اعتراض پیرایشگران و آرایشگاه‌ها به ۲ ماه تعطیلی /کسی احوالی از ما نمی‌پرسد

شاید هیچ کس به فکرش خطور نمی کرد که روزی و روزگاری پیرایشگری و آرایشگری نیز از مشاغل پرخطر محسوب شود. شغلی که با نظافت و زیبایی همراه است چگونه می توانست پرخطر و همراه با ریسک بالا باشد؟

اعتراض پیرایشگران و آرایشگاه‌ها به ۲ ماه تعطیلی /کسی احوالی از ما نمی‌پرسد

این موضوع سال ها ذهن کسی نرسید تا کرونا آمد و تمام معادلات ذهنی بشر را به هم ریخت.

یک ویروس چند گرمی آمد و بر همه عادت های بشر و قوانین و عرف ها خط بطلان کشید.

در این میان پیرایشگری به حدی پرریسک شد که حدود دو ماه است پیرایشگران مردانه و آرایشگران زنانه بیکار شده اند و دارند از جیب و پس انداز خود می خورند.

این روزها جیب فعالان صنفی حوزه آرایشگری خالی شده و خبری از تغییر وضعیت کسب و کارشان هم نیست.

پس اندازشان ته کشیده و نمی دانند از امروز به بعد باید چه کنند.

مسئولان بهداشت کشور می گویند اگر در سایر مشاغل بین فروشنده یا خدمات دهنده و خدمات گیرنده و یا مشتری به طور طبیعی بین یک تا دو متر فاصله وجود دارد در این شغل بین مشتری و خدمات دهنده کمتر از نیم متر فاصله است و دست این فعالان صنفی در موی سر مشتری است و مسئولان و کارشناسان بهداشت می گویند مو یکی از عوامل انتقال ویروس کرونا است و می تواند زمینه ای برای بروز خطر باشد.

برخی شهروندان قید نظافت ظاهری و زیبایی را زده اند

تعطیلی دو ماهه پیرایشگاه ها و آرایشگاه های مردانه و زنانه باعث نارضایتی شهروندان شده است.

بلاتکلیفی این رسته های صنفی موجب شده تعدادی از شهروندان با توجه به ریسک بالای رفتن به آرایشگاه قید نظافت ظاهری و زیبایی را زده و منتظر صحبت های کارشناسان بهداشت بمانند.

البته از بین این قشر -خدماتی- وضعیت کسانی که در سطح جامعه مشغول خدمات دهی هستند بدتر است.

افرادی مثل فعالان صنفی تعمیرکار که در فضای باز کار می کنند و باید بیش از دیگران به بهداشت خود توجه کنند.

از یک سلمانی خواستیم به تعمیرگاه بیاید و سرمان را بتراشد

یکی از تعمیرکاران بوشهری می گوید: کار ما به گونه ای است که مجبوریم روی آسفالت دراز کشیده و زیر ماشین برویم.

در حالی که می گویند موی سر یکی از جاهایی است که ویروس کرونا در آن خوب جا می گیرد.

ما نمی دانیم در این روزها چه کنیم. با تعدادی از دوستانم مجبور شدیم با یک سلمانی تماس بگیریم و از او بخواهیم به تعمیرگاه بیاید و سرمان را بتراشد.

علی در ادامه می گوید: هرچه فکر می کنم نمی توانم قبول کنم که حضور یک پیرایشگر در تعمیرگاه کار بهداشتی و درستی است. ما از ترس کرونا این کار را کردیم اما با این کار بهداشت و همه چیز را زیرپا گذاشتیم.

در تدوین پروتکل های بهداشتی باید نیاز مردم هم دیده شود

فرزاد، کارمند یکی از نهادهای دولتی است.

او می گوید: دو ماه است که پیرایشگاه ها تعطیلند. آنهایی هم که دارند خدمات می دهند به صورت غیررسمی است. مردم به این خدمات نیاز دارند. در تدوین پروتکل های بهداشتی باید نیازهای مردم هم دیده شود.

مریم، یکی از زنان بوشهری است که می گوید: بهداشت فردی و ضرورت نشاط اجتماعی ایجاب می کند که آرایشگران زنانه و مردانه باز باشند. شهری که در آن آرایشگاه نباشد شهر افسرده ای است. در شهر افسرده و بیمار مردم با ظاهری آشفته و نازیبا در جامعه تردد می کنند.

اعتراض پیرایشگران و آرایشگاه‌ها به ۲ ماه تعطیلی /کسی احوالی از ما نمی‌پرسد

کسی احوالی از ما نمی پرسد

متصدی پیرایشگاه بهنام می گوید: همه همکاران من شرمنده خانواده های خود هستند. الان دوماه است که ما بیکاریم و کسی احوالی از ما نمی پرسد.

متصدی پیرایشگاه مسعود نیز با اشاره به مشکلات اخیر و وضعیت حاضر می گوید: به جای تعطیلی پیرایشگاه ها باید نظارت های بهداشتی افزایش یابد. همه همکاران من در سامانه سلامت ثبت نام کرده و کد بهداشتی گرفته اند. پروتکل های بهداشتی هم در سامانه سلامت بوده و همه پیرایشگران هم آن پروتکل ها را مطالعه کرده اند. اما تصمیم گیران پا را فراتر از پروتکل های موجود گذاشته و حاضر به بازگشایی این واحدهای صنفی نیستند.

من و همسرم هر دو بیکار شده ایم

مهدی جوان پیرایشگری است که اعتراض دارد، او در این باره می گوید: من و همسرم هر دو در این رسته صنفی کار می کنیم. او آرایشگاه زنانه دارد و من پیرایشگاه مردانه. هر دو بیکار شده ایم. هر یک از ما از اجاره بهای دو ماه واحد صنفی و دو ماه از اجاره خانه مان عقب افتاده ایم. الان هم اگر واحد صنفی ام را بازگشایی کنم باید سرجمع شش ماه اجاره بها بپردازم.

پیرایشگران شرمنده شهروندان و زن و فرزند خود هستند

ابراهیم شایان، رئیس اتحادیه پیرایشگران مردانه شهرستان بوشهر می گوید: پیرایشگران مردانه شرمنده شهروندان و زن و فرزند خود هستند.

وی ادامه می دهد: امروز حداقل هر پیرایشگر مردانه از چهار ماه اجاره بهای خانه و واحد صنفی خود عقب مانده است و کسی هم به فکر نیست.

شایان در ادامه می افزاید: به گونه ای زیر فشار بهداشت هستیم که گویی ما متصدی سلامت شهروندان هستیم. این رویه یک طرفه است و اگر مسئولان می خواهند ما همچنان تعطیل باشیم باید به فکرمان باشند.

پیرایشگاه ها در بهترین فصل کاسبی به خانه رفتند

رئیس اتحادیه پیرایشگران مردانه شهرستان بوشهر خاطرنشان می کند: پیرایشگاه ها در بهترین فصل کاسبی به خانه رفتند و کاسبی شان تعطیل شد.

وی تاکید می کند: خواسته ما مشخص است. بازگشایی به همراه داشتن ساعت کار، نظارت مستمر بهداشتی و رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی.

با همه اینها اعتراضات این قشر و شهروندان در مورد فعالیت این واحدها منطقی به نظر می رسد، آن هم در شرایطی که اکثر واحدهای صنفی شروع به کار کرده اند و همچنین منع ترددها و محدودیت های ترافیکی نیز برداشته شده است.

روز گذشته پیرایشگران مردانه پس از تعطیلی دو ماهه به اتاق اصناف مرکز استان بوشهر آمده و با اعتراض به شرایط حاضر از اینکه کسی به فکر آنها نیست گلایه کردند.

عمده صحبت و اعتراض این افراد از اینکه حساب آنها ته کشیده و سرگردان مانده اند.

پیشنهاد فعالان این حوزه بازگشایی همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی و ساعت کار مشخص بوده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها