7000 بنا در روستاهای اورامانات کرمانشاه شناسنامه‌دار شدند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: بیش از هفت هزار بنا در 12 روستای منظر فرهنگی تاریخی اورامانات کرمانشاه شناسنامه دار شدند.

7000 بنا در روستاهای اورامانات کرمانشاه شناسنامه‌دار شدند

امید قادری بااشاره به ادامه روند فعالیت های ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات در کرمانشاه، اظهار کرد: هرچند در ماه های اخیر شیوع بیماری کرونا تاثیر زیادی روی حوزه گردشگری داشته، اما باتوجه به اهمیت بالای پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات روند تکمیل پرونده را متوقف نکردیم.

وی تصریح کرد: در این مدت از 12 روستای شرکان، هجیج، داریان، نروی، نجار، بش ناوخاص، تین، زردویی، سفیداب، میرعلی اولیا، قلعه جی و کلاش لولم نقشه سه بعدی تهیه شد و شاخص های معماری آنها بدست آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان از تهیه شناسنامه برای بیش از هفت هزاربنا در منظر فرهنگی تاریخی اورامانات هم خبرداد و اضافه کرد: در شناسنامه هربنا مشخصاتی همچون طول، ارتفاع، مساحت، نما و معماری، قدمت، کیفیت بنا و مصالح بکار رفته در آن قید شده است.

وی تصریح کرد: شناسایی بناهای ناهمگون و جلوگیری از ساخت و سازهای جدید که مطابق با بافت و معماری روستاهای ثبت ملی شده این منطقه نباشد، از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این مدت است.

قادری در ادامه بابیان اینکه اقدامات اجرایی رفع نواقص پیش روی ثبت جهانی این منطقه امسال آغاز می‌شود، اعلام کرد: طبق برنامه قرار بود خرداد ماه بازدید کارشناسان ارزیاب یونسکو را از منظر داشته باشیم که به دلیل شیوع بیماری کرونا احتمالا در مرداد این بازدید صورت می‌گیرد.

وی افزود: در این بازدید پس از ارزیابی کارشناسان یونسکو، نواقص پیش روی ثبت جهانی پرونده اعلام می‌شود و ما نیز باید در مدت زمان مشخصی این نواقص را رفع کنیم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها