دولت دوازدهم در آستانه افتادن از حدنصاب

برخورد احمدی نژادیِ روحانی با رحمانی / عزل وزیر، بهای مخالفت وزارت صمت با تشکیل وزارت بازرگانی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید روحانی منتظر بود با تشکیل وزارتخانه های تجارت و خدمات بازرگانی به طور طبیعی رحمانی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت کنار بگذارد.

برخورد احمدی نژادیِ روحانی با رحمانی / عزل وزیر، بهای مخالفت وزارت صمت با تشکیل وزارت بازرگانی

خبر فوری - عزل ناگهانی رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، خاطره برکناری منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشور در سفر به سنگال را تداعی کرد.

متکی که با 5 سال 4 ماه همکاری با دولت احمدی نژاد لقب شیخ الوزرا را داشت در اقدامی ناگهانی از سوی رئیس جمهور کنار گذاشته شد.

اکنون حجت الاسلام حسن روحانی در رفتاری مشابه و در شرایطی که بازار لبریز گرانی است و مردم با قیمت میلیاردی خودرو هر روز شوکه می شوند، رضا رحمانی را بعد از یکسال و شش ماه تصدی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، کنار گذاشت و سرپرستی آن را به حسین مدرس خیابانی سپرد.

خیابانی معاون بازرگانی وزارت صمت است، او در دروانی که رحمانی مبتلا به بیماری کرونا شده بود، وزارت صنعت، معدن و تجارت را اداره می کرد.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با سایت خبر فوری که از شنیدن خبر برکنار وزیر صمت شوکه شده بود، این اقدام رئیس جمهور را تحلیل کرد و گفت: از منابع مختلف و به صورت پراکنده شنیده بودیم که مدتی است بحث وزارت صنعت، معدن و تجارت روی میز دولت است و رئیس جمهور احتمالا تغییراتی در این وزارتخانه ایجاد خواهد کرد.

رئیس کمیسیون حمایت ویژه از تولید در مجلس با اشاره به رد طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در مجلس، توضیح داد: اگر مجلس به تفکیک وزارتخانه رای مثبت می داد، به طور طبیعی رحمانی کنار گذاشته می شد و رئیس جمهور برای وزارتخانه های تجارت و خدمات بازرگانی وزیر معرفی می کرد، اما دیروز مجلس برای آخرین بار به این تفکیک رای نداد و درنهایت رئیس جمهور وزیر صمت را عزل کرد.

وی تاکید کرد: التهاب بازار خودرو بر تصمیم رئیس جمهور تاثیر گذار بود اما بحث تغییر وزیر صنعت از قبل مطرح بود و دیروز با مخالفت مجلس با تشکیل دو وزارتخانه تجارت و خدمات بازرگانی قطعی شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه مجموعه وزارتخانه موافق تفکیک و تشکیل دو وزارتخانه نبودند، گفت: علاوه بر التهاب بازار خودرو، عدم موافقت وزارتخانه ها با تفکیک، می تواند دلیل دیگر این برکناری باشد چرا که چندماه گذشته معاون پارلمانی وزارت صمت به همین دلیل کنار گذاشته شد.

وی تاکید دارد که عزل رحمانی در اوضاع نابسامان بازار خودرو و التهاب قیمت ها، باعث افزایش قیمت خودرو نمی شود و ادامه داد: راه حل کنترل قیمت خودرو، خارج شدن صنعت خودروسازی از حالت نه دولتی نه خصوصی، رقابت پذیری و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است.

در این بین عضو هیات رئیسه مجلس در توییتی، علت برکناری رحمانی را بیان کرد. احمد امیرآبادی فرهانی در این توییت بیان داشت: مردم عزیز بدانند آقای روحانی به خاطر مشکلات شما و یا قیمت خودرو آقای رحمانی وزیر صنعت را برکنار نکرد. چهارشنبه به رحمانی ابلاغ شد اگر مجلس به وزارت بازرگانی(بخوانید وزارت واردات و رانت خواری) رای ندهد باید استعفا دهید، وزیر هم استعفا را نپذیرفته و بر کنار شد.

رضا رحمانی نیز در نامه ای به علت برکناری خود پرداخت. در این نامه وزیر عزل شده صنعت خطاب به رئیس‌جمهور نوشته است که جناب آقای واعظی با اینجانب تماس و تهدید کردند در صورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی شما برکنار خواهید شد.

متن نامه به شرح زیر است:

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات حتماً مستحضرید در تاریخ 99/2/17 جناب آقای واعظی با اینجانب تماس و تهدید کردند در صورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی شما برکنار خواهید شد و لازم است در این فرصت با لابی، نمایندگان خصوصا نمایندگان آذری زبان را قانع و برای این طرح رای بگیرید. بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم.

امروز 1399/2/22 که اینجانب در جلسه توسعه صادرات دفتر معاون اول محترم حضور داشتم مجدداً جناب آقای واعظی تماس گرفتند و اعلام نمودند استعفا بدهم.

به استحضار می‌رساند اینجانب حجت شرعی برای استعفا نمی بینم و کماکان مثل 19 ماه و سالیان گذشته، با تمام توان آماده خدمتگزاری بوده و به ویژه در شرایط سخت کشور و تجربیات گرانبهایی که اندوخته ام، کماکان آماده فداکاری و خدمتگزاری شبانه روزی به مردم عزیزمان هستم.

از اینکه در دوره حدود 19 ماه مسئولیت اینجانب علی رغم برنامه‌ریزی‌های دشمنان نظام و انقلاب برای تعطیلی تولید کشور به مدد الهی و تلاش شبانه‌روزی همکاران صدیقم نسبت به حفظ و افزایش و روند تولید و تامین کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی کشور به ویژه عبور از تحریم ها و حوادث مختلف و در خصوص بحران کرونا که مورد تایید تاکید مقام معظم رهبری بوده است به خود میبالم و در تعجب هستم که چرا علیرغم حصول نتایج درخشان و قابل افتخار می بایست این گونه بنا به انگیزه‌های سیاسی تحت فشار قرار گیرند.

هر حال هر تصمیمی بگیرید برای اینجانب محترم است و کماکان خود را خدمتگزار کوچک و عاشق ملت بزرگ ایران و سرباز ولایت می‌دانم.

رضا رحمانی

دولت در یک قدمی از حدنصاب افتادن قرار گرفت

فارغ از عزل ناگهانی رحمانی و تاثیر آن بر بازار خودرو، باید گفت دولت دوم روحانی در یک قدمی افتادن از حدنصاب است، رئيس جمهور طبق اصل 136 قانون اساسی مي تواند وزرا را عزل كند و در اين صورت بايد براي وزير يا وزيران جديد از مجلس راي اعتماد بگيرد و در صورتي كه پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نيمي از هيأت وزيران تغيير کند بايد مجدداً از مجلس شوراي اسلامي براي هيأت وزيران تقاضاي رأي اعتماد كند.

با توجه به اینکه دولت دارای 19 وزارتخانه است بنابراین اگر 9 وزیر تغییر کند، روحانی باید مجدد برای هیات وزارت خود ازمجلس رای اعتماد بگیرند.

با برکناری رضا رحمانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمود حجتی از وزارت جهاد کشاورزی، سیدمحمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت، عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی بدلیل استعفا و مسعود کرباسیان از وزارت امور اقتصادی و دارایی و علی ربیعی از وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی بدلیل استیضاح در کابینه دوازدهم از قطار دولت دوم روحانی پیاده شده اند. با این حساب تا کنون 8 وزیر در دولت روحانی تغییر کرده اند و تنها با یک تغییر دیگر این اصل از قانون اساسی باید اجرایی شود.

منبع: خبرفوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • حسن
    0

    با گرفتن پست مجدد این بار پراید ۲۰۰ ملیون تومان میشود!!جل الخا لق!!!!

    نظرات شما -
    • حبیب.
      0

      سلام.حالا.وزبر.برکنار.شد.قیمت.خودرو.پابین.مباد..

  • محمد
    0

    برنج کیسه ای ۱۵۰ پراید ۹۰ و.....آیا این وزیر صمت وزیر بوده؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      پاچه خواران حکومتی منفی میدن لعنت بر شما

    • صادق
      0

      نفرمایید پاچه خواران... بفرمایید جیره خواران...

    • سعید
      0

      آقا محمدیک کمی به عقلت مراجعه کن داداش،دولت آقای روحانی دیگه شورشودرآورده.

  • رضا خوزستان
    0

    راه علاج فوری کاهش شدید قیمت خودروی وطنی واردات خودرو بدون تعرفه. اگر این اتفاق بیفتد مطمئن باشید گراید به کانال 20 میلیون و 405 هم در حدود 40 میلیون خواهد رفت. اگر شک دارید یه نگاهی به قیمت خودرو های خارجی بیندازید و متوجه میشید با 90 میلیون چه خودروهایی می‌شود خریداری کرد. متاسفانه دولت به خاطر سودآوری چند برابری در سایپا و ایران خودرو تن به این کار نمی‌دهد

    نظرات شما -
    • Sadegh
      0

      بنظر من باید اول مافیا رو راضی کرد،به اصطلاح همون اول به این افراد مافیا که سودشون از جیب مردم بدبخت هست، یه پول کلانی رو بدن تا بکشن کنار،البته آدم آب دریا رو هر چقدر بخوره تشنه تر میشه...مرگ بر.......

  • صادق
    0

    هر چی بدبختیه تو این مملکت،زیر سر واعظی هست... چه بلایی سر مردم دارید میارید... اف به حکومتداریتون

    نظرات شما -
    • هادی الله یاری
      0

      زیر سر واعظهاست...

    • صادق
      0

      احسنت...جناب الله یاری

    • هادی الله یاری
      0

      خواهش میکنم آقا صادق... یه قرار بزار همدیگه رو ببینیم...

  • mohammad ghafoori
    0

    میدونم متن رو تایید نمیکنی ولی میگم خوب کاری کرد برکنار کرد اگه بعدی هم مخالف واردات باشه باید برکنار بشه مردم تا کی باید پول الکی به ایران‌خودرو و سایپا بدن باید واردات آزاد بشه تا این زالو ها مردمو خونشونو نخورن واردات خوردو آزاد بشه ببینم کسی صف وایمیسته آشغال اینارو بخره

  • ناشناس
    0

    این وزیر در حد این وزارتخانه نبود نعمت زاده با اون همه سابقه نتونست بچرخونه تابازرگانی باصمت باشه هر کی بیاد نمیتونه جمع جور کنه واقعاً سخته

  • داود
    0

    هر دم از این باغ بری میرسد..... دولت روحانی شاهکار و نوبر بود. :|

  • سید حسین میرنجاتی
    0

    بنام خدا ازاول نیز مشخص بوده واین دولت از حدنصاب افتاده واین پروژه مجلس وروحانی است برای مشغلول کردن افکار ملت وپرت کردن حواس ملت ومهره چینی برای مرحله خودش وانداخت گناه عدم کاریهایش بگردن وزرا بدبخت نمیدانم قسم حضرت عباس روحانی راباور کنیم یا دم خروسهایش را

  • امیرکبیر
    0

    خدایا به حق این شبهای قدر این یک سال باقی مانده را به خیر بگذران ... خدایا ملتمسانه ، عاجزانه ، سر دعا و نیایش تقاضا دارم این یک سال باقی مانده را برای ملت ایران ختم به خیر فرما ( آمین )

    نظرات شما -
    • امیر صغیر
      0

      تا بوده چنین بوده.. فردا که بهار آید صدلاله به بار آید...

  • پرتوی
    0

    اولا چرا برای ایراد از رفتار جناب رئیس جمهور باید از آقای احمدی نژاد مایه گذاشت این رفتار سایت جوانمردانه نیست. دوما . خود دولت نزدیک به ۳۰ درصد سهام خودروسازی داخلی را دارد و از این افزایش قیمت در این شرایط سخت بهترین بهره را می برد ببینید چطور بازار بورس تبلیغ می شود در صورتی که شرکت های تولید با حداکثر تولید کار نمی کنند و وضعیت آشفته ایی دارند پس چطور سوددهی دارند؟ دولت دلار را گران نکند .ورود خودروهای خارجی با حداقل قانونی حق کمرکی آزاد کند.

  • صادق
    0

    خداوکیلی شرم نمیکنید از حکومتداریتون... بترسید از خشم این مردمی که جز خدا یارو یاوری رو ندارن... چه بساطیه برای مردم درست کردین.. نوع این حکومت اگه دیکتاتوری نیست رو چی میزارید اسمشو؟؟بترسید ...مردم بدبخت بیچاره رو بازیچه سیاست بازیهای پوچ خودتون کردین...چه کسی تو این حکومت از شخص اول تا آخرینش صادق بوده با مردم...خطاهای انسانی شما مردم رو خسته کرده.. این مردم بلانسبت بدبخت چی میخوان مگه ...درون حکومت فساد موج میزنه...به داد این مردم برسید.. بترسید...بترسید

    نظرات شما -
    • نسترن
      0

      کدامممممم خشششششم دقیقا منظورتونه ما مردمی نجیب آرام سر بزیر هستیم و ب خاطر اینکه اصل نظام خراب نشه ک ب خاطرش انقلاب شده با همه سختیاش میسازیم

    • رضا خوزستان
      0

      میشه بگید اصل نظام دقیقا چیه؟ حالا بگید از شعار ها و اهداف انقلاب کدام محقق شد؟ 40 سال در دنیا زمانیه که کشور ها به توسع می‌رسند. یه نگاه به مالزی و ترکیه بکنید کمتر این مدت طول کشید. انقلاب مستضعفان قرار بود به اینجا برسه که استخوان مردم زیر فشار تورم و گرانی و بیکاری و بی اعتباری... حاصل دزدی و رانت و فامیل بازی و تشنگی قدرت و ثروت خرد و له بشه؟

  • هادی الله یاری
    0

    اینجا سرزمین خطاهای انسانیست... این .. نشدیه..دیگه

  • من نه منم
    0

    اول واعظی رو بندازید بیرون همیشه هر جا خبری هست اسم واعظی هم هست دوم واردات خودرو ازاد نشه کارخونه ماشین های خارجی احداث شه که کارگر بیکار نشه مثل چین که بنز اونجا با کارگر چینی تولید میشه

    نظرات شما -
    • هادی الله یاری
      0

      خخخخخخخ... احداث کارخونه ی ماشین های خارجی، بعضی از این ساقی ها رو باید خفه کرد...

  • صادق ملکی
    0

    آقایان حاکم... امیرالمومنین علیهم السلام میفرماید؛ الملک یبقی مع الکفر ولا یبقی مع الظلم حکومت با کفر باقی می ماند با ظلم نه...

  • صادق
    0

    آقایان حاکم... امیرالمومنین علیهم السلام میفرماید؛ الناس علی دین ملوکهم... مردم شبیه حاکمانشان میشوند... این مردم دارن شبیه واعظی ها میشوند و صد البته شده اند....

  • محمدرصا
    0

    حالم از رئیس جمهور بهم می خورد قیافه اش را می بینم حالت تهوع دست می. هد

    نظرات شما -
    • ناصر علیمحمدی
      0

      قرص منفورمین بخور،قندتو میاره پایین...

  • ناشناس
    0

    چ کینه ای از احمدی نژاد داریدا چتونه هی نبش قبر میکنید گندای الان کمه میخواید ماله بکشید هی احمدی نژاد احمدی نژاد میکنید؟ چقدر رفتار کانالتون غیر حرفه ایه

  • کامنی
    0

    کاش ۱۴۰۰ برسه..چقدر این دولت کثیف و پست هست این مجلس رو با لابی گری همش رو به فساد کشیده چون وزیر مخالفت کرده با لابی گری روحانی در مجلس باید بر کنار بشه

  • مجتبی
    0

    سلام آخه شما مدیر سایت یا کانال خبر فوری چه مشکلی با احمدی‌نژاد داری آخه مگه جز خوبی و کارهای بزرگ کار دیگه ای انجام داده. مگه نه اینکه دست مردم رو گرفت و بوسید درمقابل دوست شما آقای روحانی دست مردم رو بست آخه خداوکیلی اینم شد مقایسه. شد یک بار هم بگید فلانی مثل احمدی نژاد به مردم وام داد، به مردم خونه داد، روز معلم به معلم ها پراید جایزه داد و........

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      راست می گویند احمدی نژاد بیچاره جزء گم شدن دکل نفتی ، دانشگاه شخصی بین اللملی ایرانیان ( احمدی نژاد) ، قضیه هوگو چاوز، معاونین و همقطاران زندانی اش، معضل مسکن مهر ، قهر و ترک کار ، ایجاد تورم ، بیکاری و ... تقصیری نداشت که هی اسمشو رو خراب می کنید .

  • محمدرضابابایی
    0

    آقای رحمانی آفرین برشما که این نامه را نوشته ای ودست کثیف روحانی وواعظی خائن را رو کرده واینان قصدچپاول وفریب مردم راداشته کسی که روزی چند ساعت به ریش خود برسد حتمابه ریش ملت می خندد

  • سعیدموسوی
    0

    خدا لنت کنه وزیر بی لیاقت صمت رو باید در ایران خودرو وسایپا رو گِل بگیرن

  • بهروز
    0

    در شگفتم که در مراودات مقامات بالای دولتی چه زد و بندی در جریانه و ما ملت بدبخت و کارگر بی اطلاع هستیم...آخه چقدر بخور بخور...آیا واقعا هیج زوری حریف این دزدان خوش پوش نیست؟؟

  • مریم
    0

    این تیتر چیه زدین چیکار به احمدی نژاد دارین

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      مثل اینکه بهتون برخورده اسم محمودخان رو بردند. کار نسنجیده همیشه در یادها می ماند.

    • هادی
      0

      سنجیده ترین کار درآن مقطع وباشرایط ایجاد شده برای آقای دکتر احمدی نژاد کارایشان بود اصلا بااعمال شیخ حسن قابل مقایسه نیست.

  • محسن نوروزی
    0

    خدا رحمت کند شهید رجایی عزیز را که همیشه میگفت این پست ها اگر ماندنی بود به ما نمی رسید ... پس تا هستیم برای این ملت عزیز خدمت کنیم غیر ان باشد باطل است...

  • رضا
    0

    احمدی نژاد کجا و حسن کلید کلاش کجا شما که واسه تخریب احمدی نژاد بهونه بی اساس زیاد دارین دیگه با حسن یکیش نکنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها