افزایش آمار مبتلایان کرونا در خراسان شمالی/ کسی ویروس را جدی نمی گیرد

خراسان شمالی طی هفته اخیر شاهد افزایش شدید تعداد مبتلایان به کرونا بود آماری که نشان می‌دهد این ویروس در استان جدی گرفته نشده است.

افزایش آمار مبتلایان کرونا در خراسان شمالی/ کسی ویروس را جدی نمی گیرد

اگر در روزهای کرونایی سری به خیابان‌های شهر بجنورد بزنید، گویا خبری از این بیماری نیست.

فعالیت بدون محدودیت اصناف مختلف، دایر بودن ادارات، عبور و مرور آزاد، صف‌های شلوغ مراکز ارائه خدمات دولتی و… این وضعیت کنونی شهرستان بجنورد و دیگر شهرهای خراسان شمالی است.

وضعیتی که نتیجه آن منجر به آمار بالای شیوع کرونا در این استان می‌شود.

رکوردشکنی آمار روزانه تعداد مبتلایان

در حالی که کشور با کاهش روند مبتلایان به کرونا مواجه است، اما در خراسان شمالی شرایط کاملاً متفاوت است و این استان هر روز رکورد تازه‌ای در تعداد آمار مبتلایان ثبت می‌کند.

آماری که در روزهای ابتدای شیوع این ویروس در خراسان شمالی انگشت‌شمار و تک رقمی بود، اما طی هفته اخیر این آمار به صورت فزاینده‌ای رشد داشت.

افزایشی که مبدا زمانی آن ۹ اردیبهشت است. در حالی که روز قبل از آن (۸ اردیبهشت) فقط ۳ مورد جدید مبتلا در استان ثبت شده بود، به یک‌باره آمار ۴۴ مبتلا هراس عجیبی در دل مردم انداخت آماری که در روزهای بعد به ترتیب ۴۹، ۶۵، ۸۶، ۸۰ و ۴۹ نفر شد.

اما علت را باید در کجا جستجو کرد؟

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی علت این جهش را افزایش تعداد نمونه‌گیری موارد سرپایی عنوان می‌کند.

احمد هاشمی ادامه می‌دهد: به رغم ثبات نسبی در موارد بستری از کرونا، باید بدانیم که جامعه همچنان در حال مبارزه با این ویروس منحوس است و رعایت تمامی موارد اعلام شده بخصوص در صنوف الزامی است.

وی اضافه می‌کند: متأسفانه مردم پس از بازگشایی صنوف مختلف موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و شیب آمار روز به روز در حال افزایش است.

مردم کلید واژه سخنان مسئولان است. در ادبیات مسئولان استانی و کشوری، عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط مردم عامل افزایش مبتلایان است. اما واقعیت چیست؟

آیا می‌توان به راحتی مردم را مقصر اصلی جلوه داد؟

سوال اساسی اینجا است که با صدور دستور بازگشایی صنوف و ادارات، مردم دقیقاً چطور باید مراعات کنند!؟ این سوال را از شهروندان پرسیدیم.

نظر مردم چیست؟

مهدی ملاوردی می‌گوید: من در یکی از ادارت دولتی شاغل هستم و برای حضور در محل کار خود مجبور به استفاده از حمل و نقل عمومی هستم.

بخش زیادی از مردم مانند من وسیله شخصی ندارند و لذا مجبوریم از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم که قطعاً خطرات زیادی دارد و متعجبم چرا عده‌ای مردم را مقصر می‌دانند.

وی افزود: وقتی دستور بازگشایی صنوف و آزاد شدن عبور و مرور بین شهرها صادر می‌شود، نباید توقع داشت که آمار کرونا کنترل شود. از سوی دیگر مراکز شهر نیز رفت و آمد زیادی را به خود می‌بیند.

ملاوردی می‌گوید: روزهای ابتدایی اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بخش‌نامه حضور یک سوم کارکنان ابلاغ شد، اما چه اتفاقی افتاد که این بخش‌نامه به یک‌باره با اتمام تعطیلات تعدیل شد و سقف حضور کارکنان به دوم سوم افزایش پیدا کرد؟ سقفی که بسیاری از مدیران به توجیه محدودیت در بخش نیروی انسانی اجرایی نمی‌شود.

پالس عبور از شرایط بحرانی...

خانم سلیمانی که فروشنده عطر و ادکلن در مرکز شهر بجنورد است می‌گوید: وقتی تمام صنوف اجازه فعالیت داشته باشند، این پالس به مردم داده می‌شود که از شرایط خطرناک عبور کرده‌ایم. زمانی که کسب و کارهای غیر ضرور مانند مغازه خود ما اجازه فعالیت دارند، مردم به بازار می‌آیند.

یکی دیگر از محل‌های بسیار پر تجمع این روزها، دفاتر پیش خوان خدمات دولتی است؛ مراکزی که روزهای گذشته محل رجوع بسیاری از شهروندان برای گرفتن سیم کارت رایگان بود و امروز محلی برای احراز هویت و دریافت کد بورسی جهت تعیین تکلیف سهام عدالت است. به این صف طولانی رفتیم.

میلاد فرزین با انتقاد نسبت به شرایط موجود گفت: متأسفانه دولت در این شرایط مردم را به حضور در بورس سوق می‌دهد. از طرفی سهام عدالت را آزاد می‌کند و از سوی دیگر هیچ تدبیری برای کنترل صفوف طولانی دفاتر پیش خوان ندارد.

وی افزود: کاملاً مشخص است که در این محل فاصله اجتماعی به هیچ وجه رعایت نمی‌شود. البته گله‌ای به مردم نیست. مردم برای جا نماندن از رشد و سود سرمایه خود مجبور به حضور در این صفوف خطرناک هستند. آیا نمی‌شد به صورت غیر حضوری این فعالیت‌ها انجام شود؟ مطمئنم رشد آمار مبتلایان به کرونا در خراسان شمالی از این گونه مکان‌ها نشأت گرفته است.

ضعف مدیریت در مواجه با کرونا در خراسان شمالی مشخص است، در حالی که شاهد شیب تند مبتلایان کرونا در خراسان شمالی هستیم، مسئولان تدبیر خاصی برای این مهم ندارند، گویا شرایط کاملاً عادی شده و تهدیدی به اسم کرونا در استان وجود ندارد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها