چرا کشورهای پیشرفته خواهان "کیت تولیدی ایران" هستند؟

رییس ستاد توسعه زیست و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری درباره صادرات کیت الایزا گفت: صحنه رقابت به آنهایی که ایران را متهم می‌کردند نشان داد که چه کشوری عقب است و امروز خوشبختانه هیچ کمبودی در زمینه این کیت نداریم.

چرا کشورهای پیشرفته خواهان "کیت تولیدی ایران" هستند؟

«مصطفی قانعی» رییس ستاد توسعه زیست و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری درباره صادرات کیت‌ به کشورهای ترکیه و آلمان گفت: کیت‌‎هایی که صادر می‌شوند، کیت‌های الایزا هستند که پادتن اختصاصی علیه ویروس کرونا را در بدن بیمار بعد از بهبودی تشخیص می‌دهند.

وی تصریح کرد: بنابراین کیت برای تشخیص بیماری کوید ۱۹ نیست، بلکه پادتن موجود در بدن بهبودیافتگان را شناسایی می‌کند، در نتیجه افراد باید بیماری را گرفته و بهبود پیدا کرده باشند تا بتوانند از این کیت استفاده کنند.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه کیت الایزا، آنتی بادی یا پادتن اختصاصی کرونا را چک می‌کند، گفت: کشورها اکنون نیاز دارند که ببینند چقدر از جمعیت آنها به کرونا مبتلا شده است، زیرا بخشی از جمعیت پس از بروز علائم به بیمارستان مراجعه و برخی دیگر از جمعیت هم ممکن است، مراجعه‌‌ای نداشته باشند.

قانعی افزود: برای کشورها مهم است که بدانند، بدن چه تعداد از مبتلایان بهبود یافته پادتن ساخته است. در یک شهر اگر آمار کسانی که آنتی بادی و IGD آنها مثبت می‌شود به ۷۰ درصد برسد، دیگر نیازی به ایزوله و قرنطینه شهر نیست و می‌توانند مردم را آزاد بگذارند، به همین دلیل کشورهای متعددی متقاضی هستند که از این کیت استفاده کنند، زیرا می‌خواهند بدانند چگونه راجع به شهرهایشان تصمیم بگیرند.

توانایی تولید یک میلیون کیت الایزا در هفته

وی در پاسخ به این سوال که تولید کیت‌های الایزا در کشور ما چه اندازه است و چند در صد از تولیدات به صادرات اختصاص داده شده است؟ گفت: در حال حاضر تنها شرکت تولید کننده کیت الایزا پیشتاز طب زمان است، دو شرکت دیگر هم متقاضی تولید شدند، ولی هنوز تولیدات آنها به بازار نیامده است. آنچه که مسلم شده این است که شرکت تولید کنده ادعا کرده است، توانایی تولید هفته‌ای یک میلیون کیت را دارد.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: بر اساس برآوردها، میزان نیاز کشور به کیت الایزا تعیین شد و بعد از تعیین آن این مجوز داده شد که می‌توانیم مابقی آن را صادر کنیم، این اولین مورد تولیدی در حوزه کرونا است که اجازه صادرات پیدا کرده، اما فعلا مابقی تولیدات اجازه صادرات پیدا نکرده است.

قانعی با اشاره به موفقیت آمیزبودن کیت‌های الایزا که این ویژگی آن را به مرحله صادرات رسانده‌ است، گفت: زمانی که گفته می‌شود، کیت الایزا به آلمان صادر شده است، قطعا موفق‌آمیز بوده است، زیرا آلمان کشور پیشرفته‌ای است. رسانه‌های خارجی همیشه ایران را متهم می‌کردند که نتوانسته شرایط را مدیریت کند، اما اکنون شاهدیم کشور همه نیازهای خود را تامین کرده است.

او افزود: نکته دوم این است که ما توانستیم به کشورهایی که ادعا داشته‌اند، تولیداتی مانند کیت الایزا را صادر کنیم و البته اگر هنوز اجازه صادرات به مابقی تولیدات داده نشده به خاطر ذخیره استراتژیک کشور است. به این منظور که باید تولیدات کشور را تا حدی ذخیره کنیم که اگر در پاییز مشکلی به وجود آمد، بتوانیم پاسخگو باشیم.

قانعی بیان کرد: در حال حاضر برخی از کشورها نیازهای اولیه مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده را تامین نکرده‌اند، به عنوان مثال حتی در آمریکا برای پرسنل درمانی کمبود ماسک وجود دارد. ما خوشبختانه این مشکل را نداریم، اما تا زمانی که ذخایر پر نشوند، اجازه صادرات داده نخواهد شد.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در زمینه کیت الایزا نداریم و در این خصوص تکمیل هستیم، گفت: صحنه رقابت به آنهایی که در رسانه‌هایشان، ایران را متهم می‌کردند نشان داد که چه کشوری عقب است. اکنون در وضعیتی قرار داریم که اگر به همین شکل پیش برود، صادر کننده ماسک و ضدعفونی کننده‌ها هم خواهیم شد.

متقاضیان تست الایزا به سازمان انتقال خون مراجعه کنند

وی در پاسخ به این سوال که آیا کیت الایزا در آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی توزیع می‌شود؟ گفت: چنین موضوعی مطرح نیست، فعلا این کیت به سازمان انتقال خون داده شده است. کسانی که می‌خواهند درباره آنتی بادی بدنشان بدانند، می‌توانند به سازمان انتقال خون مراجعه کنند، در آنجا یک واحد خون می‌دهند و هم پاسخ ایمنوگلوبولین یا آنتی بادی را دریافت می‌کنند.

قانعی گفت: این کیت به شکل گسترده و خصوصی توزیع نشده است و از طرفی مردم تفسیر این تست را نمی‌دادند. برای افراد باید تفسیر شود که این کیت فقط نشان می‌دهد که شخص به کرونا مبتلا شده و بهبود پیدا کرده است.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: البته در برخی مواقع این امکان وجود دارد که جواب کیت منفی ‌شود، ولی شخص بهبود پیدا کرده باشد. اگر آنتی بادی شخص بالا بود به معنای این نیست که دیگر بهداشت را رعایت نکند و حالا ایمن است، بلکه در هر صورت باید موازین بهداشتی رعایت شود.

منبع: ایلنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها