ماموران سابق سیا: 

بیل کلینتون فرصت کشتن بن لادن را از ما گرفت

ماموران پیشین سیا می‌گویند به دلیل لایحه‌ای که به امضای رئیس‌جمهور وقت آمریکا رسیده بود، فرصتهای بسیاری برای کشتن رئیس القاعده پیش از حادثه 11 سپتامبر از دست رفت.

بیل کلینتون فرصت کشتن بن لادن را از ما گرفت

ماموران پیشین سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) می‌گویند پیش از حادثه یازده سپتامبر و در زمانی که برنامه‌ریزی‌ها برای انجام این حمله در جریان بود، لایحه‌ای که به امضای «بیل کلینتون»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا رسید، مانع از کشتن «اسامه بن لادن» به دست آنها شد.

در مستند جدیدی به نام «طولانی‌ترین جنگ» جزئیات این که چطور امکان کشتن رئیس القاعده به دست سیا قبل از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و زمانی که محل تردد وی شناسایی بود، به تصویر کشیده شده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه «دیلی میل»، بن لادن مدام از محلی به محل دیگر می‌رفت تا شناسایی نشود اما در زمانهایی ناچار می‌شد در انظار حضور پیدا کند، در همان زمانها سازمان سیا فرصت داشت مکان حضور وی را تعیین و وارد عملیات شود. سران قبایل افغانستان به ماموران سیا گفته بودند مواد منفجره در مسیر رفت‌وآمد وی زیر زمین نصب کنند، تا هنگامی که وی از آنجا گذر می‌کند، کاروانش منفجر شود.

اما به دلیل تفاهم‌نامه ابلاغیه رئیس‌جمهور در اوت ۱۹۹۸، اقدام کشنده ممنوع بود. ماموران و مقامات اطلاعاتی که در اواخر دهه ۹۰ میلادی فعالیت می‌کردند، می‌گویند بن لادن در آن زمان تهدید مهمی تلقی نمی‌شد.

در مستند مذکور که روز یکشنبه در برنامه «شوتایم» پخش شد، «باب گِرِنیه»، رئیس وقت دفتر سیا در اسلام‌آباد گفت: بر اساس لایحه‌ای که رئیس‌جمهور امضا کرده بود، ما می‌توانستیم در فعالیت کشنده علیه بن لادن وارد شویم اما هدف از حمله نباید مرگ او می‌بود.

به گفته وی، وقتی ماموران سیا سرانجام با کمک قبیله‌های افغانستان محل اختفای بن لادن را پیدا کردند، مجبور شدند در بیستم دسامبر سال ۱۹۹۸ حمله موشکی به پناهگاه او در قندهار را متوقف کنند.

گرنیه در این مستند ماجرا را اینطور شرح می‌دهد: رابطهای ما در قبایل به ما گفتند که او در محل است و قرار است از این تقاطع عبور کند. آنها پیشنهاد کردند مقدار زیادی مواد منفجره در محل تقاطع در زیر خاک قرار دهیم تا هنگام رد شدن، کاروان وی منفجر شود. ما در جواب گفتیم هرگز؛ زیرا اگر می‌پذیرفتیم ممکن بود زندانی شویم.

در سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ هم قرار نبود حملات زیادی علیه اردوگاه بن لادن انجام شود. ابلاغیه رئیس‌جمهور در سال ۱۹۹۹ هم بر زبان «دستگیری و نه کشتن» تاکید داشت.

«مارتی مارتین» یکی دیگر از ماموران سیا که در آن زمان مسئول مبارزه علیه تروریسم بود، در مستند مذکور می‌گوید که تهدید رئیس القاعده جدی بود اما آمریکا فرصتها برای جلوگیری از مرگ هزاران نفر در حادثه یازده سپتامبر را از دست داد.

وی افزود: اگر رئیس‌جمهور کلینتون اقدام کرده و بن لادن را کشته بود، یازده سپتامبری رخ نمی‌داد و در آن صورت (جنگ) افغانستانی هم در کار نبود و بعد از آن (جنگ) عراقی هم نمی‌بود. می‌توانید تصور کنید دنیا چه شکلی می‌شد؟

«گِرِک بارکر» کارگردان این مستند معتقد است علیرغم هشدارهای بسیار در آن زمان، تهدید بن لادن به حد کافی جدی گرفته نمی‌شد.

وی گفت: باورش سخته اما در اواخر سالهای دهه ۹۰، اغلب اعضای تیم امنیت ملی از جمله رئیس‌جمهور کلینتون، وزارت خارجه و وزارت دفاع، بن لادن و القاعده را تهدید جدی نمی‌دانستند.

کلینتون از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ رئیس‌جمهور آمریکا بود و پس از او جرج بوش روی کار آمد. درست ۱۰ ساعت قبل از حمله به ساختمان مرکز تجارت جهانی در روز یازدهم سپتامبر، کلینتون در اجتماعی در استرالیا اذعان کرد که برای کشتن بن لادن فرصتهای زیادی داشت.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها