هدف آمریکا از توسعه پایگاه نظامی در 115 کیلومتری مرزهای ایران چیست؟

پروژه توسعه پایگاه نظامی الحریر که در 75 کیلومتری شرق اربیل و 115 کیلومتری مرزهای ایران قرار دارد و نزدیک ترین پایگاه نظامی آمریکایی به مرزهای جمهوری اسلامی است به زودی آغاز می شود.

هدف آمریکا از توسعه پایگاه نظامی در 115 کیلومتری مرزهای ایران چیست؟

دولت آمریکا در ۲۶ آوریل ۲۰۲۰ از پیمانکارانی که توانایی طراحی و ساخت باند هواپیما در «پایگاه نظامی الحریر» در نزدیکی شهر اربیل واقع در اقلیم کردستان عراق را دارند، دعوت به همکاری کرده است.

پایگاه نظامی الحریر در 75 کیلومتری شرق اربیل و 115 کیلومتری مرزهای ایران قرار دارد و نزدیک‌ترین پایگاه نظامی آمریکایی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.

این پایگاه مجهز به سامانه‌های دفاعی و جنگنده‌های هجومی و رادارهای پیشرفته و سیستم‌های شنود آمریکایی است.

اگرچه بالگردهای متعلق به نیروهای اقلیم کردستان هم در پایگاه الحریر مستقر هستند، اما توسعه باندهای پروازی در این پایگاه نشان می‌دهد که آمریکا در تلاش است قابلیت‌های جدیدی در این پایگاه برای افزایش تحرک هواپیماهای خود ایجاد کند.

اقدام آمریکا در ایجاد زیرساخت‌های جدید در این پایگاه عملا بی‌توجهی به مصوبه قانونی پارلمان عراق در خصوص خروج نیروهای نظامی بیگانه از این کشور بوده و نشان دهنده تصمیم واشنگتن برای تداوم حضور نظامی در عراق در افقی بلندمدت است.

چندی قبل ارتش آمریکا به بهانه افزایش امنیت نیروهای نظامی خود در عراق با ایجاد پوشش هوایی و امنیتی کم سابقه پایگاه‌های «القیارة»، «الحبانیة»، «کی وان»، «ابوغریب»، «القائم» و برخی پایگاه‌های دیگر در استان نینوا را تخلیه و به ارتش عراق واگذار کرد.

هر چند ارتش آمریکا سعی کرد به صورت غیرمستقیم این جابجایی‌ها را به قصد خود برای خروج مرحله‌ای از عراق مرتبط کند اما گزارش‌های دریافتی حاکی است؛ مجموعه نیروها و تجهیزاتی که از سایر پایگاه‌ها تخلیه شدند همگی به پایگاه‌های عین الاسد در استان الانبار و الحریر در اقلیم کردستان عراق منتقل شده‌اند.

در اقدامی دیگر و هم زمان با انجام جابجایی‌های تاکتیکی، ارتش آمریکا با وجود مخالفت دولت عراق، سامانه‌های پدافندی پاتریوت و ۲ سامانه موشک‌های کوتاه برد را به خاک عراق منتقل و در پایگاه‌های هوایی عین الاسد و پایگاه نظامی اربیل مستقر کرد.

همزمان شدن این اقدامات با افزایش تحرکات نیروهای تروریستی به ویژه عناصر داعش در استان‌های مختلف عراق، ظنّ تلاش واشنگتن برای ناامن‌سازی مجدد عراق و ایجاد بهانه برای دور زدن مصوبه پارلمان و تداوم حضور در این کشور را تقویت کرده است.

گروه‌های مقاومت عراق چندی قبل با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن تاکید بر ضرورت اجرای مصوبه قانونی پارلمان این کشور، تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق را در حکم اشغالگری عنوان نموده و تهدید کردند که به شدت با آن برخورد خواهند کرد.

منبع: نورنیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • محمد
    0

    دلشون تنگ شده دوباره موشک بیاد رو سرشون

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      من. از آمریکا. بدم. میآید. بیگانه است ام از شما. میپرسم. جمهوری. اسلامی. چه گلی. روسر أین. ملت. زدهاست که شما. به. موشکانها. همان لوله. بخاری افتخار میکنی

  • ابراهیم ایرانپور مبارکه
    0

    جا دارد مسئولین ارشد اطلاعاتی وامنیتی ونظامی جمهوری اسلامی بارصد کامل فعالیتهای آمریکا در کشور عراق واشراف کامل اطلاعاتی درآمادگی نیروهای نظامی وتوان دفاعی کشور کوشیده تا در صورت چنگ ودندان نشان دادن آمریکای جنایتکار درسی فراموش ناشدنی به آنها داده وگورستانی از نیروهای متجاوز آمریکایی را فراهم نموده وقدرت هرگونه تحرکی واقدامی را از آنان بگیرند .باتشکر وسپاس ابراهیم ایرانپور مبارکه

    نظرات شما -
    • تتلیتی
      0

      با سپاس و تشکر فراوان از جناب آقای ایرانپور مبارکه به استضحار میرسانم دستور جنابعالی با قدرت تمام پیگیری شد و دوربین های مداربسته در حال رصد دندان های آمریکایی ها هستند و در صورت دیدن دندان ها .درس فراموش نشدنی را در شبکه شاد به علت شیوع کرونا به ایشان خواهیم داد

  • مهدی
    0

    به نظرم اولادولت جدیدعراق اگراستقلال داردوثانیادولت اقلیم کردستان لازم است با ایجادپایگاه آمریکادرکشورخصوصادرهمسایگی ایران مخالفت نمایند،البته وجودپایگاه درنزدیکی ایران برای آمریکاهم ازسوی ج اسلامی تهدیدخواهدبود.

  • محسن
    0

    آمریکا عراق را اشغال کرده بعید میدونم به مصوبه پارلمان عراق توجه کنه، چیزی که عجیبه عده‌ای اندک درعراق فکر می‌کنند آمریکا به دعوت آنها آمده ومهمان آنهاست. اگر میتونند این مهمان رو بیرون کنند!

  • منڎر
    0

    هدف آمریکا اززدن پایگاه مستقیماایران زیرنظرش باشد زیراسیاست آمریکا مخالفت با نهضتهای مردمی واستقلال طلبی است . پس ایران اسلامی باترفندهاب نظامی وسیاسی باید سدی ایجادکند که دردرازمدت بتواند آمریکاییهاراناامیدکند البته این برنامه بایدفرسایشی باشد باحداقل ضایعان وتلفات انسانی واقتصادی .

  • .
    0

    کیهان که جیغ شادی میزد که امریکا از عراق فرار کرد بخاطر دوتا ترقه که نیروهای خودسر در کردند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها