مروری بر سخنرانی اخیر رئیس جمهور اسبق کشور؛

اتفاقی که خاتمی نسبت به آن هشدار داد/ آیا مرد اول اصلاحات از قدرت‌گیری یک شبه احمدی‌نژاد ترسیده؟

آنچه بیش از هر چیز در سخنرانی دیروز خاتمی جلوه می‌کرد تاکیدش بر نابودی طبقه متوسط به علت فشارهای اقتصادی و در نتیجه افزایش خشونت بود. تاکید بر نابودی و تبخیر طبقه متوسط توسط محمد خاتمی از چند جهت مهم و قابل بررسی است.

اتفاقی که خاتمی نسبت به آن هشدار داد/ آیا مرد اول اصلاحات از قدرت‌گیری یک شبه احمدی‌نژاد ترسیده؟

حسین نیازبخش- به گزارش خبر فوری ، حضور کم و ممنوع التصویری محمد خاتمی در این سالها باعث شده هر سخنرانی و نامه ای توسط او به شدت مورد توجه واقع شود. گاه این سخنرانی‌ها و عکس العمل‌های سیاسی واقعا خنثی بوده اند و گاه نیز نشانه یک اتفاق سیاسی مهم در دل جنبش اصلاحات ایران. به نظر می‌رسد که سخنرانی کوتاه اخیر رئیس جمهور اسبق ایران از نوع دوم بوده است.

آنچه بیش از هر چیز در سخنرانی دیروز خاتمی جلوه می‌کرد تاکیدش بر نابودی طبقه متوسط به علت فشارهای اقتصادی و در نتیجه افزایش خشونت بود. تاکید بر نابودی و تبخیر طبقه متوسط توسط محمد خاتمی از چند جهت مهم و قابل بررسی است که سعی می‌کنیم در این گزارش به آنها اشاره داشته باشیم.

طبقه متوسط چیست؟

جامعه شناسان طبقه متوسط را یک طبقه اجتماعی می‌دانند که شامل افراد بسیاری در مشاغل مختلف می‌شود که از نظر ارزش‌های فرهنگی بیشتر مشابه طبقه بالا و از نظر درآمد بیشتر مشابه طبقه پایین جامعه هستند. این تعریف شاید خیلی کلاسیک باشد. امروزه طبقه متوسط تعریفی فراتر از این دارد. با این حال، شاید تعریف دقیق و حدی این اصطلاح ممکن نباشد. شاید بهتر باشد این طبقه را از طریق مصادیقش تعریف کنیم. طبقه متوسط معمولا شامل طبقه کارمند شهری می‌شود که درآمد ماهانه اش تا حدی هم سطح طبقه پایین(شاید کمی بالاتر) اما فرصت‌های حیاتی اش بیشتر از آنها است. به طور مثال، یک معلم شاید درآمدش با یک کارگر معمولی برابر باشد اما فرصت‌های بیشتری برای ظهور استعدادهای حیاتی خود دارد. او به تئاتر می‌رود، روابط اجتماعی و دوستانه بالایی دارد، کتاب می‌خواند، زبان بلد است، گاه به سفرهای خارجی می‌رود و در کل قدرت ظهور بیشتری دارد.

طبقه متوسط طیف وسیعی را شامل می‌شود. از دانشجویان گرفته تا کارمندان ادارات و بازاریان شهری. با این حال، یک چیز برای همه آنها صادق است. افزایش درآمد آنها به معنی افزایش فعالیت‌های اجتماعی و کاهش درآمد آنها به معنی کاهش حیات شهری و جمعی است. این در حالی است که معمولا طبقه پایین جامعه به علت فشار کاری شدید و نداشتن زمان و مهارت لازم قدرت ظهور منویات خود را ندارند.

طبقه متوسط در تاریخ ایران و شکل‌گیری طبقه متوسط مدرن

طبقه متوسط همیشه در تاریخ ایران نقش برجسته ای را ایفا کرده است. با بررسی تاریخ ایران می‌بینیم که این طبقه (که شامل خاندان های مهم و دبیران و وزیران برجسته حکومت‌های مختلف بوده است) نقشی تعیین کننده در تحولات سیاسی و تاریخی داشته. در دوران معاصر، شکل این طبقه تا حدی تغییر می‌کند. با آغاز عصر ناصری و آشنایی ایرانیان با غرب و تغییر ساختار اجتماعی قبیله ای و ایلیاتی ایران، طبقه ای به عنوان بازاریان و تجار شکل می‌گیرد. اعضاء طبقه فارغ از اینکه به کدام ایل، طایفه، زبان یا نژاد تعلق داشته باشند، با همدیگر روابط وثیق و محکمی داشته اند. همین ارتباط محکم باعث شکل گیری طبقه متوسط جدید می‌شود. با افزایش مراودات ایران و غرب و افزایش سفرهای خارجی شهروندان ایرانی و ظهور ایده بیداری ایران، یک طبقه کوچک به نام روشنفکران هم شکل می‌گیرد که ضمیمه توده بازاری طبقه جدید متوسط شده و این طبقه را پربارتر و به اصطلاح چاق‌تر می‌نماید.

این طبقه جدید، نهایتا انقلاب مشروطه را به وجود می‌آورد. بعد از انقلاب مشروطه و به خصوص ظهور رضاشاه و مدرن سازی ایران است که این طبقه متوسط خود به دو طبقه تقسیم می‌شود: الف. طبقه متوسط سنتی(بازاریان) ب. طبقه متوسط مدرن(روشنفکران). با گذشت زمان، بزرگ شدن تهران ، احداث کارخانه‌ها و ظهور طبقه شهرنشین جدید، طبقه متوسط مدرن چاق‌تر و ذی‌نفوذ‌تر شده و با ایجاد طبقه دانشجویان عملا به عنوان یکی از اصلی‌ترین طبقه ایران ظهور می‌کنند.

انقلاب اسلامی و دو گانه پایین( احمدی نژاد ) و متوسط(خاتمی)

بعد از انقلاب اسلامی و با ظهور برخی چهره‌های چپ گرا و شعارهایی مانند پیروزی مستضعفین، این طبقه متوسط جدید کمی ضربه می‌بیند. با پایان جنگ تحمیلی و بعد از گذشت عصر سازندگی، این محمد خاتمی است که دقیقا به پتانسیل این طبقه (که بعد از انقلاب تغییراتی هم کرده است) پی برده و با دادن وعده‌هایی سبد رای اعضا آن را به دست می‌آورد.

پیروزی خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری که با عنوان پیروزی جنبش 2 خرداد مشهور است، فضای ایران را کاملا تغییر داده و عملا ایران را تا مدت‌ها وارد نوعی تضاد دیالکتیکی می‌کند. جنبش اصلاحات هر روز بیشتر به سمت طبقه متوسط پیش می‌رود و همزمان بدنه اصول گرایان که هنوز به ارزش‌های ابتدایی انقلاب پای بندند، با شعارهایشان از درون باعث تقویت طبقه پایین جامعه می‌شوند. در نهایت، در سال 1384 که سال پایانی قدرت گیری خاتمی است، نوعی تنش بالقوه اجتماعی در ایران شکل می‌گیرد.

با ورود محمود احمدی نژاد به بازی قدرت، این تنش بیشتر می‌شود. احمدی نژاد از خشم و محرومیت طبقه پایین استفاده کرده و سبد رایش را به خوبی جذب می‌کند. با قدرت گیری احمدی نژاد، حملات به طبقه متوسط اوج می‌گیرد. فشارهای اقتصادی و فرهنگی به این طبقه بیشتر و بیشتر می‌شود و این طبقه نهایتا تبدیل به گروهی ناراضی می‌شوند. دیالکتیک طبقاتی در ایران در سال 1388 و انتخابات ریاست جمهوری اوج می‌گیرد. طبقه متوسط به موسوی و طبقه پایین به احمدی نژاد متمسک می‎شوند. احمدی نژاد رای می‌آورد و جامعه وارد یک تنش چند ساله می‌شود.

روحانی و نحیف شدن شدید طبقه متوسط

با قدرت گیری حسن روحانی بسیاری معتقد بودند یک بار دیگر نوبت به طبقه متوسط رسیده است که عنان را به دست بگیرد. توافق هسته‌ای، افزایش قدرت خرید، کاهش نسبی تورم در سالهای ابتدایی دولت روحانی، طبقه متوسط را تا حدی راضی کرده بود. با این حال، با آغاز دور دوم ریاست جمهوری روحانی در سال 96، خروج آمریکا از برجام، بی تدبیری دولت در پیش‌برد اهداف اقتصادی و افزایش وحشتناک تورم، ناگهان نارضایتی‌ها از روحانی اوج می‌گیرد.

طبق پازل دیالکتیکی مطرح شده، اکنون نوبت طبقه پایین جامعه بود که به قدرت برسد. اما در سال 96 اتفاقی افتاد که همه چیز را تغییر داد. فاجعه اقتصادی دولت به حدی بود که حالا طبقه متوسط با طبقه پایین یکی شده بودند. فشار اقتصادی به طبقه متوسط در این سالها به حدی بود که آنها نیز به سمت طبقه پایین حرکت کردند. کافی است به یک نمونه اشاره کنیم. طبق گفته معاون وزارت بهداشت در سال 1398 حدود 80 درصد مردم توان مراجعه به بیمارستان خصوصی را ندارند؛ 15 تا 17 درصد مردم با استفاده از بیمه تکمیلی و 3 تا 5 درصد مردم با خیال راحت و خرج خودشان به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه می‌کنند.

این به خوبی نشان می‌دهد که در طول این سه سال، طبقه متوسط تا چه حد نحیف شده است. طبق ادعای وبگاه ایندیپندنت در سالهای اخیر، 3 تا 5 درصد از شهروندان ایرانی در طبقه‌ی ثروتمند، 15 تا 17 درصد در طبقه‌ متوسط بالا و بقیه در طبقه‌ کم درآمد قرار می‌گیرند.

لاغر شدن طبقه متوسط باعث شد نوعی طبقه جدید در ایران شکل بگیرد. طبقه ای که بین طبقه متوسط و پایین قرار دارد. به لحاظ خانوادگی، فرهنگی و جایگاه اجتماعی متوسط اما به لحاظ اقتصادی پایین است. به طور مثال، یک معلم یا دانشجو یا فروشنده شهری را در نظر بگیرید. این افراد دانشگاه رفته اند، در شهر زندگی می‌کنند، موبایل دارند، سفر خارجی رفته اند و تمام سوابق یک عضو طبقه متوسط را دارند اما درآمدشان در سه سال اخیر به حدی پایین آمده که دیگر قادر نیستند به اهدافشان برسند. آنها متوسط هایی هستند که دیگر در طبقه خود حضور ندارند. پرواضح است که اعتراض این شبه طبقه به مراتب خشونت بارتر است. به همین دلیل است که می‌توان گفت، دقیقا همین طبقه است که در سال 96 و 98 دو حرکت اعتراضی را شکل دادند؛ حرکت‌هایی خشن که باعث آسیب های فراوانی شد.

معمای خاتمی؛ شاید نباید از روحانی حمایت می‌کردیم!

حالا محمد خاتمی که خود بخشی از فرایند فوق الذکر بوده است، نسبت به آینده این فرآیند هشدار می‌دهد. وقتی او از کوچک شدن طبقه متوسط سخن می‌گوید در واقع به این اشاره دارد که سبد رای اصلاحات در حال کوچک شدن و سبد رای اصول گرایان یا فردی مثل احمدی نژاد در حال بزرگ تر شدن است.

البته بدون شک محمد خاتمی و اصلاحات در کوچک شدن طبقه متوسط موثرند، چرا که اولا خود بخشی از مجریان سیاست در این سالها بوده اند و ثانیا، از دولت اول و دوم حسن روحانی به شدت حمایت کرده‌اند؛ با این حال، شاید خاتمی هیچگاه گمان نمی‌کرد که پازل طبقه پایین و متوسط به چنین انحرافی کشیده شود. اگر همه چیز درست پیش می‌رفت شاید بعد از روحانی نوبت به یک حامی طبقه پایین می‌رسید و بعد مجددا قدرت به اصلاح طلبان حامی طبقه متوسط انتقال می‌یافت. اما اتفاقاتی که در این 3 سال رخ داد به خوبی نشان داد که ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. اصولا دیگر طبقه متوسطی قدرتمندی وجود ندارد که بخواهد در سالهای آینده به اصلاحات رای بدهد. روی گردانی شدید طبقه متوسط دیروز (که بسیار نحیف و لاغر شده) از اصلاحات باعث شده خاتمی احساس نگرانی شدیدی کند. شاید او امروز به سال 96 فکر می‌کند و اینکه شاید بهتر بود حداقل بعد از پیروزی روحانی در انتخابات تصمیمات دیگری می‌گرفت.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 158
  • ق
    0

    آقای رئیسی این آقای خاتمی سبب تشکیل دولت تدبیر و امید و مجلس آن گردیده لذا متفقا ملت و کشور را از باب اقتصادی زمین گیر نمودند جالب اینکه مدیران متبوع اقتدا کنندگان به ایشان هستند بنابراین استدعای ملت از حیث حقوق عامه و عنایت به قاعده لاضرر رسیدگی ویژه به موضوع می باشد..

    نظرات شما -
    • حامد
      0

      خودت میدونی چی میگی و الکی جو میدی

    • بیسواد
      0

      همه سرکارید

  • زینل امینی
    0

    اری میاید احمدینژاد ان است که همه اقشار ضعیف فریاد بیا بیا میکنند حتما میاید چون لازم است بادیگر در مقر سازمان ملل فریاد جنایتهای امریکاواسراییل بگوش جهان برسد باید بیاید تا لرزه بر اندام کاخهای مشهور وطرفداران داخلیشان بیفتد باید بیاید تا دست در دست قوا دیگر چهره انقلاب مجدد روشن شود وهر بی سروپایی قدرت اظهار وجود درمقابل ملت ما نکند او شاگرد حقیقی مکتب ولایت است او بر سفره کارگر کشاورز می نشیند او کاخ ندارد درد کوخ نشین را میداند

    نظرات شما -
    • :)
      0

      یادمون هست موقع سخنرانی همه رفتن بیرون ما الزایمر نداریم

    • حامد
      0

      آره زمان‌احمدی نژاد امریکا و اسرائیل نابود شدن دوباره الان زمان روحانی تاسیس شدن چقدر مردم زود فراموش میکنن

    • عبداله
      0

      احمدی نژاد سرمایه مملکت رابباد داد ومردم بیچاره کرد منتها چشم حقیقت بین میخواهد

    • یه ایرانی
      0

      اون احمدیتون بیاد هیچکس تو انتخابات شرکت نمیکنه که رای بیاره یا نه فقط یه مشت بیسواد میرن پای صندوق

    • در جواب ی ایرانی
      0

      همه دنیا قشر تحصیلکرده ش عاقلن تو مملکت ما از سال ۸۸ این باب شده ک هرکی طرفدار اصلاحطلباس جزو قشر تحصیلکرده بحساب میاد و خیلی روشنفکره . ولی هرکس ک از انقلاب و غیر ما حمایت کنه امله و بی سواده. حالم بهم میخوره از همون مدرکی ک فقط گرفتید از اون دانشگاهایی ک اوثرا زیر پونز نقشه ن و شما رفتید و عمرتونو تلف کردید. دانشگاهی ک نتونه ب دانشجوهاش فکر کردن یاد بده امیدوارم برچیده بشه . این توهم از کجا میاد بدبختا فکر کنید ببینید ..هرچیزی بهتون دیکته کردن تکرار نکنید . بخدا ک اون بی سوادی ک از رو عقلش رای میده از کیلوکیلو مدرک شما بالاتره

  • رتبه 4 کنکور
    0

    شعر هایتان دیگر سودی ندارد

  • کمند
    0

    احمدی نژاد رییس جمهور بعدی ایران است

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      احمدی نژاداگرقول بده همون احمدی نژادمردمی بشه نه مشایی،نظراتش هم درتعارض با نظرات رهبری نباشه ودیگه رفتاری مثل خانه نشینی وتعویض وزیردرخارج ازکشوروحرفهای عجیب وغریبش تکرارنشه می تونه رییس جمهورمحبوب مردم ایران بشه مثل دوره اولش، من نه فدایی رهبرم ونه طرفدارراست وچپ ازکسانی هم هستم که سال آخراحمدی نژاد دعا می کردم هرچه زودتر ریاست جمهوریش تموم شه بره پی کارش ! اما آقای روحانی وبعضی نمایندگان اصلاح طلب بلایی بسرمان آوردندکه مجبورشدیم بگیم خدا پدراحمدی نژاد را بیامرزددوباره بیادبازخیلی ازاینها بهتره، هرچندته دلم راضی نیست.

    • بهاری
      0

      بازگشت احمدی نژاد قطعی است

  • فریبرز مددجو
    0

    تشکر از تحلیل خوبتون ، دولت اصلاحات با مرد بزرگ اصلاحات ،جناب خاتمی ، بهترین و کارامد ترین دولت ایران بود،من و امثال من در دوران خاتمی هم زندگی خوب و رو به پیشرفتی داشتیم هم دنیا به ایران به عنوان یک مهاجم یا یاقی نگاه نمیکرد ،اساسا و نتیجتا میشود فهمید یک انسان تا چه حد میتواند برسرنوشت 90 میلیون انسان تاثیر بگذارد ، دوران پیشرفت با مدیریت دکتر خاتمی و تقویت حس زندگی،دوران پسرفت در دوران احمدی نژاد و تمسخر نگاه جهانی به نماینده ما و افت ارزش پول ملی و دست آخر دوران آقای حسن روحانی ،مرگ روحیات ،معنویات ،مادیات و هرآنچه سالها ساخته شد.به نوبه خود آرزو دارم با پایان روزهای بد ،سرنوشت ایران و ایرانی به روزهای پرنشاط برگردد به امید خدا.

    نظرات شما -
    • امیرکبیر
      0

      اقای مددجو بیا من بهت مدد بدم ، شما زمان را مقایسه نکنید عزیزم ،کارکرد افراد را مقایسه کنید زمانها متفاوتند اگه زمان را مقایسه کنید پس عقب تر خیلی بهتر بودیم ، شاید شما این نظر را داشته باشید ولی در حال حاضر نظرات و عقاید عام جامعه بیانگر کارکرد درخشان اقای دکتر احمدی نژاد را دارد من دیگه توضیح بیشتر نمیدم

    • امیرکبیر
      0

      جناب مددجو از امتیازات منفی که بهت دادند برگرد و خودتو اصلاح کن

    • محمد محمدیان
      0

      دوست من تمامی اینها افرادی مزدور وجنایتکار هستند اینها سوپاپ اطمینان رژیم هستند ودر تمامی جنایات این چندسال سهیم هستند ودست داشته اند خداراشکر اکثریت مردم ایران اینها را بخوبی شناخته اند ودیگه فریب این از خدا بی خبران را نمیخورند

    • حسن
      0

      8 سال حرفهای تکراری گفتگوی تمدنها و قتلهای زنجیره ای کنفرانس برلین و لوایح دو قلو و حادثه کوی دانشگاه و مجلس طغیانگر ششم و اوضاع رکود اقتصاد در دوران فتنه گریه یک غربگرا در مقابل 8 سال کار و تلاش و عمران و ابادی مسکن مهر سهام عدالت اسقاط خودروهای فرسوده ابخیزداری حمایت از بنگاههای زود بازده ساخت ورزشگاه فرودگاه پالایشگاه پتروشیمی کارخانه و ابرسانی برق رسانی گاز رسانی و... هر طبقه یی از دولت احمدی نژاد سود برد بخصوص طبقه ضعیف و فقط رانت خواران و اغازاده ها و فاسدان و گروهی غربزده متضرر شدن. اللهم عجل لولیک الفرج

    • علی سرابادانی
      0

      سید محمد خاتمی دکتر نیست. هر کسی که قبول دارید لزوما دکترا ندارد.

    • آریا
      0

      احمدی‌نژاد 4/5 میلیون مسکن مهر را کلید زد، 2/5 میلیون تحویل داد و 2 میلیون در مراحل تکمیل 50 تا 90 درصد داشت و در مقابل دولت بنفش که مورد حمایت خانمی هستند یک واحد هم نساخت، نیروگاه بوشهر را که خاتمی شما مهر و موم کرده بود تکمیل کرد و برق 1000 مگاواتی را برای مصرف و صادرات در اختیار کشور قرار داد،پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین بنزین ساز یورو 5 جهان را با 85 درصد پیشرفت ساخت تحویل کاسه لیسان کدخدا که مورد حمایت خاتمی شما هستند داد که در نهایت خباثت گفتند فقط خاکبرداری شده بود و با انتشار سند رسمی پیشرفت کار پالایشگاه کدخدا پرستان رسوا شدند،سدهای متعدد استراتژیک در مناطق جنوب و جنوب غرب کشور احداث کرد که علاوه بر تولید برق، از سیلابهای ویرانگر بارشهای اخیر پیشگیری کرد و ناجی مردم شد، سهام عدالت را به مردم داد که با سرقت نیمی از آن توسط کدخدا پرستان و زدن جیب مردم،بازهم ارزش امروزش 7 تا 14 میلیون تومان است و در پایان دولت را در سال 92 با این هزینه مولد برای مردم با 36 هزار میلیارد تومان بدهی داخلی تحویل روحانی که مورد حمایت خاتمی شما هست داد که امروز یعنی 23 اردیبهشت 99 بیش از 700 هزار میلیارد تومان بدهی داخلی دارد در مقابل هیچ کار انجام نشده،و بدهی خارجی 6/5 میلیارد دلاری در سال 92 که امروز یعنی 23 اردیبهشت 99 که بالغ بر 17 میلیارد دلار است ولی متاسفانه برخی یا ایادی روحانی هستند و منافع مادی بسیاری نصیبشان شده و برخی درصد بازیخوری و دروغ پذیریشان بالاست،طرفداری روحانی و خاتمی را میکنند.

    • ناشناس
      0

      گفتگوی تمدن هارو بزار سر سفره کارگر ...سیرش میکنه؟؟؟ بخدا قسم اصلاحطلبا ک نه افسادطلبا رو حماقت امثال تو حساب میکنن ک هنوز نفس میکشن

    • یه ایرانی
      0

      تنها مرد لایق و بزرگ این حکومت بوده هست و خواهد بود گدایی پزستها طرف احمدی نژادند!!! خاتمی برای ایران آبرو نگه داشت بقیه به باد دادند

    • ااا
      0

      جواب رشوه های میلیارد دلاری قراردادهای استات اویل، کرسنت، شل و...که زمان خاتمی اتفاق افتاده کی باید بده؟

  • صابر
    0

    طبقه متوسط نداریم. طبقه مرفه مرفه مرفه شامل اقازاده ها و سران حکومتی و قشر یک درصدی سرمایه داران بی حدوحساب طبقه ضعیف ضعیف ضعیف شامل اکثریت کارگر وکارمند و کشاورز و فقرا و ......... شاید بیش از 90 درصد باشند

    نظرات شما -
    • اصلاح طلب
      0

      کاملاً صحیح!و این نتیجه ی تفکر لیبرالی حاکم بر کشور است

  • ناشناس
    0

    آقای خاتمی ازاختلاف طبقاتی ،ناراحت بودن مردم و..صحبت کرده اندایشان اگرصداقت دارند اول بفرمایند منزل مسکونیشان کجای تهرانه آقازاده هایشان چکاره ودرکجا هستندحضرتشان چنان گفته اند که انگاریک فعال سیاسی مورداعتمادمردمندکه منزلشان میدان شوش وماشینشون پرایدوبچه هاشون هم بیکارندداداش اختلاف طبقاتی باعثش تووامثال توهستندآقای روحانی رییس جمهورموردحمایت تو ووزرای بعضا مولتی میلیاردرشندبروخجالت بکش مردم دیگه گول شما را نمی خورندالبته ممکنه هنوزچندتا سلبریتی مفت خوربی بندبارمرفه وچندتا سگبازوعرق خورورانت خوارونجومی بگیردولتی وورزشی وامثالهم براتون ظاهرا کف بزننداما درسته ازخشم وعصبانیت توده مردم باید ترسیدچون اگرطغیان کنند مثل انقلاب سال 57که خیلی گنده ترو قدرتمندتروخشن ترازشماراحذف کردندخدمت شما هم خواهند رسید مگرتا دیرنشده توبه کنید قیدقدرت وثروت وفریبکاری رابزنید نه درحرف که مردم بایددرعمل ببینندآشتی ملی هم ازنظرمردم حرف مضحکیه چون مردم باهم دعوایی ندارندامیدوارم منظورت این نباشه که شماخواص سیاسی ازجناحهای مختلف همه باهم دست بدست بشید ودیگه منبعدهوای هم را داشته باشید

    نظرات شما -
    • اا
      0

      خاتمی اگه بیل زن بود تو ۸ سال خودش باغچه شو بیل میزد

  • باسلام وعرض ادب بنده یه جانباز جنگ تحمیلی هستم وقدرت نظامی ایران ازنظرموشک وبقیه ادوات جنگی را باید مدیون دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد هستیم الانم فقط رهبری وولایت ودیگر هیچ
    0

    جانم فدای رهبری

  • بیکار
    0

    در هر دولتی فساد وجود دارد باید چگونه باان برخورد کرد که اقشار اسیب پزیر لطمه از اقتصاد را نبیند زمانی که ایمان وتقوا در جا معه کم رنگ می شود تبعاتش ظلم ستم به مردم میشود

  • عدل
    0

    درود بر خاتمی .که همیشه فکر مردم بوده ای

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      بهترین دوران این 40 سال همون 8 سال خاتمی بود تنها کسی که لیاقت و شعور ریاست جمهوری رو داشت همین مرد بود و بس...

    • اا
      0

      اگه‌دوران خاتمی خوب بود چرا بعد از ۸ سال مردم به طیف مورد تایید خاتمی رای نداد؟!!!

  • یک هموطن
    0

    آقای خاتمی رییس جمهور پیشین با همه ایرادهایش چند امتیاز بزرگ داشت : در زمان ایشان دلار از 1200 بالاتر نرفت، در جامعه جهانی به خاطر سطح اندیشه و رفتار ایشان و وزرای باسوادشان به ایران و ایرانی بسیار بهتر نگاه می کردند و او را به عنوان مطرح کننده گفتگوی تمدنها و نه مدافع تروریست در نظر می گرفتند. در زمان ایشان بود که زبان کشورمان به عنوان زبان دوم وبلاگ نویسی انتخاب شد. پرده دری و مستقیم به این و آن اتهام وارد کردن و استفاده از الفاظ کوچه بازاری در سخنرانیها و مصاحبه ها رواج پیدا نکرده بود.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      آخه غربی‌ها مشکلی ما خاتمی نداشتن افکار خاتمی مثل خودشان بود به همین خاطر به ایران وایرانی بها می دادند

    • کامران
      0

      احسنت.واقعاگل گفتی وتازه خیلی چیزهای دیگرهم ازقلم افتاد.متاسفانه حافظه تاریخی ملت ماضعیفه.یادشون رفته زمان خاتمی سالی یکبار10درصداجناس گران میشدنه مثل احمدی نژادبااون45هزاریارانه اجناس به یکباره10برابرشدوکنترل بازارازدست رفت وبقول خودش اون ممه رالولوبرد.رییس جمهوری که اینجوری دریک جمع سران مملکتی کوچه بازاری مثال بزنه دیگرهیچ انتظاری ازش نبایدداشت

  • محمد بنده حقیر
    0

    واقعا آقای خاتمی یعنی روز قیامت این آقایان روحانیون جواب ملت ایران را می توانند بدهند مایقعه همه شمارا میگیریم گناهانمان گردن شماست مملکت راارث پدری وملت را برده خود می دانید باز هم صد رحمت به احمدی نژاد الان چگونه دارید رو سهام عدالت که گذاشته باز هم س مردم کلاه می گذارید

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر در زمان خاتمی تنها به طبقه متوسط بها داده نمی شد کمی به فکر طبقه پایین جامعه واقشار ضعیف بودن این اتفاقات نمی افتد

    نظرات شما -
    • ااا
      0

      خاتمی هم فقط به پولدارا اهمیت میداد

  • وفایی
    0

    درست افول سیاسی ایران بالتبع فروپاشی اقتصادی ایران از توسعه ی سیاسی واصلاحات خاتمی شروع شد.نباید فراموش کرد که پس از آنهمه پادویی خاتمی برای جبهه ی غرب ، دست آخر بوش دوم مارا در طراز صدام وکره ی شمالی یاغی خواند.خاتمی هم ذلیلمان کردوهم یاغی.چرا؟ چون اهل تسلیم بود.

  • بهاری
    0

    از شورای محترم نگهبان درخواست داریم در صورت ثبت نام ، صلاحیت آقایان خاتمی و احمدی نژاد را برای انتخابات ریاست جمهوری تایید نماید تا یک بار برای همیشه دکتر احمدی نژاد به عمر این جریان ترسو و بزدل و فاسد که اسم اصلاحات و کشور هم به قهقرا کشیدند و از رو هم نمی روند پایان دهد .

    نظرات شما -
    • یه نفر
      0

      بزدل شماهایید که به گدایی عادت کردید!!!!!!!!!!!

  • رضا
    0

    من دانشجو هستم و عاشق دکتر احمدی نژاد استاد دانشگاه علم و صنعت هستم. هیچ کدوم از اینها سطح تحصیلات دکتر احمدی نژاد رو ندارن یکی لیسانس فلسفه یکی دکترای قلابیه انگلیس

  • ا
    0

    آرزیم تکه تکه کردن این فرد است

    نظرات شما -
    • یکی
      0

      افسادگراها داعشیند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • امیر حسین
    0

    ملتی که جایگزین مرد بزرگ چون مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی احمدی نژاد حاله نور مکند باید پیشتر از این بر سرش‌ باید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خدا اخر عاقبت همه مونو ختم بخیر کنه انشالله

    • ااا
      0

      هاله درسته

  • جواد
    0

    اصلاحات چی داشته برای ایران؟جز خفت خاری و بدبختی؟همه هدف افتضاح طلبان اینکه نارضایتی مردمی بر علیه نظام اسلامی به وجود بیارن.تا وقتی امثال خاتمی و کروبی و زیبا کلام و مطهری و صادقی و...هستن نباید امیدی به پیشرفت و آبادی ایران داشته باشیم

  • امیر
    0

    بحدا دیگه خسته شدیم از اصلاح طلب و اصولگرا بابا کی میخواین این بازی کثیف و ادامه بدید چقدر مگه جا دارید که این همه دزدید بازم سیر نشدید همه که نباید مدیر بشند همه که نباید قوی باشند ولی ما زور افرادی ک هیچ توانایی اجرایی و مدیریتی ندارند میکنیم مدیر مقصرشم خود ما مردمیم روحانی و کی انتخاب کرد ما احمدی نژاد و کی انتخاب کرد ما مجلس بدرد نخورو کی انتخاب کرد ما بخاطر اینکه رای دادنمون قومی قبیله ایه طرف شام بده یا حرفای قشنگ قشنگ بزنه بهش رای میدیم دیگ آیندرو نمیبینم که کسی که اینجوری رای بیاره اینجوری خرج کنه مسئولیم بشه نه فکر منو شماهه نه کشور فکر پر کردن جیب خودشو خونوادشه به اسم اسلامم اینکارو میکنه و همینم باعث میشه همرو از دین زده بکنه

  • ن
    0

    نزدیک انتخابات ریاست جمهوریه که خاتمی سر وکله اش پیدا شده، الان داره کم کم شروع میکنه که مخ مردمو بزنه، زمانی که آقا خاوری پول مملکت رو برداشت رفت کانادا آقا خاتمی یاد طبقه ضعیف نبود؟!!!!! ملت دیگه فریب شما رو نخواهند خورد آزموده رو آزمودند خطاست

  • صدافت
    0

    دعای من به خدا،،خدایا بندگانت به نام دین آبروی اسلام رابردند،،خاتمی به نام آزادی باعث فحشا،قبل از او دیگری باعث سرمایه داری بعد از او روحانی باعث بی آبرویی ایران گرسنگی مردم،دزدی بیت المال برای اقوام ودوستان خودش،رواج دروغگویی درمیان وزرا؛ تهمت زدن به افراد پاک،نافرمانی از رهبر،همین وضع موجود شده،،حالا خدایا خودت یارویاور احمدی نژاد باش تا بیاید آبروی اسلام ومردم را حفظ کند گرسنگان راسیر کند،،باز خدایا خاتمی وروحانی را به خودت حوله می کنم،،چون مجلس گندیده با هیئت دولت یکی شده مردم تنها مودند

  • سعید
    0

    خدا پدر احمدی نژادو بیامرزه خیلی مرد بود ... کاش بازم خودش میشد رئیس جمهور

  • حمید
    0

    شما همون باری که از روحانی حمایت کردید و مردم رو گول زدید برای هفت پشتمون بسه و نکته بعدی دیگه طبقه سومی وجود نداره آلان دوسته شده پولدار غنی ودسته دوم که ما مردم هستیم فقیر وبی چیز درضمن اگر پشت پرده احمدی نژاد رد صلاحیت نشه ریس جمهوری بعدی خواهد بود

  • داریوش
    0

    هر چقدرم زیاد شده قیمت ها در مسکن و خودرو و دلار و طلا بازم ب تورم دوران رئیس جمهور قبل نمیرسه و آقای روحانی و جهانگیری زحمات زیادی کشیدن برای حفظ همین وضع مملکت.. در ضمن همه چیز پول نیست.. بالاخره خانوم ها رفتن ورزشگاه.. بالاخره تونستیم ب بانوان بها بدیم و آزادی بیان بیشتر شد..فیلم های خوبی رفت رو پرده سینما.. کنسرت ها آزادتر شد... این ارزش ها والاتر از مادیاته.. 25 میلیون نفر رآی دادن برای کرامت انسانی.. راه رو ادامه بدید و در دور بعد هم از اصلاحات حمایت کنید ب امید فردای بهتر...من عاشق ایرانم و ایرانی.. خدا بهت برکت بده دکتر روحانی ک ایران رو اباد کردی و اسم ایران رو در دنیا پرآوازه کردی.. مرسی ک هستی..

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      یکی ایشونو از توهم بیاره بیرون

    • جنوبی
      0

      لطفا ببندش

    • به داریوش
      0

      اسم ایرانو پراوازه کردی!!!!!!! باریکلا که افریقا افغانستان وکره شمالی پولمونو مسخره کنن توعالم هپورتی مخلوط زدی

  • محمدروح لهی
    0

    سلام ازوقتیکه حضرت امام خمینی رحلت کردمسولین از راه اصلی فاصله گرفتند به سمت ثروت اندوزی و کاخ گرایش پیداکردند

  • رضا خوزستان
    0

    با شاهکار حضرات در طول 40 سال یک قشر ضعیف و بعضا متوسط و خیلی اندک با نزدیک شدن به حلقه قدرت یک شبه کاخ نشین شدند و اکثریت قشر متوسط هم رفتند ور دست فقزا و فقط می‌توانند شکم خود را سیر کنند و روز به روز هم اینها فقیر تر و آنها قوی تر می‌شوند.اون مدیران و مسئولین ارشد هم که ابتدا تشنگان خدمت بودند شدند تشنگان قدرت و ثروت.هر وقت هم نیاز به انبوه مردم دارند دوباره میان دنبال همین قشر ضعیف و یکم در باغ بهشت نشون میدن خرشان که از پل گذشت یه پس گردنی به همه می‌زنند و اینه داستان 40 ساله ما.

  • خاشاک
    0

    اگر رای دزدی کنند .بله

  • رتبه برتر کنکور
    0

    بزارید من بگم از چی میترسه از من جوون چون 29 سالمه و هیچ چیزی ندارم و کل داراییم مدرک دانشگاهی بود که امروز پارش کردم کل داراییم مقالات علمی بود که به هیچ کار نیومد و حالا نا امید سرافکنده با ارزوهایی که به باد رفت وچیزی برای از دست دادن نداره بزارید بهتون یه چیزی بگم ادمایی که چیزی واسه از دست دادن ندارن لبه تیغ راه میرن یا اینور میوفتن یا اونور دیگه حد وسطی قائل نمیشن.این حکایت من نوعی نیست حکایت 4 تا رفیقیه که با هم بزرگ شدن الان هیچ کارن و الاف نه زنی نه بچه ای نه بیمه ای نه کاری هیچی ... نمیدونم فردا روز که یکم سنم بره بالا باید زیر کدوم پل بخوابم ادمی که کار و پول نداره کارتن خواب میشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      رتبه برتر کنکور محترم حق با توعه اینجا انقد ناله کردی تو رای دادنتم ب همین اندازه فکر کروی؟؟؟

    • نسترن
      0

      جناب ولایتی و امثال ایشان ۱۰۰ و خورده ای شغل و منصب براشون گفتن دارن وای ک خسته هم نمیشن بازنشسته هم نمیشن اونوقت جوانهایی مثل شما باید ب آینده ای زیر پل خوابیدن فکر کنن

  • قاسم حافظی
    0

    سلام،این تحلیل زیبنده مردم فهیم و مسلمان ایران نیست،ملت ایران انقلاب نکرد تا مردم به طبقه پایین و متوسط و بالا تقسیم شوند،انقلاب کرد تا عدالت در همه ی ارکان آن جاری شود،آحاد مردم از ثروت و امکانات به شکل عادلانه بهره مند شوند و در یک کلام قوانین اسلامی جایگزین سیستم طاغوتی و لیبرالیستی و سوسیالیستی شود.یعنی یک حکومت اسلامیه نمونه و الگو برای همه ی ملل تا رغبت و اشتیاق جهانیان را برانگیزد و زمینه ساز ظهور امام عصر عجل الله فرجه الشریف گردد.ضمنا فکر نمیکنم درد مردم ایران فقط به مشکلات اقتصادی محدود باشد.

  • شهرام جمالی
    0

    تحلیل خوبی بنظر میاد اما یک واقعیتی فرای این تحلیلهاوجود داردکه بدلیل ضعف حافظه تاریخی کمتر به آن توجه شده است. اگربه سن وسال من باشید یا بدقت مطالعه فرمایید متوجه میشویدکه کشور ما بیش از۴۰ سال است که از هرلحاظ درحال فروپاشی است. چه به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و..... پس فرقی بین خاتمی وهاشمی و موسوی و احمدی نژاد وروحانی وغیره ازاین بابت وجود ندارد. خودرویی را درنظربگیرید که ازجاده منحرف شده ودارد به سمت ته دره سقوط میکند حالا هر راننده ای که بزارید پشت فرمون فرق نمیکنه. ممکنه یکیشون پا رو گاز بزاره یکی با ترمزوفرمون کمی کنترل کنه و... امانهایت ته دره است چون فرمونش درابتدا دست کسی دیگه بوده و منحرفش کرده. سیاست کلی واهداف کلان رو که رییس جمهور تعیین نمیکنه. اگه به رییس جمهور بود بالاخره تیم اقتصادی، اساتید دانشگاه، مشاورین اقتصای ی کاری میکردن با این همه منابع ثروتی که بالقوه داریم حتی ی تیم ضعیف اقتصادی هم نتیجه نسبی میگرفت اما موضوع اینه که سیاست کلی نظام مثلا میگه ما باید تو لبنان وفلسطین ویمن وسوریه وغیره دخالت کنیم و به گروههایی که درجهان بعنوان تروریست معرفی شدن به هرقیمتی کمک کنیم و.... موشک هوا کنیم وروش عباراتی بنویسیم که باعث تحریممون بشه واز این حیث صدها وهزاران میلیارد دلار ضررکنیم و..... شما بفرمایید اصلاح طلب یا اصول گرا کیلو چنده؟

    نظرات شما -
    • فال
      0

      بده با طلا بنویسن ولی کسی به حرف مردم گوش نمیده

    • جنوبی
      0

      اقای جمالی بسیار زیبا استدلال کردی .چرا هر رییس جمهوری که با حداکثر رای میاید یعنی محبوبیت داشته و پس از پایان دوره اش همه دعا میکنند تا زودتر از دستش خلاص شوند .بنده هم همیشه گفته ام رییس جمهور ها همه مثل هم بوده اند با اندکی تفاوت .مشکل جای دیگر است .همان احمدی نژاد مگر یک هفته در خانه بست ننشست .همه میدانند دلیلش چیست.و همان مخالفت ها باعث عدم تاییدش در دوره بعدی شد .

  • رحیمی
    0

    این آقایون فکر میکردند و فکر میکنند میراث دار حکومت تا ابد الدهر خودشانند و غافل از افکار دیگران در هر سطوحی هستن .این حضرات در این 40سال که 32سالش بر مرکب حکومت ایران بودند قشنگ گفتن ،قشنگ گوش کردند «روشنفکر غربی» قشنگ چپاول کردند ،قشنگ هر چه خواستن بلا سر این ملت و اهدافش آوردند و باز بعد از این همه خسارت محض هنوزم در حال نسخه نویسی برای مردم هستن .البته این نسخه نویسی و تحلیل کردن وقایع بخاطر خطری است که ممکن است سال 1400منافع شیرینشان به تلخی تبدیل کند و هر آنچه کاشته بودند در خطر نابودی ببینن .اما آنچه مشخصه این است که اوضاع به نفع منافع خود مردم در حال تغییر است و دیگر مثل گذشته علاقه ایی به تعابیر و الفاظ و تحلیل و آینده نگری این حضرات ندارند .این بار خود مردم برای آینده سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و هر آنچه به خودشان مربوط میشود را خواهند ساخت و منتظر خطا و آزمون نخواهند نشست .# چهل سال تحمل کافی است .

  • ح
    0

    سلام اقای احمدی نزادبهترین رییس جمهوراین مملکت بودن

    نظرات شما -
    • جواد گزمه
      0

      خیلی خیلی خوب بود

  • صداقت
    0

    صداقت حرف خودش نیست درد دل مردمانی کم سواد روستایی را از زبان خودشان می نویسد((ای خاتمی حیف که اسم سید را یدک می کشی،توبه نام آزادی بنیان خانواده واصل کوچکتر وبزرگتر رانابود کردی.حالا مثل زالو به مردم چسبیدی این بار از مردم چی می خواهی،جدت حق آبروی مردم را از تو وخانواده ات وهمفکرانت بگیرد وبس به امید خداوند

  • صدافت
    0

    من فقط دعا می کنم کسانی که ملت ایران را به خاطر دیگر ملت ها گرسنه نگه داشته ونان شب کارگر زحمت کش را از گلوش بیرون می کشند میفرستند برای کشورهای دیگه،خدا نابودشون کنه.اگر دین دارید اول مردم خودت راسیر کن بعد هرچی اضافه اومد صدقه بده دیگر ملت ها،،بدان خدا جای حق نشسته وعده ی ما در اخرت

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      واقعا سرتو کردی زیر برفا لقمه بچه ی تو تو دهن اون کسیه ک گول حرفاشونو خوردی تکرار کردی تو دهن اقازاده های حروم لقمه س عقلم چیز خوبیه ک امثال شما ندارید واقعا متاسفم واستون خروار خروار پول مملکت اختلاص شده عزیزم اون پول اخلاص حق ماهاست

    • محمد
      0

      تو 97 درصد پول کشور که دست دولته رو ندید گرفتی . گیر دادی به 3 درصد نیروهای مسلح یا 1.4 درصد سپاه؟؟؟ شما با رای دادنتون کل ملت ایرانو بد بخت کردین و ول کن نیستین برو از اون 97 درصد بودجه پیگیری کن نونت کجاس

  • سمیه بهمنی
    0

    اصلاح طلبها همه سر و ته یکرباسند هیچ فرقی نداره اون از روحانی که اومده هم دولتو غارت کنه هم ملتو مگه نمونه اصلاح طلبها فقط روحانیه پس برادران لاریجانی چی من که یاد کارتون رابین هود افتادم بعدم اینا به خصوص برداران لاریجانی یک انگی وتهمت چسبوندن به بیچاره که عضو هیچ سمتی نبود تو با خاک یکسان کنند خودشون حکومت کنند درست شبیه فیلم زیر خاکی که تو زندان به اون یارو گفتند کدوم وری هستی اگه یک طرف نباشی یک میاد میکشت بعدم همه تقصیرا رو انداختن گردنش به خدا قسم ما که اینقدر عصبانی هستیم که میخواهیم کل زحمتها سپاه به باد بدیم و بزنیم تو دهن غارت گرا ولی دلم فقط به خاطر اون همه خون بچه هامون میسوزه

    نظرات شما -
    • سلام سمیه خانم عزیز . ما که عقل مون به منظورتون نرسید . اما هم محمود خان ما و هم دولت فعلی و هم خاندان لاریجانی روی محمود خان اونا (افغان) را سفید کردند . باز خدا پدر شاه سلطان را رحمت کنه.
      0

      سلام سمیه خانم عزیز . ما که عقل مون به فرمایشات و منظورتون نرسید . اما مزید اطلاع خاندان محمود خان ما و دولت فعلی و عیضا خاندان لاریجانی روی محمود خان اونا (افغانها) را سفید کردند . باز خدا پدر شاه سلطان حسین را رحمت کنه. چون خودش هم عین مردم اصفهان یک ماه تمام رنج محاصره و گرسنگی و ..را تحمل کرد و ..

  • کمی
    0

    لیاقت بیشتر ادما اصلاح طلبا است که گدا زاده ها بیان حکومت کنند اونا چه میفهن احمدی نژاد چه کار کرد

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      ته تو میفهمی و اون احمدی بیسواد که جواب حالت چطوره رو میگه بله!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Aphh
    0

    سال ۹۲ بخاطر این که آقای خاتمی رو یه تعداد بازیگر و خواننده تبدیل به قدیس کردن و احمدی نژاد رو تبدیل به ابلیس کردن ماهم به راهنمایی های آقای خاتمی گوش کردیم و به دکتر روحانی رای دادیم اما اتفاقاتی که تو دولت داره میفته بی سابقه بود واقعا، جناب دکتر تو سخنرانی هاشون فرمودند که ما پاسپورت ایرانی رو دوباره با ارزش میکنیم، همه تحریمارو برمیداریم،از حقوق زنان صحبت میکردند و هی تیکه مینداختند به دولت قبل که قیمتا رو نتونسته کنترل کنه ولی چیزی که تو رسانه ها اعلام شد این بود که( دخترای ایرانی رو لخت کردن این از ارزش پاسپورت) (همه تحریما ام که برداشته نشد تازه بیشترم شد تازه اون زمان حداقل بخاطر هسته ای بازدارندگی داشتیم الان که اونم بتن ریختن)(از کنار حقوق زناهم که امثال نجفی بیرون اومد فوق کاری که صورت گرفت این که راحت تر پسرا به دخترا تجاوز کردن وگرنه حقوق زن یعنی این که راحت بتونه درس بخونه راحت بتونه زندگی کنه و انقدر شخصیت بالایی داشته باشه که ی مرد نتونه به عنوان برده ی جنسی به اون خانم نگاه کنه و البته کنارش به ورزشگاه و کنسرت هم بره) (واما درباره ی قیمتا هم که مشخصه اصلا دولت انگار قصد نداره کنترل کنه لااقل دولت قبل میدید که قیمتای اجناس و مسکن بالا میره یارانه تعلق میگرفت به مردم (سال ۸۹که یارانه دادن دلار۱۰۸۰تومان بود یعنی نفری ۴۲ دلار برای هر نفر ولی الان دلارو ۱۰۰۰۰ تومان هم در نظر بگیریم یعنی نفری تقریبا ۴.۵ دلار و از نظر من این یعنی فاجعه!!

  • سید
    0

    مردم خوبی داریم باوجود اینهمه مشکل بازم ب کشورشون علاقه دارن و آرزوی روزهای خوب رو دارن ولی در عین حال اینکه مردم ایران نجیب هستند دچار سادگی و فراموشی زودرس شدند و زود با تبلیغات گروه ها وطیف ها راه رو گم میکنن مثل سال ۹۶ سالی ک دیدن علی رغم شعارهای دولت اتفاقی نیفتاد ولی بازم با چندتا مناظره و کلید واژه خاص از طرف روحانی و حمایت خاتمی رایشون ب سبد روحانی سرازیر شد درصورتی که اگه کل شعارهای دولت تدبیر رو کنار میذاشتیم و نگاه ب خودمون ومردنمون بود لااقل وضعمون از الان بهتر بود ماکه قراربود اینجوری اقتصادمون فلج بشه ای کاش لااقل دستاوردانون رو ب حراج نمیذاشتیم و دلخوش همین چیزا بودیم لااقل میگفتیم برای حفظ هسته ای برای حفظ آبرو برای حفظ استقلال و... داریم زجر میکشیم ولی افسوس هم زجر کشیدن برای مردممون هست هم نابودی دستاوردای گذشتمون امیدوارم ک اوضاع کشورم ومردمم خوب بشه ب امید خدا یاعلی...

  • L
    0

    درجواب اونایی که احمدینژادی را ادم حساب میکنن بگم که یادشون رفته رکورد گرانی بنزین پدر مملکت را دراورد.بنزین۸۰رابه۷۰۰رساندیعنق بیش از۱۰برابر.من از روحانی دفاع نمیکنم ولی همشون مث همن.فقط بهترشون همین خاتمیه که تورم را نه مهار فقط کمترش کرد.دیگه بقیه که اوتن

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      دوست عزیز در جواب شما میخواهم بگویم که تمام گرانی در زمان احمدی نژاد مقضراصلیش امثال مثل مرحوم هاشمی و روحانی و اصلاح طلبان بودند به خاطر اینگه بازار دست امثال مثل اینهابود و این بدبختی و گرانی رو به وجود آوردند تا احمدی نژاد رو خراب کنند چرا به خاطراینگه احمدی نژاد تمام پته شون رو ریخت روی آب باور کنید احمدی نژاد بهترین ریس جمهور بود وانشالله به امید خدا بازهم خواهد آمد ودوباره یارو یاور مظلومان و فقرا خواهد شد انشالله

    • فال
      0

      در جواب مهدی بگم که مقصر به هم خوردن برجام هم اصولگراها بودن که هنوز جوهر برجام خشک نشده بود موشک پرانی کردن و روش نوشتن مرگ بر این و اون

    • اا
      0

      احمدی نژاد اول ماهی ۱۵ دلار بهت یارانه داد بعد انرژی رو گرون کرد. به قیمت الان میشه حدود ۲۰۰ هزار تومن.

  • ناشناس
    0

    خیلی جالبه فقط نگران رای خودشان هستند ☺ به نظر حقیر یک طبقه که در این گزارش به آن اشاره ای نشده حذف شوند باور کنید ایران تبدیل به مدینه فاضله میشود ... معرفی میکنم طبقه ی رانت خواران که در همه ی دولت ها چه اصولی چه اصلاحی حضور پر رنگ دارند و البته در مجلس سیب زمینی پرور . والسلام .

  • فرهاد
    0

    انشاءالله به امید خدا رئیس جمهور1400 {مردم مردمی نژاد}

  • اشکان
    0

    اخه خاتمی مگه براش فرقی میکنه کی بشه؟ خودشم که خدا رو شکر کاندید نمیشه که دنبال رای باشه فقط دلش به حال این مملکت میسوزه که گیر یکی مثل احمدی نژاد نیوفته وگرنه خودش که دیگه کشیده کنار

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      دست کی بیفته مثلا دلش دیگه نمیسوزه؟ روحانی و بقیه ی افساد طلبان محترم؟؟ داداش من اون دلش واسه خودشو دروبریاش میسوزه احتمالا احساس خطر میکنه وگرنه اگه دلش واسه منو شما میسوخت هیچ وقت نمیگفت تکرار کنید

    • آ
      0

      اگه دلش به حال ایران میسوخت از روحانی حمایت نمیکرد

    • رضا اصفهان
      0

      خاتمی و فرزندانش وفرزندان هاشمی وفزرندان دوستانش اموال وثروت این مردم بیچاره رو بغارت بردن به خارج از کشور که فعلا فقط لیست بانک های امریکا افشا شده هنوز کسی از ثروت اونها در کشور های اروپایی خبر نداره روحانی هم که بجه هاش در بانکهای اسکاتلند دلارهارو بردن برادرش هم که ۱۲هزارملیاردذخیره فرهنگیارو بالا کشید واکنون در زندان است متاسفانه قاطعیتی در کار نیست وگر نه خاتمی فرزندان هاشمی ناطق نوری آخوندی جهرمی ( ریس بانک صادرات)صفاهی فراهانی وخیلی های دیگر که به اموال مردم دست اندازی کرده اند باید محاکمه ومجازات شوند باآنها برخورد نمی شود نمی دانم چرا ؟

  • محمدمحمدی راد
    0

    هرکس بیاددیگه نمیتونه جمش بکنه آب روی خاک ریخته شدتمام نه احمدی نژادمرحوم رفسنجانی هم بیاددیگه جمع بشونیست شایدیک معجزه مثل یوسف نبی

    نظرات شما -
    • اا
      0

      اگه بچه پولداری که هیچ. اما اگه‌از مردم ضعیفی، فقط احمدی نژاد میتونه کمکت کنه. خودتو گول نزن.

  • رضا خوزستان
    0

    افتضاح دولت فعلی نیاید اذهان را به سمت احمدی نژاد و یا کس دیگر بکشد. مشکلات ما مشکل این دو لت و آن دولت نیست. ببینید هر دولتی که آمد چراغ سبز نشان داد و موقع رفتن کشور را با تورم و بدهی و فساد... تحویل داد. والله باید تمام این چپ و راست و چه و چه... کنار گذاشت و اول ساختار و شاکله حاکمیت اصلاح شود. دولت و مجلس با مکانیسم واقعی آزاد و بدون نظارت استصوابی انتخاب شود. قوه قضائیه به معنای واقعی مستقل باشد و انتخاب افراد در سمت های بالا اول بر اساس تخصص و تجربه صورت گیرد و از همه مهمتر هر چه سریع تر با دنیا و همه کشور ها به جز اسرائیل روابط سیاسی و اقتصادی عادی برقرار کنند.بستر داخل فراهم شود آنقدر ایرانی میلیاردر و کاردان و متخصص در تمام دنیا داریم که عاشق آمدن هستند. اگر حالا شروع کنیم امید است تا 4 سال دیگه کشور آرامش و تورم و گرانی و بیکاری و از همه مهمتر فساد کنترل خواهد شد و آنقدر سرمایه گذاری خارجی سازیر می‌شود که نیاز به سرمایه گذاری از منابع داخلی نخواهیم داشت. چیزی تقریبا شبیه کشور های ترکیه و مالزی و ما هم می‌توانیم در صورتی که از احمدی نژاد و خاتمی و چپ و راست و... عبور کنیم.

  • محمدمحمدی
    0

    ماکه ازسیاست سردرنمیاریم فقط میخواهیم شکم زن وبچه هامونوسیربکنیم ووقتی گفت یک کیلوگوجه ویک آدامس خرسی بیارشرمندشون نشیم

    نظرات شما -
    • ابراهیم حامدی
      0

      سلام خدا باعث وبانیان این همه ظلم را لعنت کند تا هیچ کس شرمنده زن و بچه نشه .از خدا برای شما و همه هموطنانم وسعت رزقو روزی حلال میخواهمو رسوایی خاءنین به این مردم و مملکت را.

  • غلامرضا
    0

    سلام با تمام احترامی که برای جناب خاتمی قائلم ولی ای کاش همزمان با تحولات فرهنگی قدری به مسائل اقتصادی و اشتغال جامعه هم توجه میداشت

    نظرات شما -
    • اا
      0

      کدوم تحولات فرهنگی؟!!! شعار خودش که توسعه سیاسی بود!!! چطور در عمل رفت به طرف تحولات فرهنگی؟!!! بعد از کلی پاچه خواری غرب، آمریکا به ایران گفت محور شرارت!!!

  • ابراهیم حامدی
    0

    بوی کباب 1400 خورده به دماغش.خاتمی عکس یادگاریش با هاشمی و حسن رو حانی را فراموشکرده یا فکر میکنه مردم فراموش کردن.براستی شعار اصللاح طلب اصول گرا دیگه تموم ماجرا دیگر شعار نیست حقیقتی است که انجام شده .

    نظرات شما -
    • سید
      0

      افساد طلبان بدبخت

    • Mk
      0

      آخرتوی ابله چه کاره ای که بجای مردم اظهارنظرمیکنی تویک نفری پس بجای خودت حرف بزن

  • کمی
    0

    احمدی نژاد وقتی اومد همه ضدش بودندقوه قضاییه و مجلس حتی مردم ضدش بودند مثلا یارانه ها که سوبسید ها از دولت برداشته شد به صورت یارانه به مردم داده شود چون همه مردم از اون سوبسید ها استفاده نمی کردند مثل بنزین که شرکت های بزرگ برای حمل و نقل هاشون استفاده می کردند و... برا همین بنزین گرون شد چون قرار بود یارانش به مردم برسه ولی همین یارانه با کارشکنی فقط دو سال اخر دست مردم رسید ولی روحانی همونم از دستتون گرفت هدف چیز دیگه ای بود هنوز مردم خوابند.... چطور با مردم خواب زده که همه فکرش دوستی با امریکا یا اروپا بود میتوان کار هارو پیش برد

  • سید احمد
    0

    صداقت وپاکی احمدی نژاد ستودنی است انشاالله خواهد آمد. بدخواهان یقین داشته باشند. درود خدا بر احمدی نژاد.

    نظرات شما -
    • یکی
      0

      دکل نفتی کجای صداقتش گم شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • اا
      0

      کدوم مرجع قضایی دکل رو به احمدی نژاد منتسب کرده

    • سیدعباس
      0

      اصلا چیزی که دراونبودصداقت وپاکی بابا اون بنده خداکم داشت عقلش پارسنگ میزد

  • حسین
    0

    دستتون رو شده دیگه اتفاقا تنها کسی که هم برای متوسط کار کرد هم طبقه پایین دکتر احمدی نژاد بودن نه امثال خاتمی و اصلاح طلبان که تنها دنبال پر کردن جیب خودشان و طبقه مرفه جامعه هستند جناب عبا شکلاتی راه فراری از گندهای تو اکبر شاه و دولت تزویر حسن کلیدی مطبوعتون ندارید به افتضاح خیانت هاتون اعترف کنید

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      بیجا کردی با اون احمدیییییییییییییییییت!

    • ااا
      0

      خودت بیجا کردی

  • پرتوی
    0

    تاریخ ثابت کرد احمدی نژاد درست می گفت و عمل کرد. احمدی نژاد نماینده قشر پایین دست جامعه بود و است تمام عملکرد ایشان ناظر بر همین قشر است بالادستی های جامعه و سیاست نمی توانستند ببینند آهنگرزاده ایی به این جایگاه برسد لذا در بوق تبلیغات از دهانه ی گشادش دمیدند امروز ثابت شد فقط احمدی نژاد برای جامعه قدم مثبت گرفت. نوبخت هایی بودند حتا به قیافه و چهره ایشان در شبکه رسمی نظام ایراد می گرفتند خدا لعنت شان کند . با سند از آقای احمدی نژاد ایراد بگیرید.

  • م ه د ی
    0

    بهترین رئیس جمهور احمدی نژاد دوست داریم برگرد نشان بده دست ایران ایرانی را حمایت کن بخصوص فقیر فقرا خیلی ازت راضی هستم

  • مجتبی
    0

    به نظر من در صورتیکه اقای قالیباف کاندید بشه و بتونه در مجلس هم موثر باشه حتما رای میاره. دیگه دوره خاتمی و احمدی نژاد تموم شده . نیاز به یک تفکر جدید داریم تا بتونه در سایه تلاش و پشتکار مشکلات را کمتر کنه

    نظرات شما -
    • نگین
      0

      یکی از یکی کارنامه شأن سیاه‌تره قالیبافی که می گویی در زمان خاتمی حمله گاز انبری به کوی دانشگاه کرد و ان فاجعه را بر سر دانشجویان به بار اورد ما ملت فراموشکاریم خاتمی هشت سال زمان خرید احمدی نژاد دکل گم شد و ان همه مردم از رای من کو کشته ها پشته شدند واقعا باید خون گریست بخاطر بی کفایتی و دور باطل همش می چرخد و بر سر مردم بدبخت اوار می شوند

    • اا
      0

      هیچ مرجع قضایی گم شدن دکل رو تایید نکرده، صادق لاریجانی دنبال یه چیز کوچیک میگشت که بچسبونه به احمدی نژاد، اگه میشد دکل و چیزای دیگه رو می چسبوند.

    • سید
      0

      داداش کسی مثل احمدی نژادنمیادهرکی بایدازروحانی بدتره

    • در جواب نگین
      0

      واقعا از کوی دانشگاه چی میدونی ک میای حرف میزنی؟؟ یکی از اونایی ک گرفتن الان تو امریکاس یکی از همونایی ک نامه زدن ایرانی رو تحریم کنید . بدبختی منو شما از اوناس ولی دمشون گرم خوب تونستن القا کنن ک مظلومم التماس تفکر

  • حسام
    0

    دقیقا بعد از تمام مسئولین (چه چپ چه راست چه اینوری و اونوری) شمایی که اینجا نظر میدین و کاندیدای خودتون تعریف میکنید عامل اصلیه بد بختیه این ملت هستید اخه یه رییس جمهور ۵قرون از جیب ما زد و اون یکی ۱۰ قرون زد الان باید بگیم اون اولیه خیلی خوب بود؟ تا کی باید مزحکه مردم دنیا باشیم؟ بابا اینا همه با هم هستند ، فکر منو شما نیستند بهشتی میگه : ««گناه کسی که بهش ظلم میشه بیشتر از کسیه که ظلم میکنه!»» لگه مظلومی نباشه پس ظالمی هم نیست ما ظالم رو تبدیل به یه ظالم میکنیم بسه ... بسه ... از خدا بترسید و انسان باشید

  • مهدی
    0

    زمان دولت احمدی نژاد امثال مثل روحانی و اون هاشمی و تمام طرفدارهاشون اومدن این گرانی رو بر مردم تحمیل کردند تا مردم رو برعلیه احمدی نژاد کنند و امثال مثل لاریجانیها هیچ وقت بخشیده نمیشوند مردم بدانید بهترین و دلسوزترین ریس جمهور ایران بعد از شهید رجایی احمدی نژاد هست

    نظرات شما -
    • فال
      0

      اونوقت برجام را کی به هم زد؟همین اصولگراها.جوهربرجام خشک نشده بود موشک پرانی کردن و روش نوشتن مرگ بر این و اون.ازروی حسودی به اصلاح طلبا.وگرنه مملکت داشت ولو به رکود اما رکود ثابت پیش میرفت تا اقتصاد کم کم درمان شه اما زهرشونو ریختن و حالا به رکود تورمی دچار شدیم.یعنی همه چی تعطیل و گرانی افسار گسیخته اخرین درجه

    • اا
      0

      در جواب فال احمدی نژاد که اصولگرا نیست و اصولگراها‌هم نگفتن احمدی نژاد عضو اونست. دیگه اینکه، همون گروهی که برجام رو امضا کردن خودشون میگن ترامپ برجام رو به هم زده. وانگهی قبل از ترامپ هم اوباماچند تا تحریم جدید اضافه کرد، مگه قرار نبود تحریما برداشته بشه؟!!! از طرف دیگه، اونایی که از برجام دفاع میکنن، کدوم شون تا‌حالا برجام و ملحقاتش رو خوندن؟!!! اصلا کجا هست که مردم بخونن؟ شما از چی دفاع می کنین؟!!! از مجهولات!!!

    • حبیب
      0

      سلام عزیزان بنده جزو اقشار متوسط به پایین از لحاظ مالی و اصلا سیاسی و حزبی نیستم خداییش تنها رییس جمهوری که دلسوز مردم و خدمتگذار بود کارنامه و اثراتی رو از خودش بجا گذاشت که هرگز با دیگران قابل مقایسه نیست (سهام عدالت که ۱۳ ساله مردم منتفع شدن و الان دولت جدید پز آزادسازی اونو میده _مسکن مهر ۸ میلیونی که میلیونها جوون رو صاحب خونه کرد _ یارانه که ۱۳ ساله به محرومین پرداخت ممیشه و......) هر دولتی محاسن و معایبی داره ولی باید به عقل و دل رجوع کرد توی چهل سال عمرم تنها کسیکه بیشتر عمل کرد و کمتر شعار و سخنرانی قلمبه انجام داد رو شناختم و خدا رو شاکرم که همیشه شکرگزار نعمتهاش بوده و هستم سیاسیون و برخی مردم کمی عجول و ناآگاه با استفاده از این شبکه های اجتماعی جدید به راحتی ارزشهای این پرزیدنت شجاع رو نادیده گرفتن و ایشون رو تخریب کردند اقتصاد ایران همیشه روند نزولی داشته و این متاسفانه عادی شده . ولی عزت و قدرت ما در دوران قبل از روحانی خیلی بهتر بود. اعتماد بیهوده به غرب و ..... و دهن کجی اونها ما رو به اینجا رسوند و....... بحث و نظرات موافق و مخالف زیاده و همه قابل استماع و محترم ولی شما رو به خدا خدمتگزاران واقعی و مخلص رو قدر و ارج بنهیم روح مرحوم تختی شاد که فشار سیاسیون و بدخواهان اون مرحوم رو به چه شرایط سختی مبتلا کرد سلام بر شهید چمران تئوریسین بزرگ و دانشمند آگاه دوران که چه جواب دندان شکنی به تفرقه افکنی روحانی در ۳۲ سال پیش داد سلام بر شهیدان محبوب و خدوم سپهبد صیاد شیرازی و سردار دلها شهید سلیمانی که دشمنان آگاه امروز ارزشهای این چهره های بزرگ رو بهتر از ما درک کردند و حذف اونها رو در دستور کار قرار دادن اختلافات داخلی رو کنار بزاریم و فقط به اعتلای کشور توجه کنیم راه سخت و دشوار و موانع بسیاره رهنمودهای رهبری کارگشا بوده و هست و نیازه سیاسیون هم یکدل بشن دوستدار همه ی ایران و هر آزاده ای در جهان

    • حمزه
      0

      در جواب فال باید گفت که اولا برجام ازمایش موشکی ایران را رد نکرد و ازمایش موشکی در تضاد با برجام نبود دوما مگه غیر از این است که اکثر پروژه های موشکی ایران به خاطر خوش خدمتی به غرب و با این که نیاز نبود، تعطیل شد بهتر است یه کم منصف باشیم.

  • مردم
    0

    فونداسیون گرانی را احمدی نژاد با یارانه 45 هزاری ریخت و روحانی دنبال کرد

    نظرات شما -
    • اا
      0

      گویا شما زمان احمدی نژاد به دنیا‌اومدی و دوران قبل از اون رو یادت نیست. پس تورم ۷۵ درصد سال ۷۴ مال کی بود؟!!!!

    • آستین من بخور پلو
      0

      فونداسیونو تازه یاد گرفتی؟

  • احمد
    0

    خاتمی فدای روحانی شد..

    نظرات شما -
    • ااا
      0

      خاتمی با دخالت باعث بی عدالتی تو انتخابات شد.

  • سحر
    0

    به امید روزی که احمدی نژاد بیادو مارو از دست اینا نجات بده همه وهمه دوس دارن احمدی نژاد بیاد احمدی نژاد بیا پا قدم بده روحانی بیچارمون کرد گرانی بخوره تو سرشون پاقدمش بده ماامیداولون خداست بعد احمدی نژاد

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      Just one دقیقه ! بر خلاف نظر جنابعالی فقط عده قلبلی از مردم دنیا به ترامپ و عملیات ویرانگر او دل بسته اند . البته دکان کاسبی آنها نیز به اندک زمانی تخته خواهد شد .

  • فقیر دوراافتاده
    0

    دروغ است مگر دولت احمدی نزاد برای تمام مردم ایران خانه نساخت.. اعم از طبقه فقیر وطبقه متوسط حتی طبقه مرفه.. دولتهای خاتمی و روحانی چه میزان مسکن برای مردم ایران ساختند.. جوابش منفی است این انگها به دولت بزرگ ومردمی احمدی نزاد نمی چسپد...خدا جای حق نشسته است. زنده باد دکتر احمدی نزاد. خداوند بزرگ خیرت بدهد. امید محرومان یاور پابرهنگان. تو مردمانی که از بد خلقت زیر شاخ برگ درختان زندگی میکردند...کپر... خانه دار کردی نه تنها خانه. بلکه هزاران خدمت دیگر..تو خادم تمام 85 ملیون ایرانی بودی.از اینکه ناجوانمردانه به تو همچین انگهایی می زنندکهه لا یق خودشان هست. اصلا ناراحت مشو از این فکر کن ملیون ها ادم.زن ومرد. پیرجوان گوش تا گوش مملکت برایت دعای خیرددردنیا وسعادت در اخرت می کنند.تو به این موارد افتخار کن. نه جلب رضایت سیاسیون بی انصاف. و مرفهان بیدرد. هرگز نرود مهرت از دل جان ما.. مگرانکه درخاک شود روزی منزل ما.

    نظرات شما -
    • متحیر
      0

      یه جوری می گی خانه مثل اینکه قصر ساخته با کیفیت عالی وبا نازلترین قیمت در مناطقی مثل لواسان تهران ،همه می دانیم که این مسکنهای بی کیفیت که در بدترین نقطه هر شهر با قیمت دوبرابر یا شاید هم بیشتر دراختیار قشر کارگر ومستضعف که اکثریتشون توان پرداخت وامش رو نداشتند قرار گرفت شما می دونید چه قدر پول هنگفت در جیب پیمانکاران این مسکن ها(که معلومه به کجا متصل بودندوبا چه کسانی تبانی داشتند) قرار گرفت خیلی از این مسکن ها که پولشون پیش پیش گرفته شده بوددر زمان دولت احمدی نژاد دراختیار این گروه مستضعف قرار نگرفت این پولهادراختیار چه کسی بود وچه کسی از سود بانکی پول همین قشر مستضعف استفاده می کرد؟این معنیش می دونید چیه این یعنی دزدی از جیب مستضعفان که پست ترین نوع دزدی می تونه باشه اگه حالیتون بشه چی می گم حیف که چشم ودلها همه بسته ست

  • بی نام
    0

    دیگه رمق و امیدی برای ما مردم ایران نمانده واقعا زندگی از این بدترم مگه هست دیگه فرقی نداره که کی ریاست کنه

  • ...
    0

    رییس جمهور و دولت تو ایران یعنی کشک، تا وقتی که همه ی امور از زیر نظر یه نفر رد میشه اوضاع همینه.... رییس جمهور زمانی قدرت داره که راهبرد و سیاست های کلانو تعیین کنه و تمام ارکان نظام زیر نظرش باشه در اینصورت اگه ملت ناراضی بودند بعد از اتمام دورش به کس دیگه ای رای میدند که راهبرد دیگه ای داشته باشه نه اینکه همه چی زیر نظر یکی باشه و مردم فقط یه مترسکو اونم از بین اشخاصی که اون یه نفر تایید کرده انتخاب کنن....

    نظرات شما -
    • Hmhm
      0

      گل گفتی واقعا که

    • ناشناس
      0

      اگه هیچ کاره س چرا سال ۸۸ کشورو ب خاک و خون کشیدن؟؟ اینی ک میگن هیچ کاره س فقط بخاطر ماله کشیدن رو بی کفایتیای خودشه اگه رهبر نبود ک تاالان باید ناموست ب سربازای امریکایی سرویس میداد

    • هموطن
      0

      برو خدارو شکر کن رهبری به همت سپاه و مردم,مملکت رو به امید این دولتهای بی کفایت رها نکردند والا نه اقتصاد داشتیم نه امنیت و به قول دوستمون اگر رشادتهای سپاه و رهنمودهای رهبری نبود ناموست عروس داعشی ها بود!!!

  • امیر
    0

    همه مثل یکی هستن مترسک. ریس جمهوری که نتونه جلوی فیلتر تلگرام بگیره یا لنگه کفش از این اون بخوره چه توقعی دارین اخه بخدا همشون سروتح یکی هستن مترررررررسک تواین چهل سال متوجه نشدین بخدادخنده داره حححححح

  • ناشناس
    0

    من مدیر مدرسه ابتدایی ام و هیچ وقت جز تعلیم و تربیت تو سیاست نمیرم که شغل خودمو زیرسوال ببرم و بچه ها میگم شما باید انسانهای مفیدی برای کشورتون باشین ، بخدا تا قبل از کرونا از حقوق خودم و همکارام یه مبلغی جمع می کردیم برای دانش آموزان بی بصاغتمون مواد غذایی تهیه می کردیم که ناچیز بود ولی بهتر از اون بود خانواده شون به بچه هر روز سوپ و نون میدادن چون نداشتن بهتر بخورن ، موندم الان با این گرونی به چند تاشون می تونیم کمک کنیم و خدا را گواه میگیرم روم نمیشه احوالشونو بپرسم ، از مسئولین میخوام برای اینگونه از بچه ها یه بسته مواد غذایی ماهیانه در نظر بگیرن بخدا اگه پولدار بودم همه شونو تا آخر عمرم خرجی شونو میدادم که شب هیچکدومشون با شکم گرسنه نخوابه . به امید برطرف شدن تمام مشکلات کشورم و مردم نازنین

  • مهران
    0

    درود بر بر احمدی نزاد. ٤

  • بیدار
    0

    به یقین آحاد مردم شریف ایران زمین می دانند که اهداف این سایت های مذکور وامثالهم فض اهایی را به بهانه تحلیل وبررسی مسایل گذسته وحال ویا آینده وهدف اصلی تخریب چهره و وجهه آقای احمدی نژاد باسیاه نمایی ناجوانمردانه. ولی زنهار/ که عدو شود سبب خیر گر... با این اعمال نا ثواب جز محبوبییت وعزت برای دکتر احمدی نژاد عایدی ندارد

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      ااحمدی نڑاد خود از افرادی است که به نظام و کشور و مردم صدمه جبران ناپذیری زده.....ازش نفرت دارم

  • رضا
    0

    با سلام نگران نباشید من خودم 1400 مملکت و کنترات میگیرم همه چی رو درست میکنم

  • سیدعباس
    0

    واقعا متاسفم که یک انسان کامل به تمام معنا مثل سیدمظلوم خاتمی عزیزرو با ادم معلوم الحالی مثل احمدی نژادمقایسه میکنیدواقعا شرم اوره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سید مطلومو خوب اومدی ...خندیدیم

  • سلام
    0

    نمی دانم چرا هر وقت اسم این فرد غرب زده (بقول پدر بزرگوارش سید روح الله خاتمی) میاد، بی اختیار یاد عبدالله بن ابی، منافق صدر اسلام تداعی می شود.

  • احسان اسمعیل
    0

    به نظره من خود حضرت اقا باید یک دوره با حفظ سمت رهبری بیاد یه دوره ریاسته جمهوری رو به عهده بگیره و مشکلات رو حل کنه ،

    نظرات شما -
    • رضا خوزستان
      0

      بهتر اینه نظارت استصوابی لغو شود. انتخابات آزاد و روابط دوستانه با همه دنیا برقرار و نیرو های نظامی طبق قانون از سیاست و اقتصاد خارج شوند کشور درست و توسعه پیدا میکنه و این فقط با حکم و نظر رهبر میسر است چون چنین اصلاحاتی در شورای نگهبان صد در صد عقیم می‌شود و اصولا اینها توسعه و پیشرفت کشور را در شیعه گری و صدور انقلاب و اهداف ایدئولوژیک می‌دانند و هر جا منافع ملی با منافع ایدئولوژیک در تناقض باشد منافع ملی به مسلخ می‌رود.

    • ...
      0

      اره حتما میتونه... مشکل اصلی وجود چنین دیکتاتوریه ای

  • لیلی
    0

    اقای خوزستان راست میگه چرا دولتها در 4سال اول خوبن اما دور دوم مملکت دچار رکود میشود پس نتیجه میگیریم چپ راست اصولگرا واصلاح طلب همه یکی هستن ما مردم بدبخت هر روزی بدنبال یکی هستیم اینها هیچکدام بفکر مردم نیستن و اصولا سواد مملکت داری ندارند

  • مسعود
    0

    بدبختا یهود ی ها چقدر خون دل می خورند که محمود افغان تمامی شش دانگ صدا سیما دراختیارش نیست و نمی تواند کاری کنه ایندفعه دگه بانگ اناالحق سر بدهد آن دفعه به همت قدرت و شوکت توانست تا ادعای پیامبری وامامت کندو ایندفعه.......ٔ!!!؟ جل الخالق مردکه لاابالی مکار!!!!!!!

  • سید
    0

    درزمان آقای خاتمی وضع بهترازدوره روحانی بود ولی رئیس جمهوری مثل احمدی نژادتوایران نیامده ونمیادخیلی ازسیاسیون به دنبال حذف احمدی نژادهستندچرانمیزاریدمردم انتخاب کنن دردو دوره روحانی مردم به گدایی رفتندبیچاره شدندهرروزبا یه برنامه سرمردم راگرم میکنن که اززیرکارهاشانه خاله کنن وحق مردم رابالا بکشن احمدی نژادبه همه مردم جان داد احمدی نژادمثل حضرت یوسف عمل کرد همه ازش راضی هستیم ومنتظربرگشت ایشان هستم

    نظرات شما -
    • رضا خوزستان
      0

      از یه جهت درست می‌گویید. احمدی نژاد با بقه همتایان خود فرق داشت و معمولا قواعد و عرف را چه در داخل چه در سفر های خارجی رعایت نمی‌کرد. در موضع داخلی واقعا میخواست تغییرات مثبتی علی رقم میل سیستم انجام دهد ولی متاسفانه با تیم ضعیف و نفرات مورد دار و افراط و تفریط باعث شد به هدف خودش نرسد. شخصا انسان پاکدستی بود ولی متاسفانه نتوانست این را به سیستم منتقل کند چون همانطور که گفتم دولت ها در این سیستم کار چندانی نمی‌توانند بکنند و حتی اگر دولت و مجلس کاملا هم در اختیار یک جناح یا طیف باشد باز نهاد های انتصابی به راحتی آنها را عقیم می‌کنند.

  • پرویز نسیمی
    0

    تحصیل کنندگان توی غرب بی تردید با شستشوی مغزی مواجه شده و مبنای توحیدی تفکراتشان را از دست میدهند محمد خاتمی هم از این قاعده مستثنی نمی باشد تمام ناهنجاری ها و تضارب ارایش با امام خمینی و خامنه ایی از همینجا نشات می گیرد

  • کاربر ناشناس
    0

    در قانون اساسی هر کس اختیاراتی دارد رئیس جمهور همان اختیاراتی که در قانون اساسی بر عهده اش گذاشته اند عمل کند مشکلات حل میشه دلیل نمهشه اختیارات قوه قضائیه ومجلس ونهادهای دیگه به رئیس جمهور داده شود

  • سعید
    0

    ای کاشک بخاطر عدالت وجمهوری اسلامی وبقای ان همانطور که با یک خلافکاربرخورد میشه با کسانی که زیر عبا وعمامه خلاف میکنند برخورد بشه وهمه مردم ان را ببینند کسانی امسال این اقا چه خسارت مالی وجانی که نزدند

  • متحیر
    0

    من یک تحلیلی به تحلیل های شما که از نظرتون پنهان مانده وهیچ وقت هیچ کس به آن دقت نمی کند در حالی که تاثیر بسزایی در تحمل فشارها ی وارده برمردم از نظر اقتصادی داشته اینه که اگر مردم در زمان دولت احمدی نژاد تاحدودی توانستند تورم وفشارهای اقتصادی را تحمل کنند به خاطر پس اندازهایی بوده که درزمان آقای خاتمی اندوخته بودند واگر الان هم مردم با وجود فشارهای بسیار سخت اقتصادی پا برجا مانده اند به خاطر پس اندازهایی بوده که در دوره اول ودوسال اول ماقبل تحریم دولت آقای روحانی به دست آورده اند وگرنه اگه در دوره اول دولت آقای روحانی مردم از نظر اقتصادی شارژ نشده بودند بعید می دونستم با خروج از دوره سخت اقتصادی دوره احمدی نژاد وتداوم فشارها وتحریم های اقتصادی مردم می توانستند پا برجا بمانند لطفا در تحلیل هاتون واقع بینانه ترعمل کنید وتحلیل های آبکی ومغرضانه نداشته باشید

  • منوچهر
    0

    نه خاتمیگناهکاره نه روحانی ولی این را هم بذانید که روحانی بدون فروش نفت داره کشور را اداره میکنه وحقوق ویارانه وکمک معیشتی ÷رداخت میکنه اینکه بعضی مغرضانه قضاوت میکنند انهای هستند که بلندگوی اسراییل هستند وخودشون هم نمی دانند روحانی بودجه جنگ سوریه وعراق را ÷رداخت کرد تا شما امروز امنیت داشته باشید خاتمی فرزند امام حسین متهم به ضد حسین کردید تا وقتی این افرادی که رنگ جبهه وجنگ را ندیدند انوقت دنبال سوراخ میگشتند تا خودشونو در ببرند حالا شدند دایه دلسوزتر از مادر برید بررسیشون کنید این مملکت خونها داده تا به اینجا رسیده خواهشا بروید ببینیذ کیا دستبرد به حق وحقوق این ملت زدنند همانهایی که خاتمی را ضد امام حسین دانستند اینها توی این مملکت چکاره اند هروقت ÷ی از دهنشون می افته دادوقالشون بلند میشه تهمت افترا قشر متوسط وفقیر راه می اندازند اتفاقا این مملکت خیلی هم خوبه وروی مدار توسعه وترقی قرار گرفته با این تحریمهای ظالمانه امریکای جنایتکار

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      برادرمن پیشنهادمیکنم منبعد با مطالعه بیشتری اظهارنظرکنی، خاتمی خوب بود! روحانی خوب بود! احمدی نژاد بد بود!من طرفداراحمدی نژاد نیستم احمدی نژاد رییس جمهورحاشیه داری بودوبا انتخاب مجدداحتمالی اش به ریاست جمهوری هم موافق نیستم.امانکنه جنابعالی تخلفات برادرآقای روحانی وبرادرآقای جهانگیری واتهامات رییس خصوصی سازی دولت آقای روحانی وفروش بی قاعده سکه توسط دولت تدبیر وامیدودلارحدودشانزده هزارتومنی وسکه بالای شش میلیون تومنی و اوضاع قمردرعقرب قیمت خودرو وظهور قارچ گونه وعرض اندام آقازاده ها وژنهای خوب را هم از چشم احمدی نژاد می دونی؟منزل احمدی نژاد کجاست ؟فرزندانش کجا وچکاره اند؟حالا منازل آقای خاتمی وروحانی کجاست وفرزندانشون کجا وچکاره اند؟می تونی همین سوالات را درمورد وزرای دولتهای هرسه این بزرگواران هم مطرح ،مطالعه وبعد عادلانه مقایسه وقضاوت کنی.

  • علیرضا
    0

    با سلام.بنده متولد ۱۳۵۵ هستم. به زبان ساده بیان میکنم تامتوجه باشید در چه مقطعی بودم وچه اتفاقهایی را دیدم .متاسفانه بامطالعه اکثر نظرات با احترام به هموطنان عزیز دارای افکار سطحی و نوع واپسگرایی دیده میشود. ما در سیستمی قرار داریم که مدیریت اجرایی کشور عملا کاری که از مقام ارشدش دستور میگیرد را انجام میدهد . مگر نه اینکه حکم تنفیذ ریاست جمهوری از رهبری باید گرفته شود. اصل نتیجه انقلاب این بود که سیستم استبداد فردی براندازی شود نه اینکه همان روش با شکل دیگری بیاید. مشکل اینجاست. کشور مدیر و مدیریت صحیح لازم دارد نه حضرات والا مقام که مریدانش فدایش شوند. حالا شاه باشد یا رهبر. وظیفه دولتها تامین حقوق ملتهاست. بله ملت کارفرمای دولت هست.ولی وقتی مردم دنبال صاحب مملکت باشند طبیعی است صاحبش پیدا میشود.درحالیکه خودشان مالک انجا هستند. سیستم مریض هست چون یک نفر برای میلیونها انسان تصمیم میگیرد ودر صورت انتقاد گونی و... انتظارش را میکشد.پاینده وسلامت باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها