پیشنهاد عباس عبدی به اصلاح طلبان: باید از پوسته خودتان بیرون بیایید

عباس عبدی نوشت:این روزها و در پی بروز برخی تغییرات در ساختار فعالیت‌های اصلاح‌طلبان، پرسشی اساسی درباره آینده اصلاح‌طلبی و ضعف و قوت‌های آنان مطرح شده است و اینکه آنان در نهایت باید چه کنند؟

پیشنهاد عباس عبدی به اصلاح طلبان: باید از پوسته خودتان بیرون بیایید

مهم‌ترین مشکل کنونی اصلاح‌طلبان در راهبرد کلی آنان است. مشکلات دیگری نیز وجود دارد ولی آنها نیز یا متأثر از همین مشکل اصلی است یا حداقل تا رفع مشکل اصلی سایر مسائل نیز قابل حل شدن نیستند.

سیاست اصلاح‌طلبی چند رکن اساسی دارد. از برخی امور پرهیز و بر برخی رفتارها تأکید می‌کند. خشونت‌ورزی خط قرمز است. حتی اگر مورد ستم و خشونت قرار گیرند نمی‌توانند خودشان در بازتولید آن نقشی ایفا کنند. رفتارهای قانونی و در چارچوب قانون رکن دیگر است. دفاع از حاکمیت قانون پاشنه آشیل هر نوع رفتار انحرافی است و باید به آن ملتزم بود.

مشارکت مردم، دفاع از آزادی، دفاع از حقوق بنیادین مصرح در قانون اساسی و رفع تبعیض و التزام به مردم‌سالاری و... همه و همه بنیان‌های اصلاح‌طلبی است.

نکته بعدی این است که اصلاح‌طلبان باید بپذیرند که ظرفیت اصلاح‌پذیری وجود دارد. اگر این گزاره را قبول ندارند، دیگر موضوعی برای بحث باقی نمی‌ماند. همچنین دو بال اصلاح‌طلبی، حضور در عرصه عمومی جامعه و ساختار قدرت است. تا هنگامی که راه‌ها برای یک حضور مؤثر در ساختار قدرت بسته نیست، باید آن را ادامه دهند.

اصلاح‌طلبان طی 15 سال گذشته نتوانسته‌اند که میان دو مسیر راهبردی یعنی حضور در جامعه و در ساخت قدرت، موازنه جدی برقرار کنند و در برخی مقاطع نیز با رفتار خود اصل اصلاح‌پذیری و موفقیت این شیوه را با چالش مواجه کرده‌اند، بدون اینکه تبعات آن را بپذیرند.

مهم‌ترین مقطع این دور شدن از خط‌مشی اصلاح‌طلبی، در سال 1388 خود را نشان داد. که به تعبیر دقیق باید گفت کل اتفاقات آن مقطع زیان‌بار بود. چه برای اصلاح‌طلبان و چه برای حکومت و کشور. بنابراین باید اصلاح راهبرد یا به تعبیر دقیق‌تر بازگشت به راهبرد اولیه را پیشه کرد.

پس از این مرحله باید وضعیت کنونی کشور را در پرتو اندیشه اصلاح‌طلبی تحلیل و توصیف کرد. این کار از خلال یک بیانیه رسمی و مشخص باید صورت گیرد. باید در این بیانیه روشن شود که نگاه اصلاح‌طلبان به وضع فعلی کشور چگونه است؟ به گذشته خود چه نقدی دارند؟ کدام مشکلات را باید در اولویت حل قرار دهند و چگونه؟ به نحوی که اگر کسی آن را خواند درک به نسبت روشنی از خواسته‌ها و برنامه‌های آنان پیدا کند. این مرحله را می‌توان تبیین ایده نامید. سپس مطابق این ایده اراده‌ای را سازمان داد و معرفی کرد و نشان داد که از پوسته‌های گذشته بیرون آمده‌اند و باید نسل‌های جوان را بیشتر مشارکت داد. اگر ایده خوب تدوین و ارائه شود، از دلِ آن چارچوب تشکیلاتی و اراده معطوف به تحقق آن ایده نیز به دست خواهد آمد. پرداختن به بقیه مطالب و کارها اتلاف وقت است.

منبع: روزنامه ایران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • رحمان
    0

    تجربه چنددهه گذشته نشان داده است که با توجه به ساختار قدرت در جمهوری اسلامی ، اصلاح طلبان حتی اگر کرسی های ریاست جمهوری و مجلس را هم همزمان دراختیار داشته باشند هیچ کاره اند وهیچ نقشی دراعمال سیاست های خود درکشور نمی توانند داشته باشند انها فقط کار گزارانی هستند که از ابتدای رسیدن به قدرت تا روزپایان ان چه موفق مانند دولت خاتمی وچه ناموفق چون دولت روحانی مدام مورد هجمه بی رحمانه وغیر منصفانه جناح تمامیت طلب مقابل که همه ارکان اصلی قدرت وتبلیغات در اختیارشان است قرار می گیرند بنابراین می توان گفت هر اقدام مثبتی هم انجام دهند اب درهاون کوبیدن است بی تعارف .

    نظرات شما -
    • علی
      0

      اونه یک مشت افراد فریفته غرب و بی عرضه هستند که لیاقت مدیریت پایین جامعه را هم ندارند اونها بخاطر لجبازی مردم نسبت به جناح رقیب سر کار آمدند از وقتی هم که آمدند جز دزدی و چپاول و گرانی و مزدوری چیزی همراه خود نیاوردند بیشترین لیاقت آنها نوکری و جیره خواری غرب بوده و هست. والسلام نامه تمام

  • محسن
    0

    مغز متفکر اصلاح طلبان بداند مشکل آنها عدم مبارزه با فساد و عدم خودباوری نسبت به مردم وتوجه بیش ازحد به خارج مرزها و امتیاز دهی به بیگانگان است.

  • علی
    0

    عباس جون اصلاح طلبان هرچه هست پوسته هست چیزی درون پوسته وجود ندارد که بخواهد از آن بیرون بیاید همانند یک گردوی بزرگ و پوک؟؟؟

  • محمود
    0

    باسلام وعرض ادب اقای عبدی مردم کاملا فهمیده اند دست اصلاح طلبان واصول گران در یک کاسه است چه پوست بندازیدچه رنگ عوض کنید دیگر فریب شما رانمیخورندلطفا مظلوم نمایی نکنید چون فریب دادن رکن اصلی اصلاح طلبی درایران را درمقطع فعلی تشکیل میدهد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها