محاکمه دیکتاتور سابق کره جنوبی به اتهام افترا زنی

دیکتاتور سابق کره جنوبی امروز (دوشنبه) به اتهام افترا زنی علیه یک کشیش فعال که سرکوب وحشیانه نیروهای او علیه معترضان دموکراسی خواه در گوآنگژو را مستند کرد، دادگاهی شد.

محاکمه دیکتاتور سابق کره جنوبی به اتهام افترا زنی

براساس آمارهای دولتی، وقوع قیامی در این شهر جنوبی علیه دولت نظامی چون دو هوان، دیکتاتور سابق کره جنوبی در چهار دهه پیش، با حمام خونی که نیروهای او به راه انداختند و جان حدود ۲۰۰ تن را گرفته و مفقودی‌هایی بر جای گذاشتند، به پایان رسید. فعالان اما تاکید دارند آمارها سه برابر بیشتر از این است.
چون دو هوان در ۱۹۷۹ قدرت را در کودتای نظامی به دست گرفت و تا ۱۹۸۸ که معترضان انبوه او را به پذیرش ترمیم دموکراسی وادار ساختند، با مشت آهنین در کره جنوبی حکمرانی کرد. او در ۱۹۹۶ به اتهام خیانت و ارتشاء محکوم شد و حکم مرگ گرفت. اما دیوان عالی کره جنوبی حکم او را به حبس ابد تغییر داد و یک سال بعد از آن هم او با عفو ریاست جمهوری آزاد شد.
این سیاستمدار ۸۹ ساله در کره جنوبی به شدت مایه تفرقه است و به افتراء علیه چو چول-هیوان، کشیش متوفی که بارها شهادت داد بالگردها به روی غیرنظامیان در گوآنگژو آتش گشودند، متهم شد. این کشیش سال ۲۰۱۷ در خاطراتش از او با عنوان "شیطان نقاب پوش" یاد کرده است.
براساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، این مقام سابق کره جنوبی بدون پاسخ دادن به پرسش خبرنگاران وارد دادگاهی در گوآنگژو شد.
افترا یک عمل مجرمانه در کره جنوبی است و چون دو هوان در صورت محکوم شدن، می تواند حکم تا دو سال حبس یا پرداخت پنج میلیون وون به عنوان جریمه نقدی دریافت کند.

برخی از محافظه کاران راست افراطی در کره جنوبی همچنان این قیام را به عنوان شورشی با انگیزه کمونیستی محکوم می کنند، در حالیکه مون جائه این، رئیس جمهوری لیبرال کره جنوبی تحقیقات علیه اقدامات ارتش را دوباره به جریان انداخت.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها