روایت کامبیز درم‌بخش از کارتون‌های کرونایی

جهانی که به گند کشیدیم...!! و حالا میخواهیم استریل‌اش کنیم!!

آدمک‌های کارتون‌های کامبیز درم‌بخش هم درگیر مبارزه با کرونا شده‌اند؛ آنها با ژست‌هایی که می‌گیرند شعارهای این روزها را همچون در خانه ماندن، آشتی با کتاب و... به ما یادآوری می‌کنند، حتی وقتی طراح‌شان، برادر خود را به دلیل همین بیماری از دست داد.

جهانی که به گند کشیدیم...!! و حالا میخواهیم استریل‌اش کنیم!!

کامبیز درم‌بخش به نوعی نمایشگاه آنلاین خود را برای کار در زمینه کرونا راه انداخته است. او در تمام این سال‌ها نه تنها از حجم فعالیت‌هایش کاسته نشده بلکه گاهی چندین نمایشگاه انفرادی نیز در سال برگزار کرده است؛ اما جریان این روزها برای بسیاری از هنرمندان همچون او متفاوت است.

گالری‌ها یا محل‌های نمایش آثار هنری تعطیل‌اند و آنها که دوست دارند همچنان فعالیت خود را ادامه دهند یا با مخاطبان‌شان در ارتباط باشند، کرونا را دستمایه‌ای برای آثارشان قرار داده‌اند و به کمک شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام به نمایش این آثار اقدام کرده‌اند.

درم‌بخش نیز یکی از نخستین هنرمندانی بود که از اوایل اسفند که کرونا در ایران شیوع پیدا کرد به این موضوع پرداخت. یکی از اولین طرح‌های او همان آدمک معروفش بود که در بسیاری از کارتون‌هایش به چشم می‌خورد.

او در این کارتون مشغول اسپری زدن به کره زمین است. درم‌بخش در شرح این تصویر نوشته: «جهانی که به گند کشیدیم...!!!!!!! و حالا میخواهیم استریل‌اش کنیم!!!!!!!!»

درم‌بخش

با اینکه صفحه اینستاگرام او همیشه فعال بوده، اما با ورود کرونا به کشور، درم‌بخش پرداختن به موضوع کرونا را به طور مستمر و تقریباً روزانه آغاز کرد. او در برخی از کارها روی چهره افراد یا صورت نقاشی‌های شناخته‌شده را با ماسک پوشاند یا اینکه همان آدمک‌های معروفش را دستمایه فعالیت برای کرونا قرار داد؛ مثلاً در یکی از آثارش به موضوع دورکاری اشاره کرد: «خانمها آقایان من خلبان هواپیمای شما هستم به علت شیوع کرونا از امروز دورکاری میکنم و هواپیما را از منزل هدایت میکنم..!!!!»

او همچنین در برخی از کارهایش از شعارهای این روزها همچون «در خانه بمانیم» استفاده کرد؛ مثلاً در یکی از کارتون‌هایش آدمک را در حال طراحی خانه‌ای نشان داد و در شرح آن نوشت: «امن‌ترین جا در حال حاضر»، یا در کارتون دیگری «مونالیزا» را در پشت پنجره‌ای به تصویر کشید و نوشت: «در خانه بمانید...»


درم‌بخش

در مقابل، انگار روزگار کرونایی هم تصمیم گرفت دست از سر درم‌بخش برندارد و در ساعات اولیه روز 13 فروردین، او از درگذشت برادرش در صفحه اینستاگرام خود خبر داد: «کیومرث درم‌بخش، روزنامه‌نگار، عکاس، کارگردان، مستندساز، صبح امروز در پاریس به علت بیماری کرونا از میان ما رفت... فوت برادر عزیزم را به همه دوستان، فامیل و جامعه هنری ایران تسلیت میگویم. روانش شاد...»

با اینکه کیومرث درم‌بخش 12 فروردین درگذشته بود، اما خبر آن تا نیمه‌های شب در رسانه‌های رسمی ایران منتشر نشده بود و از آنجا که این خبر شب روز 13 فروردین منتشر شد، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را شوخی سیزده‌بدر تعبیر کردند تا اینکه خبرگزاری ایسنا و پس از آن دیگر خبرگزاری‌ها، در گفت‌وگو با کامبیز درم‌بخش خبر را تأیید کردند.

او در چندین پست بعدی اینستاگرام از برادرش یاد کرد، اما پس از چند روز با انتشار طرحی با این شرح: «بهاران خجسته باد... امید بهترین دارو»، بار دیگر انتشار کارتون‌های کرونایی را پی گرفت.

مردم استقبال می‌کنند و کارها را می‌بینند

درم‌بخش درباره چرایی و چگونگی استمرار این کارتون‌ها گفت: «فکر کردم این بیماری هم ماننذ آنفلوآنزا یا ابولا خواهد بود که شیوع پیدا می‌کند اما بعد از مدتی فروکش می‌کند. وقتی ابعاد آن آن‌قدر زیاد و خطرناک شد، متوجه شدم شوخی نیست و مجبوریم کاری در این زمینه انجام دهیم.»

درم‌بخش همچنان آثارش در زمینه کرونا را روی صفجه اینستاگرام منتشر می‌کند و می‌گوید این کارتون‌ها ادامه دارد.

وقتی از او پرسیدیم، این آثار روزانه هستند یا اینکه بیشترشان را در چند روز طراحی کرده و به مرور منتشر کرده است توضیح داد: «این کارها متفاوت هستند و مدام به این مجموعه اضافه می‌شوند منتها گاهی کارهای قبلی‌ام را که با این موضوع هماهنگ هستند و به نظر می‌آید می‌توانند برای این روزها مورد استفاده قرار بگیرند با نوشتن یک متن یا نوشته به کرونا مربوط می‌کنم.»

او طی این هفته‌ها مجموعه‌ای به‌هم‌پیوسته را به نمایش گذاشته است که همچون بسیاری از نمایشگاه‌های آنلاین این روزها، شاید بتوان از آن به عنوان نمایشگاه آنلاین هم یاد کرد.

درم‌بخش درباره تجربه نمایش آثار به این شیوه در روزهایی که گالری‌ها یا اماکن فرهنگی در تعطیلی به سر می‌برند، گفت: استقبال خیلی خوب است و هر کاری که روی صفحه اینستاگرامم می‌گذارم بلافاصله از سوی چند هزار نفر دیده می‌شود. مردم استقبال می‌کنند و کارها را می‌بینند.

کامبیز درم‌بخش از 15 سالگی همکاری خود را با نشریات ایرانی از جمله «توفیق» آغاز و با نشریات خارجی همچون نیویورک تایمز، اشپیگل و... نیز کار کرد. او برنده جوایز بسیاری از مسابقات بین‌المللی کارتون و کاریکاتور است و آثارش در موزه‌هایی از قبیل موزه کاریکاتور بازل سوئیس، گابروو بلغارستان، موزه هیروشیما ژاپن، موزه ضدجنگ یوگسلاوی، موزه کاریکاتور استانبول ترکیه، موزه کاریکاتور ورشو لهستان، مجموعه شهرداری شهر فرانکفورت آلمان و... نگهداری می‌شو. درم‌بخش همچنین از سوی دولت فرانسه نیز نشان شوالیه را دریافت کرده است.

منبع: اعتمادآنلاین

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها