ترکیه هم دریافت تست کرونا از ایران را تأیید نکرد

ایران می‌گوید چندهزار کیت تست پیشرفته کرونا به آلمان، ترکیه و چند کشور دیگر ارسال کرده است. ترکیه دریافت این کیت‌ها را تکذیب کرده است. وزارت خارجه آلمان و وزارت اقتصاد این کشور هم ورود تست کرونا از ایران را تأیید نکردند.

ترکیه هم دریافت تست کرونا از ایران را تأیید نکرد

دریافت محموله تست کرونا از ایران را تکذیب کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه هفته گذشته از ارسال "۴۰ هزار کیت تست پیشرفته کووید-۱۹" به ترکیه آلمان و چند کشور دیگر خبر داده بود.

وزیر خارجه ایران جمعه ۱۹ اردیبهشت در حساب کاربری خود در توییتر نوشته بود: «چهل هزار کیت تست پیشرفته ساخت ایران به آلمان، ترکیه و کشورهای دیگر ارسال کردیم.»

حال منابع دیپلماتیک ترکیه می‌گویند که چنین کیت‌هایی را از ایران دریافت نکردند.

وزارت اقتصاد آلمان هم دریافت چنین محموله‌ای از ایران را تأیید نمی‌کند. منابع مطلع در وزارت خارجه آلمان هم به دویچه‌وله گفتند، دولت آلمان از ورود "تست‌های کرونا ساخت ایران" خبر ندارد.

وزارت خارجه ایران مشخص نکرده که دقیقا چه تعداد کیت به کدام نهاد یا موسسه در کدام کشورها ارسال کرده است.

تست‌هایی که وزیر خارجه ایران در پیام توییتری خود به آنها اشاره کرده، از قرار ساخت شرکت "دانش‌بنیان پیشتاز طب زمان" در ایران هستند. این شرکت می‌گوید ۴۰ هزار تست تشخیص کرونا تنها به آلمان صادر کرده است.

مدیرعامل این شرکت به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «هنوز بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته اروپایی نتوانسته‌اند این کیت تشخیصی را بسازند و خواستار خرید از ما هستند.»

دولت‌های ترکیه و آلمان درخواست خرید یا دریافت "کیت تست تشخیص کرونا" از ایران نداشته‌اند.

این تست که در شمار آزمایش‌های سرولوژیک به شمار می‌رود و تست الیزا هم خوانده می‌شود، یک روش عمومی غربالگری در بیوشیمی است که می‌تواند پادتن یا آنتی‌بادی موجود در خون یک فرد را پس از ابتلا او به ویروس نشان دهد. در این تست چند قطره خون در محلول خاصی در آزمایشگاه بررسی می‌شود.

تست‌های ساخت شرکت "دانش‌بنیان پیشتاز طب زمان" در ایران تنها در اختیار سازمان انتقال خون است و کسانی که می‌خواهند از این تست استفاده کنند باید با مراجعه به این سازمان، ابتدا یک واحد کامل خون بدهند.

ایران از بهمن‌ماه با پاندمی کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و دولت ایران تا کنون موفقیت چشمگیری در مهار آن نداشته است.

علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ، یکشنبه ۲۱ اردیبهشت (۱۰ مه) اعلام کرد که شیوع کرونا در برخی شهرها و از جمله پایتخت دوباره روند افزایشی پیدا کرده و آمار در بسیاری شهرها در حال بازگشت به نقطه اوج است.

منبع: دویچه وله

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • جواد
    0

    شبیه همون دستگاه کرونا یاب شد

  • Bahram
    0

    حتمآ بجای ترکیه و آلمان برای دوستانشان سید نصرالله خان لبنانی ، حشد الشعبی عراق و یا اسد سوریه فرستادند

  • .
    0

    شبیه غنی سازی اورانیوم در اشپزخانه است.یعنی ما باید پز بدیم که به المان جنس صنعتی صادر کردیم در حالیکه خود المان قلب صنعتی دنیا است

  • ایرانی
    0

    اروپاییان بهشون بر خورده ویا از آمریکا تشر دیدندکه تکذیب می کنند

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      آخه مرد حسابی یک جو عقل ،زیره که به کرمان نمی برند

    • سینا
      0

      اروپا بهشون برنخورده از دروغگو یی بدشون اومده

  • ایرانی
    0

    شاید گرفته باشند ولی فکر میکنند نی همبان است.

  • ایرانی
    0

    دستاورد تدبیر و امید در این سالها چیزی جز دروغ، ریا ، ربا و فقر و بدبختی برای کشور چیز دیگر نبوده است.

  • یکی از مردم
    0

    دروغ که کرونا نیست نفستونو بگیره!!! همه کشورها مثل شما توهم ندارند! هواپیما و ناو رو فکر کنن دشمنه بزنند یا فکر کنن کیت ساختن و صادر کردن!!!!!!!!!

  • هدایت اله اردستانی سامانی
    0

    این کیت های تشخیصی از سره سرهمبندی یک سری وسایل چینی دیگس ،و آخرش چیزی بدردنخور هم هستش.همین دانش بنیانها هم پول بین‌الملل را هم دارن با اسم بلند بالا میچاپند.

  • حسین
    0

    باگفتن حلوا دهن شیرین نمیشه،آلمان تجهیزات قلب مصنوعی به تمام دنیا صادر میکنه ،درتکنولوژی زبان زده،حالا این چاخان از کجاتون در آوردید،این کشورهااگر به ایران صادرات نداشته باشند ،نیازمند واردات ما نیستند

  • حسن
    0

    یک مشت آدمهای صفر کیلومتر ،با حمایت دولت و بودجه کشور اومدن واین شرکت ها تحت عنوان دانش بنیان را تاسیس کردند ،از چین میگیرند و به اسم خود سرهم میکنند،بی مایه فتیره

  • تج
    0

    آلمان خودش بهترین دارو و درمان را داره. هر دکتری توی ایران میری حتی همون دکتر پوست و مو که چیز جز مریضیهای خاص نیست برای درمان خوب و سریع همیشه داروهای خارجی تجویز میکنند. اگر خودمون داریم چرا داروی خارجی با قیمتهای سربه فلک کشیده خارجی تجویز میکنند.

  • یب
    0

    مسولان برای زن و بچه هایشان به ترکیه و آلمان و... ارسال کرده اند نه برای تجارت و سود برای مردم

  • محمد
    0

    ظریف چرا دروغ گفته آبروی جمهوری اسلامی مگه علف خرسه

  • ت.س
    0

    احتمالن وسط راه ازشون دزدیدن یا وارد کننده های اونا هم شدن مثل وارد کننده های ما اروپا هم خر تو خر شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها