماند؛ اما این طرح در سال‌های بعد هم مورد بررسی قرار گرفت و هربار با دلایل مختلف و در اوج ناباوری و تاکید برای بررسی آن در صحن مجلس، از سوی وکلای ملت رد شد.

شفافیت آرای نمایندگان باعث پویایی کشور می‌شود

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر که این بار خود در پایان روزهای کاری مجلس دهم دست به کار شده و طرحی در جهت شفافیت آراء نمایندگان ارائه کرده است، او با اشاره به طرح شفافیت آراء نمایندگان و تفاوت آن با طرح قبلی می‌گوید طرح قبلی به کمیسیون شورا‌ها و سپس آیین نامه ارجاع شد، در نهایت حدود دو سال و نیم در این کمیسیون‌ها خاک خورد و گزارش آن به صحن مجلس نیامد.

او ادامه می‌دهد که ما با توجه به تجربه‌ای که به دست آوردیم، تصمیم گرفتیم که تا پایان مجلس دهم طرح شفافیت آرای نمایندگان را به تصویب برسانیم، چراکه در این زمان نمایندگان استقبال خوبی از طرح مذکور خواهند کرد و در نتیجه مخفی کاری در آراء به پایان می‌رسد.

حاجی دلیگانی تصریح می‌کند که یک‌بار سه طرح که برای شفافیت آراء وجود داشت به صورت تحریف شده به صحن آمد و در صورت تصویب هم اثری نداشت و بنده هم رأی مخالف به آن دادم.

او درباره شائبه‌برانگیز بودن انگیزه نمایندگان در صورت تصویب طرح شفاف سازی آراء معتقد است که اصل کار درست است و باعث پویایی مجلس و کشور می‌شود و این مسائل نباید مورد توجه قرار گیرد.

//

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم شاهین شهر می‌گوید ما از ابتدا به دنبال شفافیت آراء نمایندگان بودیم، اما عده‌ای از همکاران برای اینکه ما را دور بزنند، طرحی مبنی بر شفافیت آراء در حوزه تقنینی نوشتند در حالی که این امر در حیطه شفافیت آراء نمایندگان نبود و شامل همه دستگاه‌ها می‌شد، در حالی که ما نمی‌توانستیم در چنین حیطه‌ای قانون را تغییر دهیم و به عنوان مثال خواهان شفافیت آرای مجمع تشخیص مصلحت نظام باشیم، طرحی ناشدنی بود بنابراین با آن مخالفت کردیم.

استقبال یازدهمی‌ها از طرح شفافیت دهمی

اما موضوع را از منتخبان مجلس آینده هم جویا شدیم تا ببینیم که آنها درباره آشی که در دیگ مجلس دهم می‌جوشد، چه نظری دارند، علی نیکزاد منتخب مجلس یازدهم در گفت‌وگو با ، درباره تصویب طرح دو فوریتی شفافیت آرای نمایندگان درروز‌های آخر مجلس دهم می‌گوید اینکه دوستان در آخرین روز‌های مجلس طرح شفافیت آراء را مطرح کرده‌اند جای خوشحالی دارد، اما در روز‌های قبلتر هم می‌شد به آن پرداخت و قطعا عملکرد مجلس مورد قضاوت خواهد گرفت.

او می‌گوید امیدوارم یکبار برای همیشه این طرح در مجلس به تصویب برسد، اما اگر چنین نشود، قطعا آن را در مجلس یازدهم با هم فکری دیگر نمایندگان دنبال خواهیم کرد چرا که مردم محرم نظامند و آنچه که حقشان است را باید بدانند.

حجت الاسلام محمدرضا مبلغی دیگر منتخب مجلس یازدهم هم به ، می‌گوید بنده موافق شفافیت آرای نمایندگان هستم چراکه نمایندگان نباید چیزی را از مردم پنهان کنند، اما چرا نمایندگان مجلس در پایان دوره خود به این دغدغه می‌پردازند، بهتر بود از اول بپردازند و قطعا ما می‌توانیم به این امر انتقاد کنیم.

او می‌گوید اگر نمایندگان قصد شفافیت داشتند بهتر بود که آن را برای آراء خود نیز در نظر می‌گرفتند، اینکه فردی از خود دو چهره نشان دهد، صورت جالبی ندارد.

شفافیت آراء به نام «مجلس دهم» به کام «مجلس یازدهم»

سخن پایانی

حال باید منتظر ماند و دید که سرانجام طرح دو فوریتی شفافیت آراء نمایندگان که احتمالا به زودی به صحن علنی مجلس بررسی می‌شود، به تصویب می‌رسد یا همانند سه سال گذشته مغفول خواهد ماند، هرچند این طرح بسیار مهم است، اما بسیاری معتقدند بهتر بود که در مقاطع دیگر مجلس، مرکز توجه قرار می‌گرفت تا این شائبه به وجود نیاید که نمایندگان مجلس دهم که اکثریت آنها هم از راهیابی به مجلس یازدهم بازمانده اند، شفافیت را به دیگران می‌پسندند نه خودشان؛ در هر حال به نظر می‌رسد که تصویب و یا حتی عدم تصویب این طرح بازی دوسر باخت مجلس دهم خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها