کفاشیان: ورزش ایران در ارتباط‌ات بین المللی ضعیف است/ تصمیم‌ها در AFC با لابی اتخاذ می‌شود

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال گفت: با وجود قدرت زیاد ورزش ایران، در زمینه ارتباط‌ات بین المللی ضعیف هستیم.

کفاشیان: ورزش ایران در ارتباط‌ات بین المللی ضعیف است/ تصمیم‌ها در AFC با لابی اتخاذ می‌شود

علی کفاشیان ، نایب رئیس فدراسیون فوتبال درباره ناکارآمدی اعضای بین المللی ورزش ایران در کرسی‌های قاره‌ای و جهانی بیان کرد: حدود ۴۰ سال در مدیریت رشته‌های مختلف بوده و پست‌های مختلفی داشتم و تجارب زیادی در این زمینه دارم. باید بگویم با وجود قدرت زیاد ورزش ایران، یکی از ضعیف‌ترین بخش‌ها امور بین المللی ما است که البته این موضوع به خودم هم باز می‌گردد.

برای حضور در پست های بین المللی، ویژگی‌هایی لازم است

او افزود: ابتدا باید دید فرد ایرانی که می‌خواهد وارد پستی بین المللی شود، چه شرایطی داشته باشد. تسلط به زبان محاوره ای، دانش، اطلاعات و قوانین هر رشته، نفوذ در مجامع بین المللی، توانایی ایجاد امکانات در آن رشته ورزشی و ارتباط با کشور‌های مختلف بسیار اهمیت دارد. یکی از دلایل انتصاب فردی مانند مصطفی هاشمی طبا به عنوان عضو هیئت رئیسه کمیته بین المللی المپیک تسلط روی تمام این موارد و ریاست او در سازمان تربیت بدنی بود. همچنین حمایت دولت از نماینده اش در بخش‌های بین الملل ورزش هم اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

کفاشیان: ورزش ایران در ارتباط‌ات بین المللی ضعیف است/ تصمیم‌ها در AFC با لابی اتخاذ می‌شود

نایب رئیس سابق AFC ادامه داد: اکنون نمایندگان کشور‌هایی مانند قطر و بحرین و خیلی از کشور‌های دیگر از سوی دولت خود به شکل چند جانبه حمایت می‌شوند و همین امر سبب لابی کردن می‌شود.

برای حضور چهره‌ای بین‌المللی ورزش در ایران به آن‌ها ارز و بلیت می‌دادم

او تصریح کرد: دستورالعمل‌های مختلفی برای عضویت در مجامع بین المللی و کسب کرسی وجود دارد که به هیچ وجه کافی نیست. من به عنوان فردی که سابقه دبیرکلی در کمیته ملی المپیک را دارم برخی از این لابی‌ها را انجام داده و حتی برای سفر اعضای شورای المپیک آسیا و کمیته بین المللی المپیک به ایران، برای آن‌ها بلیت هواپیما و ارز تهیه می کردم تا چند روزی در کشورمان باشند، اما این مواد برای کسب کرسی کافی نیست بلکه دولت باید با تمام وجود از نامزد خود حمایت کند.

تصمیم گیری با کارشناسی در کمیته‌های مختلف اتخاذ می‌شود

کفاشیان افزود: عضویت در برخی پست‌ها اهمیت فوق العاده‌ای دارد، اما برخی پست‌ها هم تشریفاتی است. ما باید برای رسیدن به پست‌های تصمیم ساز و تاثیرگذار تلاش کنیم. باید به جایی برسیم که بتوانیم برای کشورمان هم تصمیم خوبی بگیریم. من با این موضوع در زمان عضویت در AFC درگیر بودم. اکنون دیگر دوره‌ای که رئیس فدراسیون کشتی یا وزنه برداری حرف بزند و همه گوش کنند، تمام شده است. اکنون برای تصمیم گیری در هر کمیته‌ای باید کار کارشناسی انجام شود. این تصمیم‌های کارشناسی هم در هیئت رئیسه هر نهادی باید به تصویب برسد.

کفاشیان: ورزش ایران در ارتباط‌ات بین المللی ضعیف است/ تصمیم‌ها در AFC با لابی اتخاذ می‌شود

تصمیم‌ها در AFC با لابی گرفته می‌شود و اگر من یا تاج حرف بزنیم همه تعریف نمی‌کنند

او درباره اینکه چرا خروجی مناسبی از عضویت او و مهدی تاج در هیئت رئیسه AFC برای فوتبال ایران ایجاد نشده است، توضیح داد: نباید تصور کرد در یک هیئت رئیسه با ۱۶ عضو اگر من یا مهدی تاج حرفی بزنیم، همه به به و چه چه کرده و می‌گویند همین را بدون هیچگونه بحثی مصوب کنید. به صورت مثال فرض کنید AFC قرار است یک کشور را از میزبانی محروم کند. این تصمیم‌ها ابتدا در هیئت رئیسه مطرح نمی‌شود بلکه قبل از آن لابی‌های مختلفی از سوی کشور‌های دوست و همراه مطرح می‌شود.

در هیئت رئیسه حدود ۲۴ نفره AFC ، تنها ۵ ،۶ عضو تاثیرگذار هستند

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال افزود: به صورت مثال ۱۰،۱۱ کشور عربی با هم تصمیمی گرفته و سپس ۲،۳ کشور غیر عرب زبان که دوست شان هستند، با خود همراه می‌کنند. شاید در همین هیئت رئیسه AFC با حدود ۲۴ عضو تنها ۵ تا ۶ عضو تاثیرگذار هستند و سایر اعضاء می‌بینند نفرات اصلی چه می‌گویند. یک تصمیم با لابی اتخاذ می‌شود و در روز برگزاری جلسه هیئت رئیسه این تصمیم مصوب می‌شود. هرچه هم من یا تاج فریاد بزنیم تاثیری ندارد.

شیخ سلمان برای تصمیم گیری درباره پرونده دیدار ایران با عربستان از جلسه بیرون رفت

او افزود: درباره بحث میزبانی تیم‌های ایرانی از عربستانی ها، شیخ سلمان به عنوان رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد به این دلیل که دولت من ذی نفع است و از عربستان حمایت می‌کند، من و نماینده عربستان از جلسه هیئت رئیسه بیرون می‌رویم و نایب رئیس هندی AFC جلسه را اداره کرد. او هم یک تصمیم جمعی را مصوب کرد.

کفاشیان: ورزش ایران در ارتباط‌ات بین المللی ضعیف است/ تصمیم‌ها در AFC با لابی اتخاذ می‌شود

در رای گیری ده‌ها کشور از گزینه خودشان حمایت می‌کنند

کفاشیان ادامه داد: این مسائل در تصمیم‌های بین المللی خیلی مؤثر است. در یک رای گیری ده‌ها کشور از نفر خاص خودشان حمایت می‌کنند. دستورالعمل‌های فعلی برای عضویت در مجامع بین المللی خوب است، اما کافی نیست.

قاضی زاده هاشمی می‌گوید کفاشیان بازنشسته است و نباید به فدراسیون فوتبال بیاید

او درباره اینکه آیا قرار است به زودی به عنوان سرپرست فدراسیون شود تا بتواند شرایط برگزاری مجمع را فراهم کند، اظهار داشت: این مسائل شایعه است و وقتی مطرح می‌شود فردی مثل احسان قاضی زاده هاشمی (نماینده مجلس شورای اسلامی) می‌گوید کفاشیان بازنشسته است و نباید به فدراسیون بیاید (با خنده) پس از صدور حکم محرومیت ۵ ساله من با عباس ترابیان به این رای اعتراض کردیم و اکنون رئیس کمیته استیناف مشغول رسیدگی نهایی به این اعتراض است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها