خرافات است يا من نمی شنوم؟

محمدرضا زائری / پژوهشگر دینی

خرافات است يا من نمی شنوم؟

ديروز در يكي از گروههاي فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي يك فايل صوتي دريافت كردم كه هيچ چيزي در آن نبود و هيچ صدايي از آن در نمي آمد! زيرش نوشته بود:

"چیز عجیبی ست، کسی که 35سال به پایین دارد صدای اذیت کننده ای را می شنود وکسی که 35 سال به بالا دارد هیچ صدایی نمی شنود! با خانواده وفرزندانتان آزمایش کنید"

ابتدا تصور كردم كه اين هم از پيام هاي ساختگي و دروغهاي رايج فضاي مجازي است ولي وقتي اين پيام را در يك گروه ديگر هم از شخصي جدي و معقول عينا دريافت كردم به ترديد افتادم و در جمع اعضاي خانواده صحت آن را آزمايش كرديم.

دخترم مي شنيد و من نمي شنيدم، از آن جالب تر اين بود كه فرزند كوچكم كه حدودا يكساله است با پخش فايل بي قراري مي كرد در حالي كه من هيچ چيزي نمي شنيدم!

از خود پرسيدم آيا ممكن نيست اين جسم و جان كوچك و حساس با شنيدن صداها يا تصاويري آزار ببيند ولي ما اصلا متوجه نشويم؟ آيا ممكن نيست با خوردن لقمه هايي دچار آسيب شود در حالي كه ما اصلا چيزي درك نمي كنيم؟

به ياد توصيه هايي افتادم كه اهل اخلاق و معرفت براي مراعات برخي حدود شرعي - از دقت در شنيدن برخي موسيقي ها و مراعات حدود در تماشاي برخي صحنه ها و پرهيز از خوردن برخي لقمه ها داشته اند و با خود گفتم پس چگونه برخي مي توانند بدون هيچ مراقبت و طبقه بندي همه محتواي شبكه هاي ماهواره اي را در جمع خانواده و حضور كودكان خود تماشا كنند!وقتي يك فايل صوتي بتواند به هر دليل اين طور از گوش برخي از ما پنهان شود حتما چيزهاي ديگري هم هست كه درك نمي كنيم! با تعجب و شگفتي و ترديد در همان گروه از دوستان پرسيدم كه چه توجيه علمي و فني براي اين موضوع دارند؟

پاسخ يكي از دوستان اين بود كه: "گمان مي كنم قضیه‌ی فرکانس‌هایی باشد که گوش با بالا رفتن سن کمتر دريافت مي كند یا اصلا نمی شنود، يعني نوعي پیرگوشی است".

بعد به ياد داستان هايي افتادم از برخي بزرگان اهل سلوك و عارفان اهل معنا كه مثلا از در و ديوار صداي ذكر و تسبيح مي شنيده اند يا بر خلاف عموم مردم دريافت هاي حسي و غير حسي متفاوت و عجيبي داشته اند.

اصلا آيا در ساحتي بالاتر و عجيب تر نمي شود همين تحليل را در باره وحي داشت و ارتباط پيامبران برگزيده خدا را با سطحي از پيام كه ديگران در نمي يابند و دريافت نمي كنند فهميد؟

قرآن كريم به صراحت مي فرمايد: همه موجودات در عالم آفرينش به ذكر و تسبيح خداوند مشغولند اما شما ذكر گفتن شان را درك نمي كنيد!

ديدن اين صحنه ها با چشم سر ممكن نيست و شنيدن اين صداها گوش ديگري مي خواهد. اين است كه فرموده اند: "طهروا أنفسكم من دنس الشهوات، تدركوا رفيع الدرجات/ جانهايتان را از آلودگي شهوت ها شستشو دهيد و پاك كنيد تا به برترين درجات برسيد"

چنان كه جناب سعدي فرمود:
طيران مرغ ديدي تو زپاي بند شهوت بدر آي تا ببيني طيران آدميت!

اين پرواز در آسمان معنويت و درك حقايق غيبي است كه فرصت دريافت هاي تازه و درك جلوه هايي نو را براي انسان فراهم مي كند.

وقتي افق انسان تغيير كرد و بالاتر پريد و اوج گرفت چيزهايي خواهد ديد كه ديگران نمي بينند و چيزهايي خواهد شنيد كه ديگران نمي شنوند و البته طبيعي است كه به دليل عدم درك خود آن را نپذيرند و حتى مسخره اش كنند چنان كه وقتي كريستف كلمب از سفر طولاني خود بازگشت و شگفتي ها و غرايبي كه ديده بود بر زبان آورد با انكار و تمسخر ديگران روبرو شد و چنان كه بسياري از دانشمندان و عالمان مانند گاليله و كپرنيك وقتي از ثوابت علمي سخن گفتند با تهديد جاهلان روبرو شدند و تا پاي مرگ رفتند.

مسأله دقيقا همين بود كه اشخاص آگاه و فرزانه اي كه بالاتر از سطح رايج و مرسوم عموم مردم حركت مي كنند دريافتها و درك هايي دارند كه ديگران از آن محرومند و چون درك نمي كنند به انكار و تمسخر آن مشغول مي شوند.

ديگران تنها وقتي به اين درك و دريافت اذعان خواهند كرد كه به آن سطح برسند و به آن ساحت باريابند.

به تعبير بسيار زيبا و عميق جناب هاتف اصفهان ي بايد چشم و گوش دل را باز كني تا چيزهايي را ببيني و بشنوي كه ديگران از دريافت آنها محروم هستند؛
چشم دل باز كن كه جان بيني
آنچه ناديدني است، آن بيني
آنچه نشنيده گوش، آن شنوي
وآنچه ناديده چشم، آن بيني!

وقتي با گذشت زمان و پيشرفت دانش و تكنولوژي بشر به ناشناخته هاي تازه و كشف هاي جديد مي رسد و امكانات و ابزارهاي نوين فرصتي براي يك شهروند ساده و معمولي ايجاد مي كند كه در خانه خود بنشيند و با اعضاي خانواده با امتحان كردن يك فايل صوتي سرگرم شود آيا مي توانيم به راحتي هر چه نمي شنويم يا نمي بينيم را انكار كنيم؟

از خود پرسيدم كه آيا حالا با همين تجربه ساده نمي توان در بسياري از چيزهايي كه در باره آنها ترديد داشته ايم به تأمل بنشينيم؟ آيا سكوت و عدم اظهار نظر درست تر و عالمانه تر نيست؟

آيا به راحتي در باره خيلي از مسايل معنوي و غيبي مي توانيم بگوييم كه اين حرفها خرافات است؟

بعد هم ياد حرف مرحوم امام خميني افتادم كه در نامه اي به فرزندشان سيد احمد مي گويند اگر مقامات اولياي خدا را درك نكردي سكوت كن، انكار نكن! عبارت مرحوم امام اين است: "پسرم! آنچه در درجه اول به تو وصیت می کنم آن است که انکار مقامات اهل معرفت نکنی، که این شیوه جُهّال است".

در معارف ديني و ميراث معنوي فرهنگ اسلامي از بسياري حقايق و لطايف با عنوان اسراري ياد مي شود كه بايد تنها براي اهل آن مطرح شود و نبايد در دسترس عموم قرار گيرد و گاه حتى پيشوايان دين افشاكنندگان اين اسرار را لعنت كرده اند و آنها را خائن دانسته اند. آيا اين معارف آسماني و ظرايف معنوي چيزي پنهاني بوده كه نمي خواسته اند كسي از آنها مطلع شود؟

مي دانيم كه چنين نيست و آنان تنها مراعات ظرفيت علمي و توان فكري مخاطب را در طرح موضوعات داشته اند و مي دانسته اند اگر شاگرد كلاس اول ابتدايي با مباحث سنگين كتاب دانشگاهي روبرو شود آن را نمي پذيرد و اگر در دهان كوچك نوزاد لقمه اي چلوكباب بگذارند نمي تواند آن را هضم كند!

در حقيقت اينها چيزي عجيب و غريب نيست كه مثلا به مسايل امنيتي يا سياسي مربوط باشد بلكه مراتبي از معرفت و آگاهي است كه درك و فهم شان نيازمند طي كردن مراحل پيشين و مقدماتي است.

همان طور كه بالارفتن سن جسم ما باعث پيرچشمي و پيرگوشي مي شود و به مرور توان و قدرت حواس بدن ما براي دريافت برخي پيام ها كاهش مي يابد، با فرورفتن روح و جان مان در غفلت ها و شهوت ها از قدرت دريافت معنوي ما كاسته مي شود.
ماه مبارك رمضان فرصتي آسماني است تا توان و ظرفيت روحي و معنوي خود را بازسازي كنيم و چنان كه حضرت حافظ فرمود: عاشق شو ارنه روزي كار جهان سرآيد، ناخوانده نقش مقصود از كارگاه هستي!

حيف است انسان عمري در اين جهان به سرآورد و هدف اصلي زندگي خود را درك نكند. در اين صورت مانند كسي است كه سالها در خانه اي مجلل و مرفه زندگي كرده اما از بسياري امكانات و مواهب آن محروم مانده و همه عمر خود را در اتاقكي نمور و تاريك زيرپله به سربرده و بعد از سالها كه مي خواهد خانه را ترك كند تازه بفهمد كه اين خانه استخر و كتابخانه و سالن ورزشي داشته و در آشپزخانه اش خوشمزه ترين غذاها طبخ مي شده و در مهمانخانه اش بهترين خوراكي ها قرار داشته و همه نيز براي او بوده اما از همه آنها بي خبر مانده و محروم شده!

در جهاني كه ما زندگي مي كنيم حقايق غيبي فراوان هست، آسماني از نور و شادماني گشوده شده است، خورشيدهايي از گرما و نور مهرباني خداوند مي تابد، ابرهايي از بارش خير و دوستي پروردگار مي بارد، موسيقي و نغمه مناجات در ملكوت طنين انداز مي شود، فرشتگان از آسمان به زمين مي آيند و جام هاي نور و بركات فرو مي ريزند، حيف نيست كه جان خسته انسان از آرامش و سكون اين همه هياهو و غوغاي عرشي ناكام بماند؟ حيف نيست روح تشنه انسان از اين همه بارش بي امان خيس و تر نشود؟ حيف نيست عمر انسان به سرآيد و حقيقت را درك نكند؟ حيف نيست اين همه صدا را نشنود و اين همه جلوه را نبيند؟ حيف نيست؟

منبع: شهرآرا

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • روح الله مدرسی
    0

    خیلی خفن بود و تاثیرگزار

    نظرات شما -
    • کارما
      0

      اره خفن بود حالا دعا تو بنویس بنداز تو چاه

  • امید
    0

    هیچ چیز ماورایی در کار نیست فقط گوشهاتون شستشو بدید میشنوید گوش اگر جرم داشته باشه صداهای با فرکانس پایین نمیشنوه

  • مهدی
    0

    الکیه ما امتحان کردیم همه شنیدن

  • ناشناس
    0

    هیچ ماوراطبیعه و چیز غیرعادی نیست..بنده چون الکترونیک خوندم و گوشهامم به طور خدادادی سنگین هست و از سمعک هم استفاده میکنم با توجه به مطالعات کاملی که در مورد فرکانس صدا و گوش انسان دارم میتونم این صوت بیست ثانیه ای رو که در حقیقت یه سوت با فرکانس بالا هست رو توضیح بدم...این صوت از فرکانس بالایی تشکیل شده که همین عامل باعث میشه اگه خدایی نکرده گوش کمترین پیری داشته باشه نتونه این فرکانس رو به وسیله ی سلول های مویی دریافت کنه و به مغز ارسال کنه...در حقیقت وقتی گوش انسان شروع به پیری میکنه ابتدا صوت هایی با فرکانس بالا رو نمیشنوه تا این پیری ادامه داشته باشه و همین جور فرکانس متوسط و در اواخر پیری دیگه فقط فرکانس های پایین یا صدا های بم رو احیانا فقط میتونه بشنووه...و حالااین صوت هم فرکانسش اونقدر بالاهست که اکثر افراد 35 سال به بالا چون گوششون داره پیر میشه نمیشنون...البته همشون اینحوری نیستن..اما اکثرا نمیشنون...و این مساله یه چیزکاملا طبیعی هست...اگاه باشیم و اگاه زندگی کنیم...بدرود

  • فاطمه کیانی زاده
    0

    سلام.من ۳۳ سالمه.بار اول که گوش کردم صدا شنیدم. با دوم به بعد که گوش کردم دیگه صدایی نشنیدم. ولی برای بچه هام که گزاشتم صدا رو میشنیدن. جالب بود برام!!!!!!

  • بنده خدا
    0

    این فایل صوتی بهانه و تلنگری بود برای ما که خدا را خوب بشناسیم و برای این ماجرا فقط کارشناسی نکنیم و بجایش خودسازی کنیم اونایی که متن بالا رو با دقت خوندن متوجه منظورم شدن همینطور که دیدیم ویروس کرونا در چین شروع شد و رسانه ها خبرش را پخش کردند چقدر بی اهمیت و عادی از کنارش رد شدیم. کجا میدانیستم این ویروس که فقط در یک کشور دیده شده و قربانی گرفته گریبان کل جهان را میگیره و چندین هزار کشته میده هر چند کارشناسان بهداشت و درمان هشدار دادن اما کی گوش کرد و کی جدی گرفت؟؟ بعد از گذشت چند ماه شاهد فاجعه بزرگ سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و البته جانی و مالی شدیم این ویروس و بیماری یه روزی تموم میشه اما پیامی برای همه مردم جهان داشت اونم اینکه زیاد مغرور نباشید و قدر یکدیگر را بدانید و طعیان نکنید که عمر انسان خیلی کوتاه و جانش خیلی راحت از دست میره پس عادی از کنار چنین مسائلی نگذریم و پیامش رو دریافت کنیم

  • بینام
    0

    حالا این چیه؟ صد بارم بزارم میشنوم. بالای 35 هم هستم.چیز عجیب غریبی نیست. یه فرکانس مشخص صدای نویز همینو همینو همین

  • ر ض م س
    0

    شیخنا فرکانس صدا برای سنین مختلف و حتی موجودات گوناگون شاید همین صدا برای موجدات جثه کوچک ازاردهنده باشد همینطور که برای انسان نوجوان صوتی سوت ازاردهنده هست

  • ناشناس
    0

    شما به همون منابع فقهی و معنویت بچسب و دکتر لازم نیست بری. شاید زودتر شنواییت و از دست بدی و کمتر مارو با این خزعبلات احمق فرض کنی.

  • ناشناس
    0

    من سی و پنجم وقتی خروجی گوشی رو به گوشم گی میدونم صدای نویز رو می شنوم

  • مرسلی
    0

    آقا من که دیگه رررررررردددددذ دادم ای خخخخخخخدددددددااااااا

  • مریم
    0

    وقتیکه گوشی را بنوشم نزدیک کردم،صدای در سکوت مثل پارازیت امواج صوتی یا صدایی شبیه صدای همهمه ی آب را شنیدم و شاید بتوان گفت صدای سکوت مطلق

  • سعید کریمی
    0

    قدرت شنوایی با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند بنابراین گوش شما به شما خواهد گفت که باید چند ساله باشید. گوش یکی از شگفت‌انگیزترین اعضای بدن است لیکن تا وقتی که آن را از دست ندهیم متوجه قدرت و توانایی این عضو کوچک و دور از چشم نمی‌شویم. گوش‌ها با صدا سر و کار دارند و از طریق قدرت صدایی که دیده نمی‌شود به ما کمک می‌کنند تا دنیا خود را بهتر ببینیم. این همان کاری است که روشن‌دلان هر روز و هر لحظه انجام می‌دهند. صدا نتیجه ارتعاشات است. به تعداد این ارتعاشات در طول یک ثانیه فرکانس می‌گوییم. هر صدایی فرکانس خاص خود را دارد و با مقدار هرتز بیان می‌شود. فرکانس‌های پایین به صداهای بم، مانند ضربان قلب شما و فرکانس‌های بالا به صدای زیر مانند صدای سوت اشاره دارد. گوش به شما کمک می‌کند تا این فرکانس‌ها را بشنوید؛ اما در یک حد و حدود مشخص این امکان وجود دارد. این حدود حوزه شنوایی انسان نام دارد که از ۲۰ هرتز شروع تا ۲۰ هزار هرتز محدود می‌شود. این محدوده شنوایی نعمتی است که شما همیشه عمر از آن برخوردار نخواهید بود. به عبارتی این محدوده به قدرت شنوایی جوانان سالم اشاره دارد. با ورود انسان به سن ۱۸ سالگی این محدوده شروع به کوچک شدن می‌کند تا جایی‌ که شنوایی افراد بزرگ‌سال سالم، در فرکانس ۱۲ هزار تا ۱۴ هزار متوقف می‌شود. جنسیت شما نیز در شنیدن این فرکانس‌ها موثر است و زنان بزرگ‌سال نسبت به مردان محدوده شنوایی بیشتری را تجربه می‌کنند.

  • نگار حقی
    0

    چه صدایی رو میشنوید؟

  • علی
    0

    این صوت با فرکانس بالا و نزدیک ۲۰۰۰۰۰ هرتز بود، یعنی نزدیک مرز آستانه شنوایی انسان. با بالا رفتن سن حساسیت و انعطاف پرده گوش کم میشه و محدوده‌ی آستانه شنوایی کم میشه، برای همین این صدا برای جوان تر ها قابل شنیدنه‌ ولی برای افراد مسن که دامنه شنوایی شان کاهش یافته و دیگر این صوت در دامنه شنوایی آن ها نیست، قابل شنیدن نیست.

  • حمید
    0

    این ایجاد یک توهم در بین مردم بیش نیست

  • احمد ذلیح
    0

    مزخرف بود من که ۵۰ سالمه شنیدم ، پدرم که۹۸ سالشه شنید

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      خوشبحالتون اینکه چیزی نیست ما مسولانی داریم که چهل ساله صدای سی میلیون کارگروخانواده هاشون که با حقوق یک سوم زیر خط فقر زندگی میکنن را نمیشنوند یا بنا بفرموده امام حسین علیه السلام به لشکریان یزید : بقدری شکمشان از مال حرام پر شده که گوشهایشان هر حق مظلومان را نمیشنود

  • مرتضی سرشاد
    0

    خرافات

  • شهروند
    0

    درسته دلیل علمی داره، ولی این نشون میده که در جهان صداهایی هست که ما نمیشنویم و موجوداتی که ما نمی بینیم. پس زیاد به حواس خود مطمئن نباشیم

  • 0125383446
    0

    سلام با گوش راست اگه نمیشنوی با گوش چپ امتحان کنید

  • یه نفر
    0

    کاملا علمی هست.. در گوش سلولهایی وجود داره که با بالا رفتن سن (باوجود داشتن شنوایی سالم) از بین میره و برخی صداهارو دیگه نمیتونیم بشنویم...

  • زهرا
    0

    والا من که بالای ۳۵ هستم و چند بار شنیدم و چند بار هم نشنیدم .صدای گوش خراش مثل بعضی زنگهای در خونه بود .البته به نظر من فقط به قطع و وصل اتصال مربوط میشد .و چیز عجیبی نبود که بخایم ازش داستان بسازیم .

  • ممل
    0

    این موضوع چیز خیلی عجیبی نیست ، همونطور که اغلب دوستان گفتن از نظر علمی ام قابل توجیه هست،. ولی مشکل اینجاست که این حاجی میاد چند تا چیزو به این طریق به هم ربط میده که ممکنه اصلا ربطی به هم نداشته باشن. و میاد ۴ تا اطلاعاتی رو میده که ممکنه خیلیا ندونن و وقتی میخونن به دلیل جذابیتش تحت تاثیر قرار میگیرن و از این طریق ۴ تا چیز دیگه رو که مد نظر خودشه میچپونه توش واسه اثبات حقانیت خودش و اون کسایی که میخواد و باز هم مثل همیشه از جهل مردم سوء استفاده میکنه.

  • العبد
    0

    أحسنت بر حضرت حجة الإسلام و المسلمين حاج شيخ محمد رضا زائري(دامة أفاضاته و تأييداته) كه از يك موضوع بسيار كوچك در راه دين و ايمان استفاده كردند و با سخنان ناب ارزنده شان غافلاني امثال بنده را از خواب غفلت بيدار و به سر منزل اصلي و تهذيب و تزكيه نفس هدايت كردند باشد كه غافلان از خواب غفلت بيدار شوند،إن شاءالله لبيك يا خامنئي

  • محب
    0

    بسیار عالی و قابل استفاده ای کاش ایشون به جای وارد شدن بیجا به مسایل سیاسی و جناحی ( که بارها نشان دادن، ظرفیت و تخصصش رو ندارن!) به همین امور می پرداختن...

  • علیرضا
    0

    چرا همه گیر دادن به این صدا در صورتیکه حرف این آقا یه چیز دیگه است چرا فهمتونو بالا نمیبرین چرا دوست دارین اعتقاد به خدا رو جهل بدونین در صورتیکه جهل توی افکار اونائیه که فساد و برهنگی و بیغیرتی رو برای شما ترویج میکنن

  • سید مهدی مومنی
    0

    خیلی خیلی جالب و زیبا بود ممنونم

  • رضا
    0

    نمیدونم تا یک چیزی عجیب و غریب یا تازه به باراز میاد چرا با آب تاب به دین مذهب آمیخته میشه و همیشه پاسخی از قبل مشخص بوده

  • آقای دیوانه
    0

    تا اونجاییه من فهمیدم این برای تست گوشه نه برای ارتباط با خدا اینجوری پیش بره فردا یه عکس سفید میزارن میگن هرکی ببینه چی تو عکسه تو بهشت فرودس بهش خونه میدن لطفا دین رو به گند نکشیم

  • حسین دالوند
    0

    سلام دوستان اتفاقا اونایی که نمیشنون انسانهای کاملتری شدن چرا که گوشو مغز انسان بعد از اولین بار شنیدن صدای مزاحم واکنش نشون میده و بعد که میبینه صدا ضرر داره دیگه میفهمه مثه خرافاته دیگه قبولش نمیکنه.خیلیا گفتن باراول شنیدن یه دقیقه بعد نشنیدن پس تو یه دقیقه که گوششون پیر نشده. این یعنی ادم شدن که نمیشنون.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها