اراده‌ای برای کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی وجود ندارد

نرسی قربان گفت‌: صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها به شدت کم شده است و بالا رفتن یا پایین‌ آمدن قیمت بر مناسبات مالی‌تجاری ایران نسبت به کشور عربستان سعودی یا قطر تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.

اراده‌ای برای کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی وجود ندارد

نرسی قربان، کارشناس نفت اظهار داشت: اینکه قیمت نفت در بازار جهانی چقدر باشد و هر کشوری چه تعداد بشکه در روز صادر کند، طبیعتاً در روزهایی که جهان درگیر گرفتاری‌های ویروس کرونا شده، از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار است.

او در ادامه سخنانش گفت: در ایامی که بازار نفت افت و خیزهای زیادی دارد کشورهایی که سهمیه بیشتری در میزان فروش دارند به مصداق ضرب‌المثل «هر که بامش بیش، برفش بیشتر» هزینه‌هایی چشمگیرتری را تجربه می‌کند؛ یعنی کشورهایی که صادرات‌شان زیاد است، ضررهای بیشتری را متوجه خود می‌بینند.

این فعال اقتصادی با اشاره به تحرکات نفتی دونالد ترامپ توضیح داد: رئیس‌جمهوری‌ آمریکا این روزها دنبال این است که صنعت نفت و گاز شیل را حفظ کند. به هر حال آمریکایی‌ها برای تولید نفت و گاز میلیاردها دلار وام گرفته‌اند و دقیقاً به همین دلیل با پایین آمدن قیمت‌ها برای پرداخت وام‌هایشان به دردسر می‌افتند. در نتیجه حتی گفته ترامپ مبنی بر اینکه به طور مستقیم در کاهش تولید دخالت می‌کند ادعایی بیش نیست.

قربان ادامه داد: مشخصاً بازار فعلی نفت برای ایران خیلی مهم نیست. به هر حال صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها به شدت کم شده است و بالا رفتن یا پایین‌ آمدن قیمت بر مناسبات مالی‌تجاری ایران نسبت به کشور عربستان سعودی یا قطر تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.

او تاکید کرد: تنظیم بودجه سال 99 با احتساب فروش روزانه یک میلیون بشکه، تصمیمی است که نیاز به بازنگری دارد. به هر حال ایران شدیداً تحت تحریم است و چون فروش نفت حتی به زیر 300 هزار بشکه در روز رسیده در نتیجه لازم است که در قانون بودجه تغییرهایی اساسی صورت بگیرد تا از به‌هم‌ریختگی مناسبات مالی در سال جاری جلوگیری شود.

نرسی قربان در پایان گفت:‌ لزوم کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی بحثی است که بیش از 50 سال بر آن تاکید شده است. اما متاسفانه اراده‌ ملی و تلاش لازم در این زمینه وجود ندارد. به همین دلیل دائماً از شرایط فعلی هزینه‌های گزافی متحمل می‌شویم.

منبع: اعتمادآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها