آیا دستمال مرطوب کرونا را از بین می‌برد؟

اغلب افرادی که به مایعات یا ژل‌های ضدعفونی دسترسی ندارند از دستمال مرطوب استفاده می‌کنند. اما آیا دستمال مرطوب‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزار‌های بهداشتی جهان، حتی در برابر کروناویروس نیز مؤثر هستند؟

آیا دستمال مرطوب کرونا را از بین می‌برد؟

این روز‌ها استفاده از دستمال مرطوب بیش از هر زمان دیگری مشاهده می‌شود. اغلب افرادی که به مایعات یا ژل‌های ضدعفونی دسترسی ندارند از دستمال مرطوب استفاده می‌کنند. اما آیا دستمال مرطوب‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزار‌های بهداشتی جهان، حتی در برابر کروناویروس نیز مؤثر هستند؟ در مورد ویروس‌ها و باکتری‌های دیگر چطور؟


شاید بهترین روش ورود به پاسخ این سوال این باشد که بد نیست بدانیم میکروب‌ها و ویروس‌ها انواع و اقسام و شدت و ضعف‌های متعددی دارند و در نتیجه نمی‌توان نتیجه گرفت که هر محصول ضدعفونی کننده بتواند با همه انواع میکروب‌ها مبارزه کند.


گاهی برخی از وسایل ضدعفونی کننده، تعداد میکروب‌ها را به سطوح ایمن کاهش می‌دهد، اما لزوماً آن‌ها را نمی‌کشد. تمیز کردن و ضدعفونی کردن دو کاری است که شما باید مرتباً انجام دهید تا خانه شما به طور کلی تمیز و عاری از آلودگی‌ها و مواد حساسیت زا و میکروب‌ها باشد. از طرف دیگر ضدعفونی کاری است که اگر فکر می‌کنید COVID-۱۹ یا ویروس دیگری در کمین شما است باید بیش از همیشه انجام دهید.

آیا دستمال مرطوب کرونا را از بین می‌برد؟
دکتر دونالد دبلیو شافنر متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه راتگرز نیوجرسی می‌گوید: ادعا‌های ضد عفونی کننده‌ها برای دفع تمامی میکروب‌ها واهی است. اما بسیاری از ضدعفونی کننده‌ها تا حد زیادی سطح قدرت میکروب و آلودگی‌ها را کاهش می‌دهند. به طور کلی برای تأیید و در دسترس عموم قرار گرفتن مواد ضدعفونی، یک ماده ضد عفونی کننده باید آزمایشات سختی را انجام دهد که ایمنی و اثربخشی آن را اثبات می‌کند و مواد تشکیل دهنده و کاربرد‌های مورد نظر را در برچسب استاندارد آن قرار می‌دهد.


اگر بخواهیم تعریفی از دستمال‌های مرطوب داشته باشیم: به عبارت ساده، دستمال مرطوب یکبار مصرف از پیش خیس شده در محلول حاوی ماده ضد عفونی کننده مانند آمونیوم کواترنر، پراکسید هیدروژن و هیپوکلریت سدیم است. این که آیا دستمال‌های ضد عفونی کننده در نهایت موثرتر از استفاده از اسپری ضد عفونی کننده هستند مورد بررسی قرار نگرفته است، اگرچه شافنر یادآور می‌شود که هنگام محافظت در برابر ویروس‌ها، احتمالاً برابر هستند. تمایز عمده اینجاست که دستمال مرطوب برای استفاده در سطوح سخت مانند پیشخوان در نظر گرفته شده اندنه فقط روی پوست یا مواد غذایی.

آیا دستمال مرطوب کرونا را از بین می‌برد؟
شافنر می‌گوید این محصولات در برابر کرونا مورد بررسی قرار نگرفته است. اما به دلیل اثربخشی آن‌ها در برابر ویروس‌های مرتبط با کرونا، در این زمینه نیز موثر در نظر گرفته می‌شوند. برای به دست آوردن مزایای ضد عفونی کننده این دستمال‌ها، سطح باید خیلی طولانی‌تر از چند ثانیه مرطوب بماند. برای مثال لازم است به مدت چهار دقیقه پس از استفاده مرطوب بماند تا در واقع ضد عفونی کامل انجام شود پس به تعدا زیادی دستمال و دقت بالا نیاز است. بسیار مهم است که سطوحی را که ضدعفونی کرده اید آب کشی کنید برای مثال پیشخوان آشپزخانه را پاک کنید تا مواد ضدعفونی کننده وارد غذا و خوراک شما نشود.


به طور کلی، از دستمال‌های ضد عفونی کننده در سطوح سخت استفاده می‌شود و از دستمال مرطوب ضد باکتری برای تمیز کردن پوست شما استفاده می‌شود. ترکیبات فعال رایج در این‌ها عبارتند از: کلرید بنزتونیوم، کلرید بنزالکونیوم و الکل. شفنر توضیح می‌دهد که دستمال‌های ضد باکتری و همچنین صابون‌های ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده‌های دستی توسط سازمان غذا و داروی (FDA) تایید شده اند. اما توجه کنید که کرونا ویروس است نه باکتری. با این حال دستمال‌های ضد باکتری بی تاثیر نیستند. طبق گفته مرکز کنترل بیماری (CDC)، شستن دستان خود با صابون هنوز هم یکی از بهترین راه‌های محافظت در برابر COVID-۱۹ محسوب می‌شود.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها