تاثیر پیلاتس و باراسل بر زنان دارای کمردرد مزمن

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد تمرین‌های باراسل و پیلاتس می‌تواند موجب بهبود کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمر درد مزمن شود.

تاثیر پیلاتس و باراسل بر زنان دارای کمردرد مزمن

کمردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات بهداشتی دنیای امروز است که باعث اختلال در انجام کار روزانه و صرف هزینه زیاد شده است. کمردرد مزمن دردی است که ممکن است به سرعت و یا به تدریج ایجاد شود و برای مدت طولانی باقی بماند. به طور کلی اگر کمردرد بیشتر از سه ماه طول بکشد، کمردرد مزمن نامیده می‌شود. محققان در پژوهشی تاثیر تمرینات باراسل و پیلاتس بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمر درد مزمن را بررسی کرده‌اند.

در این پژوهش که توسط مارال امینی، کارشناس ارشد گروه آسیب‌شناسی ورزشی و حرکت اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و غلامعلی قاسمی، دانشیار گروه آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی دانشگاه اصفهان انجام شده، آمده است: «پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و شکل اجرای آن بالینی و از نوع نیمه‌تجربی و کاربردی و با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون در سه گروه است که در آن گروه‌ها، شامل دو گروه تمرینی باراسل و پیلاتس و یک گروه کنترل بود.»

بر اساس داده‌های این مقاله، افراد تحت مطالعه، بیماران مبتلا به کمردرد مزمن با عوامل ناشناخته بودند که با تشخیص پزشک متخصص به مرکز فیزیوتراپی بیمارستان خاتم‌الانبیا مراجعه کرده و به روش نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شده بودند.

نویسندگان این مقاله می‌گویند: «بیماران گروه‌های تجربی به مدت هشت هفته، هر هفته سه جلسه ۶۰ دقیقه‌ای به تمرین پرداختند و گروه کنترل در طی این زمان در هیچ گونه فعالیت درمان شرکت نداشته و به فعالیت‌های عادی روزانه مشغول بودند.»

بعد از برگزاری جلسات درمانی، همه آزمودنی‌ها در پس‌آزمون شرکت کردند و شاخص‌های مورد نظر اندازه‌گیری شد.

در این پژوهش آمده است: «بیماران گروه‌های مداخله، تمرینات منتخب باراسل و پیلاتس را زیر نظر مربی باراسل و پیلاتس انجام دادند. برنامه تمرینی در هر جلسه شامل سه بخش: گرم کردن، تمرینات اصلی و سرد کردن انجام شد. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد شده دارای فرم کوتاه ۳۶ سوالی که کیفیت زندگی فرد مبتلا به کمردرد را می‌سنجد، استفاده شده که این پرسشنامه با این حال طوری طراحی شده است که می‌توان با آن حیطه‌های کیفیت زندگی را نیز به طور مجزا سنجید.»

بر اساس یافته‌های این تحقیق، تمرینات مداخله‌ای پیلاتس و باراسل باعث افزایش معنادار کیفیت زندگی در زنان مبتلا به کمر درد مزمن شده، در حالی که در آزمودنی‌های گروه کنترل، تفاوت معناداری مشاهده نشد.

محققان با توجه به یافته‌های این تحقیق نتیجه‌گیری کرده‌اند که تمرین‌های باراسل و پیلاتس می‌تواند موجب بهبود کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمر درد مزمن شود، بنابراین احتمالا می‌تواند به عنوان یک مدالیته مفید برای توانبخشی و بالا بردن کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمردرد مزمن توصیه شود.

این مقاله در اولین شماره‌ نهمین دوره‌ فصلنامه علوم پیراپزشکی و توانبخشی منتشر شده است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها