خواص باورنکردنی ماست

ماست انواع مختلفی دارد و جزئی از سبد غذایی ما و پای ثابت سفره‌های ایرانی است. ماست را با نعناع و آویشن یا حتی اخیرا با میوه‌های یخ‌زده می‌خورند. اما اغلب ما از تمام ویژگی‌های مثبتی که ماست‌ها برای بدنمان دارند اطلاع نداریم.

خواص باورنکردنی ماست

ماست انواع مختلفی دارد و جزئی از سبد غذایی ما و پای ثابت سفره‌های ایرانی است. ماست را با نعناع و آویشن یا حتی اخیرا با میوه‌های یخ‌زده می‌خورند. اما اغلب ما از تمام ویژگی‌های مثبتی که ماست‌ها برای بدنمان دارند اطلاع نداریم.

تقویت سیستم ایمنی: وقتی صحبت از ماست می‌شود، اغلب متخصصان می‌گویند ماست سرشار از پروبیوتیک است که به تقوین سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مطالعاتی که در مورد پروبیوتیک‌ها انجام شده است، کاهش مدت سرماخوردگی و شیوع آن را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. ماست یک غذای مغذی است و از سرماخوردگی‌ جلوگیری می‌کند.

ماست همچنین حاوی یک ماده دیگر تقویت‌کننده سیستم ایمنی است:

روی. روی می‌تواند مدت زمان علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.

کربوهیدرات موجود در ماست انرژی لازم برای کمک به شما در بهبود سرماخوردگی را فراهم می‌کند. یک مطالعه نسبتاً جدید نشان داده است که وقتی زنان هر روز به مدت ۹ هفته ماست مصرف می‌کنند، نشانگرهای التهابی در خون خود را کاهش داده‌اند. این ویژگی می‌تواند در رفع علائم سرماخوردگی موثر باشد.

محافظت از پوکی استخوان: ماست از مواد مغذی اصلی برای حفظ سلامت استخوان مانند کلسیم، پروتئین، پتاسیم و فسفر برخوردار است. همه این ویتامین‌ها برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید هستند. این بیماری در سالمندان شایع‌تر است.

تحقیقات نشان می‌دهند، مصرف حداقل سه وعده غذای لبنی مانند ماست در روز، ممکن است به حفظ توده استخوانی و قدرت در سالمندی کمک کند.

محافظت از سلامت قلب: میزان چربی ماست همیشه موردی است که در مورد ان بحث در می‌گیرد. این ماده حاوده چربی اشباع و مقدار کمی از اسیدهای چرب اشباع نشده است. قبلاً اعتقاد بر این بود که چربی اشباع باعث بیماری قلبی می‌شود اما تحقیقات نشان می‌دهد که اینگونه نیست. با این وجود هنوز هم انواع ماست بدون چربی و کم‌چربی در همه دنیا محبوب هستند.

هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که چربی موجود در ماست برای سلامتی ما مضر باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که چربی اشباع محصولات شیر کامل کلسترول خوب، HDL، را افزایش می‌دهد و می‌تواند از سلامت قلب محافظت کند. مطالعات دیگری هم نشان می‌دهد که مصرف ماست برای کاهش شیوع کلی بیماری‌های قلبی مفید است. همچنین محصولات لبنی مانند ماست فشار خون بالا را که یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی هستند، کنترل می‌کنند.

مدیریت وزن: ماست دارای چند خاصیت است که می‌تواند مدیریت وزن را بالا ببرد. ماست پروتئین بالایی دارد که به همراه کلسیم برای بالا بردن هورمون‌های کاهش اشتها عمل می‌کند. مصرف ماست با کاهش وزن بدن، درصد چربی بدن و دور کمر همراه است.

مطالعاتی نشان داده‌اند که افرادی که ماست می‌خورند، در مقایسه با کسانی که ماست نمی‌خورند، به طور کلی بهتر غذا می‌خورند و کالری کم‌تری را دریافت می‌کنند.

توجه داشته باشید ماست ممکن است برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا دارای حساسیت به شیر اثرات منفی داشته باشد.

منبع: شفقنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها