ما مصرانه خواهان تغییر مفاد و ادبیات تعهدنامه محضری دانشجویان تحصیلات تکمیلی وزارت بهداشت هستیم

دکتر سید محمد عزیزی، نماینده منتخب دستیاران و دانشجویان phd در هیات مرکزی نظارت بر شوراهای صنفی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، به تشریح مفاد تعهدنامه محضری دانشجویان تحصیلات تکمیلی وزارت بهداشت پرداخت.

ما مصرانه خواهان تغییر مفاد و ادبیات تعهدنامه محضری دانشجویان تحصیلات تکمیلی وزارت بهداشت هستیم

عزیزی در مصاحبه با خبر فوری ضمن توضیح بندهای مندرج در این تعهدنامه بیان داشت که متاسفانه تلاش دستیاران تخصصی و دانشجویان phd در دوره‌های گذشته برای تعدیل این تعهدنامه و اصلاح ادبیات به کار گرفته شده در آن با شکست مواجه گردیده است.
این تعهدنامه محضری جزئی از مدارک مورد نیاز پذیرفته شدگان آزمون دستیار تخصصی و دانشجویان phd وزارت بهداشت جهت ثبت نام در ابتدای دوره تحصیل می باشد. تعهدنامه ای که در جملات آغازین آن تاکید دارد که دانشجو در کمال صحت و آزادی و اختیار کامل ملزم به آن می گردد؛ این در حالی است که اگر دانشجو از پذیرش این تعهد استنکاف ورزد عملاً ثبت‌نام وی با مانع روبرو می‌شود و یک تناقض آشکار حقوقی و بدیهی در برابر وی قرار می‌گیرد.
دستیار تخصصی کودکان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه این گفتگو به طور مشخص بر بندی از بندهای شش گانه این تعهدنامه اشاره می‌کند و می‌افزاید: در بند پنجم این تعهدنامه از زبان دانشجو عینا عباراتی این‌گونه بیان گردیده است: ضمن عقد خارج لازم، شرط شد که وزارت بهداشت از طرف اینجانب در تشخیص تخلف از تعهدات فوق و تعیین میزان خسارت و وصول آن، وکیل و در صورت فوت، وصی است نسبت به احراز و اثبات تخلف از موارد فوق و تعیین میزان خسارت از طرف اینجانب، با خود توافق و مصالحه کند و در صورت توافق و مصالحه، هیچ ضرورتی به مراجعه به مقام قضایی یا مرجع دیگر جهت تعیین این موارد وجود نخواهد داشت؛ در هر حال تشخیص وزارت در تعیین هزینه های مذکور، قطعی و غیر قابل اعتراض و موجب صدور اجرائیه از طرف دفترخانه و یا مراجع قضایی خواهد بود.

عزیزی با مخاطب قرار دادن کمیسیون عالی تعهدات وزارت بهداشت و تقاضای بررسی و مرور مجدد این عبارات از سوی اعضای کمیسیون، این پرسش را مطرح نمود که کدام فرد مختاری به اختیار خود چنین جمله ای را علیه خود امضا و گواهی می نماید و آیا اساساً اخذ چنین اعترافی آن هم در شرایطی که امضای این تعهد نامه از شروط ثبت نام دوره تحصیلات تکمیلی است با کمترین معیارهای حقوقی، اخلاقی و انسانی سازگاری دارد؟
دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان phd دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه می‌دهد: بدتر این که برای تضمین این تعهدنامه، ۲ نفر ضامن نیز عیناً مجبور به امضای عباراتی می‌شوند تا وزارت بهداشت را وکیل خود در زمان حیات و وصی در زمان ممات قرار دهند تا نسبت به احراز تخلف از طرف آنها با خود، مصالحه کند!
عزیزی در پایان این مصاحبه ضمن بیان این نکته که به باور وی انتخاب واژگان و مفاهیم برتری جویانه و بستن دست دانشجو بر هر گونه تظلم خواهی، آن هم از سوی یک نهاد دانشگاهی، قابل دفاع نیست، می گوید: به جاست که مسئولین محترم کنونی وزارت بهداشت، به این تعهدنامه که سالها قبل، تنظیم و تکلیف گردیده است، نگاهی دوباره داشته باشند تا در دولتی که با انتشار منشور حقوق شهروندی و اقدامات و گویش هایی از این دست نشان داد که بر بهبود شاخص های حقوقی و مدنی تلاش دارد، یادگاری چنین ناعادلانه از گذشته برای آیندگان بر جای نماند.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها